Met de opkomst van sociale media en hun bubbels en de daarmee versterkende groei naar nog meer hedonisme op individueel niveau zie ik dit in de westerse wereld niet zo snel meer gebeuren.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Precies.
Juist daarom hebben we leiders en culturele voorbeelden nodig die verder kijken dan de waan van de dag. Mensen die het belang van de komende generaties begrijpen en vertegenwoordigen.
En een samenleving die bereid is iets van het gemak van nu op te offeren voor wat over tien of twintig jaar essentieel zal blijken.
Dat denk ik ook.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Met de opkomst van sociale media en hun bubbels en de daarmee versterkende groei naar nog meer hedonisme op individueel niveau zie ik dit in de westerse wereld niet zo snel meer gebeuren.
In dat opzicht lijkt het chinese beleid nog wel wat visie te hebben.
Ik heb het over China: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-de-opmars-van-chinaquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Neo liberalisme in 1930 bedacht in begin jaren 80 door de Chicago school of economics weer nieuw leven in geblazen
Nee we gingen voor china eerst outsourcen naar bijvoorbeeld polen en Portugal. Met Philips als een van de lichtende voorbeelden.
Inderdaad. Geniet ervan, zolang het nog kan.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 11:52 schreef DobbyDobby het volgende:
Heel benieuwd naar Europa over 50 jaar. Economisch worden we door de Chinezen wel kapot gemaakt en cultureel /sociaal helpen we onszelf wel omzeep. Ben benieuwd wanneer de eerste sociale stelsels worden afgeschaft in Duitsland/NL/UK om maar wat te noemen. En ook wat er dan gaat gebeuren. Kan er ook geen medelijden meer mee hebben. We doen het onszelf aan. Alles moet volgens de regeltjes, we willen altijd deugen. Braafste jongetje van de klas met alles. Dat we er dan op den duur aangaan maakt blijkbaar niet uit.
ik niet. ik zie het al duidelijk voor me. europa wordt met de dag demografisch, economisch, technologisch, militair en cultureel steeds minder relevant. dit zijn echt de laatste dagen van europa.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 11:52 schreef DobbyDobby het volgende:
Heel benieuwd naar Europa over 50 jaar. Economisch worden we door de Chinezen wel kapot gemaakt en cultureel /sociaal helpen we onszelf wel omzeep. Ben benieuwd wanneer de eerste sociale stelsels worden afgeschaft in Duitsland/NL/UK om maar wat te noemen. En ook wat er dan gaat gebeuren. Kan er ook geen medelijden meer mee hebben. We doen het onszelf aan. Alles moet volgens de regeltjes, we willen altijd deugen. Braafste jongetje van de klas met alles. Dat we er dan op den duur aangaan maakt blijkbaar niet uit.
Jub.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Inderdaad. Geniet ervan, zolang het nog kan.
Dat klopt. We zijn steeds minder relevant aan het worden op alle onderdelen die je benoemd. Toch wordt alles hier steeds duurder en voelen we onszelf nog steeds de beste.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:21 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ik niet. ik zie het al duidelijk voor me. europa wordt met de dag demografisch, economisch, technologisch, militair en cultureel steeds minder relevant. dit zijn echt de laatste dagen van europa.
het is nogal deprimerend. ik heb altijd al gedacht dat het fijner is om te wonen in een arme maar groeiende regio waar de toekomst er goed uit ziet, waar je allemaal moderne steden om je heen gebouwd ziet worden in real-time, en waar je werkt voor een economie die echt goed groeit. een stijgende lijn, er is optimisme en dynamiek. ik heb niet altijd in europa gewoond...
in europa woon je in een regio waar alles steeds duurder wordt, waar maar niets wordt gebouwd, en waar je duidelijk kunt zien dat alles steeds achteruit gaat. een dalende lijn, je vecht voor behoud en je ervaart stagnatie. europeanen leven grotendeels op historische luxe en oud geld, en dat gaat binnenkort op raken
Oh nee, het is logisch dat opkomende landen (zoals daarvoor al bijvoorbeeld Zuid-Korea of Japan) eerst lager in de waardeketen zitten en eerst groeien in de low-tech industrieen. Dan gaan kopieren en vervolgens beetje bij beetje richting high-tech gaan, zich door ontwikkelen en dan voorbij steken. Wederom, dat is al decennia lang gaande. Dat de EU tijden een handelsoverschot had doet daar niks aan af. Waarschijnlijk heeft dat voor politici enkel gemaskeerd dat het hier wel goed zou gaan...quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 03:11 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
je verwart de opkomst van china met de daadwerkelijke overtreffing van europa door china. vroeger verkocht europa, voornamelijk duitsland, nog veel auto's en machines e.d., en nu maken ze die zelf en beter en goedkoper. het handelsoverschot is ineens omgekeerd tot een gigantisch handelstekort, en onze europese industrie is te duur en inefficiënt geworden om met china te kunnen concurreren.
daarom ook dat stuk dat ik uit het artikel heb gehaald
Ja, fijn dat alles goedkoper is, maar wat heb je eraan als je straks allemaal voor China werkt omdat de economie naar de pleuris gaat?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 22:57 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Ironisch genoeg plukt de Europese burgerbevolking een flink deel van de vruchten van de Chinese subsidies. Maar de overheden verliezen hierdoor inkomsten, dus moet het stoppen en gaan ze Trump nadoen met zijn importheffingen (wat niet zal helpen, want verschillende soorten beleid zijn tegengesteld aan elkaar waardoor industrie gewoon vertrekt). Ik snap Europa wel, maar het is toch echt kiezen of delen. Je kunt niet energie vet duur maken met een of ander net zero beleid en verwachten dat alles zonder consequenties blijft.
Dit lijkt me een regelrechte en verstikkende nachtmerrie.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:21 schreef gwn_een_user het volgende:
waar je allemaal moderne steden om je heen gebouwd ziet worden in real-time
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |