abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221607000
Misschien een beetje vroeg om nu al over Kerstmis te beginnen, maar deze vraag brandde me op de lippen, dus ik moest hem gewoon stellen:
Was Kerstmis vroeger voor jou als kind zijnde beter/leuker/gezelliger/sfeervoller dan dat hij tegenwoordig was? Had je toen nog een Kerstgevoel, maar heb je dat al jaren niet meer? En wat precies maakt Kerst vroeger voor jou dan sfeervoller?
Het feit dat je dat toen nog met de hele familie vierde?Het samenzijn zonder mobieltjes e.d.? De Kerstversieringen, de kalkoen/appeltaart in de oven? De kadootjes, het feit dat er toen nog mensen leefden, die inmiddels zijn overleden, zoals je opa en oma? Of is het iets heel anders waardoor Kerstmis vroeger het echte Kerstgevoel bij je opwekte?

En hoe ga je proberen dat Kerstgevoel dit jaar weer op te wekken, of interesseert het je helemaal niet meer?.Of als het niet voor jezelf is, dan misschien wel voor je kids? En hoe dan precies? Laat het weten in de comments!
Een probleem is pas een probleem als je er een probleem van maakt. Dus denk niet in problemen maar in oplossingen en uitdagingen. Just find a way to fix it!
pi_221607020

[ Bericht 40% gewijzigd door Moonversion op 19-08-2026 14:54:17 ]
pi_221607027
Ik heb er nooit zoveel mee gehad in mijn kindertijd, omdat ik enig kind ben en verder nauwelijks familie heb en had. Nu wat meer nu ik een vriendin heb en schoonfamilie, die - hoewel islamtisch - ook van kerst meesnoepen. Meer mijn vriendin haar ding; luxe uit eten vind ik leuk, de hele poeha en de schertsvertoningen van overgelukkige families doen me niet zoveel.
pi_221607042
Vroeger wel het is nu steeds meer een commercieel gedrocht aan het worden
pi_221607084
Ach het was wel gezellig, maar niet echt heel bijzonder.
Ik heb er nu ook echt geen ene fuck mee.
Ik vind het erg geforceerd om een verzonnen geboortedatum van een straatpredikant 2000 jaar na zijn dood te gaan zitten vieren. (Historisch gezien heeft deze persoon uit het Midden-Oosten wel bestaan, maar hij is op een heel andere datum geboren en ook niet eens in het niet-bestaande jaar 0.)
Zit je fijn te gourmetten om daar aan te denken of zo....
pi_221607121
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 14:57 schreef ToT het volgende:
Ach het was wel gezellig, maar niet echt heel bijzonder.
Ik heb er nu ook echt geen ene fuck mee.
Ik vind het erg geforceerd om een verzonnen geboortedatum van een straatpredikant 2000 jaar na zijn dood te gaan zitten vieren. (Historisch gezien heeft deze persoon uit het Midden-Oosten wel bestaan, maar hij is op een heel andere datum geboren en ook niet eens in het niet-bestaande jaar 0.)
Zit je fijn te gourmetten om daar aan te denken of zo....
Nee het geloof aspect hebben wij nooit gehad, wel het gezellig samenzijn lekker eten kados etc. Gewoon de luxe.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 19 augustus 2026 @ 15:03:35 #7
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221607130
Voor mij als atheist was de versierde kerstboom de grote bepalende factor. Nog steeds wel. Versieringen in je huis, lichtjes en een mooi versierde kerstboom.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  woensdag 19 augustus 2026 @ 15:10:07 #8
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221607170
Wij gingen vaak naar vrienden in Tsjechie rond kerst vroegah.
Daat voelde het wel gemoedelijker en echt kerstig dan in NL.
Mn vader die kniepertjes maakte alleen rond kerst, levende karper in het bad, veel cadeautjes rond de boom. fijne herinneringen aan.

Maar de kerst in NL is altijd een beetje meh, ook nu ik ouder ben is de magie ervan gewoon weg. het doet me weinig meer. Ik neem zelf ook nooit een boom, voor wie zou ik? er komt toch niemand langs en ik ben alleen :') de kat zou het wel leuk vinden, maar dan alleen om te slopen.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_221607175
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:02 schreef halfway het volgende:

[..]
Nee het geloof aspect hebben wij nooit gehad, wel het gezellig samenzijn lekker eten kados etc. Gewoon de luxe.
Cadeaus deden we met Sinterklaas.
Feestdagen was gourmetten of fonduen. Op zich wel gezellig hoor. Deden we vaak ook met oudjaar.
pi_221607176
Vroeger al en nu nog steeds.
pi_221607183
quote:
15s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:10 schreef junkiesietze het volgende:
Wij gingen vaak naar vrienden in Tsjechie rond kerst vroegah.
Daat voelde het wel gemoedelijker en echt kerstig dan in NL.
Mn vader die kniepertjes maakte alleen rond kerst, levende karper in het bad, veel cadeautjes rond de boom. fijne herinneringen aan.

Maar de kerst in NL is altijd een beetje meh, ook nu ik ouder ben is de magie ervan gewoon weg. het doet me weinig meer. Ik neem zelf ook nooit een boom, voor wie zou ik? er komt toch niemand langs en ik ben alleen :') de kat zou het wel leuk vinden, maar dan alleen om te slopen.
Ik heb in mijn volwassen jaren ook nooit een boom gezet, tot ik een vriendin kreeg, trouwde en een gezinnetje kreeg.
Nu na de scheiding doe ik het nog steeds voor en met m'n zoontje.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 15:36:00 #12
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221607364
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 16 was, een flinke tijd geleden. Ik kan me niet meer herinneren hoe ik Kerst ervaarde toen ze nog bij elkaar waren maar wat ik wel weet is dat Kerst na de scheiding ontzettend pijnlijk was. Ik had het het liefst helemaal niet gevierd. En dat is nooit overgegaan.
pi_221607393
Ik lees hier allemaal afhankelijkheid van anderen wat sfeer betreft. Maar kerstsfeer maak je zelf.
pi_221607511
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:41 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik lees hier allemaal afhankelijkheid van anderen wat sfeer betreft. Maar kerstsfeer maak je zelf.
quote:
pi_221607524
Tegenwoordig is het vooral wat langer aan tafel zitten met ouders of schoonouders.

Vroeger echt een familie feest. Nu kan dat niet meer omdat in onze familie iedereen inmiddels een eigen gezin heeft en het daardoor veel te groot zou worden
pi_221607536
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:55 schreef ToT het volgende:

[..]
[..]

_O-
pi_221607562
Kerst heeft altijd wat magisch voor me gehad
Gezellig bij mijn moeder, tradities (samen knutselen, cadeautjes, klooien in de keuken, geen stress, eendjes voeren). Kerst is het feest der feesten voor mij (samen met Oud en Nieuw). Kerst is gezellig televisie kijken, met een dekentje op de bank met glühwein of likeur. Geen kerst zoals op televisie neergezet wordt. Geen grote familietoestanden met de nodige ruzies. Geen tien gangen diner.
Op eerste kerstdag of kerstavond (afhangend van wanneer er plek was) in hetzelfde restaurant als altijd. Het was "simpel", maar fantastisch leuk

Mijn moeder is in maart overleden (en komende kerst is de eerste kerst alleen) en ik heb gepland dat ik in november al een plan van aanpak ga maken ervoor. Ik wil kerst vieren en leuke, nieuwe tradities verzinnen. En ja, ik ga verdrietig en eenzaam zijn. Alleen ik wil het wel zo leuk mogelijk maken voor mezelf. Waarschijnlijk een online tekencursus en een haakpakket kopen. Zodat ik bezig ben en blijf dan. Lekker wandelen... verder moet ik nog nadenken en nog tot een concrete hoe en wat komen.

Alleen kerst is en was magisch voor mij :Y
pi_221607592
Kerst.... ik was een keer met de zus van de buurvrouw te daten
Buuv had die dag een fles whisky cadeau gekregen.
Buuv en zus waren christelijk en wilden naar de kerk en wilden dati k mee ging, terwijl manlief thuis achter bleef.
Wij naar de kerk, maar de deur was op slot? :? :? :? Misschien omdat de mis begonnen was.
Wij weer terug naar hun huis, lag buurman met een lege whiskyfles stomdronken op de bank.
We waren nog geen half uur weg geweest! :') Hoe heeft hij dat overleefd?!?
pi_221607759
<3 kerst!

I love it, al moet ik zeggen dat het laatste jaar wat minder maar hopelijk in de toekomst weer wat meer van mag gaan genieten. Kerstballen, slingers, lampjes, kaartjes oeh, zorgt voor zoveel sfeer!

En altijd proberen samen te zijn met mensen die ik lief heb!
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_221607985
Het was voor mijn gevoel kneuteriger. Een week of twee van te voren ging mijn vader de boom halen, dat vond ik al een ding. En met kerst zelf uiteraard naar de kerk. (Dat mis ik niet). En met het hele gezin fonduen en later gourmetten.

Nu is kerst toch anders. Er zijn gelukkig meer lichtjes buiten, maar mijn vrouw heeft er minder mee dan ik. Maar elk jaar gaat bij mij de kerstplaylist aan. En zeker bepaalde nummers brengen me weer terug naar vroeger.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_221608013
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 16:06 schreef ToT het volgende:
Wij weer terug naar hun huis, lag buurman met een lege whiskyfles stomdronken op de bank.
We waren nog geen half uur weg geweest! :') Hoe heeft hij dat overleefd?!?
Als je dat veel vindt ben je zelf heel ver heen :')
pi_221608022
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 16:57 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Als je dat veel vindt ben je zelf heel ver heen :')
:D :T

Dat was die buurman overigens ook. :')
pi_221608143
Het échte kerstgevoel van nu? Dat is de collectieve zucht van verlichting op 27 december als die hele schertsvertoning weer voor een jaar voorbij is. Succes met het optuigen van de plastic boom in november!
pi_221609056
quote:
3s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 17:11 schreef Socios het volgende:
Het échte kerstgevoel van nu? Dat is de collectieve zucht van verlichting op 27 december als die hele schertsvertoning weer voor een jaar voorbij is. Succes met het optuigen van de plastic boom in november!
Ik heb er niks mee te maken
pi_221609195
Vroeger als kind was kerst een sprookje. Samen met mijn moeder woonde ik bij mijn grootouders, er woonden ook nog een aantal ooms en tantes. De setting was perfect, een oud knus boerderijtje met een echte kerstboom. Vers uit het bos achter het huis. Gezelligheid, knus en liefdevol. Zo herinner ik me kerst vroeger als kind.
Nu is bijna iedereen dood, de wereld is kil en hard. De boom is van plastic. Het kerstgevoel dat ik had als kind is al jaren verdwenen en komt nooit meer terug.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')