Maar ben je nu niet in staat het principe te begrjipen dat hoe langer het duurt, hoe meer beide partijen opgeofferd hebben, hoe lastiger het is om een vredesakkoord te sluiten? Omdat het steeds moeilijker wordt om te accepteren dat je zoveel geofferd hebt voor zo weinig?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Toen waren ze ook niet acceptabel en dus afgeblazen.
Dat begrijp ik wel, maar vanaf het begin bleek het al niet mogelijk om een vredesverdrag af te sluiten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar ben je nu niet in staat het principe te begrjipen dat hoe langer het duurt, hoe meer beide partijen opgeofferd hebben, hoe lastiger het is om een vredesakkoord te sluiten? Omdat het steeds moeilijker wordt om te accepteren dat je zoveel geofferd hebt voor zo weinig?
Want dat is wat ik je uit probeer te leggen. Fundamenteel.
Wantie en "begrijpen" in 1 zinquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar ben je nu niet in staat het principe te begrjipen dat hoe langer het duurt, hoe meer beide partijen opgeofferd hebben, hoe lastiger het is om een vredesakkoord te sluiten? Omdat het steeds moeilijker wordt om te accepteren dat je zoveel geofferd hebt voor zo weinig?
Ooit wel eens van 'sunk cost' gehoord en hoe dat -psychologisch- werkt?
Ja, jij komt niet verder dan persoonlijke aanvallen tegen mij.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:14 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Wantie en "begrijpen" in 1 zin
Ok. Maar mijn punt is dus dat een vredesverdrag niet dichterbij komt maar steeds verder weg. Net zoals in WO1.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat begrijp ik wel, maar vanaf het begin bleek het al niet mogelijk om een vredesverdrag af te sluiten.
Beide partijen eisen meer dan de andere wil toegeven.
Het zou ook een gevaarlijk precedent scheppen als Rusland herhaaldelijk zo eenvoudig land van een buurland kan inpikken.
De VS/NATO/het westen wisten maar al te goed dat oekraine een donkerrode lijn was voor Rusland.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ooit wel eens van 'sunk cost' gehoord en hoe dat -psychologisch- werkt?
Snap ik ( jammer hè, uncle), maar het vredesverdrag is nooit binnen bereik geweest.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok. Maar mijn punt is dus dat een vredesverdrag niet dichterbij komt maar steeds verder weg. Net zoals in WO1.
Voordeel van WO1 was dat Duitsland fundamenteel verslagen kon worden.
Ok. Dan verschillen we daarin van mening. Ik denk dat een vredesverdrag in 2022 wel tot de mogelijkheden had behoord en zelfs vrij dicht bij tekening lag. Maar dat zullen we wel nooit weten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Snap ik ( jammer hè, uncle), maar het vredesverdrag is nooit binnen bereik geweest.
Dus we kunnen wel achterom kijken, maar dat station was er toen al niet.
Het is wachten tot 1 van beide omvalt. En tot noch toe valt de wijzer niet uit naar een van beide. Alles is nog mogelijk.
Nee, dat is onzin.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:18 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
De VS/NATO/het westen wisten maar al te goed dat oekraine een donkerrode lijn was voor Rusland.
Maar Extending Russia was de VS agenda en oekraine werd/wordt gewoon opgeofferd. En vazal Europa loopt netjes achteraan.
Waar is het volgens jou dan op gestruikeld?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok. Dan verschillen we daarin van mening. Ik denk dat een vredesverdrag in 2022 wel tot de mogelijkheden had behoord en zelfs vrij dicht bij tekening lag. Maar dat zullen we wel nooit weten.
Ik denk en hoop niet dat het zo lang gaat duren voordat er eentje in zijn existentie dreigt op te houden te bestaan. Levensgevaarlijke situatie, voor zover het nu ook al niet is.
Los van nog enige fundamentele punten die niet opgelost waren leek het ook opeens veel beter te gaan met Oekraine (toen ze het hele noorden terug konden innemen), dus toen was de stemming ook van: we gaan het zonder verdrag ook wel redden. Wat hierbij een rol speelde waren ook beloftes vanuit UK en EU om fors te blijven steunen tot op het einde.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waar is het volgens jou dan op gestruikeld?
Ik vraag me wel af hoe de rest van het land had gereageerd als Zelensky een vredesverdrag had getekend waarbij het deel van de Donbas dat Rusland later heeft geannexeerd, maar nog niet volledig ingenomen, aan Rusland had gegeven.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Los van nog enige fundamentele punten die niet opgelost waren leek het ook opeens veel beter te gaan met Oekraine (toen ze het hele noorden terug konden innemen), dus toen was de stemming ook van: we gaan het zonder verdrag ook wel redden. Wat hierbij een rol speelde waren ook beloftes vanuit UK en EU om fors te blijven steunen tot op het einde.
De annexatie van dat deel van de Donbas gebeurde al helemaal in het begin van de oorlog.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik vraag me wel af hoe de rest van het land had gereageerd als Zelensky een vredesverdrag had getekend waarbij het deel van de Donbas dat Rusland later heeft geannexeerd, maar nog niet volledig ingenomen, aan Rusland had gegeven.
Zou iedereen de wapens hebben neergelegd?
Of was er een tweede Maidan geweest waarbij Zelensky zijn hoofd op het hakblok kwam te liggen. Of dat er een guerilla oorlog was ontstaan.
Wat was dan de westerse motivatie om zelensky om te praten tot militaire reactie ipv diplomatie?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
De annexatie van dat deel van de Donbas gebeurde al helemaal in het begin van de oorlog.
Het gros van de bevolking zal het weinig uitgemaakt hebben of dat deel bij Rusland gekomen was. Hadden ze toch al 8 jaar niks dan ellende van gehad, en eigenlijk nog veel langer.
September 2022.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
De annexatie van dat deel van de Donbas gebeurde al helemaal in het begin van de oorlog.
Oekraïne verdedigt al ruim 4 jaar elke vierkante meter van die streek, met bombardementen in heel Oekraïne tot gevolg.quote:Het gros van de bevolking zal het weinig uitgemaakt hebben of dat deel bij Rusland gekomen was. Hadden ze toch al 8 jaar niks dan ellende van gehad, en eigenlijk nog veel langer.
Ik denk ook de gedachte dat er meer uit te halen was, dat de oorlog op relatief korte termijn te 'winnen' was.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:02 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Wat was dan de westerse motivatie om zelensky om te praten tot militaire reactie ipv diplomatie?
\quote:
Zou je objectief moeten onderzoeken, wat nu niet gaat. Ik denk dat ze er niet deze oorlog voor hadden over gehad, maar allemaal koffiedik natuurlijkquote:De vredesbeprekingen waren volgens mij in maart - april.
[..]
Oekraïne verdedigt al ruim 4 jaar elke vierkante meter van die streek, met bombardementen in heel Oekraïne tot gevolg.
Ik heb niet het idee dat Oekraïeners het een kutgebied vonden dat Rusland mag hebben.
De deal verwachte onder andere verregaande ontwapening van Oekraïne en een Russisch veto op toekomstige internationale hulp aan Oekraïne, wat in feite neerkomt op een capitulatie van Oekraïne en dat Oekraïne de facto een vazalstaat wordt van Rusland.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:02 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Wat was dan de westerse motivatie om zelensky om te praten tot militaire reactie ipv diplomatie?
quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk ook de gedachte dat er meer uit te halen was, dat de oorlog op relatief korte termijn te 'winnen' was.
quote:
European Russophobia and Europe’s Rejection of Peace: A Two-Century Failure
Prof J.Sachs
https://cirsd.org/activit(...)two-century-failure/
Die russofobie merk ik eigenlijk nooit in West-Europa. En ook niet in Amerika.quote:
Ok.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die russofobie merk ik eigenlijk nooit in West-Europa. En ook niet in Amerika.
De Baltische staten, Finland en in mindere mate Polen hebben wel een hekel aan Rusland, de reden kun je zelf wel bedenken, maar die hebben toch maar weinig te bepalen welke richting de geopolitiek gaat.
Wat je wel al vroeg zag (dus vanaf 2008 of zo) is dat de Baltische Staten bijna voortdurend heel druk waren om Rusland te beschadigen, te isoleren, zwart te maken. Maar dan heb je het over een paar landjes met in totaal wellicht 6? miljoen inwoners? Net zoveel als Parijs? Die kunnen toch niet zoveel invloed gehad hebben.
quote:
Daar gaat het al fout: het is niet Europa die een vredesverdrag met Rusland moet sluiten, maar Oekraïne.quote:Europe has repeatedly rejected peace with Russia
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |