Ja dat is mn plan dus voor volgend jaar. Buitendeur eruit, dichtmaken met een plaat en uitsparing voor de buitenunit en die dan binnen zetten. Het is in mijn slaapkamer dus daar kun je verder niet veel mee.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:38 schreef Filosoofert het volgende:
Kun je de hal afsluiten? Zet je hem toch binnen maar dan im de hal met de buitendeur open?
wat voor buitenunit hebben we het over? de midea split? (als je die achter een plaat zet doet die hetzelfde als een mobiele airco met luchtslang)quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:49 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Ja dat is mn plan dus voor volgend jaar. Buitendeur eruit, dichtmaken met een plaat en uitsparing voor de buitenunit en die dan binnen zetten. Het is in mijn slaapkamer dus daar kun je verder niet veel mee.
Jep dat is hem. Achter een plaat zetten, ik zie even niet voor me wat je bedoelt...quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:50 schreef Moonversion het volgende:
[..]
wat voor buitenunit hebben we het over? de midea split? (als je die achter een plaat zet doet die hetzelfde als een mobiele airco met luchtslang)
Dat ding geeft het nodige geluid misschien dat buren daarom geklaagd hebben? Ik weet niet of hun (slaap)kamers aan die galerij grenzenquote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:49 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Ja dat is mn plan dus voor volgend jaar. Buitendeur eruit, dichtmaken met een plaat en uitsparing voor de buitenunit en die dan binnen zetten. Het is in mijn slaapkamer dus daar kun je verder niet veel mee.
Enige wat ik nu zou kunnen doen is hem telkens binnen zetten overdag, en dan snachts buiten zetten zodra hij aan moet. Maar ja, het open raam is nu helemaal afgedicht met zeil etc dus wil dat niet afbreken tenzij het niet anders kan.
Allicht dat er mensen geklaagd hebben. Snachts is het ding vrijwel fluisterstil want dan hoef ik hem ook niet zo hard aan. Omliggende buren hebben hun ramen ook altijd dicht, dan hoor je hem helemaal niet. Verder heb ik al sinds ik hier woon gedoe met geluidsoverlast van mijn buren, dus mogen ze best wat van mij pikken nu vind ik. Maar ook dat verandert weinig aan de zaak verder natuurlijk.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat ding geeft het nodige geluid misschien dat buren daarom geklaagd hebben? Ik weet niet of hun (slaap)kamers aan die galerij grenzen
Heb je de nieuwe update geïnstalleerd met Silent Modus? Want anders zit je al snel rond de 55db als je hem vol laat blazen, en dat is zeker gedurende de nacht eigenlijk al snel teveel geluid. Zeker als je buren om raam onder of pal naast jou hebben. Waarbij je ook nog rekening moet houden dat als je hem in een galerij of steeg plaatst het geluid kan versterken door de muren.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:04 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Allicht dat er mensen geklaagd hebben. Snachts is het ding vrijwel fluisterstil want dan hoef ik hem ook niet zo hard aan. Verder heb ik al sinds ik hier woon gedoe met geluidsoverlast van mijn buren, dus mogen ze best wat van mij pikken nu vind ik. Maar ook dat verandert weinig aan de zaak verder natuurlijk.
Het is een top apparaat maar niet voor elke situatie handig. Zeker met een zeikende VvE of huurbaas die moeilijk doet.quote:Een buitenunit van een airco mag volgens de wettelijke geluidsnormen in Nederland op de erfgrens (perceelgrens) van de buren maximaal 45 dB(A) overdag (07:00 tot 19:00 uur) en maximaal 40 dB(A) 's avonds en 's nachts (19:00 tot 07:00 uur)
Die buitendeur eruit dat zal de VvE niet willen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:49 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Enige wat ik nu zou kunnen doen is hem telkens binnen zetten overdag, en dan snachts buiten zetten zodra hij aan moet. Maar ja, het open raam is nu helemaal afgedicht met zeil etc dus wil dat niet afbreken tenzij het niet anders kan.
Brandweer ook niet, daar krijg je geheid gezeik mee inderdaad. Plus dat het totaal niet praktisch is.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Die buitendeur eruit dat zal de VvE niet willen.
Daar vind ik niets over terug in het reglement dus dan ga ik ervan uit dat het aan mij is. Sowieso, of hij nu de hele dag open staat of er helemaal uit, maakt dan ook geen verschil.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Die buitendeur eruit dat zal de VvE niet willen.
Zo werkt dat niet binnen een VvE: zij doen dit dus doe ik dat.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:04 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Allicht dat er mensen geklaagd hebben. Snachts is het ding vrijwel fluisterstil want dan hoef ik hem ook niet zo hard aan. Omliggende buren hebben hun ramen ook altijd dicht, dan hoor je hem helemaal niet. Verder heb ik al sinds ik hier woon gedoe met geluidsoverlast van mijn buren, dus mogen ze best wat van mij pikken nu vind ik. Maar ook dat verandert weinig aan de zaak verder natuurlijk.
Dit wordt niks.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:23 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Daar vind ik niets over terug in het reglement dus dan ga ik ervan uit dat het aan mij is. Sowieso, of hij nu de hele dag open staat of er helemaal uit, maakt dan ook geen verschil.
Zoiets is dus de bedoeling, maar niet helemaalquote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:21 schreef Elan het volgende:
Maar als geluid echt geen issue is en om je vraag te beantwoorden
[ afbeelding ]
Van Reddit, als je handig bent of een handige vriend hebt kun je wellicht zoiets maken in de winter
Want? Een soortgelijke constructie zie ik hier vaker.quote:
Jij en de VvE en de eventuele oplossing wordt niks.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:25 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Want? Een soortgelijke constructie zie ik hier vaker.
Bedankt voor de nutteloze bijdrage, kan ik veel mee!quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:28 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Jij en de VvE en de eventuele oplossing wordt niks.
Geen plicht volgens mij, helaas eigen verantwoordelijkheid. "Iedere bewoner is verantwoordelijk voor zijn eigen woongenot." Mee eens dat het nogal makkelijk 'nee' zeggen is als je zelf wel de luxe van een airco hebt.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:56 schreef phpmystyle het volgende:
Heeft de VVE geen plicht om te melden welke substituties zij zien voor zoiets als binnenkoeling nu het jaar na jaar warmer lijkt te worden?
Alleen maar 'nee' zeggen is ook nogal gratuit.
Haha, ik zat zelf ook te denken om er een zitje omheen te timmeren. Maar ja, je hoort er wel wat uit blazen, en het is ook gewoon bekend dat er een buitenunit staat natuurlijkquote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:08 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Welke reden geeft de VVE? Moet de galerij vrij zijn van obstakels vanwege ontruiming bij brand? Raar dat zitjes en bloempotten dan wel mogen. Maar als een zitje wel mag, kun je er een zitje op/omheen timmeren?
Ik denk trouwens dat je het met wat negeren en heen en weer sturen van brieven nog wel een paar weken kunt rekken, maar dan zit je volgend jaar weer met hetzelfde probleem.
Het aangezicht of iemands woongenot en gezondheid. Lastig afwegen..quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:15 schreef Boca_Raton het volgende:
Zitjes en bloempotten zien er leuk uit, een airco niet. Dat lijkt me de reden.
In dat geval: buitenkant matgroen spuiten en leuk plantenbakje bovenop maken met wat grind en vetplantjes.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:15 schreef Boca_Raton het volgende:
Ja, zo kun je een olifant ook herbergenquote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:21 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
In dat geval: buitenkant matgroen spuiten en leuk plantenbakje bovenop maken met wat grind en vetplantjes.
Als je binnen in je eigen woning zit, zie je zowel de bloempotjes als de airco niet. Snap nooit dat mensen zeuren om zoiets.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:15 schreef Boca_Raton het volgende:
Zou eerst maar eens achterhalen waarom het precies niet mag.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:21 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
In dat geval: buitenkant matgroen spuiten en leuk plantenbakje bovenop maken met wat grind en vetplantjes.
Een ambulance zal altijd aan de voorkant komen want aan de achterkant zal er gewacht moeten worden totdat iemand de toegangspoort naar het parkeerdek openmaakt. Lijkt me in een noodgeval niet zo handigquote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:26 schreef loveli het volgende:
Als een ambulance komt, hebben ze op de galerij ruimte nodig. Een zitje of plant kan verderop worden gezet. Jouw airco niet.
Zie mijn post 55db wat ruim boven de wettelijke norm ligtquote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:30 schreef Boca_Raton het volgende:
Zo’n airco maakt toch ook nog wat geluid?
Nou, als het over geluid zou gaan zou dat wel kenbaar gemaakt worden toch? Dan zouden er db metingen worden gedeeld, of gevraagd hoeveel lawaai het ding hoort te maken. Dat is een probleem wat je snel boven tafel hebt en een reden die mensen ook kunnen accepteren.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Zou eerst maar eens achterhalen waarom het precies niet mag.
Als het wel over geluid gaat en niet over aangezicht ben je uitgepraat.
Dat zou ook logischer zijn aangezien je wel een bloempot of stoeltje mag neerzetten.
Elektronica kan ook nog een brand risico zijn.
Voor je met een kunstzinnig geschilderde unit zit waar je nog niks mee kan.
De brancard, lieverd.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:31 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Een ambulance zal altijd aan de voorkant komen want aan de achterkant zal er gewacht moeten worden totdat iemand de toegangspoort naar het parkeerdek openmaakt. Lijkt me in een noodgeval niet zo handig
Ik zou wel navragen aan de VvE waarom dit wel mag jij en jij het niet mag.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:13 schreef Truffeldoos het volgende:
aarnaast heeft 1 appartement ook een echte split airco buitenunit bevestigd tegen de voorgevel, dat maakt de positie van de VvE al wat zwakker in mijn ogen. Maar ik ben er ook niet op uit om andere mensen te verlinken.
Eerlijk gezegd kunnen ze er ook met die unit nog steeds langs. Als het acceptabel is dat hulpdiensten zitjes aan de kant moeten zetten kunnen ze die unit ook wat verzetten. Maar ook zonder verzetten is er ruimte genoeg. Lieverdquote:
De VVE heeft niks te zeggen over tijdelijke oplossingen die binnen het omgevingsgeluid vallen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:51 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Dat is de buitenunit in kwestie
Ben bang dat dat niet klopt. Een VvE mag daar gewoon regels over opstellen. Of heb je toevallig een bron?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De VVE heeft niks te zeggen over tijdelijke oplossingen die binnen het omgevingsgeluid vallen.
Als je een raam hebt ergens dan mag je deze gewoon, tijdelijk, gebruiken.
Knutsel een bloempot om je airco heen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:15 schreef Boca_Raton het volgende:
Dat ligt er maar net aan wat in de statuten staat beschreven. En de brandweer controleert namens de gemeente op eventuele risicofactoren en kunnen een VvE ook dwingen om bepaalde risico's te elimineren. Een buitenunit van 20 kilo is natuurlijk iets heel anders dan een bloempotje of parapluhouder.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De VVE heeft niks te zeggen over tijdelijke oplossingen die binnen het omgevingsgeluid vallen.
Als je een raam hebt ergens dan mag je deze gewoon, tijdelijk, gebruiken.
Wat een gelul. De brandweer? 20kg?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan wat in de statuten staat beschreven. En de brandweer controleert namens de gemeente op eventuele risicofactoren en kunnen een VvE ook dwingen om bepaalde risico's te elimineren. Een buitenunit van 20 kilo is natuurlijk iets heel anders dan een bloempotje of parapluhouder.
Hier in ons gebouw moet álles weg wat in de weg staat. Brandweer’s orders.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:14 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat een gelul. De brandweer? 20kg?
quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:14 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat een gelul. De brandweer? 20kg?
Nu lees ik niks over een eventuele airco unit maar je zou kunnen opteren dat die als brandgevaarlijk beschouwd zou kunnen worden of teveel een vluchtweg zou belemmeren.quote:Home
Actueel
Nieuwe regels met betrekking tot brandveilige vluchtroutes
Nieuwe regels met betrekking tot brandveilige vluchtroutes
02 juli 2024
Door regio: Landelijk
Vanaf 1 juli 2024 gelden er een nieuwe regels in het Besluit bouwwerken en leefomgeving (Bbl). Deze regels gaan over het vrijhouden van vluchtroutes van brandgevaarlijke spullen en vervoersmiddelen zoals elektrische fietsen en scootmobielen.
Iedereen moet gemakkelijk en zelfstandig kunnen vluchten bij brand. Daarom is het belangrijk dat vluchtroutes vrij zijn. Om veilig te kunnen vluchten mogen er vanaf 1 juli geen brandgevaarlijke objecten in de gemeenschappelijke ruimten (de hal, gang, trappenhuizen en/of galerij) staan. De volgende zaken zijn verboden:
Meubilair van brandbaar materiaal, zoals een stof;
Decoratie van brandbaar materiaal, zoals een stof;
(Elektrische) Fietsen en scootmobielen;
Afval (zoals huisvuil, grofvuil, oud papier) en kratten.
Wat mag je wel neerzetten en/of ophangen in de gemeenschappelijke ruimten?
Meubilair of decoratie van metaal, steenachtig materiaal of glas, zoals een bloempot van aardewerk;
Objecten voor bewegwijzering en informatie aan de bewoners;
Een foto, schilderij of andere afbeelding bij de toegang van een woning, maximaal 70 cm bij 70 cm groot;
Een deurmat bij de toegang van een woning, maximaal 70 cm bij 70 cm groot.
Wat is een geschikte vluchtroute?
Het is belangrijk om altijd een geschikte vluchtroute te behouden, zodat alle aanwezige mensen bij een brand zo snel mogelijk zelfstandig het pand kunnen verlaten. Waar moet je aan denken?
Een vluchtroute is minimaal 0,85 meter breed, ook als er ‘toegestane objecten’ in de gemeenschappelijke verkeersruimte staan;
De vluchtroute wordt niet belemmerd door (te) grote en/of brandbare spullen.
Als vanwege een specifieke situatie maatwerk nodig is, kan op basis van het gelijkwaardigheidsprincipe (met andere maatregelen hetzelfde niveau van brandveiligheid bereiken) naar een oplossing worden gezocht. Dit kan eventueel in afstemming met de brandweer.
Nee ze had hem op de galerij staan.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat ding hangt uit een raam?
Dat is toch geen vluchtweg maar het “luchtledige”
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |