quote:
Op woensdag 19 augustus 2026 15:49 schreef Memeowitz het volgende:[..]
Autisme wordt vooral bepaald door mensen die belangen hebben. Jouw post is wel een voorbeeld van hoe mensen zelf gaan invullen van het wensdenken dat iedereen maar autistisch zou zijn op zijn of haar manier. Daarmee wil je autisme normaliseren.
[..]
Ik normaliseer niks. Ik probeer juist uit te leggen waar autisme in feite op neer komt, zonder daarbij een reeks gedragskenmerken op te sommen. Als ik dat wel zou doen, bijvoorbeeld door te stellen "mensen met autisme vinden het moeilijk om een ander aan te kijken" dan zou ik wel normaliseren, generaliseren en stigmatiseren. Het gedrag op zich is gewoon menselijk en dat doet iedereen weleens. Als iemand met zichzelf vastloopt en het lukt hem of haar niet om te kunnen functioneren op het niveau die eigenlijk wel van die persoon verwacht wordt + hij/zij vertoont opmerkelijk frequent bepaalde gedragskenmerken die opvallend zijn bij mensen met de diagnose ASS, kan het verstandig zijn dat die persoon zich daarop laat onderzoeken.
Voor hetzelfde geldt toont zo'n onderzoek aan dat er iets heel anders aan de hand is. Als op scholen wordt opgemerkt dat een kind zich vaak afsluit voor de omgeving, niemand aan durft te kijken en gepest wordt door klasgenoten door sociaal onhandig gedrag, bedenken leerkrachten vaak dat het kind waarschijnlijk autisme heeft, terwijl het net zo goed kan betekenen dat het kind opgroeit onder onveilige omstandigheden en om die reden angstiger en depressiever is dan de meeste leeftijdgenoten.
Of je nou wel geen autisme hebt, als er iets aan de hand is waar je zoveel last van hebt dat het je niet meer lukt om te kunnen gedragen op de manier die anderen van jou verwachten, komt er bovenop de problemen waarmee je dealt ook nog bij dat je door anderen daarop wordt veroordeeld. Het leven wordt daardoor sowieso moeilijker en complexer, waardoor je coping-mechanismen gaat ontwikkelen om je toch te kunnen redden en ook daarop word je weer door anderen veroordeeld. (Bijvoorbeeld: "Joh, je moet niet overal zo over nadenken en gewoon wat relaxter in het leven staan!" Yep, onwijs verhelderende en leerzame adviezen van al die mensen die zich t.o.v. jou superieur voelen. Heel concreet en informatief ook!

Vergeet niet netjes "dankjewel" te zeggen, want anders voelt de elitaire meerderheid zich op hun pik getrapt en krijg je dat ook weer tegen je.)
Was het overigens echt nodig om op zo'n manier tegen
@bloempjuh te reageren? Ik ga er bij deze vanuit dat jij geen ASS hebt en dus snapt dat je haar met zo'n botte reactie kunt kwetsen. Wat bereik je daarmee? En daarbij slaat het nergens op en maak je vooral jezelf belachtelijk, want het is allang achterhaald dat autisme vooral bij mannen zou voorkomen.