abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221606928
quote:
Kabinet wil 100.000 woningen bouwen, maar regels zitten investeerders in de weg
Noémi van de Pol | 18 augustus 2026

Het kabinet wil elk jaar 100.000 woningen bouwen, maar volgens partijen uit de woningbouw gaat dat met het huidige beleid niet lukken. Beleggers en verhuurders investeren steeds minder in woningen, terwijl de kosten en risico's oplopen.

Dat schrijft de Woonalliantie, een samenwerkingsverband van onder meer woningcorporaties, bouwbedrijven, projectontwikkelaars en provincies. Volgens de organisaties moet het kabinet regels en belastingen aanpassen om investeringen weer aantrekkelijk te maken. Daarnaast hebben woningcorporaties volgens de organisaties meer geld nodig om nieuwe woningen te kunnen bouwen.

Vooral het fiscale beleid zit volgens de Woonalliantie in de weg. De opbrengsten voor verhuurders en investeerders staan onder druk, terwijl de risico's toenemen. Daardoor haken steeds meer investeerders af.

Het kabinet wil de woningbouw onder meer versnellen door belemmerende regels aan te pakken. Maar volgens de Woonalliantie is alleen sneller bouwen niet genoeg. Er moet ook voldoende geld zijn om de woningen daadwerkelijk te bouwen.

Dat speelt vooral bij grote bouwprojecten waarin sociale huur, middenhuur en koopwoningen samenkomen. Als één partij niet meer kan investeren, kan de rest van het project daar ook last van krijgen. "Alle partners in de woningbouwketen zijn nodig om de woningnood aan te pakken. Als één schakel niet kan investeren, vertraagt de hele keten", zegt de Woonalliantie.

Doelen buiten bereik

De organisaties willen daarom dat het kabinet investeerders en andere partijen meer ruimte geeft om voor langere tijd in woningen te investeren. "Geef alle partijen voldoende vertrouwen en ruimte om langdurig te investeren in betaalbare woningbouw, gebiedsontwikkeling en de bouw van nieuwe huur- en koopwoningen."

Zonder extra maatregelen wordt de kabinetsdoelstelling niet gehaald volgens de Woonalliantie. "Zonder aanvullende maatregelen blijft de bouw van 100.000 woningen per jaar buiten bereik. Hoe graag we dat ook willen."
https://www.nu.nl/economi(...)rders-in-de-weg.html

veel factoren die vaak als 'de' oorzaak worden aangewezen van de wooncrisis in nederland, zoals de stikstofcrisis, migratie, lage rentestanden of veranderend fiscaal beleid, maar dit zijn in werkelijkheid katalysatoren. ze veroorzaakten plotselinge vraag/aanbodschokken maar leidden pas tot een crisis door de extreme structurele aanbodinelasticiteit van de nederlandse ruimtelijke ordening.

de vraag naar woningen kan binnen enkele jaren explosief stijgen, maar het nederlandse aanbodmechanisme heeft een reactietijd van minimaal 7 tot 10 jaar. door die starheid kan het systeem schommelingen niet absorberen.

dankzij decentralisatie (in een überhaupt piepklein postzegellandje als nederland) staat de schaalcongruentie in dit land zwaar onder druk en hebben we een gigantisch planologisch vacuüm. gemeenten krijgen de taken maar hebben noch de schaal noch de financiële prikkel noch de ambtelijke capaciteit om grootschalig plancapaciteit op voorraad te houden. nederland heeft geen fysiek tekort aan land, maar aan bouwbestemmingen. de grondschaarste is geheel kunstmatig.

de enige fundamentele oplossing is het doorbreken van het lokale bestemmingsmonopolie via centrale aanwijzing van grootschalige bouwlocaties door het Rijk. dus terugkeren naar een dwingende, nationele regie (een moderne variant van de Vinex-operatie) waar de nationale overheid de regels bepaalt en locaties oplegt

ofwel, dat gaat nooit gebeuren
  woensdag 19 augustus 2026 @ 14:35:38 #2
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221606946
We zijn regelziek geworden. Er zitten te veel hoog opgeleide mensen achter een bureau allemaal nonsens te verzinnen om het de uitvoerders moeilijker te maken.
Dat is niet alleen bij de bouw, maar ook in bijvoorbeeld de zorg goed te zien.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_221606953
Het lukte niet, het lukt niet, het gaat niet lukken. Dit soort berichten lees je over vijf of tien jaar nog steeds.
pi_221606967
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 14:35 schreef MissButterflyy het volgende:
We zijn regelziek geworden. Er zitten te veel hoog opgeleide mensen achter een bureau allemaal nonsens te verzinnen om het de uitvoerders moeilijker te maken.
Dat is niet alleen bij de bouw, maar ook in bijvoorbeeld de zorg goed te zien.
deze las ik gisteren nog, ik moest zowel lachen als huilen
https://about.iceland.co.(...)agement-consultants/

pi_221606981
100.000 nieuwe woningen voor 100.000 nieuwe Nederlanders.

Wat schieten we hier per saldo mee op?
  woensdag 19 augustus 2026 @ 14:44:54 #6
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_221606997
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 14:42 schreef Kottnauer het volgende:

De Nederlandse bevolking neemt al sinds 2022 af.

We maken moeder Aarde kapot.
pi_221607005
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 14:42 schreef Kottnauer het volgende:

migratie is zeker een factor, en ik ben altijd al 1000% tegen de massa immigratie geweest, maar zelfs als de bevolking niet zou groeien, heb je per 10.000 inwoners structureel veel meer aparte voordeuren nodig vanwege huishoudensverdunning. er zijn meer scheidingen, mensen gaan veel later samenwonen, en er zijn steeds meer alleenwonende ouderen.
pi_221607006
Als de VVD dit al niet snapt, dan is het natuurlijk ook wel voorbij.
pi_221607135
Moeten we hier serieus nog op in gaan?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221607187
Dit maakt Jetten's belofte voor 10 nieuwe steden met terugwerkende kracht nog dubieuzer. Hij heeft een compleet bullshit verhaal verkocht met kaartjes en al.
pi_221607225
quote:
10s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 14:40 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
deze las ik gisteren nog, ik moest zowel lachen als huilen
https://about.iceland.co.(...)agement-consultants/
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
_O-
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_221607258
Ik wil al twintig jaar een lichaam zoals Arnold tijdens zijn piek, is nog niet gelukt en zal wellicht de komende twintig jaar ook niet gebeuren maar ik wil wel heel graag.
pi_221607520
Dus kort gezegd het kabinet wil meer woningen maar zorgt er zelf voor dat het onmogelijk is.

Handig.

Ik wil ook graag een huis kopen maar helaas laat mijn bankrekening het niet toe. Of ik moet meer gaan werken/verdienen of mijn wensen verlagen

Maar politiek, tja. Kan dus nog wel decennia duren!
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_221607538
Het woonbeleid is al decennia lang schizofreen.
pi_221607569
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:20 schreef DrRobotnik het volgende:
Ik wil al twintig jaar een lichaam zoals Arnold tijdens zijn piek, is nog niet gelukt en zal wellicht de komende twintig jaar ook niet gebeuren maar ik wil wel heel graag.
Vergeet ook niet om constant in grote bewoordingen aan iedereen te vertellen dat je ernaar streeft om een bodybuilderpostuur te hebben, alles op alles gaat zetten om een bodybuilder te worden, en dat het heel belangrijk voor je is om fit en sterk te zijn. Dit alles uiteraard terwijl je om de dag een XL-thuisbezorgd laat komen, nooit echt sport, maar hoogstens af en toe een kort wandelingetje maakt dat je wel al snel weer afkapt.

"Het regende"
"Stoep lag open"
"Geen budget voor wandelschoenen"
"Moet eerst grondig onderzoeken hoe ik verder kan lopen"
pi_221607886
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 14:31 schreef gwn_een_user het volgende:

de enige fundamentele oplossing is het doorbreken van het lokale bestemmingsmonopolie via centrale aanwijzing van grootschalige bouwlocaties door het Rijk. dus terugkeren naar een dwingende, nationele regie (een moderne variant van de Vinex-operatie) waar de nationale overheid de regels bepaalt en locaties oplegt

ofwel, dat gaat nooit gebeuren

Naast het planningsprobleem benoemt het artikel het financieringsprobleem. Doordat woningcorporaties nog steeds vennootschapsbelasting betalen (verhuurdersheffing is wel afgeschaft) en alleen maar aan lage inkomens mogen verhuren wordt de bouwcapaciteit hard afgeknepen.

We hebben als land de corporaties eerst zelfstandig gemaakt zonder voldoende controle waardoor mismanagement ontstond, en vervolgens de sector zwaar belast als afstraffing. Met als gevolg dat de corporaties nauwelijks bouwen en de politiek geen grip meer heeft op de volkshuisvesting. Precies volgens het voorbeeld van de roeier
  woensdag 19 augustus 2026 @ 16:43:12 #17
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_221607889
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:57 schreef Chandler het volgende:
Dus kort gezegd het kabinet wil meer woningen maar zorgt er zelf voor dat het onmogelijk is.
Natuurlijk kan het wel, het is alleen niet meer altijd een megawinst pakken zonder daar noemenswaardige inspanning voor te hoeven leveren of enig risico te lopen.

De in de OP geclaimde ,,oplopende risico's" zijn ook onzin. Als er één markt is waar het product waardevast is en de waarde over langere periodes gezien altijd zal blijven stijgen, dan is het de woningmarkt wel. Dus wat voor risico's hebben we het dan over? Het risico dat de winst een keer wat minder is?
pi_221607925
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 16:43 schreef Zelva het volgende:
Natuurlijk kan het wel, het is alleen niet meer altijd een megawinst pakken zonder daar noemenswaardige inspanning voor te hoeven leveren of enig risico te lopen.

De in de OP geclaimde ,,oplopende risico's" zijn ook onzin. Als er één markt is waar het product waardevast is en de waarde over langere periodes gezien altijd zal blijven stijgen, dan is het de woningmarkt wel. Dus wat voor risico's hebben we het dan over? Het risico dat de winst een keer wat minder is?
Deels agreed, ze kunnen daadwerkelijk niet want ze zijn overgeleverd aan de markt.

Tenzij ze die markt zelf kunnen bedienen maar dat zal wel weer niet.

En dat is dus niet geheel waar, ook deze markt kan instorten zoals alle markten. Echter is de kans daarop in mijn opinie niet echt groot en vind ik het een van de beste investeringen die je kunt doen.

Dat gezegd zien veel mensen kansen want veel meer vraag dan aanbod, plus ze mogen zoveel vragen; het is wettelijk toegestaan. Dus is er nog zat te verdienen alleen op een wat langere termijn.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_221607969
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 16:43 schreef Zelva het volgende:

[..]

Het risico dat er helemaal geen winst gemaakt kan worden. Anders dan jij lijkt te denken valt er juist helemaal geen gegarandeerde winst te halen uit bepaalde segmenten van de woningmarkt, omdat de politiek dat al decennia lang moeilijker probeert te maken.

Als de kosten alleen maar hoger worden en gaan worden en de inkomsten worden lager dan is een investering het niet meer waard. Dat is gewoon het rechtstreekse gevolg van beleid.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 16:57:43 #20
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_221608015
Wanneer is die nieuwe D66 (1 van 10) wokecity nu eens af? Ik wacht met smart om een huisje in de witte bourgeoisie bubbel te kunnen kopen :)
pi_221608148
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 16:57 schreef RamboDirk het volgende:
Wanneer is die nieuwe D66 (1 van 10) wokecity nu eens af? Ik wacht met smart om een huisje in de witte bourgeoisie bubbel te kunnen kopen :)
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221608751
100.000 woningen bouwen voor migranten die uiteraard geen geld (zeggen te) hebben.

Ja, alsjemenou, hoe gaan we dat nu financieren?

Ik verwacht een geniale oplossing van Henri “vrijheidsbijdrage” Bontenbal:

De woningbijdrage.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')