quote:Pakistan, Turkije en Saudi-Arabië sluiten defensiepact
JeddahSaudi-Arabië, Turkije en Pakistan ondertekenen vrijdag een gezamenlijk defensieakkoord. Dat melden bronnen rond het Saudische leger en de regering aan persbureau AFP. De drie landen versterken daarmee hun defensiesamenwerking tegen de achtergrond van de oorlog tussen de Verenigde Staten en Iran.
Het akkoord was volgens een van de bronnen al langere tijd in voorbereiding, maar de recente ontwikkelingen in de regio hebben het proces versneld.
De Saudische kroonprins Mohammed bin Salman ontmoet daarvoor in Jeddah de Turkse president Recep Tayyip Erdogan en de Pakistaanse premier Shehbaz Sharif. Sharif arriveerde donderdag in Saudi-Arabië. Erdogan wordt vrijdag verwacht.
Over een strategische alliantie tussen de drie landen wordt al maanden gespeculeerd. Pakistan probeert te bemiddelen om een einde te maken aan de oorlog tussen de VS en Iran. Turkije heeft een diplomatieke rol gespeeld bij onderhandelingen over beëindiging van de oorlog in Gaza.
quote:Pakistaans-Saudisch-Turks pact bevat artikel 5-achtige clausule
Het defensiepact dat Saudi-Arabië, Turkije en Pakistan zijn overeengekomen, omvat een clausule op basis waarvan de drie landen elkaar verdedigen wanneer zij worden aangevallen. In een door Pakistan gedeelde gezamenlijke verklaring staat dat „een aanval op een van de drie staten zal worden gezien als een aanval tegen allen”, vergelijkbaar met artikel 5 van de NAVO. Ook worden afspraken gemaakt over intensievere defensiesamenwerking.
quote:Turkey, Saudi Arabia and Pakistan sign defence pact
Turkey, Saudi Arabia and Pakistan signed a joint defence agreement on Friday, connecting the three largest Muslim countries in the world under one security umbrella for the first time.
The deal, which has been under negotiation since last year, creates a significant new trilateral framework amid a deepening regional crisis following Israeli and US attacks on Iran.
Saudi analysts have previously said that Riyadh could activate the defence pact it currently has with Pakistan should it enter the Iran war.
Turkish President Recep Tayyip Erdogan, Saudi Crown Prince Mohammed Bin Salman and Pakistani Prime Minister Shehbaz Sharif signed the deal in Mecca in a joint ceremony.
The leaders, in a joint statement, said that the defence agreement reflects their shared determination to further strengthen their collective security, in the region and beyond.
"The Agreement aims to bolster collective deterrence against all forms of aggression and stipulates that an armed attack carried out against any one of the three states shall be considered an attack against all of them," the joint statement said. "The Agreement also provides for the development of defense cooperation among the three states in all its dimensions."
“The agreement will change the balance of power in the region,” one Ankara-based source said. “If successfully implemented, the deal will enhance the stability and security of people living in this part of the world.”
The sources said the deal would cover all defence cooperation among the three countries.
“It will not alter or undermine any other alliance commitments the three countries may have,” the same source added.
One Turkish official told Reuters that the agreement was defensive in nature, was not directed against any specific actor, and was open to other regional countries.
Former rivals draw closer together
The pact would link three of the region’s largest countries, each with unique advantages.
Oil-rich Saudi Arabia is the Arab world’s only G20 economy and home to Mecca and Medina, the two holiest cities in Islam.
Pakistan is the Muslim-world’s only nuclear-armed state.
Turkey, which straddles Asia and Europe, boasts Nato’s second-largest army.
Both Islamabad and Ankara are emerging as major weapons manufacturers and exporters.
Pakistan is historically close to both Saudi Arabia and Turkey, but the latter two countries have not always seen eye-to-eye.
Turkey's President Erdogan backed popular protests following the Arab Spring that Riyadh saw as a threat to its monarchical system of governance.
A decade ago, Saudi Arabia and the UAE joined forces to battle Turkey in Libya. They also supported Egyptian President Abdel Fattah el-Sisi, a former general whom Erdogan once denounced.
But the region’s alliances have whipsawed. Erdogan and Sisi are moving closer amid joint concerns over Israel’s war on Gaza - recognised as a genocide by the United Nations - and broader attacks on Lebanon, Syria and Iran.
Saudi Arabia and Turkey began patching up ties around 2021.
Uhhm, volgens mij klopt dat niet? Volgens mij is Indonesië het grootste en als ik zo even google staat Saudi Arabië niet eens in de top 10.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 14:08 schreef Frutsel het volgende:
connecting the three largest Muslim countries in the world under one security umbrella for the first time.
Qua oppervlakte dan weer wel. En qua impact sowieso ook. Saudi-Arabië is het hart van de Islam, Indonesië niet.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 14:28 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Uhhm, volgens mij klopt dat niet? Volgens mij is Indonesië het grootste en als ik zo even google staat Saudi Arabië niet eens in de top 10.
Qua impact misschien wel, maar volgens mij zijn Libie, Algarije en Iran ook moslim landen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 14:33 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Qua oppervlakte dan weer wel. En qua impact sowieso ook. Saudi-Arabië is het hart van de Islam, Indonesië niet.
quote:Burgers gewond bij Houthi-aanval op Saoedi-Arabië
Bij een aanval van de Houthi's op de Zuid-Saudische grensregio Najran zijn elf burgers gewond geraakt. Dat meldt de door Saoedi-Arabië geleide militaire coalitie die de internationaal erkende regering van Jemen steunt.
Onder de gewonden zijn zeven Saoediërs, onder wie een vrouw en een 4-jarig kind dat tweedegraads brandwonden opliep. Ook raakten een Jemeniet, twee Egyptenaren en een Pakistaan gewond, aldus een woordvoerder van de coalitie.
De aanval volgt kort nadat Riaad had gewaarschuwd voor ophanden zijnde aanvallen door de door Iran gesteunde Houthi's en Iraakse milities. Een hooggeplaatste Saudische functionaris zei donderdag tegen Reuters dat inlichtingen wezen op gecoördineerde aanvallen vanuit het zuiden en noorden, onder toezicht van de Iraanse Revolutionaire Garde.
Saoedi-Arabië had onder meer waargenomen dat drones en raketten werden verplaatst. Mogelijke doelwitten waren volgens de inlichtingen civiele en economische locaties, waaronder energie-infrastructuur, havens en luchthavens.
https://www.telegraaf.nl/(...)eggen/159719345.html
Dat zal wel lukken omdat zowel Turkije als Pakistan een hekel hebben aan die sjiitische rebellen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 16:43 schreef RotatoR het volgende:
De eerste test van het pact dienst zich gelijk aan:
[..]
Ik dacht almhof.quote:
Het zou mij niet verbazen dat Trump heeft gevraagd dat landen in het MO hun eigen boontjes gaan doppen.quote:
Dus dit. Dit is juist wat Amerika wil. Nee, niet enkel Trump. Ook een toekomstige democraat. Bondgenoten die meer hun eigen boontjes doppen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 10:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het zou mij niet verbazen dat Trump heeft gevraagd dat landen in het MO hun eigen boontjes gaan doppen.
SA heeft het geld. De twee andere landen het personeel.
Ik vind het een goede ontwikkeling.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 10:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het zou mij niet verbazen dat Trump heeft gevraagd dat landen in het MO hun eigen boontjes gaan doppen.
Achteraf gezien snap ik ook niet dat die Golfstaten zich zo afhankelijk hebben gemaakt van de nukken van Iran. Ze zijn toch geen Angela Merkel die de Duitse economie afhankelijk van Russisch gas maakte?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 13:43 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik vind het een goede ontwikkeling.
Hun oplossing was Amerika. Amerikaanse veiligheidsgaranties. Daar hebben ze decennialang dik voor betaald.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 14:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Achteraf gezien snap ik ook niet dat die Golfstaten zich zo afhankelijk hebben gemaakt van de nukken van Iran. Ze zijn toch geen Angela Merkel die de Duitse economie afhankelijk van Russisch gas maakte?
Je voert dagelijks miljarden aan olie door de Straat van Hormuz, en je hebt geen alternatief als je aartsvijand die Straat blokkeert? Ongelofelijk.
De Golfstaten hebben altijd achterover geleund. Niet door noeste arbeid, maar door het hebben van enorme olie- en gasvoorraden zijn ze rijk geworden. De externe veiligheid werd uitbesteed aan Amerika en interne veiligheid werd gewaarborgd door het omkopen van het volk met de enorme welvaart om ze koest te houden en de autoritaire regimes te legitimeren.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 14:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Achteraf gezien snap ik ook niet dat die Golfstaten zich zo afhankelijk hebben gemaakt van de nukken van Iran. Ze zijn toch geen Angela Merkel die de Duitse economie afhankelijk van Russisch gas maakte?
Je voert dagelijks miljarden aan olie door de Straat van Hormuz, en je hebt geen alternatief als je aartsvijand die Straat blokkeert? Ongelofelijk.
Klopt inderdaad niet als je het hebt over absolute aantallen. De grap is dat India bijna net zoveel Moslims heeft als Pakistan. Het verschil is niet eens zo groot. Turkije en SA zijn verre van grootste moslimlanden als je het hebt in absolute aantallen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 14:28 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Uhhm, volgens mij klopt dat niet? Volgens mij is Indonesië het grootste en als ik zo even google staat Saudi Arabië niet eens in de top 10.
Hoe heilig is de petrodollar dan nog?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 10:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
En wat zouden ze volgens jou moeten doen dan? Saudi Arabie heeft al een pijplijn die de straat van Hormuz omzeilt, maar zoals je ziet is ook die heel kwetsbaar. Schakel de terminal uit en hij is out of order. Probleem is dat alles in het bereik is van de Iraanse raketten/drones.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 14:03 schreef Lyrebird het volgende:
Als je zo afhankelijk bent van je olieexport, dan moet je denk ik beter voorbereid zijn op situaties die die export in gevaar brengen. Je mag daar toch best wel een risicoanalyse op los laten. En de oplossing lijkt me dan meer en langere pijpleidingen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 18:07 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
En wat zouden ze volgens jou moeten doen dan? Saudi Arabie heeft al een pijplijn die de straat van Hormuz omzeilt, maar zoals je ziet is ook die heel kwetsbaar. Schakel de terminal uit en hij is out of order. Probleem is dat alles in het bereik is van de Iraanse raketten/drones.
Ik ben het met je eens hoor dat ze er iets op moeten verzinnen. Waarom meerdere pijpleidingen níet de oplossing is: de terminal blijft een single point of failure.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 18:29 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als je zo afhankelijk bent van je olieexport, dan moet je denk ik beter voorbereid zijn op situaties die die export in gevaar brengen. Je mag daar toch best wel een risicoanalyse op los laten. En de oplossing lijkt me dan meer en langere pijpleidingen.
Een langere pijpleiding. Bijvoorbeeld van SA naar Italië.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 18:42 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens hoor dat ze er iets op moeten verzinnen. Waarom meerdere pijpleidingen níet de oplossing is: de terminal blijft een single point of failure.
vraagje welke route die door Libanon, Syrië, Iran of Irak?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een langere pijpleiding. Bijvoorbeeld van SA naar Italië.
Israel natuurlijk.quote:Op zondag 9 augustus 2026 09:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
vraagje welke route die door Libanon, Syrië, Iran of Irak?
Dit is dan ook meteen voor kwaadwilligen ook een langer doelwit.
Heb je ooit het diepte profiel van de middellandse zee bekenen, je moetquote:
Kan dat niet langs de kust, in ondiep water? Het hoeft geen kaarsrechte verbinding te zijn, he.quote:Op zondag 9 augustus 2026 10:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je ooit het diepte profiel van de middellandse zee bekenen, je moet
daarna dan ruim 4000 meter de diepte in voor je olie pijpleiding naar Italië. De diepste leiding die we tot nu als mensheid toe gelegd hebben is een gasleiding op 2700 meter. Veel succes.
Andere opties zijn er ook niet echt, alle andere landen zijn te instabiel, zwak of geen uitgesproken Westerse bondgenoten.quote:The Israeli oil pipeline that could solve the energy crisis
Middle Eastern adversaries are negotiating a way to bypass the Strait of Hormuz
...
Dan kom ze door de territoriale wateren van syrie en Libanon.quote:Op zondag 9 augustus 2026 10:35 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Kan dat niet langs de kust, in ondiep water? Het hoeft geen kaarsrechte verbinding te zijn, he.
Wat is daar zo natuurlijk aan? Ik zie de pact tussen Pakistan, Turkije en SA niet zo snel met Israël samenwerken.quote:
Dat vereist een gezamenlijke stip op de horizon.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 00:19 schreef Peppert het volgende:
Zeer onverwacht. Dit had ik nooit zien aankomen. De vraag is of ze dit kunnen uitbouwen tot een instituut. De tijd zal het leren. Het is sowieso gek dat de islamitische landen nooit zoiets hebben gepoogd te beginnen terwijl ze links en rechts werden/worden afgeslacht/vermoord door Amerikanen, Europeanen en Israëliërs. De hersenen zit meer in de reet dan in de schedel.
Eerst maar eens afwachten wat hier de komende 5 a 10 jaar uit voortkomt. We kunnen allemaal een papiertje tekenen dat voor grote en sappige mediakoppen zorgt, hoewel zelfs dat voor dit soort landen al heel wat is. De vraag is of ze er daadwerkelijk inhoud en substantie aan kunnen geven: een permanente organisatie met een duidelijke structuur en een eigen secretariaat, vaste financiering, concrete afspraken die verder gaan dan symbolische toezeggingen, gezamenlijke projecten en structurele samenwerking, regelmatige bijeenkomsten op ministerieel en ambtelijk niveau, meetbare doelstellingen en rapportages, continuïteit over regeringswisselingen heen, etcetera, etcetera.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 00:22 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Dat vereist een gezamenlijke stip op de horizon.
Die overwegen een eigen defensiepact samen met Israel en Griekenland.quote:Op maandag 10 augustus 2026 09:22 schreef FlippingCoin het volgende:
Dit lijkt mij ook voor India nogal wat.
India zou wat meer naar de EU moeten bewegen, we delen best wat vijanden.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 09:55 schreef Hathor het volgende:
[..]
Die overwegen een eigen defensiepact samen met Israel en Griekenland.
https://www.barrons.com/n(...)efence-pact-5fe84c2equote:President Recep Tayyip Erdoğan zei woensdag dat hij hoopte dat meer landen zich zouden aansluiten bij een defensieovereenkomst die vorige week werd ondertekend tussen Turkije, Saudi-Arabië en Pakistan, met als doel een door oorlog geteisterde regio te stabiliseren.
“Onze visie erop beperkt zich niet tot de drie landen,” vertelde de Turkse leider aan de in Londen gevestigde krant Al-Sharq al-Awsat. “We streven er juist naar dat het initiatief groeit, en wellicht zullen er op een dag geschikte omstandigheden ontstaan waarin alle landen in de regio zich onder deze paraplu kunnen verenigen.”
De Turkse minister van buitenlandse zaken Hakan Fidan zei zaterdag dat Turkije verwachtte dat Egypte zich "in de volgende fase" bij het pact zou aansluiten. Tegenover het staatspersbureau Anadolu zei hij dat er slechts "enkele technische kwesties" waren die een toetreding nog in de weg stonden. Egypte heeft niet gereageerd op de overeenkomst, noch op de uitspraken van Fidan. Fidan brengt donderdag en vrijdag een bezoek aan Caïro.
Erdogan zei dat het pact is voortgekomen uit de "nieuwe omstandigheden" in het Midden-Oosten, waarbij regionale spelers meer verantwoordelijkheid proberen te nemen voor hun eigen veiligheid en stabiliteit. "Regionale kwesties moeten worden opgelost door regionale actoren, en met deze stap zijn we van mening dat we een eerste stap hebben gezet om dat doel te bereiken," zei hij.
"Het oplossen van regionale kwesties moet gebeuren zonder van buitenaf opgelegde formules. We weten heel goed dat oplossingen die van buitenaf worden aangedragen alleen maar rampen veroorzaken," vertelde hij aan de Saoedische krant.
Iran zou zich dan bij het pact moeten aansluitenquote:Op woensdag 12 augustus 2026 21:26 schreef Peppert het volgende:
[..]
https://www.barrons.com/n(...)efence-pact-5fe84c2e
Je kunt bij de pakken neerzitten, maar dan gebeurt er sowieso weinig tot niets positiefs voor de regio. Je kunt ook in ieder geval iets proberen, zelfs als de kans op succes minimaal is. Het is net als bij een startup: veruit de meeste mislukken, maar op die paar die wel succesvol zijn, wordt ingezet.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 00:54 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Iran zou zich dan bij het pact moeten aansluiten, ... eens kijken of het pact dan nog standhoudt als de VS Iran weer aanvalt, of India Pakistan. Ik voorzie dat het pact nog minder effectief zal zijn dan de CSTO.
Zoals gebruikelijk bij dictaturen zal het "pact" eerder gericht zijn tegen de eigen bevolking of interne verzetsbewegingen, in plaats van tegen de VS of Israël, die voor veel ellende in de regio zorgen en vaak de aanleiding vormen voor het bestaan van die verzetsbewegingen.
Ik zie bijvoorbeeld Saoedi-Arabië echt niet snel politiek stelling nemen tegen de VS, hun feitelijke heer en meester, laat staan dat ze zich militair tegen de Amerikanen zouden keren wanneer die weer een arm land binnenvallen. Sterker nog, Saoedi-Arabië fungeert vaak als springplank voor de VS.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |