abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221673240
quote:
Het aantal mensen met een bijstandsuitkering stijgt voor het twaalfde kwartaal op rij. Vooral onder jongeren tot 27 jaar loopt het aantal snel op: in het tweede kwartaal van dit jaar ging het om een stijging van 5,7 procent.

Eind juni 2026 ontvingen 413.000 mensen tot de AOW-leeftijd een algemene bijstandsuitkering, blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS. Dat zijn er 4.000 meer dan een jaar eerder. Al twaalf kwartalen op rij groeit het aantal bijstandsgerechtigden ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Toch ligt het totaal nog altijd iets onder het niveau van vóór de coronacrisis.

De grootste toename is te zien bij jongeren tot 27 jaar. Het aantal jonge bijstandsgerechtigden steeg met 5,7 procent tot 44.000. Daarmee stijgt deze groep al veertien kwartalen op rij. Sinds het vierde kwartaal van 2022 is de groep met 27 procent gegroeid. De piek lag eind 2023, toen het aantal in één kwartaal met 9,2 procent toenam. Daarna vlakte de groei af tot 4,1 procent eind vorig jaar, om de laatste kwartalen weer wat aan te trekken.

Bij de andere leeftijdsgroepen gaat de stijging veel langzamer: onder 27- tot 45-jarigen groeide het aantal met 0,8 procent tot 140.000, en onder 45-plussers tot de AOW-leeftijd met 0,2 procent tot 229.000.

De bijstand is er voor mensen die niet genoeg middelen hebben om in hun levensonderhoud te voorzien. Er is sprake van onvoldoende inkomen als het (gezamenlijke) inkomen lager is dan het sociaal minimum. Grofweg de helft van de mensen in de bijstand is niet in staat om te werken door ziekte of arbeidsongeschiktheid. Jongeren hebben vaak nog geen arbeidsverleden, waardoor ze minder vaak recht hebben op een arbeidsongeschiktheidsuitkering zoals de WIA.

Meerdere oorzaken, zoals woningnood
Gemeenten zien meer aanvragen van jongeren met verschillende beperkingen en behoeften. Dat komt volgens een woordvoerder van Divosa, de vereniging van directeuren in het gemeentelijk sociaal domein, bijvoorbeeld door het wegvallen van sociale werkplaatsen in 2015. Onder de jongeren zijn ook statushouders, die meestal niet meteen aan het werk gaan.

Onderzoeker Frauke van Iperen van Divosa ziet een verschuiving in de aard van het probleem, zegt ze tegen NU.nl. "Voorheen hadden jongeren in de bijstand vaak moeite om werk te vinden. Nu zien gemeenten dat ze nog niet in staat zijn om te werken." Jongvolwassenen kampen volgens haar onderzoek met mentale problemen, schulden en woningnood.

"Zonder stabiele woonsituatie is het lastiger om te werken", zegt ze. Bij anderen speelt mee dat ze noodgedwongen bij hun ouders blijven wonen, wat het volgens haar moeilijker maakt om zelfstandig te worden.

Van Iperen relativeert de stijging: "Als er meer jongeren in de bijstand belanden, hoeft dat niet per se een slecht teken te zijn. Het betekent in elk geval dat ze in beeld zijn bij de gemeente, die ervoor verantwoordelijk is hen te helpen met hun problemen en met werk."

Sinds dit jaar zijn scholen verplicht vroegtijdige schoolverlaters te melden bij de gemeente, via de Wet van school naar duurzaam werk. Ook de Participatiewet in Balans versoepelt de regels: jongeren hoeven niet meer standaard vier weken te zoeken naar werk voordat ze een uitkering kunnen aanvragen, en gemeenten mogen zelf inschatten of iemand direct een uitkering nodig heeft.
https://www.nu.nl/economi(...)ar-op-rij.html#nujij
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_221673250
Is ook niet zo vreemd met die instroom van Afrikaanse en Arabische 'jongeren'.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_221673265
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 10:23 schreef Hathor het volgende:
Vooral sinds de wajong wat lastiger is om te krijgen :9
pi_221673282
pi_221673443
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 10:23 schreef Hathor het volgende:
Dit
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:50:23 #6
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221673650
Allemaal mensen die in zijn gaan zien dat "werken" echt helemaal niets toevoegt.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221673722
Ze moeten die uitkerings gewoon hoger maken jong.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221673753
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 10:50 schreef SebbeSwensje het volgende:
Allemaal mensen die in zijn gaan zien dat "werken" echt helemaal niets toevoegt.
De triestheid in dit cynisme is dat het een kern van waarheid bevat.
Google is your friend, abuse your friends
pi_221673755
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 10:50 schreef SebbeSwensje het volgende:
Je kan inderdaad beter parasiteren op degenen die wél de handen uit de mouwen steken zeker?
pi_221673875
quote:
"Zonder stabiele woonsituatie is het lastiger om te werken", zegt ze. Bij anderen speelt mee dat ze noodgedwongen bij hun ouders blijven wonen, wat het volgens haar moeilijker maakt om zelfstandig te worden.
Nou wil ik de problemen op de woningmarkt en dergelijk op zich niet bagatelliseren, maar dit verband is wel een beetje kul. Hoezo kan je niet werken als je bij je ouders woont dan?
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:58:50 #11
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221673886
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 10:53 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Je kan inderdaad beter parasiteren op degenen die wél de handen uit de mouwen steken zeker?
Koningshuis doet het ook.
Dus waarom eigenlijk niet?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221673910
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 10:58 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Koningshuis doet het ook.
Dus waarom eigenlijk niet?
Wat mij betreft gaat daar ook geen cent belastinggeld meer naartoe, en gaan die ook belastingen betalen.
pi_221673952
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 10:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Nou wil ik de problemen op de woningmarkt en dergelijk op zich niet bagatelliseren, maar dit verband is wel een beetje kul. Hoezo kan je niet werken als je bij je ouders woont dan?
Waarom zou je gaan werken als het niet eens zelfstandige woonruimte oplevert?

Een labrat stopt op een bepaald moment ook met de hendel overhalen als er geen beloning volgt.
pi_221674028
Werken meer lonend maken. Inkomen uit vermogen meer belasten.

Het is zooo makkelijk.
Mensen krijgen gelijkere kansen, men is gemotiveerder te werken etc etc.

Maar ja, partijen roepen soms buitenlander stom! Of transgender gaat boksen, dat mag niet!

En zo focust half Nederland zich op een futilieit, en kunnen die partijen er mooi voor zorgen dat ze zelf met genoeg poen overblijven (waar ze niet voor werken).
pi_221674061
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 11:06 schreef koemleit het volgende:
Werken meer lonend maken. Inkomen uit vermogen meer belasten.

Het is zooo makkelijk.
Mensen krijgen gelijkere kansen, men is gemotiveerder te werken etc etc.

Maar ja, partijen roepen soms buitenlander stom! Of transgender gaat boksen, dat mag niet!

En zo focust half Nederland zich op een futilieit, en kunnen die partijen er mooi voor zorgen dat ze zelf met genoeg poen overblijven (waar ze niet voor werken).
Hou toch op.

Bijstand gaat voor wat is het, 80% naar niet westerse immigranten. Grotendeels mensen zonder enige competentie, vaak analfabeet. Die mensen zijn totaal ongeschikt voor de nederlandse arbeidsmarkt. Hoe lonend het werk ook is.

Weren bij de grens. Dat is de enige oplossing.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_221674111
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 10:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Dat kan wel, alleen heeft het wel gevolgen in veel gevallen. Ik woonde bv bij mijn oma en die had huursubsidie, die kwam te vervalllen toen ik op mijn achtiende begon te werken.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_221674114
quote:

[..]
Dat vroeg ik me ook af.
Sterker nog: als mijn kind niet meer naar school gaat of studeert en het leeft nog steeds onder mijn dak, dan is niet werken geen optie.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221674117
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 11:09 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Hou toch op.

Bijstand gaat voor wat is het, 80% naar niet westerse immigranten. Grotendeels mensen zonder enige competentie, vaak analfabeet. Die mensen zijn totaal ongeschikt voor de nederlandse arbeidsmarkt. Hoe lonend het werk ook is.

Weren bij de grens. Dat is de enige oplossing.
je hebt gelijkt dat mijn verhaal eigenlijk niet over het bijstandsprobleem gaat, maar over de kansen en ongelijkheid in het algemeen.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:32:26 #19
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221674196
quote:

[..]
Zo kun je werken ook noemen. Moet helemaal worden nagedacht over hoe mijn werkdag gaat verlopen, wat ik allemaal tegen ga komen en hoe druk het is. Vervolgens heeft mijn werk helemaal geen toegevoegde waarde, dus dan steek je handen uit de mouwen voor niets. Als dat dan voldoening moet geven...
pi_221674206
Goh wat gek.

Iets met geen perspectief ofzo wellicht.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221674230
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 11:32 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Zo kun je werken ook noemen. Moet helemaal worden nagedacht over hoe mijn werkdag gaat verlopen, wat ik allemaal tegen ga komen en hoe druk het is. Vervolgens heeft mijn werk helemaal geen toegevoegde waarde, dus dan steek je handen uit de mouwen voor niets. Als dat dan voldoening moet geven...
Het zal me jeuken of het voldoening geeft. Als je kán werken, hoor je geen uitkering/bijstand/whatever te krijgen. Anders ben je gewoon een parasiet.
pi_221674251
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 11:01 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
Waarom zou je gaan werken als het niet eens zelfstandige woonruimte oplevert?

Een labrat stopt op een bepaald moment ook met de hendel overhalen als er geen beloning volgt.
Omdat je met geld kunt sparen voor een eigen woonruimte, maar ook leuke dingen kunt doen: kleding shoppen, festivals bezoeken, vakanties, reizen, uit eten, bioscoop, theater, wat je ook maar leuk vindt.
pi_221674304
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 11:14 schreef koemleit het volgende:

[..]
je hebt gelijkt dat mijn verhaal eigenlijk niet over het bijstandsprobleem gaat, maar over de kansen en ongelijkheid in het algemeen.
Ongelijkheid hoort bij het leven. Zo is het nu eenmaal. Mijn buurman had genoeg hersens om arts te worden, ik helaas niet. We hadden daarentegen wel allebei de kans om ons best te doen op school zodat we passend werk konden vinden voor ons levensonderhoud.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:47:33 #24
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221674332
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 11:36 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Het zal me jeuken of het voldoening geeft. Als je kán werken, hoor je geen uitkering/bijstand/whatever te krijgen. Anders ben je gewoon een parasiet.
Nou, dat is dan maar zo. Als het alleen maar een deceptie is en het helemaal geen toevoeging geeft, dan ben ik liever een parasiet.
pi_221674352
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 11:47 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Nou, dat is dan maar zo. Als het alleen maar een deceptie is en het helemaal geen toevoeging geeft, dan ben ik liever een parasiet.
:r
pi_221674397
quote:

[..]
Is het lage arbeidsethos onder werknemers niet eerder toe te schrijven aan mannen die onbeperkt willen kunnen autorijden?
pi_221674426
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 11:53 schreef torentje het volgende:

[..]
Is het lage arbeidsethos onder werknemers niet eerder toe te schrijven aan mannen die onbeperkt willen kunnen autorijden?
Je begint vroeg vandaag met totaal onsamenhangend gebrabbel.
pi_221674455
quote:

[..]
Denk dat veel beroepschauffeurs het niet met je eens zullen zijn
pi_221674471
quote:

[..]
Ik heb ook jaren bij mijn ouders gewoond om te kunnen sparen en kreeg na 8.5 jaar wachten pas een huurwoning toegewezen, dat was in de 90er jaren. Op mijn werk kom ik ook regelmatig werkende collegas tegen die nog bij hun ouders wonen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:03:40 #30
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221674472
quote:

[..]
Het lage arbeidsethos komt voort uit dat het allemaal bedrog, deceptie en theater is. Auto-/motorrijden is juist het enige wat nog een beetje echt aanvoelt.
pi_221674487
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 11:47 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
En streven naar een betere of meer bevredigende invulling is geen optie? Want dat lijkt mij dan een logische stap.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:05:37 #32
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221674506
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 12:04 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
En streven naar een betere of meer bevredigende invulling is geen optie? Want dat lijkt mij dan een logische stap.
De vraag is of dat überhaupt mogelijk is.
pi_221674517
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 12:05 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Als je geen luie uitvreter bent is dat zeker mogelijk.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:06:50 #34
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_221674530
quote:

[..]
Prachtig :D
pi_221674573
quote:

[..]
Als je bereid bent er moeite voor te doen wel. Het komt niet aanwaaien.
pi_221674617
quote:

[..]
Ja, dit herken ik wel. Ik wil eigenlijk pas rond 13:00 uit bed komen om daarna met m'n van de Wajong betaalde Bimmer naar de McDrive te rijden voor een welverdiende Big Mac.
pi_221674704
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 11:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Omdat je met geld kunt sparen voor een eigen woonruimte, maar ook leuke dingen kunt doen: kleding shoppen, festivals bezoeken, vakanties, reizen, uit eten, bioscoop, theater, wat je ook maar leuk vindt.
Volgens de behoeftepiramide van Maslow werkt het zo niet. De mens heeft een aantal sterke inherente biologische behoeften waar aan voldaan moet worden voordat ze hogerop de piramide kunnen klimmen. Als je dat onmogelijk maakt dan snap ik dat er weinig motivatie is. Alle zaken die jij opnoemt vallen trouwens onder de noemer consumentisme. Dat maakt mensen niet gelukkig, maar is vaak een coping mechanisme.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:16:52 #38
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_221674715
Goh, hoe zou dat nou toch komen?? 🤓
"Hoka Hey!"
pi_221674784
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 10:53 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
De triestheid in dit cynisme is dat het een kern van waarheid bevat.
Grote kern zelfs. Met toeslagen en alles hou je meer over dan iemand die net boven de grens zit.

En waarom voor minimum werken als je lekker je handje kan ophouden.

20% van de mensen onder de 27 in de bijstand is Nederlands trouwens. De rest allemaal van niet Nederlandse afkomst. Totaal niet verrassend natuurlijk. Leve de immigratie.
pi_221674823
quote:
4s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 12:16 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Volgens de behoeftepiramide van Maslow werkt het zo niet. De mens heeft een aantal sterke inherente biologische behoeften waar aan voldaan moet worden voordat ze hogerop de piramide kunnen klimmen. Als je dat onmogelijk maakt dan snap ik dat er weinig motivatie is. Alle zaken die jij opnoemt vallen trouwens onder de noemer consumentisme. Dat maakt mensen niet gelukkig, maar is vaak een coping mechanisme.
Het is inderdaad veel constructiever om je dan terug te trekken op je zolderkamer bij paps en mams en te gaan zitten kniezen dat je niets hebt, behalve je veel te lage uitkering en dus niets kunt doen ook.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:25:14 #41
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221674843
quote:
Sinds dit jaar zijn scholen verplicht vroegtijdige schoolverlaters te melden bij de gemeente, via de Wet van school naar duurzaam werk.
Aha, administratieve inhaalslag, dus.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221674875
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 12:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is inderdaad veel constructiever om je dan terug te trekken op je zolderkamer bij paps en mams en te gaan zitten kniezen dat je niets hebt, behalve je veel te lage uitkering en dus niets kunt doen ook.
Voor de meeste mensen is een festival bezoeken of dure kleding kopen 'nice to have'. Geen levensdoel waar ze iedere ochtend voor wakker worden.
pi_221674877
quote:

[..]
Dan ga je toch vrijwilligerswerk doen? Je kan altijd wat doen en mensen helpen.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:28:37 #44
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221674890
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 12:27 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Dan ga je toch vrijwilligerswerk doen? Je kan altijd wat doen en mensen helpen.
Heb ik gedaan bij de kringloop. Wat denk je? Ook allemaal een act en met voorbedachte rade.
pi_221674920
quote:
4s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 12:27 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Voor de meeste mensen is een festival bezoeken of dure kleding kopen 'nice to have'. Geen levensdoel waar ze iedere ochtend voor wakker worden.
Ik had het niet over dure kleding.

Maar je hebt gelijk: je kunt beter gaan zitten kniezen en niets doen om je leven aangenamer te maken en vooruit te komen in het leven. Dan wordt de kans op een huis natuurlijk weel groter dan wanneer je probeert iets van je leven te maken door te werken, te sparen, en er iets leuks van te maken.
pi_221674938

Van Iperen relativeert de stijging: "Als er meer jongeren in de bijstand belanden, hoeft dat niet per se een slecht teken te zijn. Het betekent in elk geval dat ze in beeld zijn bij de gemeente, die ervoor verantwoordelijk is hen te helpen met hun problemen en met werk."

Hoe kan iemand in hemelsnaam in twee opmerkingen zoveel onzin verkondigen...
pi_221674974
Dit is nu een voorbeeld van een geïmporteerd probleem. Het benadrukt eens te meer wat de eindeloze influx van kansarme migranten uit niet-Westerse landen Nederland (en naar alle waarschijnlijkheid ook andere Westerse landen) kost.

twitter
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221674978
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 12:02 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Denk dat veel beroepschauffeurs het niet met je eens zullen zijn
Waarom niet? Veel kilometers autorijden per dag is toch meer een hobby?
  Moderator vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:52:11 #49
441859 crew  Lenny77
pi_221675068
quote:

[..]
Lijkt mij juist extra makkelijk! Geen extra uitgaven, met wat geluk staat je bordje eten klaar en is de was gedaan. Geen extra zorgen, gewoon je uurtjes kloppen en sparen of genieten van de rest van de vrije tijd
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221675132
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 12:45 schreef torentje het volgende:

[..]
Waarom niet? Veel kilometers autorijden per dag is toch meer een hobby?
Leuke hobby waar ik goed mee heb verdiend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')