Vraagjes, want ik ben maar een domme 'Ollander:quote:Voor wie?
Het vignet is verplicht voor iedereen die gebruik maakt van gewest- en snelwegen met een motorvoertuig met minstens vier wielen met een MTM (open definitie)(maximummassa) tot en met 3,5 ton.
En hier staan ze allemaal opgesomd:quote:Gewestwegen in België zijn belangrijke verbindingswegen die niet door gemeenten, maar door de drie gewesten (Vlaanderen, Wallonië en Brussel) worden beheerd. Ze zijn in de volksmond beter bekend als N-wegen (nationale wegen) of dragen soms een R-nummer voor ringwegen, en vormen de secundaire ruggengraat van het Belgische verkeersnetwerk naast de autosnelwegen (A-wegen).
In dat geval is het niet praktisch om zonder vignet in België te rijden. Ze brengen het zo leuk, "maar 10 tot 15 procent van alle wegen" en "de Belgen betalen net zo goed voor het vignet". Ja, omdat discriminatie op nationaliteit volgens de EU niet mag. Het bedrag dat Belgen kwijt zijn aan het vignet wordt gecompenseerd met korting op andere heffingen.quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:05 schreef MadMaster het volgende:
Volgens dat zelfde internet, waar jouw info ook vandaan komt:
[..]
En hier staan ze allemaal opgesomd:
https://nl.wikisage.org/wiki/Lijst_van_Belgische_gewestwegen
Ammenooitniet. Ik rij nog liever om. Ik had in BE al weinig te zoeken, nu nog minder.quote:Volgend jaar gewoon een vignet aanschaffen, dan heb je er geen omkijken meer naar…
En dan toch vragen stellen over een vignet dat je op voorhand kennelijk toch al niet wilde aanschaffen.quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:42 schreef Ridocar het volgende:
...
Ik rij nog liever om. Ik had in BE al weinig te zoeken, nu nog minder.
Dat vignet kunnen ze idd ergens steken waar de zon niet schijnt, maar ik dacht dat het misschien toch mogelijk was als je bepaalde wegen zou mijden. Aangezien dat niet praktisch is (zeg maar gerust onmogelijk) houdt het wmb op.quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:50 schreef MadMaster het volgende:
[..]
En dan toch vragen stellen over een vignet dat je op voorhand kennelijk toch al niet wilde aanschaffen.
OK...
De Belgen koppelen het dan gelukkig wel aan je kenteken.quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:51 schreef SimonB. het volgende:
Dit is nu typisch iets wat ze Europees zouden kunnen regelen, maar nee hoor.
Belgie, Zwitserland (ok, geen EU, maar toch), Oostenrijk, Tsjechie: Vignet.
Frankrijk, Italie: Tolwegen. (Italie is helemaal drama met die korte kutstukjes soms.)
Frankrijk, Duitsland, Italie: milieuzones.
Manamanman, als je wil zit je hele voorruit vol.
(Ja, ik weet het, veel kan ook elektronisch}
Dat koppelen aan kenteken vindt mijn collega ook leuk. Die hebben geen auto en huren er dus eentje voor de vakanties. Maar ja, dan weet je het kenteken pas als je de auto ophaalt...quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:57 schreef MadMaster het volgende:
[..]
De Belgen koppelen het dan gelukkig wel aan je kenteken.
Moest onlangs voor Frankrijk zo'n milieuzone vignet aanvragen. Je hele doopzeel moet je invullen, waarvoor je dan een mega sticker met kenteken ontvangt die je op je voorruit moet plakken.
Tsja, dat kenteken zit voor- en achterop al op mijn auto...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |