https://www.nu.nl/economi(...)ar-op-rij.html#nujijquote:Het aantal mensen met een bijstandsuitkering stijgt voor het twaalfde kwartaal op rij. Vooral onder jongeren tot 27 jaar loopt het aantal snel op: in het tweede kwartaal van dit jaar ging het om een stijging van 5,7 procent.
Eind juni 2026 ontvingen 413.000 mensen tot de AOW-leeftijd een algemene bijstandsuitkering, blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS. Dat zijn er 4.000 meer dan een jaar eerder. Al twaalf kwartalen op rij groeit het aantal bijstandsgerechtigden ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Toch ligt het totaal nog altijd iets onder het niveau van vóór de coronacrisis.
De grootste toename is te zien bij jongeren tot 27 jaar. Het aantal jonge bijstandsgerechtigden steeg met 5,7 procent tot 44.000. Daarmee stijgt deze groep al veertien kwartalen op rij. Sinds het vierde kwartaal van 2022 is de groep met 27 procent gegroeid. De piek lag eind 2023, toen het aantal in één kwartaal met 9,2 procent toenam. Daarna vlakte de groei af tot 4,1 procent eind vorig jaar, om de laatste kwartalen weer wat aan te trekken.
Bij de andere leeftijdsgroepen gaat de stijging veel langzamer: onder 27- tot 45-jarigen groeide het aantal met 0,8 procent tot 140.000, en onder 45-plussers tot de AOW-leeftijd met 0,2 procent tot 229.000.
De bijstand is er voor mensen die niet genoeg middelen hebben om in hun levensonderhoud te voorzien. Er is sprake van onvoldoende inkomen als het (gezamenlijke) inkomen lager is dan het sociaal minimum. Grofweg de helft van de mensen in de bijstand is niet in staat om te werken door ziekte of arbeidsongeschiktheid. Jongeren hebben vaak nog geen arbeidsverleden, waardoor ze minder vaak recht hebben op een arbeidsongeschiktheidsuitkering zoals de WIA.
Meerdere oorzaken, zoals woningnood
Gemeenten zien meer aanvragen van jongeren met verschillende beperkingen en behoeften. Dat komt volgens een woordvoerder van Divosa, de vereniging van directeuren in het gemeentelijk sociaal domein, bijvoorbeeld door het wegvallen van sociale werkplaatsen in 2015. Onder de jongeren zijn ook statushouders, die meestal niet meteen aan het werk gaan.
Onderzoeker Frauke van Iperen van Divosa ziet een verschuiving in de aard van het probleem, zegt ze tegen NU.nl. "Voorheen hadden jongeren in de bijstand vaak moeite om werk te vinden. Nu zien gemeenten dat ze nog niet in staat zijn om te werken." Jongvolwassenen kampen volgens haar onderzoek met mentale problemen, schulden en woningnood.
"Zonder stabiele woonsituatie is het lastiger om te werken", zegt ze. Bij anderen speelt mee dat ze noodgedwongen bij hun ouders blijven wonen, wat het volgens haar moeilijker maakt om zelfstandig te worden.
Van Iperen relativeert de stijging: "Als er meer jongeren in de bijstand belanden, hoeft dat niet per se een slecht teken te zijn. Het betekent in elk geval dat ze in beeld zijn bij de gemeente, die ervoor verantwoordelijk is hen te helpen met hun problemen en met werk."
Sinds dit jaar zijn scholen verplicht vroegtijdige schoolverlaters te melden bij de gemeente, via de Wet van school naar duurzaam werk. Ook de Participatiewet in Balans versoepelt de regels: jongeren hoeven niet meer standaard vier weken te zoeken naar werk voordat ze een uitkering kunnen aanvragen, en gemeenten mogen zelf inschatten of iemand direct een uitkering nodig heeft.
Vooral sinds de wajong wat lastiger is om te krijgenquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 10:23 schreef Hathor het volgende:
Is ook niet zo vreemd met die instroom van Afrikaanse en Arabische 'jongeren'.
Ditquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 10:23 schreef Hathor het volgende:
Is ook niet zo vreemd met die instroom van Afrikaanse en Arabische 'jongeren'.
De triestheid in dit cynisme is dat het een kern van waarheid bevat.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 10:50 schreef SebbeSwensje het volgende:
Allemaal mensen die in zijn gaan zien dat "werken" echt helemaal niets toevoegt.
Je kan inderdaad beter parasiteren op degenen die wél de handen uit de mouwen steken zeker?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 10:50 schreef SebbeSwensje het volgende:
Allemaal mensen die in zijn gaan zien dat "werken" echt helemaal niets toevoegt.
Nou wil ik de problemen op de woningmarkt en dergelijk op zich niet bagatelliseren, maar dit verband is wel een beetje kul. Hoezo kan je niet werken als je bij je ouders woont dan?quote:"Zonder stabiele woonsituatie is het lastiger om te werken", zegt ze. Bij anderen speelt mee dat ze noodgedwongen bij hun ouders blijven wonen, wat het volgens haar moeilijker maakt om zelfstandig te worden.
Koningshuis doet het ook.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 10:53 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Je kan inderdaad beter parasiteren op degenen die wél de handen uit de mouwen steken zeker?
Wat mij betreft gaat daar ook geen cent belastinggeld meer naartoe, en gaan die ook belastingen betalen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 10:58 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Koningshuis doet het ook.
Dus waarom eigenlijk niet?
Waarom zou je gaan werken als het niet eens zelfstandige woonruimte oplevert?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 10:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Nou wil ik de problemen op de woningmarkt en dergelijk op zich niet bagatelliseren, maar dit verband is wel een beetje kul. Hoezo kan je niet werken als je bij je ouders woont dan?
Hou toch op.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 11:06 schreef koemleit het volgende:
Werken meer lonend maken. Inkomen uit vermogen meer belasten.
Het is zooo makkelijk.
Mensen krijgen gelijkere kansen, men is gemotiveerder te werken etc etc.
Maar ja, partijen roepen soms buitenlander stom! Of transgender gaat boksen, dat mag niet!
En zo focust half Nederland zich op een futilieit, en kunnen die partijen er mooi voor zorgen dat ze zelf met genoeg poen overblijven (waar ze niet voor werken).
Dat kan wel, alleen heeft het wel gevolgen in veel gevallen. Ik woonde bv bij mijn oma en die had huursubsidie, die kwam te vervalllen toen ik op mijn achtiende begon te werken.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 10:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Nou wil ik de problemen op de woningmarkt en dergelijk op zich niet bagatelliseren, maar dit verband is wel een beetje kul. Hoezo kan je niet werken als je bij je ouders woont dan?
Dat vroeg ik me ook af.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 10:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
je hebt gelijkt dat mijn verhaal eigenlijk niet over het bijstandsprobleem gaat, maar over de kansen en ongelijkheid in het algemeen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 11:09 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Hou toch op.
Bijstand gaat voor wat is het, 80% naar niet westerse immigranten. Grotendeels mensen zonder enige competentie, vaak analfabeet. Die mensen zijn totaal ongeschikt voor de nederlandse arbeidsmarkt. Hoe lonend het werk ook is.
Weren bij de grens. Dat is de enige oplossing.
Zo kun je werken ook noemen. Moet helemaal worden nagedacht over hoe mijn werkdag gaat verlopen, wat ik allemaal tegen ga komen en hoe druk het is. Vervolgens heeft mijn werk helemaal geen toegevoegde waarde, dus dan steek je handen uit de mouwen voor niets. Als dat dan voldoening moet geven...quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 10:53 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Je kan inderdaad beter parasiteren op degenen die wél de handen uit de mouwen steken zeker?
Het zal me jeuken of het voldoening geeft. Als je kán werken, hoor je geen uitkering/bijstand/whatever te krijgen. Anders ben je gewoon een parasiet.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 11:32 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Zo kun je werken ook noemen. Moet helemaal worden nagedacht over hoe mijn werkdag gaat verlopen, wat ik allemaal tegen ga komen en hoe druk het is. Vervolgens heeft mijn werk helemaal geen toegevoegde waarde, dus dan steek je handen uit de mouwen voor niets. Als dat dan voldoening moet geven...
Omdat je met geld kunt sparen voor een eigen woonruimte, maar ook leuke dingen kunt doen: kleding shoppen, festivals bezoeken, vakanties, reizen, uit eten, bioscoop, theater, wat je ook maar leuk vindt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 11:01 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Waarom zou je gaan werken als het niet eens zelfstandige woonruimte oplevert?
Een labrat stopt op een bepaald moment ook met de hendel overhalen als er geen beloning volgt.
Ongelijkheid hoort bij het leven. Zo is het nu eenmaal. Mijn buurman had genoeg hersens om arts te worden, ik helaas niet. We hadden daarentegen wel allebei de kans om ons best te doen op school zodat we passend werk konden vinden voor ons levensonderhoud.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 11:14 schreef koemleit het volgende:
[..]
je hebt gelijkt dat mijn verhaal eigenlijk niet over het bijstandsprobleem gaat, maar over de kansen en ongelijkheid in het algemeen.
Nou, dat is dan maar zo. Als het alleen maar een deceptie is en het helemaal geen toevoeging geeft, dan ben ik liever een parasiet.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 11:36 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Het zal me jeuken of het voldoening geeft. Als je kán werken, hoor je geen uitkering/bijstand/whatever te krijgen. Anders ben je gewoon een parasiet.
quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 11:47 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Nou, dat is dan maar zo. Als het alleen maar een deceptie is en het helemaal geen toevoeging geeft, dan ben ik liever een parasiet.
Is het lage arbeidsethos onder werknemers niet eerder toe te schrijven aan mannen die onbeperkt willen kunnen autorijden?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 10:53 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Je begint vroeg vandaag met totaal onsamenhangend gebrabbel.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 11:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Is het lage arbeidsethos onder werknemers niet eerder toe te schrijven aan mannen die onbeperkt willen kunnen autorijden?
Denk dat veel beroepschauffeurs het niet met je eens zullen zijnquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 11:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Is het lage arbeidsethos onder werknemers niet eerder toe te schrijven aan mannen die onbeperkt willen kunnen autorijden?
Ik heb ook jaren bij mijn ouders gewoond om te kunnen sparen en kreeg na 8.5 jaar wachten pas een huurwoning toegewezen, dat was in de 90er jaren. Op mijn werk kom ik ook regelmatig werkende collegas tegen die nog bij hun ouders wonen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 10:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Het lage arbeidsethos komt voort uit dat het allemaal bedrog, deceptie en theater is. Auto-/motorrijden is juist het enige wat nog een beetje echt aanvoelt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 11:53 schreef torentje het volgende:
[..]
En streven naar een betere of meer bevredigende invulling is geen optie? Want dat lijkt mij dan een logische stap.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 11:47 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Nou, dat is dan maar zo. Als het alleen maar een deceptie is en het helemaal geen toevoeging geeft, dan ben ik liever een parasiet.
De vraag is of dat überhaupt mogelijk is.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:04 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
En streven naar een betere of meer bevredigende invulling is geen optie? Want dat lijkt mij dan een logische stap.
Als je geen luie uitvreter bent is dat zeker mogelijk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:05 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
De vraag is of dat überhaupt mogelijk is.
Prachtigquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 11:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Als je bereid bent er moeite voor te doen wel. Het komt niet aanwaaien.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:05 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ja, dit herken ik wel. Ik wil eigenlijk pas rond 13:00 uit bed komen om daarna met m'n van de Wajong betaalde Bimmer naar de McDrive te rijden voor een welverdiende Big Mac.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 11:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Volgens de behoeftepiramide van Maslow werkt het zo niet. De mens heeft een aantal sterke inherente biologische behoeften waar aan voldaan moet worden voordat ze hogerop de piramide kunnen klimmen. Als je dat onmogelijk maakt dan snap ik dat er weinig motivatie is. Alle zaken die jij opnoemt vallen trouwens onder de noemer consumentisme. Dat maakt mensen niet gelukkig, maar is vaak een coping mechanisme.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 11:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Omdat je met geld kunt sparen voor een eigen woonruimte, maar ook leuke dingen kunt doen: kleding shoppen, festivals bezoeken, vakanties, reizen, uit eten, bioscoop, theater, wat je ook maar leuk vindt.
Grote kern zelfs. Met toeslagen en alles hou je meer over dan iemand die net boven de grens zit.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 10:53 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
De triestheid in dit cynisme is dat het een kern van waarheid bevat.
Het is inderdaad veel constructiever om je dan terug te trekken op je zolderkamer bij paps en mams en te gaan zitten kniezen dat je niets hebt, behalve je veel te lage uitkering en dus niets kunt doen ook.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:16 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Volgens de behoeftepiramide van Maslow werkt het zo niet. De mens heeft een aantal sterke inherente biologische behoeften waar aan voldaan moet worden voordat ze hogerop de piramide kunnen klimmen. Als je dat onmogelijk maakt dan snap ik dat er weinig motivatie is. Alle zaken die jij opnoemt vallen trouwens onder de noemer consumentisme. Dat maakt mensen niet gelukkig, maar is vaak een coping mechanisme.
Aha, administratieve inhaalslag, dus.quote:Sinds dit jaar zijn scholen verplicht vroegtijdige schoolverlaters te melden bij de gemeente, via de Wet van school naar duurzaam werk.
Voor de meeste mensen is een festival bezoeken of dure kleding kopen 'nice to have'. Geen levensdoel waar ze iedere ochtend voor wakker worden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is inderdaad veel constructiever om je dan terug te trekken op je zolderkamer bij paps en mams en te gaan zitten kniezen dat je niets hebt, behalve je veel te lage uitkering en dus niets kunt doen ook.
Dan ga je toch vrijwilligerswerk doen? Je kan altijd wat doen en mensen helpen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:05 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Heb ik gedaan bij de kringloop. Wat denk je? Ook allemaal een act en met voorbedachte rade.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:27 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Dan ga je toch vrijwilligerswerk doen? Je kan altijd wat doen en mensen helpen.
Ik had het niet over dure kleding.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:27 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Voor de meeste mensen is een festival bezoeken of dure kleding kopen 'nice to have'. Geen levensdoel waar ze iedere ochtend voor wakker worden.
Waarom niet? Veel kilometers autorijden per dag is toch meer een hobby?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:02 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Denk dat veel beroepschauffeurs het niet met je eens zullen zijn
Lijkt mij juist extra makkelijk! Geen extra uitgaven, met wat geluk staat je bordje eten klaar en is de was gedaan. Geen extra zorgen, gewoon je uurtjes kloppen en sparen of genieten van de rest van de vrije tijdquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 10:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Leuke hobby waar ik goed mee heb verdiend.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:45 schreef torentje het volgende:
[..]
Waarom niet? Veel kilometers autorijden per dag is toch meer een hobby?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |