Nederlanders zijn krenterig en wachten totdat de boel ook economisch afgeschreven is, in plaats van met het nieuwste model te shinen?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Nou dan weet je wel hoe laat het is.
Krenterig klinkt negatief.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:25 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Nederlanders zijn krenterig en wachten totdat de boel ook economisch afgeschreven is, in plaats van met het nieuwste model te shinen?
Nee nederland verarmd.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:25 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Nederlanders zijn krenterig en wachten totdat de boel ook economisch afgeschreven is, in plaats van met het nieuwste model te shinen?
Word je niet fiscaal gestraft, dan word je het wel door een andere instantie die het als iets zondigs ziet dat je een woning particulier verhuurt.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:59 schreef LXIV het volgende:
In België is het veel gemakkelijker om aan vermogensopbouw te doen. Daar is het heel gebruikelijk om voor je oude dag een vastgoedportefeuille aan te leggen bijvoorbeeld. Hier kunnen mensen niet eens meer voldoende sparen voor de aankoop van hun eigen woning. Dat komt voor een groot deel door de extreme belastingen
Het loont helemaal niet om een auto te kopen, als je dat geld gebruikt om defensief te investeren en een wagen leased denk ik dat je veel meer rendement hebt.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 07:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee nederland verarmd.
Mensen met geld (over) kopen bijna als eerste een nieuwe (jonge) auto.
Vwb mij is het de manier om de echte welvaart van een land te meten.
Rij eens door Luxemburg, een BMW of Mercedes van Max 3 jaar oud is daar de gemiddelde gezinsauto
Klopt, maar dat mag ook.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 07:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het loont helemaal niet om een auto te kopen, als je dat geld gebruikt om defensief te investeren en een wagen leased denk ik dat je veel meer rendement hebt.
Dat komt omdat veel Duitsers relatief goedkoop wonen in Rurale gebieden maar lang naar hun werk rijden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 07:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Klopt, maar dat mag ook.
Alleen om te kunnen leasen moet je een bepaald bedrag aan geld over houden die de meeste Nederlanders niet hebben.
In België en Duitsland leasen ze ook veel.
Duitsland is een ander verhaal omdat de auto daar belangrijker is dan de vakantie of het huis en lease er extra goedkoop is, bijna renteloos
Nee, de overheid weigert de rijken ook maar iets te belasten waardoor de gewone Nederlander steeds verder kaalgeplukt wordt, niet alleen met belastingen (auto, peuken, energie enz enz) maar je mag nauwelijks meer douchen terwijl datacentra een miljard miljoen liter drinkwater per seconde verbruiken en daar vrijwel niets voor betalen. En je moet je spaarlampje vervangen door een ledlampje terwijl de hele stad wordt volgeplemt met lichtreclameborden (en Tata-steel ook geen reet voor de 100 miljard kWh stroom die ze verbruiken betaalt).quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:21 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
We houden hier geen fuck over omdat je met 2 achterlijke partijen zit, de overheid die heiligt gelooft in eindeloos verhogen van belastingen en een bevolking wat dit maar blijft toestaan zonder een keer iemand op te hangen.
Dat is echt kneuzengedrag en een makkelijke (eerste) besparing.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:25 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De Nederlandse bevolking is ook sneller gegroeid dan de Belgische (meer import).quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 07:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee nederland verarmd.
Mensen met geld (over) kopen bijna als eerste een nieuwe (jonge) auto.
Vwb mij is het de manier om de echte welvaart van een land te meten.
Rij eens door Luxemburg, een BMW of Mercedes van Max 3 jaar oud is daar de gemiddelde gezinsauto.
België rijdt ook 2 jaar jonger dan Nederland.
Nederlanders hebben alleen het idee dat ze rijker zijn maar ze zijn armer. Ad economie ligt het niet.
De immense belastingdruk, het toeslagen systeem en sociale voorzieningen zijn het probleem, tenminste als je wil dat je wat meer geld krijgt als je (beiden) werkt.
Het mooiste voorbeeld is dat een stel met kinderen in bijstand/toeslagen net zoveel geld krijgt als 2 verdieners in een arbeidersmilieu
Dat is geen houdbare zaak.
Kan iemand dit vertalen?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:19 schreef Captain_Ghost het volgende:
De probleem in Nederland is dat onze overheid steelt iets te veel dan in Belgen.
Daardoor hebben we hogere schulden. Op dit manier zijn we afhankelijk van bank en overheid.
Loop eens in Nederland een kringloopwinkel binnen en daarna in België. Een wereld van verschil. In Nederland gaan tweedehands spullen eerst nog een paar rondes op Marktplaats rond.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:25 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:40 schreef vul_maar_in het volgende:
Ik vind die andere veel mooier:
[ afbeelding ]
En dit soort simpele zieltjes geloven dit nog echt ook.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:33 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Flikker eerst wat er nu zit maar de afgrond in![]()
Voorlopig spreken de feiten in ons voordeel. We hadden even de bekende chaos met rechts-populistisch LPF dat ontplofte. Daarna hadden we de chaos met gedogende PVV. Daarna hadden we de chaos met Schoof en de BBB en PVV. Elk normaal Europees land waarbij radicaal/populistisch rechts aan de macht komt is slechter af. In Polen, in de UK met hun fucking brexit. Hongarije. Trump. Alles. Over simpele zieltjes gesprokenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:35 schreef PurifieR het volgende:
[..]
En dit soort simpele zieltjes geloven dit nog echt ook.
Joh het is al 40 jaar ellende. Ik maak me echt niet druk om links of rechts beiden verzaken dat het een aard heeft.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:45 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Voorlopig spreken de feiten in ons voordeel. We hadden even de bekende chaos met rechts-populistisch LPF dat ontplofte. Daarna hadden we de chaos met gedogende PVV. Daarna hadden we de chaos met Schoof en de BBB en PVV. Elk normaal Europees land waarbij radicaal/populistisch rechts aan de macht komt is slechter af. In Polen, in de UK met hun fucking brexit. Hongarije. Trump. Alles. Over simpele zieltjes gesproken
Volgens mij is het probleem niet zozeer links/rechts mar het woordje 'populistisch'.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:45 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Voorlopig spreken de feiten in ons voordeel. We hadden even de bekende chaos met rechts-populistisch LPF dat ontplofte. Daarna hadden we de chaos met gedogende PVV. Daarna hadden we de chaos met Schoof en de BBB en PVV. Elk normaal Europees land waarbij radicaal/populistisch rechts aan de macht komt is slechter af. In Polen, in de UK met hun fucking brexit. Hongarije. Trump. Alles. Over simpele zieltjes gesproken
Dat is toch altijd met extremisme. Idem voor extreem links. De UK heeft extreem rechts zelf zo groot gemaakt door dat land in een shithole te veranderen. Dat zie je ook in andere Europese landen gebeuren. Het groeit altijd wanneer het slechter gaat in landen. USA tjah. En in Polen gaat het nu prima. Veiligste land van Europa zowat en laagste werkloosheid.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:45 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Polen is by far het best bezig, weet niet waar je dom over ouwehoert ouwe.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:45 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ja maar het klinkt zo verlokkend: Gewoon groep xxx er uit gooien/buiten sluiten, en al je problemen zijn opgelost!quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:32 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Volgens mij is het probleem niet zozeer links/rechts mar het woordje 'populistisch'.
Denken dat je met simpele, platgeslagen, in 150 tekens te twitteren oneliners, complexe problemen kunt oplossen.![]()
Daar is nu toch een liberale regering aan de macht?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:03 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Polen is by far het best bezig, weet niet waar je dom over ouwehoert ouwe.
Denk eerder andere prioriteiten. Ik vind Frankrijk ook altijd zo'n geweldige teringzooi, maar de mensen daar hebben daar echt geen last van. Zal binnen vast mooier zijn.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:28 schreef ootjekatootje het volgende:
Dat mensen in Vlaanderen onder de streep gemiddeld rijker zijn, ja dat kan. Al ziet het land er onder Gent ook er armoedig uit.
Pensioenleeftijd en pensioenvermogen heef helemaal NIKS te maken met de AOW leeftijdquote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:52 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Pensioenvermogen waar steeds minder mensen aanspraak op kunnen gaan maken met het stapsgewijs verhogen van de pensioenleeftijd. Bovendien geld waar je dus pas vanaf een bepaalde leeftijd met aanzienlijke voorwaarden aanspraak op maakt. Terecht dat die cijfers niet worden meegenomen.
Dat zijn inderdaad twee verschillende leeftijden, maar ook de pensioenleeftijd stijgt toch echt. Die ligt niet meer rond de 65, maar rond de 68.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 18:43 schreef quo_ het volgende:
[..]
Pensioenleeftijd en pensioenvermogen heef helemaal NIKS te maken met de AOW leeftijd
Als er geen bal verstan dvan hebt hou je dan stil.
Je kunt je pensioen ook eerder laten uitkeren, maar dan krijg je maandelijks minder. Verder heb ik het nergens over de AOW gehad, dus waar deze rant vandaan komt is mij volstrekt onhelder.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 18:43 schreef quo_ het volgende:
[..]
Pensioenleeftijd en pensioenvermogen heef helemaal NIKS te maken met de AOW leeftijd
Als er geen bal verstan dvan hebt hou je dan stil.
België kent al jaren een significant hogere belastingdruk als Nederland.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:59 schreef LXIV het volgende:
In België is het veel gemakkelijker om aan vermogensopbouw te doen. Daar is het heel gebruikelijk om voor je oude dag een vastgoedportefeuille aan te leggen bijvoorbeeld. Hier kunnen mensen niet eens meer voldoende sparen voor de aankoop van hun eigen woning. Dat komt voor een groot deel door de extreme belastingen
Dat in België en Duitsland er meer financiële ruimte is voor het leasen van een auto komt doordat we in Nederland graag zo min mogelijk aflossen op onze hypotheken. In België is een looptijd van 20 of 25 jaar voor de hypotheek vrij gangbaar, daarna is het huis afgelost. En als er een financiele meevaller is stopt die Belg dat ook weer in zn stenen. In Nederland houden we al een paar decennia vast aan een looptijd van 30 jaar, waarbij dat tot 2012 ofzo ook nog eens vaak voor een flink deel aflossingsvrij was en er na de effectieve looptijd van 30 jaar dus nog hypotheek over blijft.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 07:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Klopt, maar dat mag ook.
Alleen om te kunnen leasen moet je een bepaald bedrag aan geld over houden die de meeste Nederlanders niet hebben.
In België en Duitsland leasen ze ook veel.
Duitsland is een ander verhaal omdat de auto daar belangrijker is dan de vakantie of het huis en lease er extra goedkoop is, bijna renteloos
Je gaat de situatie in Nederland op links beleid schuiven? We hebben al sinds 2002 rechtse en centrum-rechtse kabinetten gehad.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is niet waar ik op doel.
We hebben verder inderdaad links beleid. Dat hebben we eigenlijk in heel Europa wel. Het ene land meer en het andere land minder. Inkomens- en vermogensongelijkheid staat los van links of rechts. Ook al zullen de meeste mensen denken dat het meer bij links hoort (is in principe niet onwaar in de zin van dat een echte nachtwakersstaat zich niet druk maakt om herverdeling en herverdeling in beginsel een grotere overheid vraagt, maar dat terzijde).
Ik vind het knap dat je er überhaupt op kunt reageren. Deze zin maakte het volledig hallucinant voor mij:quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 20:19 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Je gaat de situatie in Nederland op links beleid schuiven? We hebben al sinds 2002 rechtse en centrum-rechtse kabinetten gehad.
Maar natuurlijk komt alles voor rekening van de huidige regering die er net een half jaar zit.
Je houdt jezelf voor de gek. En bent blind voor de rechtse oorzaken van de groeiende kloof tussen arm en rijk in Nederland.
quote:Inkomens- en vermogensongelijkheid staat los van links of rechts. Ook al zullen de meeste mensen denken dat het meer bij links hoort
Ik heb ooit wat research gedaan naar waarom Belgen maar 90 procent afmaken, dat is opzich best logisch omdat je laatste 10/20 procent feitelijk het meest kostbaar zijn, kortom als je met die kleine mankementen een enorm bedrag bespaart dan is dat best logisch, vooral mensen die bij software ontwikkeling betrokken zijn zullen dit herkennen dat de laatste 20 procent van het werk 80 procent van de kosten isquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 20:07 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat in België en Duitsland er meer financiële ruimte is voor het leasen van een auto komt doordat we in Nederland graag zo min mogelijk aflossen op onze hypotheken. In België is een looptijd van 20 of 25 jaar voor de hypotheek vrij gangbaar, daarna is het huis afgelost. En als er een financiele meevaller is stopt die Belg dat ook weer in zn stenen. In Nederland houden we al een paar decennia vast aan een looptijd van 30 jaar, waarbij dat tot 2012 ofzo ook nog eens vaak voor een flink deel aflossingsvrij was en er na de effectieve looptijd van 30 jaar dus nog hypotheek over blijft.
Even de hypotheek verhogen voor een grote verbouwing vinden we in Nederland ook vanzelfsprekend. Als ik kijk naar de familie- en kennissenkring in België gaat een keuken of badkamer daar gemiddeld veel langer mee dan in Nederland.
Het is logisch dat wanneer je gedurende je leven fors minder besteedt aan je woning je vervolgens meer aan andere zaken zoals bijvoorbeeld een auto kunt besteden.
Dat is denk ik maar een deel van de uitleg, al is het wel waar. In Nl is ook de belastingdruk veel hoger geworden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 20:07 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat in België en Duitsland er meer financiële ruimte is voor het leasen van een auto komt doordat we in Nederland graag zo min mogelijk aflossen op onze hypotheken. In België is een looptijd van 20 of 25 jaar voor de hypotheek vrij gangbaar, daarna is het huis afgelost. En als er een financiele meevaller is stopt die Belg dat ook weer in zn stenen. In Nederland houden we al een paar decennia vast aan een looptijd van 30 jaar, waarbij dat tot 2012 ofzo ook nog eens vaak voor een flink deel aflossingsvrij was en er na de effectieve looptijd van 30 jaar dus nog hypotheek over blijft.
Even de hypotheek verhogen voor een grote verbouwing vinden we in Nederland ook vanzelfsprekend. Als ik kijk naar de familie- en kennissenkring in België gaat een keuken of badkamer daar gemiddeld veel langer mee dan in Nederland.
Het is logisch dat wanneer je gedurende je leven fors minder besteedt aan je woning je vervolgens meer aan andere zaken zoals bijvoorbeeld een auto kunt besteden.
Het probleem in Nederland is dat Nederlanders een hoge belastingdruk ansich niet erg vinden mits daar een goed stelsel tegen over staat, echter de laatste 30 jaar loopt dit de spuigaten uit, het extra geld komt niet terecht bij meer zorg/dienstverlening maar vooral bij nog meer bureaucratie en management, dat zie je bijvoorbeeld heel sterk terug bij politie, al jarenlang klapt men er meer geld in, maar dat resulteert nauwelijks in meer blauw, nee management lagen gaan nog meer dingen verzinnen die leiden tot meer druk op de agent op straat dan minder, het zelfde zie je trouwens ook terug in zorg en onderwijs.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 20:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is denk ik maar een deel van de uitleg, al is het wel waar. In Nl is ook de belastingdruk veel hoger geworden.
Het verbaast me toch altijd hoeveel fantasten er hier rondlopen die denken dat Nederland voor (West-)Europese begrippen een ongebruikelijk hoge belastingdruk zou hebben.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:59 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
België kent al jaren een significant hogere belastingdruk als Nederland.
Waarom blijf je die fabel herhalen?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 20:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is denk ik maar een deel van de uitleg, al is het wel waar. In Nl is ook de belastingdruk veel hoger geworden.
Ik reageer slechts op iemand die veronderstelt dat een en ander door "links" komt.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 20:44 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik vind het knap dat je er überhaupt op kunt reageren. Deze zin maakte het volledig hallucinant voor mij:
[..]
Ter illustratie:quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 21:30 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Waarom blijf je die fabel herhalen?
De Nederlandse belastingdruk is niet hoog. Van de hele EU zit Nederland in de middenmoot. Kijk je naar de West-Europese landen dan heeft Nederland zelfs een vrij lage belastingdruk binnen die groep.
Was het maar een fabelquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 21:30 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Waarom blijf je die fabel herhalen?
De Nederlandse belastingdruk is niet hoog. Van de hele EU zit Nederland in de middenmoot. Kijk je naar de West-Europese landen dan heeft Nederland zelfs een vrij lage belastingdruk binnen die groep.
Maar neit op vermogenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:59 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
België kent al jaren een significant hogere belastingdruk als Nederland.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |