abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:40:53 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_221520520
Miljarden naar Europese AI-start-ups: Nederland profiteert mee

Allen gegroet,

U weet dat maatschappelijk belang en voorspoed voor de 'gemiddelde' burger uiteraard de boventoon voert binnen onder meer grote organisaties als op de Zuidas *), waar goedgeluimde mensen als ik sinds jaar en dag actief zijn. *)
''Daarbij kunnen alle gunstige invloeden van kunstmatige intelligentie investeringsgelden en sowieso enorme bedragen genereren''. Zo luidt althans het idee binnen belangrijke en graag geziene kringen! *)
Wat kan ik verder hierover zeggen? ''De financiële resultaten ervan zullen vanzelfsprekend een nóg gunstiger effect gaan sorteren aangaande kwaliteit van de huidige samenleving, en derhalve een belangrijke bijdrage leveren'', aldus ingewijden op locatie eerder deze week! :7~

Want inderdaad, in samenspraak met zoal Den Haag was men er reeds uit: AL-start-ups/investeringen kunnen in financiele opzichten dus fors bijdragen richting de EU en op Nederlandse, maar uiteraard ook op onze goddelijke Haerlemsche bodem waar veel plezier ende vermaeck plaatsvindt. *)
De voordelen in kwestie gelden wellicht zowel voor u als mensen op zakenlocatie Haarlem en Amsterdam, waaronder wij :Y) die het sowieso op gebied van 'n glansrijke carrière en veel andere fantastische dingen getroffen hebben en straks wederom stevig aan de wijn en bitterballen gaan te Haarlem. :Y) :9
Tevens een reden om deze bijdrage van mijn hand vanmiddag wat korter te houden. *)

Het genoemde woord 'durfkapitaalinvesteringen' in dezen klinkt mss voor menigeen best vrij gewaagd, dunkt mij. *) Tóch doet de reeds in het rapport genoemde kansrijke investeringsgolf, meest als gevolg van dit opkomende vernuft, menige harten sneller kloppen. :S___D
Hoogstpersoonlijk kan ik u hier vertellen dat alle voorschrijdende tecnnologieën die dus toenemende voordelen opleveren voor menigeen het bloed haast letterlijk sneller laat stromen! *)
Dat laatste geldt dan voornamelijk voor hen die het flink wat op kan leveren! :Y) En zowel tijd als voortschrijdende moderne technologie vandaag de dag is immers ook vaak geld! :7~

Goed, ik wens u allen oprecht 'n mooi weekend straks!

Scjvb

quote:
00:01 uur | 5 augustus 2026

Pim de Witte, topman en medeoprichter van General Intuition tijdens de conferentie ai-PULSE. © ANP

Amsterdam- Kunstmatige intelligentie trekt investeringsgeld naar Europa. Volgens cijfers van Crunchbase, een van de belangrijkste databronnen voor start-ups en durfkapitaalinvesteringen ter wereld, zijn AI-start-ups in dit deel van de wereld inmiddels goed voor meer dan de helft van alle durfkapitaalinvesteringen. Ook Nederland profiteert van de investeringsgolf en wordt in het rapport genoemd als een van de opkomende AI-landen van Europa.

Vian Schouten
Verslaggever Tech

Dat staat in een gezamenlijk rapport van Crunchbase en HumanX, een internationale AI-conferentie voor bedrijven en investeerders. Europese AI-bedrijven haalden in de eerste helft van dit jaar samen een recordbedrag van 23 miljard dollar op, 130 procent meer dan een jaar eerder.

„Europese start-ups worden internationaal steeds concurrerender, vooral in sectoren waar AI voortbouwt op de industriële en wetenschappelijke kracht van Europa”, zegt Gené Teare, senior onderzoeker bij Crunchbase, in een toelichting. „De volgende fase van de Europese AI-sector hangt af van het opbouwen van een ecosysteem dat kapitaal, rekenkracht, klanten en talent samenbrengt.”

CuspAI haalt 450 miljoen dollar op

Het Verenigd Koninkrijk blijft met afstand de grootste AI-hub van Europa en trok in de eerste zes maanden van het jaar 12 miljard dollar aan investeringen, ruim de helft van het totaal. Duitsland volgt met 3,5 miljard dollar en Frankrijk met 2,9 miljard dollar. Nederland wordt in het rapport genoemd als een snel opkomende speler dankzij een aantal opvallend grote investeringsrondes.

Zo haalde het Nederlands-Britse CuspAI, dat met kunstmatige intelligentie nieuwe materialen ontwikkelt voor onder meer batterijen en halfgeleiders, dit jaar 450 miljoen dollar op. General Intuition, een van oorsprong Nederlandse ontwikkelaar van AI voor robots en andere autonome machines, haalde bij zijn eerste investeringsronde 320 miljoen dollar op.

Bijna driekwart van alle AI-investeringen kwam terecht bij slechts 38 start-ups die meer dan 100 miljoen dollar ophaalden. Vooral bedrijven op het gebied van robotica, chips, datacenters, defensie en gezondheidszorg trokken veel kapitaal aan.

© https://www.telegraaf.nl/(...)t-mee/159582239.html
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:16:39 #2
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221520759
Een interessante ontwikkeling, dunkt mij. Want kunstmatige intelligentie kan zonder twijfel één van de grote drijvende krachten van de komende decennia worden. Niet alleen als bron van financiële kansen, maar vooral als motor voor innovatie, economische groei en maatschappelijke vernieuwing.

Daarom is het van wezenlijk belang dat Europa niet slechts toekijkt, maar actief investeert in kennis, ondernemerschap en technologische ontwikkeling.

Juist dergelijke investeringen bepalen of wij de vruchten van deze revolutie zelf kunnen plukken, of afhankelijk worden van anderen die de richting bepalen.

Uiteindelijk gaat het niet enkel om miljarden voor start-ups, maar om het leggen van de fundamenten voor toekomstige welvaart. Wie vandaag durft te investeren in de technologieën van morgen, creëert de kansen van overmorgen.

Een mooie reden dus om deze ontwikkelingen met vertrouwen én een gezonde kritische blik tegemoet te zien.

Ik wens u allen eveneens een bijzonder mooi weekend toe!

Perrin.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:45:50 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221521032
Peanuts met wat Amerikaanse ai-startups ophaalden: Volgens PitchBook haalden Amerikaanse startups in totaal $412,7 miljard venture capital op in H1 2026. Daarvan ging $355,9 miljard (86%) naar AI-bedrijven. siliconangle.com

En dan heb je het over een land met de helft van het aantal inwoners

Beter stoppen wever mee
The End Times are wild
pi_221521056
Gratis geld in startups maakt ze lui en vet, maak liever investerings regelingen makkelijker en maak het voor bedrijven onder een bepaalde omzet fiscaal vriendelijk.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221521087
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 17:45 schreef LXIV het volgende:
Peanuts met wat Amerikaanse ai-startups ophaalden: Volgens PitchBook haalden Amerikaanse startups in totaal $412,7 miljard venture capital op in H1 2026. Daarvan ging $355,9 miljard (86%) naar AI-bedrijven. siliconangle.com

Beter stoppen wever mee
De enige AI bedrijven die nu al geld verdienen, zijn juist de kleinere heel specifieke AI-toepassingen. Gericht inzetten op toepassingen met een solide verdienmodel is echt niet zo dom.

Het slaat helemaal nergens op om alleen maar heel veel geld in te zetten op "de grootste AGI" worden. Omdat het nog helemaal niet duidelijk is of AGI ooit echt mogelijk gaat zijn, en al helemaal niet hoe daarmee dan geld verdiend kan worden. Meer is echt niet automatisch beter.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Moderator vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:52:38 #6
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221521091
Jammer dat het water op is. Plemp ze maar in zee gelijk boorplatforms.
Rustaaagh...
  Moderator vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:56:13 #7
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221521126
quote:

Beter stoppen wever mee
Economics of scale are a bitch.
Rustaaagh...
pi_221521174
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 17:51 schreef knoopie het volgende:

[..]
De enige AI bedrijven die nu al geld verdienen, zijn juist de kleinere heel specifieke AI-toepassingen. Gericht inzetten op toepassingen met een solide verdienmodel is echt niet zo dom.

Het slaat helemaal nergens op om alleen maar heel veel geld in te zetten op "de grootste AGI" worden. Omdat het nog helemaal niet duidelijk is of AGI ooit echt mogelijk gaat zijn, en al helemaal niet hoe daarmee dan geld verdiend kan worden. Meer is echt niet automatisch beter.
Daarnaast is het een winner takes all markt, en wat betreft de toekomst van AI ligt de winst juist ook veel in kleine lichte specifieke zaken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221521282
ik word eerlijk gezegd knettergek van AI en overal AI in stoppen. ik was aanvankelijk een voorstander en had de EU liever een leidende rol zien spelen in de ontwikkeling ervan. maar nu zie ik dat men AI vooral gebruikt voor onzin ipv echt belangrijke toepassingen, dus van mij mag het allemaal een eind oprotten.
pi_221521285
quote:
De Verenigde Staten hebben de meest liquide kapitaalmarkten ter wereld, omdat zij kapitaal uit de hele wereld aantrekken.
pi_221521324
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 18:37 schreef Peppert het volgende:

[..]
De Verenigde Staten hebben de meest liquide kapitaalmarkten ter wereld, omdat zij kapitaal uit de hele wereld aantrekken.
De VS heeft ook vooral een heel goed geïntegreerde kapitaalmarkt en daar ontbreekt het in de EU nog steeds aan. De EU heeft overigens bij lange na niet twee keer de bevolking van de VS, ook niet als je het VK nog meetelt. Tel daarbij op dat Oost-Europa bij lange na niet het welvaartsniveau kent van bijvoorbeeld Nederland en je ziet hoe onzinnig dit soort weg-met-ons retoriek is, maar het lijkt bon ton hier tegenwoordig.
Ja Europa moet werk maken van geïntegreerde kapitaalmarkten zodat vinden de EU kapitaal kan vloeien naar waar het het meest rendeert, maar het is allemaal niet zo dramatisch als de onheilsprofeten hier maar blijven prediken.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_221521400
Scjvb-smileyoverdosistopic *O*
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:14:57 #13
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221521455
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 18:59 schreef Koortsdroom het volgende:
Scjvb-smileyoverdosistopic *O*
Als ik eerlijk ben; dergelijke gebruikers moeten we koesteren hier.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Moderator vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:16:23 #14
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221521460
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 18:35 schreef gwn_een_user het volgende:
ik word eerlijk gezegd knettergek van AI en overal AI in stoppen. ik was aanvankelijk een voorstander en had de EU liever een leidende rol zien spelen in de ontwikkeling ervan. maar nu zie ik dat men AI vooral gebruikt voor onzin ipv echt belangrijke toepassingen, dus van mij mag het allemaal een eind oprotten.
helemaal gelijk ( prompt nog een mix van de TMNT en Baywatch)
Rustaaagh...
pi_221521470
quote:
6s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 16:40 schreef Scjvb het volgende:
Miljarden naar Europese AI-start-ups: Nederland profiteert mee

Allen gegroet,

U weet dat maatschappelijk belang en voorspoed voor de 'gemiddelde' burger uiteraard de boventoon voert binnen onder meer grote organisaties als op de Zuidas *), waar goedgeluimde mensen als ik sinds jaar en dag actief zijn. *)
''Daarbij kunnen alle gunstige invloeden van kunstmatige intelligentie investeringsgelden en sowieso enorme bedragen genereren''. Zo luidt althans het idee binnen belangrijke en graag geziene kringen! *)
Wat kan ik verder hierover zeggen? ''De financiële resultaten ervan zullen vanzelfsprekend een nóg gunstiger effect gaan sorteren aangaande kwaliteit van de huidige samenleving, en derhalve een belangrijke bijdrage leveren'', aldus ingewijden op locatie eerder deze week! :7~

Want inderdaad, in samenspraak met zoal Den Haag was men er reeds uit: AL-start-ups/investeringen kunnen in financiele opzichten dus fors bijdragen richting de EU en op Nederlandse, maar uiteraard ook op onze goddelijke Haerlemsche bodem waar veel plezier ende vermaeck plaatsvindt. *)
De voordelen in kwestie gelden wellicht zowel voor u als mensen op zakenlocatie Haarlem en Amsterdam, waaronder wij :Y) die het sowieso op gebied van 'n glansrijke carrière en veel andere fantastische dingen getroffen hebben en straks wederom stevig aan de wijn [ link | afbeelding ] en bitterballen gaan te Haarlem. :Y) :9
Tevens een reden om deze bijdrage van mijn hand vanmiddag wat korter te houden. *)

Het genoemde woord 'durfkapitaalinvesteringen' in dezen klinkt mss voor menigeen best vrij gewaagd, dunkt mij. *) Tóch doet de reeds in het rapport genoemde kansrijke investeringsgolf, meest als gevolg van dit opkomende vernuft, menige harten sneller kloppen. :S___D
Hoogstpersoonlijk kan ik u hier vertellen dat alle voorschrijdende tecnnologieën die dus toenemende voordelen opleveren voor menigeen het bloed haast letterlijk sneller laat stromen! *)
Dat laatste geldt dan voornamelijk voor hen die het flink wat op kan leveren! :Y) En zowel tijd als voortschrijdende moderne technologie vandaag de dag is immers ook vaak geld! :7~

Goed, ik wens u allen oprecht 'n mooi weekend straks!

Scjvb
[..]

Kan AI dit samenvatten?
pi_221522207
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 19:18 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Kan AI dit samenvatten?
Zeker

Chatgpt
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Grok
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_221522451
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 21:09 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Zeker

Chatgpt
SPOILER
Grok
SPOILER
Kijk, zonder die twintigduizend emoji's is het ineens leesbaar.
pi_221522484
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 18:46 schreef Monolith het volgende:

[..]
De VS heeft ook vooral een heel goed geïntegreerde kapitaalmarkt en daar ontbreekt het in de EU nog steeds aan. De EU heeft overigens bij lange na niet twee keer de bevolking van de VS, ook niet als je het VK nog meetelt. Tel daarbij op dat Oost-Europa bij lange na niet het welvaartsniveau kent van bijvoorbeeld Nederland en je ziet hoe onzinnig dit soort weg-met-ons retoriek is, maar het lijkt bon ton hier tegenwoordig.
Ja Europa moet werk maken van geïntegreerde kapitaalmarkten zodat vinden de EU kapitaal kan vloeien naar waar het het meest rendeert, maar het is allemaal niet zo dramatisch als de onheilsprofeten hier maar blijven prediken.
Ja. Maar het feit dat alle grote bedrijven in handen zijn van Amerika, China is toch problematisch?

EU lijkt met alles achter te lopen.
pi_221522523
Goh positief nieuws uit de eU, en men doet er alles aan om het onderuit te halen.
  zondag 9 augustus 2026 @ 14:24:21 #20
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_221534490
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 22:03 schreef Korenfok het volgende:
Goh positief nieuws uit de eU, en men doet er alles aan om het onderuit te halen.
Nee, investeringen vanuit de overheid op dergelijk vlakken valt in de meeste gevallen totaal verkeerd uit. Als je als overheid wil helpen op dergelijke vlakken doe het dan door bijvoorbeeld fiscale voordelen te geven aan investeringen in start-ups, minde regelgeving voor start-ups en lagere belasting op loonkosten en stock options in dergelijke zaken. Maar ergens geld indrukken, nee
The more debt, the better
pi_221557360
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 14:24 schreef flyguy het volgende:

[..]
Nee, investeringen vanuit de overheid op dergelijk vlakken valt in de meeste gevallen totaal verkeerd uit. Als je als overheid wil helpen op dergelijke vlakken doe het dan door bijvoorbeeld fiscale voordelen te geven aan investeringen in start-ups, minde regelgeving voor start-ups en lagere belasting op loonkosten en stock options in dergelijke zaken. Maar ergens geld indrukken, nee
Maar nergens staat dta het om overheidssubsidies gaat. Het gaat om durfkapitalisme. Het geld wat je nodig hebt voor startups en innovaties.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 09:26:33 #22
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_221560286
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2026 19:04 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Maar nergens staat dta het om overheidssubsidies gaat. Het gaat om durfkapitalisme. Het geld wat je nodig hebt voor startups en innovaties.
Ja, ik weet wat dat is... heb wat jaren voor een paar venture capital fondsen gewerkt... maar juist de punten die ik aanhaal worden als zo vaak benoemt en uiteindelijk wordt er niks mee gedaan.
The more debt, the better
pi_221560585
quote:
Het Verenigd Koninkrijk blijft met afstand de grootste AI-hub van Europa en trok in de eerste zes maanden van het jaar 12 miljard dollar aan investeringen, ruim de helft van het totaal. Duitsland volgt met 3,5 miljard dollar en Frankrijk met 2,9 miljard dollar. Nederland wordt in het rapport genoemd als een snel opkomende speler dankzij een aantal opvallend grote investeringsrondes.

Zo haalde het Nederlands-Britse CuspAI, dat met kunstmatige intelligentie nieuwe materialen ontwikkelt voor onder meer batterijen en halfgeleiders, dit jaar 450 miljoen dollar op.
Het VK is geen EU.
Nederlands-Britse 450 miljoen dollar.
NL inbreng is 225 miljoen euro?
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_221560735
Ik denk dat er nu al genoeg AI beschikbar is voor nuttige toepassingen.
Een hele boel adm. toepassingen kunnen worden geautomatiseerd, denk aan financieele adm. boekhouding, accountancy etc. Ook kunnen platformen zoals booking.com etc. gerund worden zonder personeel, zelfde geldt voor call-centers en client support centers.
De hele ambtenarij kan worden vervangen door AI.
In logistiek en planning kan je het ook inzetten/uitbreiden.
Rechtspraak, advocatuur etc. is makkelijk te vervangen
Onderwijs, zeker het hoger onderwijs kan ook door AI worden gedaan
In de wetenschap worden nu al papers door AI geschreven die beter zijn dan wat gemiddeld door wetenschappers wordt geproduceerd, dus hier kun je ook grote winst halen.

Kortom, er is nu al heel veel mogelijk, maar het probleem is dat er overal koninkrijkjes zijn die de macht willen behouden. Stel jij geeft leiding aan 10 ambtenaren/accountans/whatever, die dan door AI worden vervangen, wat betekent dat voor jouw baan of salaris ;(

Ik denk dat startups die producten met AI maken die makkelijk, gebruikersvriendelijk en goedkoop bovengenoemde sectoren kunnen bedienen spek-koper worden.
Uiteindelijk moet door marktwerking deze oplossingen zich doorzetten.
Uiteraard zal het als laatste bij de EU en overheids instellingen gebeuren, want veel macht en geld zat (ons geld)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zondag 16 augustus 2026 @ 20:33:02 #25
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221588712
-edit- verkeerde topic
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties