abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221535657
In '27 komt BE met een tolheffing op maar 10 tot 15% van de wegen, maar dat zijn dan wel toevallig de belangrijkste wegen. Het enige dat ik mis is een overzicht welke wegen daarmee bedoeld worden.

Van deze quote (te vinden op de Belgische overheidssite) word ik niet wijzer:
quote:
Voor wie?
Het vignet is verplicht voor iedereen die gebruik maakt van gewest- en snelwegen met een motorvoertuig met minstens vier wielen met een MTM (open definitie)(maximummassa) tot en met 3,5 ton.
Vraagjes, want ik ben maar een domme 'Ollander:

Wat is een gewestweg?
Is er een overzicht van de wegen die onder deze heffing vallen?
Bestaat er een kaart waarop de betreffende wegen zijn aangegeven?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 9 augustus 2026 @ 17:05:04 #2
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_221536193
Volgens dat zelfde internet, waar jouw info ook vandaan komt:

quote:
Gewestwegen in België zijn belangrijke verbindingswegen die niet door gemeenten, maar door de drie gewesten (Vlaanderen, Wallonië en Brussel) worden beheerd. Ze zijn in de volksmond beter bekend als N-wegen (nationale wegen) of dragen soms een R-nummer voor ringwegen, en vormen de secundaire ruggengraat van het Belgische verkeersnetwerk naast de autosnelwegen (A-wegen).
En hier staan ze allemaal opgesomd:
https://nl.wikisage.org/wiki/Lijst_van_Belgische_gewestwegen

Volgend jaar gewoon een vignet aanschaffen, dan heb je er geen omkijken meer naar…
pi_221536527
quote:
7s.gif Op zondag 9 augustus 2026 17:05 schreef MadMaster het volgende:
Volgens dat zelfde internet, waar jouw info ook vandaan komt:
[..]
En hier staan ze allemaal opgesomd:
https://nl.wikisage.org/wiki/Lijst_van_Belgische_gewestwegen

In dat geval is het niet praktisch om zonder vignet in België te rijden. Ze brengen het zo leuk, "maar 10 tot 15 procent van alle wegen" en "de Belgen betalen net zo goed voor het vignet". Ja, omdat discriminatie op nationaliteit volgens de EU niet mag. Het bedrag dat Belgen kwijt zijn aan het vignet wordt gecompenseerd met korting op andere heffingen.
quote:
Volgend jaar gewoon een vignet aanschaffen, dan heb je er geen omkijken meer naar…
Ammenooitniet. Ik rij nog liever om. Ik had in BE al weinig te zoeken, nu nog minder.
  zondag 9 augustus 2026 @ 17:50:42 #4
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_221536576
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2026 17:42 schreef Ridocar het volgende:
...
Ik rij nog liever om. Ik had in BE al weinig te zoeken, nu nog minder.
En dan toch vragen stellen over een vignet dat je op voorhand kennelijk toch al niet wilde aanschaffen.
OK...
  zondag 9 augustus 2026 @ 17:51:19 #5
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221536579
Dit is nu typisch iets wat ze Europees zouden kunnen regelen, maar nee hoor.

Belgie, Zwitserland (ok, geen EU, maar toch), Oostenrijk, Tsjechie: Vignet.
Frankrijk, Italie: Tolwegen. (Italie is helemaal drama met die korte kutstukjes soms.)
Frankrijk, Duitsland, Italie: milieuzones.

Manamanman, als je wil zit je hele voorruit vol.
(Ja, ik weet het, veel kan ook elektronisch}
Voorheen Bargehassus.
pi_221536614
quote:
7s.gif Op zondag 9 augustus 2026 17:50 schreef MadMaster het volgende:

[..]
En dan toch vragen stellen over een vignet dat je op voorhand kennelijk toch al niet wilde aanschaffen.
OK...
Dat vignet kunnen ze idd ergens steken waar de zon niet schijnt, maar ik dacht dat het misschien toch mogelijk was als je bepaalde wegen zou mijden. Aangezien dat niet praktisch is (zeg maar gerust onmogelijk) houdt het wmb op.
  zondag 9 augustus 2026 @ 17:57:40 #7
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_221536619
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 17:51 schreef SimonB. het volgende:
Dit is nu typisch iets wat ze Europees zouden kunnen regelen, maar nee hoor.

Belgie, Zwitserland (ok, geen EU, maar toch), Oostenrijk, Tsjechie: Vignet.
Frankrijk, Italie: Tolwegen. (Italie is helemaal drama met die korte kutstukjes soms.)
Frankrijk, Duitsland, Italie: milieuzones.

Manamanman, als je wil zit je hele voorruit vol.
(Ja, ik weet het, veel kan ook elektronisch}
De Belgen koppelen het dan gelukkig wel aan je kenteken.

Moest onlangs voor Frankrijk zo'n milieuzone vignet aanvragen. Je hele doopzeel moet je invullen, waarvoor je dan een mega sticker met kenteken ontvangt die je op je voorruit moet plakken.
Tsja, dat kenteken zit voor- en achterop al op mijn auto... :|W
  zondag 9 augustus 2026 @ 18:06:55 #8
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221536664
quote:
7s.gif Op zondag 9 augustus 2026 17:57 schreef MadMaster het volgende:

[..]
De Belgen koppelen het dan gelukkig wel aan je kenteken.

Moest onlangs voor Frankrijk zo'n milieuzone vignet aanvragen. Je hele doopzeel moet je invullen, waarvoor je dan een mega sticker met kenteken ontvangt die je op je voorruit moet plakken.
Tsja, dat kenteken zit voor- en achterop al op mijn auto... :|W
Dat koppelen aan kenteken vindt mijn collega ook leuk. Die hebben geen auto en huren er dus eentje voor de vakanties. Maar ja, dan weet je het kenteken pas als je de auto ophaalt...
Voorheen Bargehassus.
  zondag 9 augustus 2026 @ 18:09:30 #9
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_221536669
Ach ja, ik kom alleen in Belgie om te tanken en dat is nog geen kilometer over de grens. Gelukkig makkelijk bereikbaar zonder gewestwegen ^O^
Ik blijf het wel bijzonder vinden. Ik kom geld brengen als ik daar ga tanken en nu wordt er van me verwacht dat ik daarvoor ook nog eens toegang ga betalen. Rare jongens, die Belgen :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')