abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221663189
quote:
Verzekeraar Univé heeft een lijst opgesteld met automerken die het bedrijf niet meer wenst te verzekeren. Het gaat in alle gevallen om ‘nieuwe’ automerken en niet hun herkomst, maar de vermeende lastige herstelbaarheid is het probleem.

“Waar een automerk vandaan komt, is voor Univé niet bepalend. Het gaat erom of schade aan een auto goed, veilig en tegen voorspelbare kosten kan worden hersteld”, meldt Univé over het nieuwe beleid. Uiteraard gaat het bij ‘nieuwe automerken’ in veel gevallen over Chinese merken, maar daar heeft dit beleid dus niets mee van doen.

Nieuwe merken kunnen de genoemde voorzieningen volgens Univé in relatief korte tijd goed opbouwen, wat door onder meer BYD, MG en Tesla al is bewezen. Dit is volgens de verzekeraar echter nog niet bij alle merken het geval. Van de ‘nieuwe’ merken die door Univé worden uitgelicht, kan alleen Lynk&Co volledig worden verzekerd bij Univé. Voor Dongfeng, Firefly, Zeekr, Nio en Lucid (die laatste is niet Chinees) kun je bij Univé alleen een WA-verzekering afsluiten. De merken Hongqi, Voyah, Leapmotor, Jaecoo, MHero, Changan, KGM, VinFast en Omoda zijn bij Univé zelfs helemaal uitgesloten van verzekering.

Van andere verzekeraars hebben we nog geen soortgelijke berichten gehad. Independer meldt desgevraagd dat het weleens geprobeerd heeft om te achterhalen wat het beleid van andere verzekeraars op dit vlak. Dat is eerder niet gelukt, maar Independer gaat het nogmaals proberen en houdt ons op de hoogte. Als we zelf een Leapmotor toevertrouwen aan de Independer-zoekmachine, lijkt verzekeren wel te lukken. Ook een Volledig Casco-verzekering verzekering (allrisks) is mogelijk, al valt wel op dat het vooral kleinere en minder bekende verzekeraars zijn die op deze opdracht duiken.

Leapmotor
De aanwezigheid van Leapmotor op de Univé-'blacklist' is opvallend, omdat dat merk in Europa het enorme Stellantis-netwerk achter zich heeft staan. Leapmotor geeft in een reactie aan AutoWeek het volgende aan: "Wij willen benadrukken dat Stellantis een 51 procent belang heeft in Leapmotor International, hetgeen bijvoorbeeld ook betekent dat Leapmotor deel uitmaakt van het Stellantis verkoop- en onderhoudsnetwerk. Met tegen de 40 officiële Leapmotor verkoop- en servicepartners binnen het Stellantis-netwerk (met merken als Peugeot, Opel, Citroën en Jeep) biedt dit juist het vertrouwen van efficiënte onderdelenvoorziening en snelle, adequate reparaties in het geval van schade."
Sta je dan met je nieuwe goedkope Chinees. :) Leapmotor is wel een opvallende met Stellantis achter zich. Lucid en Zeekr ook vrij bekend. Benieuwd of andere verzekeraars volgen en wat dan? Dan maar naar De Vereende. ;)
pi_221663231
Raar. Een verzekeringsmaatschappij is er toch voor jou en het mag toch niet zo zijn dat jij er moet zijn voor die zakkenvullende verzekeringsgangsters?
Of ga ik nu weer te ver?
pi_221663237
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 23:26 schreef Hiddendoe het volgende:
Raar. Een verzekeringsmaatschappij is er toch voor jou en het mag toch niet zo zijn dat jij er moet zijn voor die zakkenvullende verzekeringsgangsters?
Of ga ik nu weer te ver?
Waarom raar? Ze geven aan dat die auto's moeilijk te repareren zijn, doordat onderdelen slecht of zo goed als niet te verkrijgen zijn. En dat de reparatie daarom duur is EN (mogelijk) lang duurt. Waarom zouden ze dat verzekeren?
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
pi_221663250
quote:
Of ga ik nu weer te ver?
Wat denk jij nou? Het zijn gewoon commerciele instellingen met aandeelhouders. En die willen winst zien. Althans mijn zorgverzekeraar (ASR) wel, daarom heb ik ook aandelen gekocht, kan ik tenminste zeggen dat ik mede eigenaar ben als ik een keertje met ze in discussie raak...
pi_221663256
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 23:29 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Waarom raar? Ze geven aan dat die auto's moeilijk te repareren zijn, doordat onderdelen slecht of zo goed als niet te verkrijgen zijn. En dat de reparatie daarom duur is EN (mogelijk) lang duurt. Waarom zouden ze dat verzekeren?
Als jij daar een maandelijkse premie voor betaalt, dan moeten ze dat toch gewoon doen?
Het is JOUW geld en zij bepalen wat ze wel of niet willen laten verzekeren of uitbetalen.
Maar ik zal wel weer te simpel denken.
pi_221663266
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 23:32 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Wat denk jij nou? Het zijn gewoon commerciele instellingen met aandeelhouders. En die willen winst zien. Althans mijn zorgverzekeraar (ASR) wel, daarom heb ik ook aandelen gekocht, kan ik tenminste zeggen dat ik mede eigenaar ben als ik een keertje met ze in discussie raak...
Dan moeten die aandeelhouders maar eens genoegen nemen met wat minder zakgeld.
pi_221663275
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 23:32 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
klopt
pi_221663327
quote:
Of ga ik nu weer te ver?
Nee. ze bestaan om geld te verdienen.
pi_221663347
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 23:32 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Niet helemaal, Univé is namelijk een verzekeraar zonder winstoogmerk.

https://www.unive.nl/over(...)-zonder-winstoogmerk
pindazakje
pi_221663355
quote:
Of ga ik nu weer te ver?
Jij leeft ook in een wereld waar een bank uit de goedheid van hun hart jouw geld veiligstelt? :')
No amount of money ever bought a second of time.
pi_221663363
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 23:51 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]
Jij leeft ook in een wereld waar een bank uit de goedheid van hun hart jouw geld veiligstelt? :')
Ik wil uit de goedheid van mijn hart jouw geld wel veiligstellen hoor
"Pools are perfect for holding water"
pi_221663364
Je moet hier bij jezelf bedenken of je zo’n auto wil kopen.
Als de verzekering het ding niet hersteld krijgt krijg je dat zelf ook niet.
Vakman pur sang
pi_221663371
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 23:51 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]
Zo naief ben ik niet. En laat die goedheid uit de bankenhartjes aub weg. Ben je de kredietcrisis vergeten?
Het zijn in mijn ogen gewoon gangsters.
Spelen mooi weer met jouw en met mijn geld. En wij moeten toezien omdat we anders niks meer kunnen betalen.
  Spellchecker woensdag 26 augustus 2026 @ 23:55:01 #14
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221663379
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 23:53 schreef Lospedrosa het volgende:
Je moet hier bij jezelf bedenken of je zo’n auto wil kopen.
Als de verzekering het ding niet hersteld krijgt krijg je dat zelf ook niet.
Je kunt ook bedenken dat je wel zo'n auto wil en dan maar naar een andere verzekeringsmaatschappij gaat.
pi_221663382
Ik neem uit dit nieuws voornamelijk mee dat er een heleboel zeer slecht genaamde autoproducenten zijn.
"Pools are perfect for holding water"
pi_221663400
quote:

[..]
Als jij daar een maandelijkse premie voor betaalt, dan moeten ze dat toch gewoon doen?
Het is JOUW geld en zij bepalen wat ze wel of niet willen laten verzekeren of uitbetalen.
Zolang het binnen proporties is wel ja. Volgens Univé hebben die nieuwere automerken geen fatsoenlijk infrastructuur voor auto onderdelen, technische ondersteuning en reparatie instructies.

Het voorbeeld waar Univé zelf een paar dagen terug mee kwam betrof een 'Amerikaanse EV dat 3 jaar geleden op de markt kwam', die had een scheurtje in de vooras zitten en volgens de reparatie instructies kon dat alleen worden gerepareerd door het gehele carrosserie te vervangen, wat de reparatie dusdanig duur maakt dat de auto total loss was.

Dat je dat soort onzin niet wilt verzekeren snap ik wel.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 00:04:44 #17
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_221663414
quote:

[..]
Maar je betaalt er geen maandelijkse premie voor omdat ze je geld niet aannemen. Je kan een bedrijf niet verplichten een product te verkopen natuurlijk.
pi_221663419
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 00:01 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Zolang het binnen proporties is wel ja. Volgens Univé hebben die nieuwere automerken geen fatsoenlijk infrastructuur voor auto onderdelen, technische ondersteuning en reparatie instructies.

Het voorbeeld waar Univé zelf een paar dagen terug mee kwam betrof een 'Amerikaanse EV dat 3 jaar geleden op de markt kwam', die had een scheurtje in de vooras zitten en volgens de reparatie instructies kon dat alleen worden gerepareerd door het gehele carrosserie te vervangen, wat de reparatie dusdanig duur maakt dat de auto total loss was.

Dat je dat soort onzin niet wilt verzekeren snap ik wel.
Dat snap ik. Wat ik dan niet snap dat een scheurtje in de vooras niet te repareren is. Tenminste niet bij dat ene merk.
Bij andere merken kan het dus wel. Wie herstelt dan die schade en waarom moeten de genoemde auto's een hele operatie ondergaan die alleen maar verlies oplevert?
pi_221663426
quote:

[..]
Ze moeten helemaal niets. Ze mogen het aanbieden. En jij mag het afnemen.
Maar ze moeten niet alle auto's verzekeren. Dat zal zo goed als geen enkele verzekeraar doen. Er zijn altijd extra voorwaarden.
pi_221663439
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 00:09 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Ze moeten helemaal niets. Ze mogen het aanbieden. En jij mag het afnemen.
Maar ze moeten niet alle auto's verzekeren. Dat zal zo goed als geen enkele verzekeraar doen. Er zijn altijd extra voorwaarden.
Rare wereld. Zij bieden financiële bescherming, jij betaalt en zij bepalen dan de voorwaarden. En jij accepteert dat kritiekloos.
Het is JOUW geld. En laat die aandeelhouders maar even het rambam krijgen. Dat zijn allemaal gediplomeerde profiteurs en geldwolven.
pi_221663457
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 00:13 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Rare wereld. Zij bieden financiële bescherming, jij betaalt en zij bepalen dan de voorwaarden. En jij accepteert dat kritiekloos.
Het is JOUW geld. En laat die aandeelhouders maar even het rambam krijgen. Dat zijn allemaal gediplomeerde profiteurs en geldwolven.
Klopt, zij bieden een verzekering voor veel soorten automerken. Alleen net niet die paar.
Wordt je ook boos bij een autodealer als die jouw merk niet verkoopt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')