Iets met privacy wetten?quote:Op woensdag 19 augustus 2026 11:29 schreef theunderdog het volgende:
Hoe is dit nu in vredesnaam mogelijk met alles wat wij hebben? iets met DNA ?
Je kan niet zomaar iemand zonder toestemming zijn DNA afnemen, iets met lichamelijke integriteit.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 11:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Is dat in Nederland zo strikt??
Gestoord.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 11:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je kan niet zomaar iemand zonder toestemming zijn DNA afnemen, iets met lichamelijke integriteit.
Je DNA afnemen is een straf?quote:Op woensdag 19 augustus 2026 11:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee, het is geen misdadiger he?
Misschien moet je de grondwet eens lezen.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 11:48 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je DNA afnemen is een straf?
De realiteit is meer dan je juridische denkkader. Iemand mag gewoon van mening zijn dat dat moet veranderen he.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 11:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Misschien moet je de grondwet eens lezen.
Je kan vervolgens toch helemaal niks met dat dna. Of dacht je dat je adresgegevens daarin staan geprent?quote:Op woensdag 19 augustus 2026 11:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De realiteit is meer dan je juridische denkkader. Iemand mag gewoon van mening zijn dat dat moet veranderen he.
Het is weer een stap 'dichterbij'. Kijk, het maakt mij niet uit he. Ik lig er niet. Maar beetje lullig is het wel allemaal.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 11:52 schreef Caland het volgende:
[..]
Je kan vervolgens toch helemaal niks met dat dna. Of dacht je dat je adresgegevens daarin staan geprent?
Oh god wat een gek idee dat grondwet boven realiteit te stellen, het zou een malle boel worden als we de grondwet te pas en te onpas gaan laten vallen omdat het toevallig zo uitkomt.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 11:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De realiteit is meer dan je juridische denkkader. Iemand mag gewoon van mening zijn dat dat moet veranderen he.
Niet te pas en te onpas. Maar de situatie zoals dat zich nu voordoet is toch ook niets? hoelang laten we die man nog liggen?quote:Op woensdag 19 augustus 2026 11:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Oh god wat een gek idee dat grondwet boven realiteit te stellen, het zou een malle boel worden als we de grondwet te pas en te onpas gaan laten vallen omdat het toevallig zo uitkomt.
Ben je nou echt zo simpel? Ik ga het niet eens meer uitleggen, man man man.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 12:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Niet te pas en te onpas. Maar de situatie zoals dat zich nu voordoet is toch ook niets? hoelang laten we die man nog liggen?
Rob Geus !quote:Op woensdag 19 augustus 2026 12:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ben je nou echt zo simpel? Ik ga het niet eens meer uitleggen, man man man.
Lucky hoeft ook zelf geen toestemming te kunnen geven.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 11:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je kan niet zomaar iemand zonder toestemming zijn DNA afnemen, iets met lichamelijke integriteit.
Dat iets kan betekent nog niet dat het verstandig is.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 12:47 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Lucky hoeft ook zelf geen toestemming te kunnen geven.
Hij heeft iemand die dat voor hem doet: voogd / mentor.
Die heeft ook akkoord ggegeven voor de huidige media aandacht.
quote:Mysterieuze 'Lucky' geïdentificeerd? Politie onderzoekt opvallende gelijkenis met John
RTL Nieuws·1 uur geleden·Aangepast: 48 minuten geleden
Op social media gaat een foto rond van een vermiste Canadees die opvallend veel lijkt op de mysterieuze 'Lucky', die drie jaar geleden in Amsterdam in elkaar zakte. De politie van Amsterdam reageert vooralsnog voorzichtig: "We onderzoeken het, maar willen geen valse hoop geven."
In een bericht op Facebook schrijft Anton van Straten dat beide mannen niet alleen fysiek gelijkenissen vertonen, ook de naam komt overeen: de Canadees, die al sinds 1993 niet meer gezien is in dat land, heet volgens de politie in Vancouver John Russell Kenny. En ook de mysterieuze 'Lucky', van wie de Amsterdamse politie een paar dagen geleden de foto deelde in de hoop zijn identiteit te achterhalen, zou 'John' als een mogelijke naam hebben.
Volgens een video van de politie Amsterdam kenden mensen rond het Waterlooplein in de hoofdstad hem onder meerdere namen, zoals Lucky, Louis, Lee, Ponytail, Sonny, Chris de Canadees, en ook John.
Volgens het bericht is ook de politie van Vancouver de treffende gelijkenis opgevallen: "Zojuist heeft de afdeling Vermiste Personen van de politie in Vancouver contact met mij opgenomen", schrijft Van Straten. "Zij nemen mijn tip zeer serieus en hebben inmiddels contact gezocht met de politie in Amsterdam om de mogelijke match verder te onderzoeken. Nu is het afwachten… heel spannend!"
Sander Meyer van de Stichting Coldcasezaken vindt de mannen erg op elkaar lijken, zegt hij desgevraagd: "Het zou hem zomaar kunnen zijn. De ogen lijken, de neus ook, en de donkere wenkbrauwen. In het bericht van de Canadezen staat dat hij blauwe ogen heeft, maar dat zie ik op de foto niet goed terug."
Volgens Meyer moet het nu voor de politie een koud kunstje zijn om zijn identiteit te vergelijken met die van de Canadees. "Het lijkt me dat in Canada DNA van familieleden is opgeslagen. Het Nederlands Forensisch Instituut kan dat snel vergelijken."
Lucky zakte op 10 mei 2023 in Amsterdam op straat in elkaar. Hij bleek als gevolg van een hersenbloeding of herseninfarct aan afasie te lijden, waardoor hij niet kan communiceren. Documenten die iets over zijn achtergrond zouden kunnen zeggen, heeft hij ook niet. Omdat het de politie niet lukte zijn identiteit te achterhalen, werd de hulp van het publiek ingeroepen. Er kwamen snel 250 tips binnen, volgens een woordvoerder van de politie is dat vandaag opgelopen naar ruim 500.
"Ik vind het wel jammer dat de politie in Amsterdam geen informatie deelt over de lengte of littekens van Lucky", zegt Meyer. "In het Canadese bericht is sprake van een man van 1,85 meter, met littekens op beide polsen en de neus. Die informatie zou meer duidelijkheid scheppen."
Geen valse hoop
Wel waarschuwt hij voor 'te snel juichen': "Het kan hem zijn, maar het hoeft natuurlijk niet. Het komt vaak voor dat je beet denkt te hebben, maar dat het toch anders blijkt te zitten."
Ook een woordvoerder van de politie zegt voorzichtig te zijn met overhaaste conclusies. "Deze berichten kunnen ook de familie in Canada bereiken, je wilt die mensen geen valse hoop geven. Er zijn duidelijk fysieke overeenkomsten, maar er zijn ook details die vragen oproepen."
Volgens de woordvoerder worden alle tips goed onderzocht. In het vooronderzoek is DNA van Lucky vergeleken met profielen in een internationale database voor vermiste personen, maar heeft dat geen match opgeleverd. Of familieleden van de Canadees in die database zitten, is niet bekend.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ucky-geidentificeerd
Ah, ze nemen het dus toch serieus. Ik vind hem in zijn jongere jaren niet lijken nl.quote:
quote:AI: niet dezelfde persoon
RTL Nieuws heeft de beelden met verschillende AI-tools vergeleken om te kijken of de personen hetzelfde zijn. Alle tools zeggen duidelijk: nee, dit is niet dezelfde persoon. Om te verifiëren of de tools werken zijn er verschillende testen uitgevoerd, waaronder een vergelijking tussen twee verschillende foto's van de vermiste Canadese man. Daar waren alle tools opnieuw heel duidelijk: dat is wél dezelfde persoon.
Bron: https://www.hartvannederl(...)J5nZ7ONznJ0XQQvUfF6Qquote:Tussen de ruim 500 tips die de politie heeft gekregen over de mysterieuze 'Lucky' duikt ook de naam van de vermiste Canadees John Russell Kenny op. Online wordt volop gespeculeerd over de gelijkenis tussen de twee, maar de politie waarschuwt om niet te snel conclusies te trekken.
Kenny wordt sinds 1993 vermist in Canada. Op sociale media worden foto's van hem en Lucky naast elkaar gezet vanwege hun gelijkenis. Ook de naam valt op: Lucky stond in Amsterdam onder verschillende namen bekend, waaronder John en 'Chris de Canadees'. De mogelijke match wordt onderzocht door zowel politie in Nederland als Canada.
Politie: niet te snel van stapel lopen
De politie ziet de overeenkomsten ook, maar benadrukt dat foto's alleen niet voldoende zijn om Lucky te identificeren. "Je moet echt meer onderzoek doen dan alleen foto's met elkaar vergelijken om zeker te weten of Lucky deze persoon is. Daar zijn we nu mee bezig en dat kan wat tijd kosten", zegt politiewoordvoerder Marijke Stor tegen Hart van Nederland.
Daarbij wil de politie voorkomen dat familieleden van vermiste personen onterecht hoop krijgen. "Ik kan me heel goed voorstellen als er dan ineens informatie komt dat hij zich in Nederland zou kunnen bevinden, er bij mensen een sprankje hoop gaat komen. Daar moeten we heel zorgvuldig mee omgaan. We willen iedereen oproepen om niet te snel van stapel te lopen en niet te snel conclusies te trekken."
DNA-onderzoek
De tip over Kenny wordt volgens de politie serieus onderzocht, maar hij is niet de enige naam die is binnengekomen. "We moeten ook niet gaan tunnelen. Er worden ook andere namen genoemd. Je hebt veel meer nodig dan alleen een foto om hem te identificeren."
In totaal heeft de politie inmiddels ruim 500 tips ontvangen. Ook krijgt het onderzoeksteam veel vragen over DNA-onderzoek. Volgens de politie is alles onderzocht wat binnen de juridische mogelijkheden ligt. Omdat de zoektocht naar Lucky geen strafrechtelijk onderzoek betreft, zijn die mogelijkheden beperkt. Nieuwe informatie over zijn identiteit blijft welkom.
Wat is er met Lucky gebeurd?
Lucky zakte op 10 mei 2023 in Amsterdam op straat in elkaar en kreeg een hersenbloeding of herseninfarct. Hij hield daar afasie aan over en kan daardoor nauwelijks communiceren. De man was lid van een boeddhistische gemeenschap, waar hij de bijnaam 'Lucky' kreeg. Hij komt vermoedelijk oorspronkelijk niet uit Nederland.
Omdat Lucky zelf nauwelijks informatie over zijn identiteit kan geven, probeert het Amsterdamse Cold Case-team inmiddels al drie jaar te achterhalen wie hij is. Dat gebeurt volgens de politie ook met zijn instemming. "We hebben aan hem gevraagd: wil je dat we ons best doen om jouw identiteit te achterhalen? Dan lijkt hij op zijn manier instemmend te reageren."
Aan de andere kant zeggen foto's van 30+ jaar geleden niet zoveel. Veel mensen drogen nu eenmaal slecht op. En anderen veranderen van lelijke eendjes in zwaantjes. Denk dat ik meer dan 60% van de lagere school, de middelbare en de uni niet eens meer van gezicht zou herkennen.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 15:56 schreef SEMTEX het volgende:
Ah, ze nemen het dus toch serieus. Ik vind hem in zijn jongere jaren niet lijken nl.
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
Kennelijk heb je nog nooit met gezichtsherkenning AI gewerkt, kan je al zeggen dat dit hem niet is, de afwijking op gezicht kwam bij mij ongeveer op 30% en leeftijd maakt niks uit, zeker niet bij volwassesen, dit is hem niet.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 19:52 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Aan de andere kant zeggen foto's van 30+ jaar geleden niet zoveel. Veel mensen drogen nu eenmaal slecht op. En anderen veranderen van lelijke eendjes in zwaantjes. Denk dat ik meer dan 60% van de lagere school, de middelbare en de uni niet eens meer van gezicht zou herkennen.
quote:Op woensdag 19 augustus 2026 20:00 schreef raptorix het volgende:
Kennelijk heb je nog nooit met gezichtsherkenning AI gewerkt, kan je al zeggen dat dit hem niet is, de afwijking op gezicht kwam bij mij ongeveer op 30% en leeftijd maakt niks uit, zeker niet bij volwassesen, dit is hem niet.
Een user vindt iets. Wat heeft dat met AI te maken?quote:Op woensdag 19 augustus 2026 15:56 schreef SEMTEX het volgende:
Ik vind hem in zijn jongere jaren niet lijken nl.
Wist wel dat iemand het zou flikken.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 11:28 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Lucky -> Lucky Letters -> Victor Reinier.
Ja dat is hem stop de tijd
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |