Nu.nlquote:Een 78-jarige Britse weduwe die al 21 jaar in Zweden woont, is naar de rechter gestapt omdat ze het land moet verlaten. Volgens de autoriteiten heeft ze te laat haar aanvraag ingediend om in Zweden te blijven wonen na de Brexit.
Joyce Thomas en haar inmiddels overleden man Gwynne kwamen er in 2022 achter dat ze na de Brexit een formele aanvraag hadden moet indienen om in Zweden te mogen blijven. Thomas ging ervan uit dat haar man de aanvraag had ingediend omdat hij de volledige administratie op zich had genomen. Maar na zijn overlijden in 2023 bleek dat dat niet was gebeurd.
Late aanvragen zijn toegestaan onder de Brexit-overeenkomst tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Maar de Zweedse overheid wees Thomas' aanvraag in 2024 alsnog af omdat ze geen "redelijke gronden" kon aantonen voor een late aanvraag.
Een daaropvolgende aanvraag om in Zweden te mogen blijven op basis van de nationale immigratiewetgeving, werd ook afgewezen. Thomas is daarom met hulp van pro-bonoadvocaten naar een hogere rechtbank gestapt.
"Dit is gewoon een ondraaglijke onzekere situatie", zegt Thomas tegen The Guardian. "Ik ben niet meer jong. Ik ben al verhuisd van een huis naar een appartement, en nu weer verhuizen en op zoek gaan naar een andere plek? Tegen de tijd dat ik me ergens gevestigd heb, ben ik al overleden."
Zweden wijst opvallend veel aanvragen af
Het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft zijn bezorgdheid geuit over de harde lijn die Zweden al voor de Brexit hanteerde ten opzichte van Britten die in het land wonen. Van alle EU-lidstaten heeft Zweden het grootste aantal Brexit-gerelateerde deportaties.
Sinds de Brexit zouden 2.500 Britse staatsburgers het land hebben moeten verlaten. Dat is een derde van alle uitzettingsbevelen die in alle EU-lidstaten zijn uitgevaardigd sinds de Brexit in 2021.
Volgens het recentste jaarverslag van de Europese Commissie wees Zweden bijna 4.000 van de 14.200 aanvragen voor een verblijfsvergunning af na de Brexit. Bulgarije, met zo'n 16.000 aanvragen, wees er slechts 5 af. België wees 605 van de 13.000 aanvragen af.
Een woordvoerder van de Zweedse immigratiedienst zegt dat het in "uitzonderlijke omstandigheden nog steeds mogelijk is een aanvraag met vertraging in te dienen". "De simpele verklaring dat men niet op de hoogte was van de aanvraagplicht wordt op zich niet als voldoende beschouwd."
Gewoon asiel aanvragen. Tegen de tijd dat ze door die molen heen is hoeft het misschien niet meer.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:28 schreef LXIV het volgende:
Bizar dat de meest criminele en kansloze Somaliër in Zweden gewoon een huis kon krijgen..
Ik heb bij mijn aanvraag vorig jaar geen foto's hoeven mee sturen. Foto's van wat precies?quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:38 schreef Firuze60 het volgende:
en tig foto's inleveren, stelletje afzetters.
Zulke ongelijkheid heb je hier in Nederland ook. Een hoogopgeleide expat van buiten Europa die zonder baan komt te zitten moet binnen 2 maanden iets nieuws vinden of anders het land verlaten, terwijl nep-vluchtelingen zonder asielstatus hier decennialang kunnen blijven.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:28 schreef LXIV het volgende:
Bizar dat de meest criminele en kansloze Somaliër in Zweden gewoon een huis kon krijgen..
Pasfoto's en foto's van paspoort.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:48 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik heb bij mijn aanvraag vorig jaar geen foto's hoeven mee sturen. Foto's van wat precies?
Hier wordt weer geschermd met;quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:28 schreef LXIV het volgende:
Brexit means brexit, heel goed dat stommetje spelen niet werkt.quote:"De simpele verklaring dat men niet op de hoogte was van de aanvraagplicht wordt op zich niet als voldoende beschouwd."
Nee, dit is een nadeel van niet je administratieve zaakje op orde hebben.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:26 schreef Firuze60 het volgende:
Dat is ook sneu! Nadeel van de brexit dus.
Dacht eerst dat al haar kinderen ook in Zweden wonen, maar dat is niet zo.quote:Her husband, Gwynne, died in 2023 of cancer. It was on a trip back from the UK in 2022, when they visited their second son in Brighton, that they first learned they should have made a formal application to stay in Sweden after Brexit.
quote:Op maandag 10 augustus 2026 16:31 schreef Firuze60 het volgende:
https://www.theguardian.c(...)g-there-for-21-years
Hier een iets uitgebreider artikel.
Dit is natuurlijk wel onzin.quote:And I have lived here on my own financial means.
En van je genitaliën uiteraard. Helpt zeker bij een snelle verwerking van je aanvraag.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:51 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Pasfoto's en foto's van paspoort.
Er zit inderdaad zaagsel in je hoofd.quote:Op maandag 10 augustus 2026 17:01 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
En van je genitaliën uiteraard. Helpt zeker bij een snelle verwerking van je aanvraag.
18 euro en 1 fotoquote:Op maandag 10 augustus 2026 15:38 schreef Firuze60 het volgende:
Nou om de UK binnen te komen als Europees is anders ook nog een heel gedoe met die ETA, betaluh om over de grens te gaan en tig foto's inleveren, stelletje afzetters.
Via de officiële app..quote:Op maandag 10 augustus 2026 17:15 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wanneer? Officieel is het nu 20 pond.
Nee, klopt, maar er was haast en voor je het weet zit je op een ***site die het dubbele rekent.quote:
Ooh dan heb je nog geluk.quote:Op maandag 10 augustus 2026 17:18 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nee, klopt, maar er was haast en voor je het weet zit je op een ***site die het dubbele rekent.
Haha, dat had ik ook, ja, die bleven ook nog jengelen in de email waarom ik de laatste stap niet zette.quote:Op maandag 10 augustus 2026 17:19 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ooh dan heb je nog geluk.
De eerste die ik opende vroeg 97 euro, de tweede 137
Ik vraag me af of je op het einde van de rit tenminste nog een echte ETA zou krijgen, ook al heb je teveel betaald..quote:Op maandag 10 augustus 2026 17:21 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Haha, dat had ik ook, ja, die bleven ook nog jengelen in de email waarom ik de laatste stap niet zette.
Absurd dat er nog zoveel nepsites zijn, ja.quote:Op maandag 10 augustus 2026 17:24 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik vraag me af of je op het einde van de rit tenminste nog een echte ETA zou krijgen, ook al heb je teveel betaald..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |