abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 augustus 2026 @ 11:07:09 #1
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_221665697
In 30 jaar niet zo weinig moord en doodslag in Nederland

Het aantal mensen dat in Nederland om het leven is gebracht, is vorig jaar opnieuw afgenomen. Met 103 doden (65 mannen en 38 vrouwen) ging het om 17 personen minder dan in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het is het laagste aantal sterfgevallen door moord en doodslag sinds het begin van de registratie in 1996. In dat jaar vielen er nog 240 slachtoffers.

De afname geldt zowel voor mannen als vrouwen, al is het aantal mannelijke slachtoffers sterker gedaald, concludeert het CBS. Met 65 gedode mannen kwam het aantal vorig jaar ook uit op het laagste niveau in dertig jaar. Bij mannen was de (vermoedelijke) dader in bijna 30 procent van de gevallen een kennis. Bij 11 procent ging het om een afrekening in het criminele circuit.

Het CBS houdt ook bij hoeveel kinderen jonger dan 10 jaar om het leven zijn gekomen door moord of doodslag. In de afgelopen vijf jaar ging het om 24 kinderen: 13 jongens en 11 meisjes. In 20 gevallen is de vader of moeder de verdachte of dader.

Vrouw vaakst gedood door ex-partner
Bij vrouwen die door moord of doodslag om het leven komen, is de (ex-)partner in de helft van de gevallen de verdachte of dader. Bij vrouwen tussen de 20 en 60 jaar ligt dat percentage met 63 procent nog een stuk hoger.

Al vijftien jaar is bij de helft van de omgebrachte vrouwen een (voormalige) partner de verdachte of dader, zegt het CBS. In veel andere gevallen zijn vrouwelijke slachtoffers door een familielid (18 procent) of kennis (16 procent) gedood. Bij 9 procent van de vrouwen ging het om een voor het slachtoffer onbekende dader.

Meeste doden in Rotterdam
In Rotterdam vielen de afgelopen vijf jaar de meeste slachtoffers door moord en doodslag, 65 in totaal. Amsterdam volgt daar kort achter met 62 omgebrachte mannen en vrouwen. In Den Haag ging het in diezelfde periode om 36 omgebrachte personen, in Utrecht om 12. In de provincies Friesland en Flevoland vielen de minste slachtoffers.

https://nos.nl/artikel/26(...)oodslag-in-nederland

Het statistiekbureau kan in de cijfers geen onderscheid maken tussen doodslag (iemand opzettelijk van het leven beroven) en moord (als er ook sprake is van voorbedachten rade), en tussen verdachten en daders. Dat komt omdat op het moment van het inventariseren van de rechtbankdossiers in veel gevallen nog geen uitspraak is gedaan door de rechter.
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 11:11:10 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221665754
Vergrijzing
The End Times are wild
  Spellchecker donderdag 27 augustus 2026 @ 11:12:35 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221665817
65 mannen, 38 vrouwen.

Androcide! Luid de noodklok!
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221665878
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 11:13 schreef inslagenreuring het volgende:
65 mannen, 38 vrouwen.

Androcide! Luid de noodklok!
Hoog tijd dat we de nacht op gaan eisen.
pi_221665913
meeste van de slachtoffers zijn MANNEN

WIJ EISEN DE NACHT OP
pi_221665930
Moet je eens kijken naar hoeveel VROUWEN zich nu niet uitspreken TEGEN dit zinloos geweld als het om mannen gaat

Tijd voor een stichting!
pi_221665936
quote:
Met 65 gedode mannen kwam het aantal vorig jaar ook uit op het laagste niveau in dertig jaar. Bij mannen was de (vermoedelijke) dader in bijna 30 procent van de gevallen een kennis. Bij 11 procent ging het om een afrekening in het criminele circuit.
Dan kan dat beeld dat mannen veel vaker vermoord worden, maar dat het dan regelmatig onderwereldvetes betreft ook wel de prullenbak in.

Ik vind dat best ernstig eigenlijk, dus bij de overgrote meerderheid van de vermoorde mannen was het slachtoffer zowel geen bekende van de dader en vermoedelijk dus ook geen crimineel die doelgericht geliquideerd is?
pi_221665937
Huh maar de vluchtelingen waren toch gestegen en zouden allemaal enorm veel moord en verderf zaaien?
  donderdag 27 augustus 2026 @ 11:26:56 #10
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221665977
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 11:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Dan kan dat beeld dat mannen veel vaker vermoord worden, maar dat het dan regelmatig onderwereldvetes betreft ook wel de prullenbak in.

Ik vind dat best ernstig eigenlijk, dus bij de overgrote meerderheid van de vermoorde mannen was het slachtoffer zowel geen bekende van de dader en vermoedelijk dus ook geen crimineel die doelgericht geliquideerd is?
Ruzie op straat? In het café?
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_221665983
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 11:22 schreef Abdullah2 het volgende:
Huh maar de vluchtelingen waren toch gestegen en zouden allemaal enorm veel moord en verderf zaaien?
Kijk eens naar de verkraching cijfers Abdullah. Jullie vinden de vrouwtjes met korte rokjes nogal leuk he. Nou nu terug je hok in.

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83648NED?

https://longreads.cbs.nl/(...)-2024/criminaliteit/

Maar gelukkig vallen de moorden nog mee. Niet verbasingwekkend dat de 3 grootste Shitholes van Nederland op 1 staan. Wel jammer dat de redenenen van alle moorden er nog niet bijstaan. Zal ook wel veel druqs geweld tussen zitten.
pi_221666009
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 11:26 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ruzie op straat? In het café?
:')
Behalve die messentrekkers ga je echt niet iemand vermoorden voor een ruzie in het cafe. In het ergste geval sla je iemand neer. Dat zijn altijd wel vermakelijke rubrieken van een afstandje. Zeker als er sprake is van overspel.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 11:32:41 #13
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221666011
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 11:22 schreef Abdullah2 het volgende:
Misschien was het anders wel nóg minder. :P
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 11:35:34 #14
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221666029
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 11:32 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
:')
Behalve die messentrekkers ga je echt niet iemand vermoorden voor een ruzie in het cafe. In het ergste geval sla je iemand neer. Dat zijn altijd wel vermakelijke rubrieken van een afstandje. Zeker als er sprake is van overspel.
Wat is dan de reden dat die mannen gedood worden?
Zinloos geweld en gedoe door drank komt vaak genoeg voor.
Wie dit leest is een lezer van dit
  Spellchecker donderdag 27 augustus 2026 @ 11:36:44 #15
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221666038
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 11:35 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Sommige mensen hoef je maar te lang/verkeerd aan te kijken.
pi_221666039
Ja sorry ik loop n beetje achter op schema.. druk druk druk :@ o|O
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_221666064
quote:

[..]
Ik denk dat je het met name moet zoeken in afrekeningen in de onderwereld/ drugscircuit.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221666180
quote:

[..]
Geweld ja, zelden moord. Echte manenn vechten het uit. Je mag een voorbeeld aanleveren hoor, maar lever mij maar een dooie uit een cafe ruzie aan. Kan het mij niet voor de geest halen. Ik ben tegenwoordig banger om de verkeerde te lang aan te kijken. Je leest bijna wekelijks inmiddels dat iemand random in elkaar wordt geslagen.
pi_221666271
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 11:44 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Geweld ja, zelden moord. Echte manenn vechten het uit. Je mag een voorbeeld aanleveren hoor, maar lever mij maar een dooie uit een cafe ruzie aan. Kan het mij niet voor de geest halen. Ik ben tegenwoordig banger om de verkeerde te lang aan te kijken. Je leest bijna wekelijks inmiddels dat iemand random in elkaar wordt geslagen.
https://www.ad.nl/rotterd(...)rdam-zuid~a37689752/

https://www.rijnmond.nl/n(...)j-in-rotterdams-cafe

Even snel opgezocht. Denk dat je wel meer voorbeelden kan vinden
pi_221666284
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 11:48 schreef DefKu het volgende:

[..]
https://www.ad.nl/rotterd(...)rdam-zuid~a37689752/

https://www.rijnmond.nl/n(...)j-in-rotterdams-cafe

Even snel opgezocht. Denk dat je wel meer voorbeelden kan vinden
Sick. Vooral die 2e is wel bizar, ook al is het uit 2009. Wtf. Oke het kan dus wel. Ben blij dat ik niet in het westen woon, komt vaak uit die hoeken. :')
pi_221666329
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 11:28 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Kijk eens naar de verkraching cijfers Abdullah. Jullie vinden de vrouwtjes met korte rokjes nogal leuk he. Nou nu terug je hok in.

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83648NED?

https://longreads.cbs.nl/(...)-2024/criminaliteit/

Maar gelukkig vallen de moorden nog mee. Niet verbasingwekkend dat de 3 grootste Shitholes van Nederland op 1 staan. Wel jammer dat de redenenen van alle moorden er nog niet bijstaan. Zal ook wel veel druqs geweld tussen zitten.
Jullie? Pardon?
pi_221666345
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 11:55 schreef Abdullah2 het volgende:

[..]
Jullie? Pardon?
Goed om te zien dat je niet in sprookjesfiguren zoals Allah gelooft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')