Ja, allemaal achteraf. Niet heel slim. Ik ging ervan uit dat de beste man verstand had van wat hij deed. En misschien heeft hij dat ook, maar ik twijfel nu. Nogal naïef van mij.
Zaterdag is het gelegd. Zondag heb ik een aantal mensen gebeld omdat ik twijfels had over het resultaat.
Ik heb de tegellverancier net gebeld. Er zijn heel veel verschillende legmethodes. De tegelfabrikant schrijft 1 methode voor, maar dat is niet per se de enige goede manier.
Blijkbaar werd vroeger ook wel vaker tegels droog gelegd en daarna bewaterd. Maar 3 zakken cement vond hij ook wel erg weinig. Normaal worden de tegels altijd in de natte stabilisé verlijmd of op een betonvloer verlijmd. Betekent niet dat dit per se fout gaat, maar wel dat het niet een gebruikelijke methode is.
Risico op breken is klein. Maar er is wel een risico op losraken van tegels, scheuren van voegen, wippen etc
Als ze vastzitten is t goed, maar ze moeten niet los zitten. Nu, 2 dagen later, heb ik net even gecontroleerd:
- 1 klein tegeltje ligt volledig los
- 1 grote tegel leek vast. Maar ik heb niet veel kracht gebruikt, want de onderlaag is pas 2 dagen oud
- 1 grote tegel leek los
Ik wacht nog even af tot morgen en dan ga ik wat meer tegels controleren. Als er verschillende los zitten ga ik daarmee terug naar de tegelzetter. Dat lijkt me niet goed.
Als alles vast zit, twijfel ik wat te doen. Zand gaat nog steeds werken door kou, vocht, zon etc, lijkt me. Dus dat kan nog steeds los raken op den duur