De Telegraaf is links???quote:Op woensdag 19 augustus 2026 13:07 schreef Kottnauer het volgende:
hun ziel verkocht aan de linkse kerk
Als media een boete krijgt voor een advertorial die niet (makkelijk) als zodanig te herkennen is zou ik dat begrijpen, maar dit is belachelijk. Was gewoon een neutraal artikel. Je kunt op deze manier beboet worden als je niet uitsluitend negatief over een middel schrijft.quote:De boete voor de Volkskrant werd opgelegd voor de publicatie van een artikel waarin een onderzoek werd aangehaald dat gezondheidsvoordelen schetste van het middel Ozempic, terwijl ook de bijwerkingen van het middel werden besproken.
Pseudo-rechts, maar in feite links.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 13:18 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
De Telegraaf is links???
U hoort het hier mensen.
Maar dat is dus ook niet neutraal en zou dan toch ook niet mogen?quote:Op woensdag 19 augustus 2026 13:24 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Als media een boete krijgt voor een advertorial die niet (makkelijk) als zodanig te herkennen is zou ik dat begrijpen, maar dit is belachelijk. Was gewoon een neutraal artikel. Je kunt op deze manier beboet worden als je niet uitsluitend negatief over een middel schrijft.
Gaat toch een lastig verhaal worden zo.quote:De rechtbank Amsterdam oordeelde in april na bezwaar dat de artikelen in die bladen niet neutraal genoeg waren, en zag de boetes als terecht.
Yes!quote:Op woensdag 19 augustus 2026 15:51 schreef Timwonnacott het volgende:
Dat kunnen we onmogelijk weten aangezien geen van deze kranten de moeite heeft genomen om bij berichtgeving over de boete ook een link te plaatsen naar het artikel waarvoor ze zijn beboet, maar waar ze wel achterstaan als 'goede journalistiek'.
Dat is al een rode vlag.
Maar goed, dan zoeken we zelf even in de artikelen dan vind ik bijvoorbeeld dit artikel van het AD (achter betaalmuur) met de titel: Dit is hoe makkelijk je afslankmedicatie in handen krijgt, ook als je geen recept krijgt
Laat ik vooropstellen, ze hemelen het product niet op, vermelden de vergiftiging aan de hand ervan en de mening van de inspectie over het gebruik van medicatie zonder recept. Het gros van het artikel gaat echter over hun zoektocht naar de medicijnen, daarbij vertellen ze hoe ze het illegaal hebben gekocht maar ook hoe ze dat legaal konden doen.
Blijkbaar zijn er in Nederland meerdere online webshops waar je de medicijnen zonder recept kan kopen. Die webshops hebben een dokter in dienst, die bestelt de medicatie bij de apotheek en jij krijgt het thuis gestuurd, volkomen legaal, benoemen ze zelf ook en ze vragen ook terecht of dat wel wenselijk is.
Waar ze de fout ingaan (imo) is dat ze die online webshops (ze noemen er twee) met naam benoemen in het artikel en ook beschrijven hoe makkelijk het is bij elk daar de medicatie te bestellen.
Nu weet ik niet of ze voor dit artikel de boete hebben gekregen, maar als je een artikel maakt met de titel "Dit is hoe makkelijk je afslankmedicatie in handen krijgt, ook als je geen recept krijgt" en vervolgens in het artikel de online webshops met naam noemt waar je ze kan kopen en laat zien hoe makkelijk het is, dan kan je dat zeker opvatten als reclame.
Dus ja, wat mij betreft is de boete terecht.
Mja, zo heb ik ook rapportages gezien hoe gemakkelijk het is aan al dan niet legale drugs en drugsachtige medicatie te komen.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 15:51 schreef Timwonnacott het volgende:
Dat kunnen we onmogelijk weten aangezien geen van deze kranten de moeite heeft genomen om bij berichtgeving over de boete ook een link te plaatsen naar het artikel waarvoor ze zijn beboet, maar waar ze wel achterstaan als 'goede journalistiek'.
Dat is al een rode vlag.
Maar goed, dan zoeken we zelf even in de artikelen dan vind ik bijvoorbeeld dit artikel van het AD (achter betaalmuur) met de titel: Dit is hoe makkelijk je afslankmedicatie in handen krijgt, ook als je geen recept krijgt
Laat ik vooropstellen, ze hemelen het product niet op, vermelden de vergiftiging aan de hand ervan en de mening van de inspectie over het gebruik van medicatie zonder recept. Het gros van het artikel gaat echter over hun zoektocht naar de medicijnen, daarbij vertellen ze hoe ze het illegaal hebben gekocht maar ook hoe ze dat legaal konden doen.
Blijkbaar zijn er in Nederland meerdere online webshops waar je de medicijnen zonder recept kan kopen. Die webshops hebben een dokter in dienst, die bestelt de medicatie bij de apotheek en jij krijgt het thuis gestuurd, volkomen legaal, benoemen ze zelf ook en ze vragen ook terecht of dat wel wenselijk is.
Waar ze de fout ingaan (imo) is dat ze die online webshops (ze noemen er twee) met naam benoemen in het artikel en ook beschrijven hoe makkelijk het is bij elk daar de medicatie te bestellen.
Nu weet ik niet of ze voor dit artikel de boete hebben gekregen, maar als je een artikel maakt met de titel "Dit is hoe makkelijk je afslankmedicatie in handen krijgt, ook als je geen recept krijgt" en vervolgens in het artikel de online webshops met naam noemt waar je ze kan kopen en laat zien hoe makkelijk het is, dan kan je dat zeker opvatten als reclame.
Dus ja, wat mij betreft is de boete terecht.
In feite betekent het dat het wetenschapskatern van een krant niet meer mag berichten over wetenschappelijke onderzoeken die positieve resultaten uitwijzen voordat iets daarvoor ook goedgekeurd is.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 15:00 schreef tjoptjop het volgende:
Ozempic is toch goedgekeurd als diabetes medicijn, niet als afvalhulp? Een positief artikel over het effect op diabetici was waarschijnlijk geen probleem geweest.
Ik vermoed dat ze geen linkje plaatsen omdat ze dan nóg een boete mogen verwachten omdat ze het betreffende artikel weer onder de aandacht brengen.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 15:51 schreef Timwonnacott het volgende:
Dat is al een rode vlag.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |