abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221678563
In dit topic kunnen allerlei meningen worden gedeeld, maar onthoud dat er in dit topic geen 'onderling oorlogvoeren' wordt toegestaan. Respecteer een andere mening.

Let's go!

Theorieën over het ontstaan van de oorlog.

Westerse invloed: Ukraine on fire.
https://www.blckbx.tv/bui(...)ng-over-het-conflict

Russische invloed:
Bekijk deze YouTube-video

Een paar redenen waarom Rusland de oorlog is begonnen en zich niet gaat terug trekken.
Hier wordt duidelijk uitgelegd waarom Oekraïne belangrijk is voor Rusland en dus ook andere grootmachten die invloed in de regio willen.
Bekijk deze YouTube-video

En wat gaat het gevolg zijn, welke allianties gaan we krijgen?
https://www.bnr.nl/nieuws(...)wereldorde-verandert

Documentaire over de andere kant van de oorlog.
https://truthinmedia.com/series/zelenskyy-unmasked/

Kom maar op met jullie ideeën maar houdt het beschaafd, inhoudelijk en volgens de richtlijnen 😉
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:11:20 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221678603
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:03 schreef Wantie het volgende:

[..]
Toen waren ze ook niet acceptabel en dus afgeblazen.
Maar ben je nu niet in staat het principe te begrjipen dat hoe langer het duurt, hoe meer beide partijen opgeofferd hebben, hoe lastiger het is om een vredesakkoord te sluiten? Omdat het steeds moeilijker wordt om te accepteren dat je zoveel geofferd hebt voor zo weinig?

Want dat is wat ik je uit probeer te leggen. Fundamenteel.

Ooit wel eens van 'sunk cost' gehoord en hoe dat -psychologisch- werkt?
The End Times are wild
pi_221678630
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:11 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar ben je nu niet in staat het principe te begrjipen dat hoe langer het duurt, hoe meer beide partijen opgeofferd hebben, hoe lastiger het is om een vredesakkoord te sluiten? Omdat het steeds moeilijker wordt om te accepteren dat je zoveel geofferd hebt voor zo weinig?

Dat begrijp ik wel, maar vanaf het begin bleek het al niet mogelijk om een vredesverdrag af te sluiten.

Beide partijen eisen meer dan de andere wil toegeven.

Het zou ook een gevaarlijk precedent scheppen als Rusland herhaaldelijk zo eenvoudig land van een buurland kan inpikken.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
pi_221678634
quote:

[..]

Wantie en "begrijpen" in 1 zin
:+
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_221678635

De goeie ouwe tijd.
pi_221678638
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:14 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Wantie en "begrijpen" in 1 zin
:+
Ja, jij komt niet verder dan persoonlijke aanvallen tegen mij.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:17:59 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221678652
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:13 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat begrijp ik wel, maar vanaf het begin bleek het al niet mogelijk om een vredesverdrag af te sluiten.

Beide partijen eisen meer dan de andere wil toegeven.

Het zou ook een gevaarlijk precedent scheppen als Rusland herhaaldelijk zo eenvoudig land van een buurland kan inpikken.
Ok. Maar mijn punt is dus dat een vredesverdrag niet dichterbij komt maar steeds verder weg. Net zoals in WO1.

Voordeel van WO1 was dat Duitsland fundamenteel verslagen kon worden.
The End Times are wild
pi_221678658
quote:

[..]

De VS/NATO/het westen wisten maar al te goed dat oekraine een donkerrode lijn was voor Rusland.
Maar Extending Russia was de VS agenda en oekraine werd/wordt gewoon opgeofferd. En vazal Europa loopt netjes achteraan.
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_221678712
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:17 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ok. Maar mijn punt is dus dat een vredesverdrag niet dichterbij komt maar steeds verder weg. Net zoals in WO1.

Voordeel van WO1 was dat Duitsland fundamenteel verslagen kon worden.
Snap ik ( jammer hè, uncle), maar het vredesverdrag is nooit binnen bereik geweest.
Dus we kunnen wel achterom kijken, maar dat station was er toen al niet.

Het is wachten tot 1 van beide omvalt. En tot noch toe valt de wijzer niet uit naar een van beide. Alles is nog mogelijk.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:30:32 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221678738
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:27 schreef Wantie het volgende:

[..]
Snap ik ( jammer hè, uncle), maar het vredesverdrag is nooit binnen bereik geweest.
Dus we kunnen wel achterom kijken, maar dat station was er toen al niet.

Het is wachten tot 1 van beide omvalt. En tot noch toe valt de wijzer niet uit naar een van beide. Alles is nog mogelijk.
Ok. Dan verschillen we daarin van mening. Ik denk dat een vredesverdrag in 2022 wel tot de mogelijkheden had behoord en zelfs vrij dicht bij tekening lag. Maar dat zullen we wel nooit weten.

Ik denk en hoop niet dat het zo lang gaat duren voordat er eentje in zijn existentie dreigt op te houden te bestaan. Levensgevaarlijke situatie, voor zover het nu ook al niet is.
The End Times are wild
pi_221678748
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:18 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
De VS/NATO/het westen wisten maar al te goed dat oekraine een donkerrode lijn was voor Rusland.
Maar Extending Russia was de VS agenda en oekraine werd/wordt gewoon opgeofferd. En vazal Europa loopt netjes achteraan.
Nee, dat is onzin.

Oekraïne was ver verwijderd van lidmaatschap van de NAVO.
Kijk naar Georgië die in 2008 in dezelfde positie zat als Oekraïne: nog steeds geen lid.

Poetin wilde gewoon een tweede Belarus: een defacto vazalstaat die naar de pijpen van Poetin danste.
Helaas voor hem was een te groot deel van de bevolking van Oekraïne daar geen voorstander van.
pi_221678758
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ok. Dan verschillen we daarin van mening. Ik denk dat een vredesverdrag in 2022 wel tot de mogelijkheden had behoord en zelfs vrij dicht bij tekening lag. Maar dat zullen we wel nooit weten.

Ik denk en hoop niet dat het zo lang gaat duren voordat er eentje in zijn existentie dreigt op te houden te bestaan. Levensgevaarlijke situatie, voor zover het nu ook al niet is.
Waar is het volgens jou dan op gestruikeld?
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:35:33 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221678781
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:32 schreef Wantie het volgende:

[..]
Waar is het volgens jou dan op gestruikeld?
Los van nog enige fundamentele punten die niet opgelost waren leek het ook opeens veel beter te gaan met Oekraine (toen ze het hele noorden terug konden innemen), dus toen was de stemming ook van: we gaan het zonder verdrag ook wel redden. Wat hierbij een rol speelde waren ook beloftes vanuit UK en EU om fors te blijven steunen tot op het einde.
The End Times are wild
pi_221678830
Over CIA gesproken, dit is niet het eerste bezoek geweest met betrekking tot de oorlog in Oekraïne.

In november 2021 stuurde Biden CIA-directeur William Burns naar Moskou. Om de Russen te waarschuwen dat de VS op de hoogte waren van de plannen voor een grootschalige invasie van Oekraïne.

Reactie van Moskou was dat het allemaal bluf was en die plannen er niet waren.

Op dat moment had Moskou de gaskraan naar Europa al dicht genoeg gedraaid om de gasprijs te laten exploderen in een poging de EU te destabiliseren in de aanloop naar de oorlog.

Ongeveer 3 maanden later begon de invasie.
pi_221678844
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:35 schreef LXIV het volgende:

[..]
Los van nog enige fundamentele punten die niet opgelost waren leek het ook opeens veel beter te gaan met Oekraine (toen ze het hele noorden terug konden innemen), dus toen was de stemming ook van: we gaan het zonder verdrag ook wel redden. Wat hierbij een rol speelde waren ook beloftes vanuit UK en EU om fors te blijven steunen tot op het einde.
Ik vraag me wel af hoe de rest van het land had gereageerd als Zelensky een vredesverdrag had getekend waarbij het deel van de Donbas dat Rusland later heeft geannexeerd, maar nog niet volledig ingenomen, aan Rusland had gegeven.
Zou iedereen de wapens hebben neergelegd?
Of was er een tweede Maidan geweest waarbij Zelensky zijn hoofd op het hakblok kwam te liggen. Of dat er een guerilla oorlog was ontstaan.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:58:58 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221678903
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:45 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik vraag me wel af hoe de rest van het land had gereageerd als Zelensky een vredesverdrag had getekend waarbij het deel van de Donbas dat Rusland later heeft geannexeerd, maar nog niet volledig ingenomen, aan Rusland had gegeven.
Zou iedereen de wapens hebben neergelegd?
Of was er een tweede Maidan geweest waarbij Zelensky zijn hoofd op het hakblok kwam te liggen. Of dat er een guerilla oorlog was ontstaan.
De annexatie van dat deel van de Donbas gebeurde al helemaal in het begin van de oorlog.

Het gros van de bevolking zal het weinig uitgemaakt hebben of dat deel bij Rusland gekomen was. Hadden ze toch al 8 jaar niks dan ellende van gehad, en eigenlijk nog veel langer.
The End Times are wild
pi_221678929
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:58 schreef LXIV het volgende:

[..]
De annexatie van dat deel van de Donbas gebeurde al helemaal in het begin van de oorlog.

Het gros van de bevolking zal het weinig uitgemaakt hebben of dat deel bij Rusland gekomen was. Hadden ze toch al 8 jaar niks dan ellende van gehad, en eigenlijk nog veel langer.
Wat was dan de westerse motivatie om zelensky om te praten tot militaire reactie ipv diplomatie?
pi_221678949
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:58 schreef LXIV het volgende:

[..]
September 2022.

De vredesbeprekingen waren volgens mij in maart - april.

quote:
Oekraïne verdedigt al ruim 4 jaar elke vierkante meter van die streek, met bombardementen in heel Oekraïne tot gevolg.

Ik heb niet het idee dat Oekraïeners het een kutgebied vonden dat Rusland mag hebben.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:07:19 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221678958
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:02 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Wat was dan de westerse motivatie om zelensky om te praten tot militaire reactie ipv diplomatie?
Ik denk ook de gedachte dat er meer uit te halen was, dat de oorlog op relatief korte termijn te 'winnen' was.
The End Times are wild
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:10:34 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221678978
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:05 schreef Wantie het volgende:

[..]
September 2022.
\
Klopt. Vergiste me met het erkennen van de onafhankelijkheid van Loehansk en Donetzk
quote:
De vredesbeprekingen waren volgens mij in maart - april.
[..]
Oekraïne verdedigt al ruim 4 jaar elke vierkante meter van die streek, met bombardementen in heel Oekraïne tot gevolg.

Ik heb niet het idee dat Oekraïeners het een kutgebied vonden dat Rusland mag hebben.
Zou je objectief moeten onderzoeken, wat nu niet gaat. Ik denk dat ze er niet deze oorlog voor hadden over gehad, maar allemaal koffiedik natuurlijk
The End Times are wild
pi_221679006
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:02 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
De deal verwachte onder andere verregaande ontwapening van Oekraïne en een Russisch veto op toekomstige internationale hulp aan Oekraïne, wat in feite neerkomt op een capitulatie van Oekraïne en dat Oekraïne de facto een vazalstaat wordt van Rusland.

Verder verwachtte het verdrag bindende veiligheidsgaranties van de VS en EU, die daartoe niet bereid waren.

Maar zonder die veiligheidsgaranties zou Oekraïne volledig zijn overgeleverd aan de genade van Rusland.
pi_221679027
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:07 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik denk ook de gedachte dat er meer uit te halen was, dat de oorlog op relatief korte termijn te 'winnen' was.
quote:

European Russophobia and Europe’s Rejection of Peace: A Two-Century Failure

Prof J.Sachs

https://cirsd.org/activit(...)two-century-failure/
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:24:46 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221679055
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:18 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
[..]

Die russofobie merk ik eigenlijk nooit in West-Europa. En ook niet in Amerika.
De Baltische staten, Finland en in mindere mate Polen hebben wel een hekel aan Rusland, de reden kun je zelf wel bedenken, maar die hebben toch maar weinig te bepalen welke richting de geopolitiek gaat.

Wat je wel al vroeg zag (dus vanaf 2008 of zo) is dat de Baltische Staten bijna voortdurend heel druk waren om Rusland te beschadigen, te isoleren, zwart te maken. Maar dan heb je het over een paar landjes met in totaal wellicht 6? miljoen inwoners? Net zoveel als Parijs? Die kunnen toch niet zoveel invloed gehad hebben.
The End Times are wild
pi_221679127
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:24 schreef LXIV het volgende:

[..]
Die russofobie merk ik eigenlijk nooit in West-Europa. En ook niet in Amerika.
De Baltische staten, Finland en in mindere mate Polen hebben wel een hekel aan Rusland, de reden kun je zelf wel bedenken, maar die hebben toch maar weinig te bepalen welke richting de geopolitiek gaat.

Wat je wel al vroeg zag (dus vanaf 2008 of zo) is dat de Baltische Staten bijna voortdurend heel druk waren om Rusland te beschadigen, te isoleren, zwart te maken. Maar dan heb je het over een paar landjes met in totaal wellicht 6? miljoen inwoners? Net zoveel als Parijs? Die kunnen toch niet zoveel invloed gehad hebben.
Ok.
Dan houd ik het toch bij Extending Russia.
Rusland bezighouden en verzwakken zodat de VS zich kan focussen op de andere hegemonie concurrent.
pi_221679270
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:18 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
[..]

quote:
Europe has repeatedly rejected peace with Russia
Daar gaat het al fout: het is niet Europa die een vredesverdrag met Rusland moet sluiten, maar Oekraïne.
Europa is een continent, geen land. En bovendien niet in oorlog met Rusland.

Russofobie vind ik onzin.
Na het uiteenvallen van de Sovjet Unie en daarmee de koude oorlog zag je juist ontspanning tussen Rusland en westerse wereld.
Er wordt steeds gezegd dat inmenging van de VS en EU in Oekraïne een rode lijn was voor Rusland die werd overschreden.
Maar andersom geldt dat een full scale invasie in een ander Europees land door de VS en EU en enkele andere westerse landen werd gezien als het overschrijden van een rode lijn.
Ener werd al veel getolereerd. Zoals de bloedige oorlogen in Tsjetsjenië, bombardementen op steden in Syrië, bezetten van grondgebied in Moldavië en Georgië...
De proxy oorlog in Donbas...
De annexatie van De Krim was eigenlijk al over de rand. Maar op wat boze reacties en sancties na werd dat toch geslikt.
Maar dat was niet genoeg voor Poetin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')