abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:43:56 #76
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221599295
Het gaat imho er vooral om, om te klagen zodat de BTW naar het lage tarief gaat zodat er van de prijs die gevraagd wordt meer in handen van de verhuurder komt.
pi_221599309
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:43 schreef SimonB. het volgende:

[..]
Bij Landal heb je voor EUR 2.000,= voor een week in het hoogseizoen een prima 6-persoonshuisje.Niet overdrijven dus.
Godzijdank dat ik niet aan het hoogseizoen gebonden ben dan. Voor twee keer dat geld zit ik drie weken in Patagonië inclusief verblijf.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:50:30 #78
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221599331
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:46 schreef nostra het volgende:

[..]
Godzijdank dat ik niet aan het hoogseizoen gebonden ben dan. Voor twee keer dat geld zit ik drie weken in Patagonië inclusief verblijf.
Idem hier.
Hoogseizoen betekent vaak dat alles minimaal twee keer zo duur is en overal minimaal twee keer zo druk en in verband met kinderen tien keer zo lawaaierig als je niet oppast. :)
Voorheen Bargehassus.
pi_221599342
waarom zou je als duitser überhaupt hier willen komen?? :?
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:56:16 #80
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221599369
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:51 schreef gwn_een_user het volgende:
waarom zou je als duitser überhaupt hier willen komen?? :?
Ja, dat vraag ik me ook altijd af. Strand, okay, heb je in Duitsland relatief weinig, maar voor de rest...?
Voorheen Bargehassus.
pi_221599376
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:56 schreef SimonB. het volgende:

[..]
Ja, dat vraag ik me ook altijd af. Strand, okay, heb je in Duitsland relatief weinig, maar voor de rest...?
Perplexity zegt:

Duitsers komen zo graag naar Nederland omdat het dichtbij, laagdrempelig en toch duidelijk anders voelt dan thuis: strand en duinen, compacte historische steden, uitstekende fietsinfrastructuur en een ontspannen sfeer zijn binnen enkele uren bereikbaar. Duitsland is bovendien al jaren veruit de grootste buitenlandse bezoekersmarkt voor Nederland; in 2024 verbleven ongeveer 3,42 miljoen Duitse gasten in Nederlandse accommodaties.

De belangrijkste redenen
Korte reistijd. Vooral vanuit Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen is de Nederlandse kust of een stad als Arnhem, Utrecht, Leiden of Amsterdam goed bereikbaar per auto en vaak ook per trein. Dat maakt een weekend, lang weekend of spontane vakantie praktisch. NBTC noemt nabijheid en goede treinverbindingen expliciet als belangrijke aantrekkingsfactoren.

De kust is dichtbij. Voor veel Duitsers, vooral uit het westen van Duitsland, is de Noordzeekust in Noord- en Zuid-Holland of Zeeland dichterbij dan een Duitse kustbestemming. Strandvakanties vormen dan ook samen met stedentrips en natuurvakanties de belangrijkste typen vakanties die Duitsers hier boeken.

Fietsen werkt hier uitzonderlijk goed. Nederland heeft een zeer herkenbaar netwerk van vrijliggende fietspaden, korte afstanden en vlak landschap. Voor Duitse bezoekers is dat een toegankelijke combinatie van actief bezig zijn, landschap zien en ontspannen reizen. Fietsen en wandelen sluiten bovendien aan bij de groeiende Duitse belangstelling voor actieve en duurzamere korte reizen.

Compacte, sfeervolle steden. Steden zijn dichtbij elkaar, hebben een goed beloopbaar centrum en combineren grachten, historische gebouwen, musea, terrassen, winkels en horeca. Daardoor kun je in één weekend bijvoorbeeld een stad, strand en natuur combineren zonder veel reistijd.

Een cultureel vertrouwd buitenland. De taal is vaak deels begrijpelijk, veel Nederlanders spreken Duits of Engels, de infrastructuur is vertrouwd en de grens is praktisch onzichtbaar. Tegelijk zijn Nederlandse horeca, directheid, architectuur, winkels en fietscultuur anders genoeg om als echt buitenland te voelen. Duitse bezoekers noemen geregeld de openheid en vriendelijkheid van Nederlanders als reden om terug te komen.

Wat doen zij hier?
Voor Duitse dagbezoekers zijn winkelen/funshoppen, ontspannen en even ontsnappen aan de eigen omgeving belangrijke motieven. Winkelen is bij Duitse bezoekers sterker als reismotief aanwezig dan bij Belgische bezoekers.

Bij langere verblijven is het beeld breder:

Type bezoek Typische trekpleisters
Strandvakantie Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland, duinen, eilanden
Stedentrip Amsterdam, maar ook Utrecht, Leiden, Haarlem, Den Haag en Maastricht
Actieve vakantie Fietsroutes, wandelen, natuurgebieden, vakantieparken
Gezinsreis Bungalowparken, stranden, attracties, recreatiegebieden
Grensoverschrijdend dagje uit Winkelen, horeca, kust, evenementen en familiebezoek
Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland zijn traditioneel de populairste provincies onder Duitse toeristen, in hoofdzaak vanwege de kust. Samen ontvingen zij in 2022 bijna twee derde van de Duitse toeristen in Nederland.

Waarom Nederland relatief goed scoort
Nederland is niet per se goedkoop — Duitse bezoekers noemen horeca, brandstof en parkeren juist geregeld als kostbare punten — maar het land biedt veel gemak per reisuur. Je hoeft geen lange vlucht of grote reis te plannen om strand, stad, fietsen, cultuur en horeca te combineren. Daardoor concurreert Nederland niet alleen met verre vakantielanden, maar vooral met Duitse binnenlandse korte trips, de Belgische kust en stedentrips in omliggende landen.

Dat verklaart ook waarom de populariteit zo bestendig is: Duitsers komen niet alleen voor Amsterdam of tulpen, maar voor een herhaalbaar weekendproduct — kust, huisje, fiets, terras en stad — dat voor grote delen van Duitsland dichtbij genoeg is om vaker terug te keren. NBTC meldde dat ongeveer 80% van de Duitse dagbezoekers zeker wil terugkomen.
pi_221599440
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:56 schreef SimonB. het volgende:

[..]
Pak jij lekker het vliegtuig naar Patagonië…

Het is echt bijzonder dat je niet weet waarom de hele wereld hier naar toe wil komen. Van asielzoekers tot toeristen uit Duitsland en de VS. En nee, de meesten hebben geen interesse meer in Amsterdam.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:27:38 #83
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221599538
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 11:07 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Pak jij lekker het vliegtuig naar Patagonië…

Het is echt bijzonder dat je niet weet waarom de hele wereld hier naar toe wil komen. Van asielzoekers tot toeristen uit Duitsland en de VS. En nee, de meesten hebben geen interesse meer in Amsterdam.
We hebben jaren geleden al besloten om niet meer te vliegen.
Voorheen Bargehassus.
pi_221599562
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 11:27 schreef SimonB. het volgende:

[..]
We hebben jaren geleden al besloten om niet meer te vliegen.
Ik 16 jaar geleden ook. Daarom vond ik je opmerking ook zo raar alsof Nederland geen mooi vakantieland is.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:40:44 #85
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221599596
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 11:31 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ik 16 jaar geleden ook. Daarom vond ik je opmerking ook zo raar alsof Nederland geen mooi vakantieland is.
Ach, iets met buurmans gras? En ik hou van Duitsland als vakantieland. Eiffel, Hunsrueck, Odenwald, Zwarte Woud.
En Nederland heeft zeker mooie steden, stadjes en natuur.
Voorheen Bargehassus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')