abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221663961
Advies: Neem onorthodoxe maatregelen tegen China en VS om welvaart te redden

Nederland en de rest van Europa dreigen veel industrie en duizenden banen te verliezen aan China en de Verenigde Staten. Tijd om ons te weren met onorthodoxe middelen: leg importtarieven op en verlaag de eurokoers. Dat schrijft de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid in een nieuw advies aan het kabinet.

Voor de verdediging van ons continent zijn we afhankelijk geworden van het Amerikaanse SpaceX. Voor onze energievoorziening van batterijen en zonnepanelen uit China. En dit is nog maar het begin, waarschuwt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR), een van de belangrijkste adviesorganen van de regering, in een alarmerend rapport.

„We zijn gewend geraakt aan onze welvaart’’, zegt oud-minister Ab Klink, nu WRR-lid. „Maar we dreigen die welvaart heel snel te verliezen. In Duitsland verdwijnen nu al duizenden banen per maand in de auto-industrie die niet meer kan concurreren met Chinese autofabrikanten. En zo gaat het straks in veel meer sectoren.’’
Afhankelijk van VS en China

Politici moeten er snel van doordrongen raken dat ‘de wereld zoals we die kenden, niet meer bestaat’, staat in het rapport. Nederland en andere Europese landen hebben lang de filosofie aangehangen dat vrijhandel en zo min mogelijk handelsbarrières de beste route naar welvaart waren. Dat door wederzijdse economische afhankelijkheid uiteindelijk iedereen beter werd.

„Lang was dat ook waar’’, licht WRR-onderzoeker Josta de Hoog toe. „Maar nu niet meer. We zien dat de grootmachten de VS en China die vrijhandel nu tegen ons gebruiken. Wij zijn inmiddels vooral afhankelijk geworden van hen voor bijvoorbeeld onze technologie of grondstoffen.’’

Het gebeurde eerst met zonnepanelen die alleen nog maar uit China komen, nu gebeurt het met Chinese elektrische auto’s die de Europese markt overspoelen en inmiddels hebben onze bedrijven zelfs al moeite om Chinese bedrijven van het lijf te houden bij bijvoorbeeld het aanleggen van kanalen, aldus de WRR.

Bedrijven in China krijgen veel staatssteun en de koers van de Chinese munt wordt kunstmatig laag gehouden, net als de lonen, waardoor Europese bedrijven met geen mogelijkheid tegen Chinese concurrenten kunnen opboksen.
Onorthodoxe maatregelen nemen

De handel is daardoor helemaal scheefgetrokken. Dezer dagen wordt daar in Brussel met China over overlegd. Door de goedkope Chinese producten importeert de Europese Unie inmiddels 360 miljard euro per jaar meer uit dat land dan wij ernaar exporteren.

„Als die gesprekken niets opleveren, moeten we onorthodoxe maatregelen durven nemen’’, zegt Klink. „Denk daarbij aan hogere importtarieven, het vaststellen van limieten voor hoeveel China in Europa mag investeren of het ingrijpen in de koers van de euro. Het zijn allemaal maatregelen die regelrecht ingaan tegen wat wij tot nu toe gewend zijn. Maar als we niets doen, worden we steeds afhankelijker van anderen. Handel wordt straks als wapen ingezet tegen ons.’’

Volgens de WRR moet Europa het spel op dezelfde manier spelen als de Verenigde Staten en China: sectoren die door de regeringen daar als strategisch belangrijk worden bestempeld, kunnen steun krijgen van de overheid. Het lokt onderlinge competitie uit tussen bedrijven om het geld en de markt.

In de VS doen ze dat bijvoorbeeld in de wapenindustrie. En in China met batterijen. Klink: „Dan zegt de Chinese regering: wij willen batterijen waarmee auto’s minimaal zoveel honderd kilometer kunnen rijden zonder op te laden. Bedrijven met de beste ideeën krijgen dan geld om die te ontwerpen. En de hele industrie krijgt als standaard opgelegd dat ze die nieuwe batterijen moeten gebruiken.’

Vloeken

Zulke staatssteun was tot nu toe vloeken in de Europese vrijhandelskerk. Maar Klink ziet het denken in Europa snel veranderen. Je kunt klagen dat China valsspeelt, of je creëert een gelijk speelveld. Dat betekent ook méér Europese samenwerking. Ook dat ligt gevoelig bij veel politici. „Maar als we niet iets meer zeggenschap weggeven aan Brussel, worden we nog veel afhankelijker van Peking of Washington.’’

De afgelopen jaren zijn al veel rapporten en plannen gemaakt om de Europese industrie een impuls te geven en minder afhankelijk te worden van China en de VS. Rapporten als die van voormalig ECB-directeur Mario Draghi of in Nederland van oud-ASML-baas Peter Wennink werden door de politiek omarmd. Maar al die industrieplannen gaan volgens De Hoog niet werken als landen niet ook iets doen aan de scheve handelsverhoudingen met China en de VS. „Dan begin je de wedstrijd met een 5-0 achterstand.’’

Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)-te-redden~ace168e7/
  donderdag 27 augustus 2026 @ 07:48:49 #2
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221664011
WRR adviseert reaalpolitik. Het spel en de knikkers zijn behoorlijk veranderd. Het is goed om mee te bewegen hierin.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221664021
Vanaf nu eet ik nooit meer bami of hamburgers
pi_221664054
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 07:53 schreef incel het volgende:
Vanaf nu eet ik nooit meer bami of hamburgers
Stoppen met Netflix en co, geen KFC/McDonalds maar lokaal of Febo, geen Lays/Coca-Cola/Pepsi enz enz.
En geen Chinese en Amerikaanse auto's, ook vanwege geopolitieke dreiging ervan (Xi: geef me de nieuwste ASML-machines, anders zet ik alle Chinese auto's in Europa stil).
pi_221664063
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 08:00 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Stoppen met Netflix en co, geen KFC/McDonalds maar lokaal of Febo, geen Lays/Coca-Cola/Pepsi enz enz.
En geen Chinese en Amerikaanse auto's, ook vanwege geopolitieke dreiging ervan (Xi: geef me de nieuwste ASML-machines, anders zet ik alle Chinese auto's in Europa stil).
Netfix? Ik download alles _O_ KFC en mcdonalds alleen soms met coupons en cola ik haal alleen huismerk cola die is maar 1 euro ipv 3 euro
pi_221664065
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 08:01 schreef incel het volgende:

[..]
Netfix? Ik download alles _O_ KFC en mcdonalds alleen soms met coupons en cola ik haal alleen huismerk cola die is maar 1 euro ipv 3 euro
Goed bezig ^O^
pi_221664072
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 08:02 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Goed bezig ^O^
Alleen maar omdat het voor mij persoonlijk goedkoper is hè, politiek kan me echt gestolen worden ik eerst dan de rest
  donderdag 27 augustus 2026 @ 08:17:28 #8
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221664130
Importtarieven i.p.v. zelf eens investeren in je eigen industrie. 8)7

Europa denkt dat restricties en regulatie voor innovatie zorgt. Dat doen we al jaren. :')
De euro kunstmatig laag houden zou wel goed zijn. Dat doet China ook met de Renminbi, maar dan moet je wel genoeg productie hebben om daadwerkelijk aan de wereld te leveren.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221664149
Eindelijk vallen er wat schellen van de ogen.
Hopelijk is het nog niet te laat, de industrie is bijna kopje onder gegaan vanwege het milieugedram en getreiter.
En helaas is de aarde daar niet beter van geworden immers productie oo steenkool en gesleep met spullen in niet al te schone schepen.
Voor de eigen uitstoot cijfertjes was het uiteraard wel goed.
-
pi_221664154
Globalisering werkt dus toch niet?
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
pi_221664243
Wederom een bewijs dat Europa een zeer zwakke broeder is op het podium van wereldpolitiek. Zonder drastische hervormingen zoals dit rapport aangeeft zullen wij uitsluitend armoediger worden in de aankomende decennia. De dominante rol van Europa uit het verleden is uitgespeeld.
pi_221664252
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 08:23 schreef quo_ het volgende:
Eindelijk vallen er wat schellen van de ogen.
Hopelijk is het nog niet te laat, de industrie is bijna kopje onder gegaan vanwege het milieugedram en getreiter.
En helaas is de aarde daar niet beter van geworden immers productie oo steenkool en gesleep met spullen in niet al te schone schepen.
Voor de eigen uitstoot cijfertjes was het uiteraard wel goed.
Het is niet de eerste keer dat linksgestemde mensen bijna de ondergang van een beschaving betekenden. We mogen Timmermans en co hartelijk bedanken voor de netelige positie waarin Europa zich nu bevind.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 09:13:57 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221664373
Dat de Chinezen ons voorbij streven heeft niks met 'oneerlijkheid' te maken. Ze werken gewoon hard, motiveren hun kinderen om STEM te studeren, sparen en investeren hun geld. En hun overheid investeert in infrastructuur in plaats van in massale immigratie uit de Derde Wereld en CO2-reductie.

In Nederland hebben we een systeem van Nederlandse mannen met bullshitjobs, Nederlandse vrouwen die parttime komen kletsen, asielzoeker die helemaal niet mogen/willen werken en geimporteerde Polen die dan echt hun handen uit de mouwen steken. Maar die gaan terug naar hun eigen land, want ook Polen is Nederland aan het inhalen.
The End Times are wild
pi_221664412
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 08:53 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Het is niet de eerste keer dat linksgestemde mensen bijna de ondergang van een beschaving betekenden. We mogen Timmermans en co hartelijk bedanken voor de netelige positie waarin Europa zich nu bevind.
Uiteraard is Timmermans wederom de oorzaak van dit probleem :')
pi_221664521
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 08:52 schreef William_Papadin het volgende:
Wederom een bewijs dat Europa een zeer zwakke broeder is op het podium van wereldpolitiek. Zonder drastische hervormingen zoals dit rapport aangeeft zullen wij uitsluitend armoediger worden in de aankomende decennia. De dominante rol van Europa uit het verleden is uitgespeeld.
Het is mij een raadsel waarom je links de schuld geeft terwijl de EU een neoliberaal (dus rechts) bolwerk is waar centrum rechts altijd het grootste machtblok is.
pi_221664712
Politic moeten ophouden in eigen agenda kijken. Zowel Links en Rechts hebben hier schuld aan.

Tweede punt: EU is verdeeld met 28 kapiteins op een schip. Dat gaat nooit werken. De resultaten spreken voor zich.
Het is tijd dat politiek in Europa verder hervormen. o.a. afschaffen van vetorechten en boetes. Maar ook dat lidstaten gewoon uitvoeren ipv tegenwerken omdat ze eigen agenda heeft.

Ten derde:
We moeten niet bang zijn voor eigen verleden, we moeten durven weer toekomst kijken. Met de burgers en natuur op nummer 1 zetten.
Hebben zij goed, mogen de rest ook meer krijgen.

Al betekent ook dat Europa misschien hierdoor grootschalig conflict met Rusland krijgen. Dan maar zo.
Zodra Rusland bij Europa zitten, is alles stabieler en gunstiger voor ons en misschien ook voor China.

Gebalanceerd tussen VS, China en Europa... Later kunnen M-oosten en Afrika erbij komen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_221664733
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 08:53 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
8)7

Leg uit. Wat precies hebben zij (fout) gedaan om dit alles te veroorzaken?
Krekker is de bom!
pi_221664771
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 10:14 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
8)7

Links/rechts. Het maakt allemaal weinig uit, maar dat we jaarlijks achteruihollen in rap tempo is wel een feit. En dat is volledig onze eigen schuld als Europa. Maar links is bijvoorbeeld weer een aanjager van overdreven klimaatregels die veel teveel geld kosten waardoor bedrijven richting lagere loon landen gaan. Ook immigratie kost ons veel teveel geld en levert niks op behalve ontwrichting van de samenleving. 2 oorzaken voor een sneller verval die toch voornamelijk vanuit links komen en waar een China niet meet te maken heeft.
pi_221665559
Hier waarschuw ik al jaren voor. Langzaam maar zeker begint nu het besef door te dringen dat we ons land richting armoede aan het sturen zijn.

Maar ik verwacht geen enkele verbetering want bijna al onze bestuurders in Den Haag zijn aalgladde volledig incompetente nietskunners die alleen maar op die bestuurlijke positie zijn gekomen door lang genoeg lid te zijn van de juiste partij en de juiste konten te kussen.

In het hele kabinet zitten misschien 3 mensen met enige relevante ervaring opnhet gebied waarvoor ze verantwoordelijk zijn. Velen hebben nog geen dag een normale baan gehad.

En het resultaat mag er wezen:

Onbetaalbare energie
Rammelende infrastructuur
Knallende woningnood
Watertekort in het meest waterrijke land ter wereld
Stikstofwaanzin
Netcongestie
Wegrennende bedrijven
Wereldwijd het enige land waar pensioenfondsen een negatief rendement hebben gehaald.
Magneet voor asielzoekers en kansloos volk

Het is werkelijk om te huilen hoe dit land in 25 jaar tijd naar de filistijnen is geholpen en het eind is nog laaaang niet in zicht.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_221665617
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 10:14 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
8)7

Ons opgezadeld met milieuregels en moraalpolitiek waardoor een watt energie hier nu 5 a 6 maal duurder is dan in de VS waardoor geen enkel productiebedrijf hier nog concurrerend kan produceren .
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  donderdag 27 augustus 2026 @ 12:40:15 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221666564
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 10:59 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Hier waarschuw ik al jaren voor. Langzaam maar zeker begint nu het besef door te dringen dat we ons land richting armoede aan het sturen zijn.

Maar ik verwacht geen enkele verbetering want bijna al onze bestuurders in Den Haag zijn aalgladde volledig incompetente nietskunners die alleen maar op die bestuurlijke positie zijn gekomen door lang genoeg lid te zijn van de juiste partij en de juiste konten te kussen.

In het hele kabinet zitten misschien 3 mensen met enige relevante ervaring opnhet gebied waarvoor ze verantwoordelijk zijn. Velen hebben nog geen dag een normale baan gehad.

Onbetaalbare energie
Knallende woningnood
Stikstofwaanzin
Netcongestie
Wegrennende bedrijven
Wereldwijd het enige land waar pensioenfondsen een negatief rendement hebben gehaald.

Het is werkelijk om te huilen hoe dit land in 25 jaar tijd naar de filistijnen is geholpen en het eind is nog laaaang niet in zicht.
Vooral bij D66 zie je dat de bestuurders die ze aannemen geen enkele ervaring hebben op het vakgebied.
The End Times are wild
  donderdag 27 augustus 2026 @ 12:41:05 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221666577
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 10:59 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Onbetaalbare energie
Knallende woningnood
Stikstofwaanzin
Netcongestie
Wegrennende bedrijven

En we hadden wellicht een negatief rendement op de pensioenfondsen in een tijd waarin de indexen met 30% stegen, maar we hebben er wel mee kunnen deugen
The End Times are wild
pi_221666831
Nederland haalt vuldoel gasvoorraad voor de winter niet.

Koud hebben deze winter zullen velen.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_221667054
Denk dat ieder weldenkend mens zich hier in kan vinden en het eens is met wat hier wordt geschreven in de reacties. Maar dan vraag ik me altijd af, ja en nou? Er gebeurt nooit wat. Met alle plannen en uitvoeringen daarvan wordt het alleen maar steeds erger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')