abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:53:59 #1
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221618139
https://www.bnr.nl/nieuws(...)n-pas-later-dit-jaar

Huishoudens voelen pijn van stijgende energieprijzen pas later dit jaar

Energieprijzen stijgen sinds de oorlog in Iran, maar tot nu toe hebben huishoudens daar nog weinig last van. Autorijders weten de fikse stijging van benzine- en dieselprijzen deels te omzeilen door elders te tanken of vaker elektrisch te rijden. Bij energiecontracten valt op dat de prijzen voor huishoudens opvallend gelijk zijn aan de prijzen van voor de oorlog. Dat schrijft ABN Amro in een nieuw rapport over hogere energieprijzen.

Jan-Paul van de Kerke, hoofd Economisch Onderzoek Nederland bij ABN Amro, legt uit dat brandstoftoerisme niet enkel over de grens plaatsvindt: 'We zijn ook wat zuiniger gaan rijden of zoeken een pompstation wat verder weg van de snelweg.' Maar Van de Kerke ziet ook de vraag naar elektrische voertuigen stijgen. 'Je ziet dat mensen zich weerbaar willen maken voor stijgingen in benzine- en dieselprijzen.'

Energielasten
Het mediane Nederlandse huishouden betaalt nog altijd rond de 160 euro in de maand aan energielasten. Daar is sinds het uitbreken van de oorlog in Iran weinig aan veranderd, omdat meer dan de helft van de huishoudens een vast energiecontract heeft afgesloten. Bovendien ligt de elektriciteitsprijs bij nieuwe contracten niet heel veel hoger dan in voorgaande jaren en juist die prijs is het meest bepalend voor het bedrag van het hele contract.

Gasprijs stijgt rap
De gasprijs is wel flink gestegen. Dat komt doordat gasvoorraden in Nederland en Europa tijdens de zomer worden gevuld, net nu de aanvoer bemoeilijkt is door de dichte Straat van Hormuz.

Maar aangezien huishoudens in hun energiecontract dus meer voor elektriciteit betalen dan voor gas, stijgen nieuwe contracten nog niet heel hard in prijs. 'Als je als huishouden veel gebruik maakt van gas en de oorlog in Iran aanhoudt, dan ligt er wel een stijging in de energierekening in het verschiet', legt Van de Kerke uit.

Vierde kwartaal
Later dit jaar kan de oorlog wel degelijk effect hebben op het gemiddelde huishoudboekje. Dat komt niet alleen doordat er dan nieuwe energiecontracten worden afgesloten, maar ook omdat de hogere gasprijs dan wordt doorberekend in de voedselprijzen. ABN Amro verwacht ongeveer vanaf het vierde kwartaal of in het eerste kwartaal van volgend jaar dat zowel energiecontracten als dagelijkse producten zullen stijgen in prijs. 'Bij voeding duurt het langer voordat prijsstijgingen doorwerken. Dat komt doordat er veel meer ketens in de aanvoerlijn zitten dan bij gasprijzen.'

Oei. Als je vaste contract bijna afloopt, kun je beter nog even wachten op een nieuw vast contract om maximaal te profiteren.

De mijne loopt in oktober af, maar nu denk ik pas in december te verlengen voordat de prijs omhoog schiet volgend jaar...

Vervelend uitzicht dat producten en boodschappen nog fors gaan stijgen in prijs.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221618145
Wie heeft er nou nog gas :')

Da's zo 40-45 hè.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221618154
Met de groeten van Trump.
Boycot gewoon Amerikaanse produkten.
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:57:24 #4
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221618167
3 jaar vast contract heujjj :D

beter dalen de prijzen na die 3 jaar wel -O-
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:00:42 #5
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_221618187
Ik maak mij eigenlijk alleen druk over mijn volgende zaadlozing.
pi_221618272
47 zonnepanelen, ik maak mij niet druk *O*
pi_221618294
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 09:13 schreef Moonversion het volgende:
Srsly? Ik had er 19 en vond dat al veel! _O-
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:19:30 #8
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221618302
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 09:13 schreef Moonversion het volgende:
Kunnen die automatisch uit met een smart systeem?
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221618314
quote:
88s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 09:19 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Nadat zijn auto vol is en zijn sww goed opgefikt is wel, waarschijnlijk.
pi_221618391
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:49:39 #11
307622 Perox
(niet de echte)
pi_221618457
Net verlengd voor 3 jaar de prijzen vielen me nog mee. Ik snap niet dat alles nog relatief goedkoop is met die ellende in Hormuz. Het lijkt me toch dat er binnenkort wel echte fysieke tekorten moeten komen.
pi_221618772
quote:
88s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 09:19 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
nergens voor nodig, ik zet gewoon meer tv's aan of de airco wat harder en de deur open
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')