abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221672772
quote:
Huizenkopers worden door makelaars soms gevraagd hun bod nog extra te verhogen, terwijl dat achteraf niet nodig bleek. Onduidelijke spelregels rond het koopproces van woningen leidden dit jaar tot bijna duizend klachten van huizenkopers. Vereniging Eigen Huis wil betere bescherming.

Kopers die bij een meldpunt van de belangenvereniging klagen, vinden de biedprocedures vaak onduidelijk. Zo komt het voor dat een makelaar potentiële kopers vraagt om nog wat meer te bieden voor het winnende bod en dat achteraf in het biedlogboek staat dat het eerdere bod van de kopers ook al het hoogste was. Dan hebben ze dus voor niets hun bod verhoogd.

Andere meldingen gaan over biedingen die plaatsvinden ná de deadline. Zulke praktijken maken het onduidelijk hoe het biedproces verloopt. Het is lastig te controleren of de huizenverkoop helemaal eerlijk is gegaan.

Huizenkopers verdenken makelaars ervan dat ze bepaalde bieders een voorkeursbehandeling geven of dat er meer belangen meespelen, bijvoorbeeld dat de woning naar een bevriende makelaar gaat, zeggen ze tegen Vereniging Eigen Huis (VEH).

Kopers en verkopers moeten kunnen vertrouwen op een eerlijk en controleerbaar biedproces, vindt VEH-directeur Cindy Kremer. Er zijn nu wel vrijwillige richtlijnen, maar die lijken niet genoeg bescherming te bieden. Want ten opzichte van eerdere jaren blijven deze klachten binnenkomen.

Het biedproces met duidelijke spelregels moet volgens VEH wettelijk worden vastgelegd en er moet automatisch een volledig biedlogboek beschikbaar komen voor kopers en verkopers. Daarnaast wil de belangenvereniging een duidelijke informatieplicht richting kopers over informatie die van invloed is op hun beslissing om wel of niet te bieden.
https://www.nu.nl/economi(...)hoger-te-bieden.html
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_221672783
Tsjah, makelaars :r
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:58:05 #3
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221672835
In deze huizenmarkt een aankoopmakelaar nemen _O-
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221672838
quote:
88s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 08:58 schreef Mikeytt het volgende:
Lijkt me wel handig ja
pi_221672889
Echt in iedere markt is het raak tegenwoordig met de consument de loer draaien.

Tijd voor een enorme uitbreiding in het consumentenrecht en -bescherming.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221673021
Mijn moeder had ook zoiets, eerste bod te laag.. iemand anders had beter bod.
525.000¤ maar week of twee later belt de makelaar.. zegt dat die financiering niet rond kregen maar wel dat verkopers 550.000 hadden geboden gekregen.

Dus dat moest mijn moeder ook maar even evenaren en dan kreeg ze hem mogelijk.. heeft ze wel gedaan en nu erg gelukkig
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_221673029
quote:
88s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 08:58 schreef Mikeytt het volgende:
Als je de in het artikel benoemde 'bevriende makelaar' route wil nemem, dan moet je wel.
Juist in deze markt moet je een goede en (betrouwbare!) aankoopmakelaar hebben die je kan adviseren over je bod. Betaal je hem 2k en zijn advies bespaart je 30k te veel overbieden bijv.
beter een knipoog dan een blauw oog
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:42:10 #9
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221673073
Makelaars en transparantie. 💰 De markt lost het wel op :z
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221673075
Tja zolang het aanbod schaars blijft en ze de wanhoop bij starters van 80KM ver nog ruiken blijf je dit houden. Ik heb het wel te doen met starters.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_221673077
Ach ja wat is een paar duizendjes uitgesmeerd over 30 jaar.
pi_221673100
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 09:12 schreef Red_85 het volgende:
Echt in iedere markt is het raak tegenwoordig met de consument de loer draaien.

Tijd voor een enorme uitbreiding in het consumentenrecht en -bescherming.
Je bent niet verplicht om te doen wat de makelaar zegt . Als hij zegt, verhoog je bod, dan is het jouw keuze om dit advies te volgen...
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_221673138
De makelaar is er dan ook voor de verkopende partij, die betaalt hem/haar immers. Een koper niet. Als ik straks weer een makelaar nodig heb, verwacht ik ook dat hij er het maximale uit weet te halen voor mij. Dan is het aan de koper om daarin mee te gaan. Als er na een deadline toch nog ¤20.000 boven het hoogste bod geboden wordt, dan weet ik het ook wel. :Y

Als de makelaar aangeeft "verhoog je bod" en je doet dat, terwijl je dat eigenlijk niet wilt, ben je gewoon een ruggengraatloze cuck. _O-
pi_221673155
Bekijk deze YouTube-video

Heb deze serie een tijdje gevolgd. OMG, het lijkt me echt de hel om zo te moeten werken.
Niet alleen de vergaande competitie tussen de makelaars daar maar ook de klanten die tot de superrijken behoren.
pi_221673156
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 08:46 schreef Regilio_ het volgende:
Tsjah, makelaars :r
Echt ja! :X
Ook al zijn ze poeslief en aardig, ze belazeren je waar je bij staat!
pi_221673189
Dit mag toch helemaal niet?

Als het mij zou overkomen en ik zie achteraf in dat logboek dat ik bv 10k te veel betaald heb, boven mijn eigen eerdere bod dus, dan ga ik mijn 10.000 halen bij die makelaar.

Kom maar even mee vriend, wij gaan pinnen. Die 10K werd geregeld. Linksom of rechtsom.

Welke idioot laat nou zo een loopje met zich nemen en daar dan achteraf niks aan doen? Wat ben je dan voor slappe lul.

En wat gaat die makelaar doen als ik geld kom halen. Helemaal niks. Die betaalt gewoon.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
pi_221673220
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 09:50 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Je bent niet verplicht om te doen wat de makelaar zegt . Als hij zegt, verhoog je bod, dan is het jouw keuze om dit advies te volgen...
_O-
Zo ken ik er nog wel een paar....
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221673525
"Zo komt het voor dat een makelaar potentiële kopers vraagt om nog wat meer te bieden voor het winnende bod en dat achteraf in het biedlogboek staat dat het eerdere bod van de kopers ook al het hoogste was."

Dat kan wel zo zijn, maar zegt niets over of je het huis wel had gekregen als je die ¤10k niet overboden had. Bijvoorbeeld; vraagprijs ¤500k, makelaar zegt 'als je ¤510k biedt haakt de andere bieder wel af'. Dat lijkt me geen oplichting, je doet zelf het bod. Of je het advies van zo'n gladjanus volgt moet je zelf bepalen.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')