Wat is je punt dan?quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:02 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Die verwachting heb ik dan ook nooit uitgesproken
Het punt dat het gebruik van het woord 'wijf' niet altijd slecht is bedoeld en dat dit moet worden geplaatst in een bepaalde socioculturele setting. Naar nu blijkt dat veel users hier zijn aangedaan door mijn sporadisch gebruik van het woord in kwestiequote:
Het is idd een semantische kwestie, maar tevens een sociale kwestie. Als jij woorden blijft gebruiken die door aangesprokenen inmiddels als vervelend worden gezien geef je ook aan dat je onwelwillend bent. Er zijn zat alternatieven. Een beetje 'my way or the highway'.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:01 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Dat je zegt dat het woord wijf per definitie “doelbewust denigrerend” is en dat iedere spreker die het gebruikt zich daarvan bewust zou moeten zijn is taalkundig gezien te absoluut vind ik. Vanuit meerdere oogpunten is de betekenis van een woord niet uitsluitend vastgelegd in een woordenboek maar ontstaat de betekenis ervan door context die wordt bepaald door zaken als regio/dialect. Zie Limburg en Friesland. Het is dus vooral een semantische kwestie en een woord heeft dus geen onveranderlijke sociale of emotionele waarde
Het is niet sporadisch...quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:08 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Het punt dat het gebruik van het woord 'wijf' niet altijd slecht is bedoeld en dat dit moet worden geplaatst in een bepaalde socioculturele setting. Naar nu blijkt dat veel users hier zijn aangedaan door mijn sporadisch gebruik van het woord in kwestie
Zodoende
Gast. Je hele PoHi staat er bol vanquote:Op maandag 31 augustus 2026 18:08 schreef SemperLibertas het volgende:
Het punt dat het gebruik van het woord 'wijf' niet altijd slecht is bedoeld en dat dit moet worden geplaatst in een bepaalde socioculturele setting. Naar nu blijkt dat veel users hier zijn aangedaan door mijn sporadisch gebruik van het woord in kwestie
Nou dat valt best allemaal wel mee hoor en als het zo is dan is het niet denigrerend bedoeldquote:Op maandag 31 augustus 2026 21:10 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Gast. Je hele PoHi staat er bol van
Natuurlijk, en mijn naam is Elvis.quote:Op maandag 31 augustus 2026 21:17 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Nou dat valt best allemaal wel mee hoor en als het zo is dan is het niet denigrerend bedoeld
Aangenaam ik ben David Bowiequote:Op maandag 31 augustus 2026 21:17 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Natuurlijk, en mijn naam is Elvis.
Het gaat niet om de oorsprong van het woord, maar om het bewust blijven gebruiken nadat mensen hebben aangegeven dat ze het vervelend vinden.quote:Op maandag 31 augustus 2026 17:41 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Niet nodig te vinden? Zoiets kan ook gewoon in je taalsysteem zitten en denk je er verder niet bij na. En ik gebruik het echt niet altijd alleen soms sluipt het het tussendoor
"Ik bedoel het niet denigrerend" is een interessant argument als ondertussen een halve forumgeneratie al heeft uitgelegd waarom ze het wel zo ervaren.quote:Op maandag 31 augustus 2026 21:17 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Nou dat valt best allemaal wel mee hoor en als het zo is dan is het niet denigrerend bedoeld
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |