abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 6 augustus 2026 @ 11:19:44 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_221511748
Wat vinden jullie nou hele innovatieve game mechanics? Kan over nieuwe games gaan oude games wat zijn nou de leuke game aspecten die het spel leuker maken, of juist hele slim bedachte zaken?

Klein voorbeeldje van een indie game. De game is two months wat een beetje een souls like spel is je gaat dus vaak dood en verzameld updates die je elke keer weer iets beter maken. Dit spel heeft een hele leuke manier van updates, je verzamelt de updates (meer leven, meer stamina, meer resitensi voor gif etc.) in de vorm van tetris blokjes. Vervolgens moet je deze tetris blokjes op een grid plaatsen, of je een update kan gebruiken is dus afhankelijk van de vorm en of er plek is. Je kunt dus niet alle updates gebruiken en moet kiezen welke wel en welke niet. De updates hebben ook een level systeem en kunnen zo wel steeds meer kracht opleveren. Tijdens het spel word het beschikbare grid wel steeds groter. Ik vond dit een heel verassend leuke mechaniek die ik nog niet eerder gezien had. Die het spel ook echt leuker maakt. (de tetris blokje kun je niet draaien dat maakt het extra lastig)

https://store.steampowered.com/app/1513450/TWO_MONTHS/
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 6 augustus 2026 @ 11:27:26 #2
194233 Friday12
Originele kloon
pi_221511790
Shadow of Mordor hierarchy mechanic vond ik echt heel goed gedaan, jammer dat het gepatenteerd is.
  Moderator donderdag 6 augustus 2026 @ 11:33:05 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_221511859
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 11:27 schreef Friday12 het volgende:
Shadow of Mordor hierarchy mechanic vond ik echt heel goed gedaan, jammer dat het gepatenteerd is.
Kun je het omschrijven voor de mensen die het niet kennen?
pi_221511893
Portal was ook wel een goeie voor hier. Iedereen kent die wel neem ik aan. Zo niet: ga eens spelen dan!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
  Moderator donderdag 6 augustus 2026 @ 11:35:13 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_221511910
quote:
7s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 11:34 schreef vosss het volgende:
Portal was ook wel een goeie voor hier. Iedereen kent die wel neem ik aan. Zo niet: ga eens spelen dan!
:@ helaas moet ik nog spelen, ondanks dat mike patton stemmen (geluiden) doet voor die game...
  donderdag 6 augustus 2026 @ 12:58:06 #6
194233 Friday12
Originele kloon
pi_221512315
quote:
88s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 11:33 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Kun je het omschrijven voor de mensen die het niet kennen?
Nemesis System: dynamische piramide van orc-Captains en Warchiefs die om macht strijden
Elke orc heeft een unieke naam, sterktes, zwaktes en persoonlijkheid
Orcs onthouden ontmoetingen met jou
Versla jij een orc → hij kan gedegradeerd raken, bang worden, of later wraak zoeken
Verslaat een orc jou → hij wordt gepromoveerd en krijgt een litteken/opschepverhaal
Dood je een Captain → andere orcs vechten om zijn plek in de hiërarchie
Resultaat: elke playthrough krijgt een uniek, zich aanpassend cast aan vijanden
  Moderator donderdag 6 augustus 2026 @ 13:23:34 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_221512430
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 12:58 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Nemesis System: dynamische piramide van orc-Captains en Warchiefs die om macht strijden
Elke orc heeft een unieke naam, sterktes, zwaktes en persoonlijkheid
Orcs onthouden ontmoetingen met jou
Versla jij een orc → hij kan gedegradeerd raken, bang worden, of later wraak zoeken
Verslaat een orc jou → hij wordt gepromoveerd en krijgt een litteken/opschepverhaal
Dood je een Captain → andere orcs vechten om zijn plek in de hiërarchie
Resultaat: elke playthrough krijgt een uniek, zich aanpassend cast aan vijanden
Klinkt heel tof :)

Lijkt een beetje op het systeem in massive chalice maar ook weer niet. Daar heb je een leger aan strijders maar die groeien evolutionair op, je hebt een koning en koningin paar die krijgen kinderen dat zijn de strijders, die krijgen eigenschappen gebaseerd op de vader en de moeder. Op een gegeven moment moet je kiezen of je jouw strijders inzet voor het gevecht of inzet om voort te planten. Door de juiste combi's te kiezen voor nageslacht kun je ook nieuwe types strijders ontwikkelen. Leuk aan het spel is ook dat ouder worden integraal is aan het mechanisme, op een gegeven moment ben je te oud om te strijden maar ook om voort te planten, maar je kunt nog wel op kinderen passen (i.e. strijders trainen)

Je kunt ook elke strijders stamboom helemaal nagaan.

https://store.steampowered.com/app/246110/MASSIVE_CHALICE/
pi_221512659
Vroeger was ik gek op Messiah. Je speelde een engel die naar beneden was gevallen en in de lichamen kom treden van alle NPC’s die allemaal verschillende vaardigheden/wapens hadden. PC game btw. Abe’s oddyseyhad overigens iets soortgelijks wat ik ook leuk vond maar Messiah was overstijgend.

Team Buddies uiteraard. Een soort van vechtgame op de ps1 waar er blokken naar beneden vallen die je moet verzamelen en naar je base moet brengen. Deze blokken stapel je en zo creëer je wapens, voertuigen e.d.

Meer recent Zelda TOTK met verschillende mechanics zoals het aan elkaar laten kleven van objecten en reizen door materialen boven je. Vooral de creativiteit van het maken van allerlei voertuigen vond ik heel vet.

Metal Gear Solid en Kojima in het algemeen is natuurlijk de meester van vette game mechanics en het breken van de 4th wall. Denk aan de trillende controller in poort 2 op de ps1 als je tegen Psycho Mantis speelt id maar ook bijv. de nikita missle of stealth.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')