abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221614220
Hoi hoi,

Ik ben op zoek naar meedenkers/ideetjes waar ik wellicht nog niet aan gedacht heb.
Ik woon in een appartementencomplex, mix huur/koop dus is er een VvE aanwezig. Het is &%¤#@! warm in de zomer, dus ik heb een mobiele split airco gekocht. Ik heb geen balkon, dus de buitenunit heb ik op de soort galerij gezet die buiten mijn woning ligt (achterkant van het complex). Iedereen heeft toegang tot die galerij, deze loopt uit naar het parkeerdek.
Nu heb ik bericht gekregen dat er niets mag staan op de galerij dus dat de buitenunit weg moet. Wel zou er evt een zitje of bloempot buiten mogen staan. Ik vind het wel gek dat ik pas na maanden deze vraag krijg, en ook dat ik de enige ben want bij meerdere woningen staat wel iets buiten, bijv een fiets e.d. Maar goed, dat verandert natuurlijk niets aan het verzoek dat aan mij is gedaan ;(

Nu vraag ik mij af of er creatievelingen zijn die een idee hebben wat ik nog voor de laatste paar weken zomer met die unit kan aanvangen zodat hij niet meer op de galerij staat.
Nadeel is dat hij ook niet mag hangen, dan had ik zelf wel wat kunnen fabriceren for the time being.
Voor volgende zomer heb ik zat ideeen, maar die kan ik nu in korte tijd niet realiseren, en ik wil hem niet opruimen omdat het goed nog teringwarm kan worden in de komende weken :{

Ik baal hier gewoon enorm van, ik heb al zat aan mijn hoofd momenteel en had juist dit grote stressding opgelost (ik kan niet tegen hitte, en slaap dan ook niet) :'( en dan komen er weer misgunners zeiken. Zelf hebben ze wel een airco natuurlijk (want balkon).
The meaning of life is to give life meaning.
pi_221614235
Verhuizen.
De regels zijn duidelijk, en als je hem ook niet mag ophangen ben je uitgeluld.

En anders een mobiele airco gebruiken. Niet dat dat optimaal is maar het is in elk geval iets.
blablablabla
pi_221614244
Kun je de hal afsluiten? Zet je hem toch binnen maar dan im de hal met de buitendeur open?
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_221614321
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 17:38 schreef Filosoofert het volgende:
Kun je de hal afsluiten? Zet je hem toch binnen maar dan im de hal met de buitendeur open?
Ja dat is mn plan dus voor volgend jaar. Buitendeur eruit, dichtmaken met een plaat en uitsparing voor de buitenunit en die dan binnen zetten. Het is in mijn slaapkamer dus daar kun je verder niet veel mee.

Enige wat ik nu zou kunnen doen is hem telkens binnen zetten overdag, en dan snachts buiten zetten zodra hij aan moet. Maar ja, het open raam is nu helemaal afgedicht met zeil etc dus wil dat niet afbreken tenzij het niet anders kan.
pi_221614326
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 17:49 schreef Truffeldoos het volgende:

[..]
Ja dat is mn plan dus voor volgend jaar. Buitendeur eruit, dichtmaken met een plaat en uitsparing voor de buitenunit en die dan binnen zetten. Het is in mijn slaapkamer dus daar kun je verder niet veel mee.
wat voor buitenunit hebben we het over? de midea split? (als je die achter een plaat zet doet die hetzelfde als een mobiele airco met luchtslang)
pi_221614338
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 17:50 schreef Moonversion het volgende:

[..]
wat voor buitenunit hebben we het over? de midea split? (als je die achter een plaat zet doet die hetzelfde als een mobiele airco met luchtslang)
Jep dat is hem. Achter een plaat zetten, ik zie even niet voor me wat je bedoelt...
pi_221614361
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 17:49 schreef Truffeldoos het volgende:

[..]

Enige wat ik nu zou kunnen doen is hem telkens binnen zetten overdag, en dan snachts buiten zetten zodra hij aan moet. Maar ja, het open raam is nu helemaal afgedicht met zeil etc dus wil dat niet afbreken tenzij het niet anders kan.
Dat ding geeft het nodige geluid misschien dat buren daarom geklaagd hebben? Ik weet niet of hun (slaap)kamers aan die galerij grenzen
blablablabla
pi_221614374
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 17:59 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat ding geeft het nodige geluid misschien dat buren daarom geklaagd hebben? Ik weet niet of hun (slaap)kamers aan die galerij grenzen
Allicht dat er mensen geklaagd hebben. Snachts is het ding vrijwel fluisterstil want dan hoef ik hem ook niet zo hard aan. Omliggende buren hebben hun ramen ook altijd dicht, dan hoor je hem helemaal niet. Verder heb ik al sinds ik hier woon gedoe met geluidsoverlast van mijn buren, dus mogen ze best wat van mij pikken nu vind ik. Maar ook dat verandert weinig aan de zaak verder natuurlijk.

[ Bericht 4% gewijzigd door Truffeldoos op 20-08-2026 18:09:34 ]
pi_221614403
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 18:04 schreef Truffeldoos het volgende:

[..]
Allicht dat er mensen geklaagd hebben. Snachts is het ding vrijwel fluisterstil want dan hoef ik hem ook niet zo hard aan. Verder heb ik al sinds ik hier woon gedoe met geluidsoverlast van mijn buren, dus mogen ze best wat van mij pikken nu vind ik. Maar ook dat verandert weinig aan de zaak verder natuurlijk.
Heb je de nieuwe update geïnstalleerd met Silent Modus? Want anders zit je al snel rond de 55db als je hem vol laat blazen, en dat is zeker gedurende de nacht eigenlijk al snel teveel geluid. Zeker als je buren om raam onder of pal naast jou hebben. Waarbij je ook nog rekening moet houden dat als je hem in een galerij of steeg plaatst het geluid kan versterken door de muren.

quote:
Een buitenunit van een airco mag volgens de wettelijke geluidsnormen in Nederland op de erfgrens (perceelgrens) van de buren maximaal 45 dB(A) overdag (07:00 tot 19:00 uur) en maximaal 40 dB(A) 's avonds en 's nachts (19:00 tot 07:00 uur)
Het is een top apparaat maar niet voor elke situatie handig. Zeker met een zeikende VvE of huurbaas die moeilijk doet.
blablablabla
  donderdag 20 augustus 2026 @ 18:21:29 #10
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221614461
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 17:49 schreef Truffeldoos het volgende:

[..]

Die buitendeur eruit dat zal de VvE niet willen.
pi_221614466
Maar als geluid echt geen issue is en om je vraag te beantwoorden

Van Reddit, als je handig bent of een handige vriend hebt kun je wellicht zoiets maken in de winter :P
blablablabla
pi_221614471
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 18:21 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Brandweer ook niet, daar krijg je geheid gezeik mee inderdaad. Plus dat het totaal niet praktisch is.
blablablabla
pi_221614474
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 18:21 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Daar vind ik niets over terug in het reglement dus dan ga ik ervan uit dat het aan mij is. Sowieso, of hij nu de hele dag open staat of er helemaal uit, maakt dan ook geen verschil.
  donderdag 20 augustus 2026 @ 18:23:07 #14
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221614475
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 18:04 schreef Truffeldoos het volgende:

[..]
Allicht dat er mensen geklaagd hebben. Snachts is het ding vrijwel fluisterstil want dan hoef ik hem ook niet zo hard aan. Omliggende buren hebben hun ramen ook altijd dicht, dan hoor je hem helemaal niet. Verder heb ik al sinds ik hier woon gedoe met geluidsoverlast van mijn buren, dus mogen ze best wat van mij pikken nu vind ik. Maar ook dat verandert weinig aan de zaak verder natuurlijk.
Zo werkt dat niet binnen een VvE: zij doen dit dus doe ik dat.
  donderdag 20 augustus 2026 @ 18:23:55 #15
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221614481
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 18:23 schreef Truffeldoos het volgende:

[..]
Daar vind ik niets over terug in het reglement dus dan ga ik ervan uit dat het aan mij is. Sowieso, of hij nu de hele dag open staat of er helemaal uit, maakt dan ook geen verschil.
Dit wordt niks.
pi_221614485
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 18:21 schreef Elan het volgende:
Maar als geluid echt geen issue is en om je vraag te beantwoorden

[ afbeelding ]

Van Reddit, als je handig bent of een handige vriend hebt kun je wellicht zoiets maken in de winter :P
Zoiets is dus de bedoeling, maar niet helemaal _O-
pi_221614496
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 18:23 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dit wordt niks.
Want? Een soortgelijke constructie zie ik hier vaker.
  donderdag 20 augustus 2026 @ 18:28:01 #18
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221614506
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 18:25 schreef Truffeldoos het volgende:

[..]
Want? Een soortgelijke constructie zie ik hier vaker.
Jij en de VvE en de eventuele oplossing wordt niks.
pi_221614511
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 18:28 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Jij en de VvE en de eventuele oplossing wordt niks.
Bedankt voor de nutteloze bijdrage, kan ik veel mee!
pi_221614621
Midea portasplit

Vakman pur sang
pi_221614646
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 18:46 schreef Lospedrosa het volgende:
Midea portasplit

[ afbeelding ]
Dat is de buitenunit in kwestie ;)
  donderdag 20 augustus 2026 @ 18:56:18 #22
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221614672
Heeft de VVE geen plicht om te melden welke substituties zij zien voor zoiets als binnenkoeling nu het jaar na jaar warmer lijkt te worden?
Alleen maar 'nee' zeggen is ook nogal gratuit.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_221614728
quote:
7s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 18:56 schreef phpmystyle het volgende:
Heeft de VVE geen plicht om te melden welke substituties zij zien voor zoiets als binnenkoeling nu het jaar na jaar warmer lijkt te worden?
Alleen maar 'nee' zeggen is ook nogal gratuit.
Geen plicht volgens mij, helaas eigen verantwoordelijkheid. "Iedere bewoner is verantwoordelijk voor zijn eigen woongenot." Mee eens dat het nogal makkelijk 'nee' zeggen is als je zelf wel de luxe van een airco hebt.
pi_221614734
Welke reden geeft de VVE? Moet de galerij vrij zijn van obstakels vanwege ontruiming bij brand? Raar dat zitjes en bloempotten dan wel mogen. Maar als een zitje wel mag, kun je er een zitje op/omheen timmeren?
Ik denk trouwens dat je het met wat negeren en heen en weer sturen van brieven nog wel een paar weken kunt rekken, maar dan zit je volgend jaar weer met hetzelfde probleem.
pi_221614768
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 19:08 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Welke reden geeft de VVE? Moet de galerij vrij zijn van obstakels vanwege ontruiming bij brand? Raar dat zitjes en bloempotten dan wel mogen. Maar als een zitje wel mag, kun je er een zitje op/omheen timmeren?
Ik denk trouwens dat je het met wat negeren en heen en weer sturen van brieven nog wel een paar weken kunt rekken, maar dan zit je volgend jaar weer met hetzelfde probleem.
Haha, ik zat zelf ook te denken om er een zitje omheen te timmeren. Maar ja, je hoort er wel wat uit blazen, en het is ook gewoon bekend dat er een buitenunit staat natuurlijk :D

Het even negeren en wat heen en weer sturen is voor nu idd het plan. Volgend jaar zien we wel weer. Ik zie sowieso om me heen hier en daar spullen op de galerij staan. Daarnaast heeft 1 appartement ook een echte split airco buitenunit bevestigd tegen de voorgevel, dat maakt de positie van de VvE al wat zwakker in mijn ogen. Maar ik ben er ook niet op uit om andere mensen te verlinken.

De VvE geeft geen reden. Staat zo in het reglement, dus punt uit. De zitjes mogen zelfs tot 3 stoeptegels vanaf de gevel worden gestald, dus vrijhouden ivm ontruiming is niet aan de orde. Daarnaast kom je van de toegangsdeur direct uit op de trap naar beneden (naar parkeerdek en dus de straat) dus geen reden om links of rechts de galerij op te schieten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')