abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221537855
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 20:34 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Deze maatschappij gaat hartstikke kapot. We leven vandaag de dag in een tijd waarin iedereen vooral heel hard zichzelf mag zijn, mits dat 'zelf' minstens drie keer per dag op social media wordt gefilterd. De opperste wet van het moderne bestaan luidt dat je diepste, meest banale oprispingen onmiddellijk moet koesteren als een heilig kunstwerk. Het is immers een schande om een onuitgesproken gedachte te hebben, laat staan een stille middag. Want stel je voor dat je op een zaterdagavond op de bank zit en niét je unieke ziel aan het ontplooien bent via een workshop keramiek of een peperduur yoga-retreat.

Daar hoort natuurlijk een gezonde dosis hedonisme bij want geluk is allang geen levenshouding meer maar een fulltime prestatiegerichte discipline. Vrijdagmiddagborrels zijn getransformeerd tot hedonistische uitbarstingen waar we collectief proberen te vergeten dat de maandagochtend onvermijdelijk om de hoek loert. Alles moet direct geproefd, gevoeld, gefotografeerd en vooral platgeslagen worden tot een ervaring. :r Van biologische matcha-lattes tot vakanties naar bestemmingen waarvan we de naam amper kunnen uitspreken: als het niet te gelde te maken is voor je persoonlijke merkimago, bestaat het eigenlijk niet.

De decadentie viert hoogtij in deze parade van grenzeloze ik-gerichtheid, vermomd als ultieme vrijheid. We consumeren onszelf een ongeluk aan comfort, prikkels en kortstondige kicks terwijl we verontwaardigd opkijken dat de wereld om ons heen een beetje uit elkaar aan het vallen is. Misschien is het stiekem ook wel vermoeiend om de hele dag het middelpunt van het universum te moeten zijn. Maar ach, zolang de avocado-toast op tafel staat en de likes binnenstromen, houden we de schijn met een ironische glimlach hoog.

Het leven is absurd en zinloos dus ik maak er maar zelf zin in.
Ik zou zeggen, omarm het evangelie en vindt zinvulling bij God.

Dat is in feite waarom religie bestaat.

Verder heeft bovenstaande niets met de maatschappij als geheel te maken.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
  zondag 9 augustus 2026 @ 20:42:02 #152
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221537879
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2026 20:38 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik zou zeggen, omarm het evangelie en vindt zinvulling bij God.

Dat is in feite waarom religie bestaat.

Verder heeft bovenstaande niets met de maatschappij als geheel te maken.
Ik heb helemaal niks met religie. De Bijbel heeft mooie spreuken ter lering ende vermaeck maar meer niet.
Het bovenstaande is de essentie van de huidige maatschappij.
Alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend. ~ Prediker 1:8
pi_221538056
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 20:42 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Ik heb helemaal niks met religie. De Bijbel heeft mooie spreuken ter lering ende vermaeck maar meer niet.
Het bovenstaande is de essentie van de huidige maatschappij.
Tja, leidt dan maar een leeg bestaan zonder zinvulling, in een maatschappij waar je je niet in thuisvoelt.

Ook best.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
pi_221538269
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 09:00 schreef SimonB. het volgende:
Dit topic is verworden tot "Hoe denkt Pixelman over homoseksualiteit" in plaats van "Hoe denkt God over homoseksualiteit".
Zoals hij heel F&L heeft gekaapt.
  maandag 10 augustus 2026 @ 04:45:04 #155
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221539091
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2026 21:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tja, leidt dan maar een leeg bestaan zonder zinvulling, in een maatschappij waar je je niet in thuisvoelt.

Ook best.
Nee, je snapt het weer niet. Omdat er geen God is, is het leven van nature betekenisloos. Maar dat is geen reden tot wanhoop. Het betekent juist dat jij de enige bent die je leven betekenis kan geven, ongehinderd door welk religieus dogma dan ook. Zin krijg je niet, zin maak je zelf door te kiezen en te handelen.

Ik heb geen last van de maatschappij, ik vind alleen dat de meesten totaal zijn losgeslagen met hun drang naar individuele zelfontplooiing - de zoektocht naar "het vinden van jezelf" - en daarbij "het collectief" minachten. Die ontzettende debielen van de Pride zijn echt een dieptepunt van de hedendaaqse Westerse cultuur. Ik heb er verder geen last van: ik haal mijn schouders op, denk wat een ongelofelijk stelletje imbecielen en schrijf dit van mij af op fok. :)
pi_221539186
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 04:45 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Nee, je snapt het weer niet. Omdat er geen God is, is het leven van nature betekenisloos. Maar dat is geen reden tot wanhoop. Het betekent juist dat jij de enige bent die je leven betekenis kan geven, ongehinderd door welk religieus dogma dan ook. Zin krijg je niet, zin maak je zelf door te kiezen en te handelen.
Dus dan ga je jezelf ontplooien en je eigen kleurrijke leven maken waarin je je goed voelt en gelukkig bent.

quote:
Ik heb geen last van de maatschappij,
Maar...

quote:
ik vind alleen dat de meesten totaal zijn losgeslagen met hun drang naar individuele zelfontplooiing - de zoektocht naar "het vinden van jezelf" - en daarbij "het collectief" minachten. Die ontzettende debielen van de Pride zijn echt een dieptepunt van de hedendaaqse Westerse cultuur. Ik heb er verder geen last van: ik haal mijn schouders op, denk wat een ongelofelijk stelletje imbecielen en schrijf dit van mij af op fok. :)
Ja, je vindt dat mensen betekenis aan hun leven moeten geven, maar bent het vervolgens niet eens met de manier waarop sommigen dat doen.

Ik zou zelf misdaad, verkrachting, moord etc zien als een dieptepunt van de samenleving.

Maar jij ziet een groep mensen die binnen de kaders van de openbare eerbaarheid er een gezellige boel van maken een dieptepunt van de westerse cultuur.

En je haalt je schouders niet op, want je geeft zelf toe dat je dit topic kaapt om je gevoelens die je bij de Pride hebt van je af te schrijven. Waarbij je vindt dat ik mij diep moet schamen omdat ik dezelfde geaardheid heb als een deel van de deelnemers...

[ Bericht 0% gewijzigd door Wantie op 10-08-2026 08:25:12 ]
pi_221544694
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 04:45 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Nee, je snapt het weer niet. Omdat er geen God is, is het leven van nature betekenisloos. Maar dat is geen reden tot wanhoop.
Jij gelooft dat er geen God is en daarom geloof jij dat het leven van nature betekenisloos is. Dat jij dat gelooft, betekent niet persé dat het daadwerkelijk zo is.

Niemand kan jou bewijzen dat jij ongelijk hebt, dus je hebt het recht om in jouw overtuigingen te geloven. Dat geldt andersom ook. Dat het bestaan van God niet concreet kan worden aangetoond, is geen bewijs dat Hij om die reden niet bestaat. Als mensen wel in God geloven en daaruit zingeving in hun leven kunnen brengen, heb jij niet het recht om dat van hen af te pakken.

Jij bent ook niet degene die bepaalt voor mensen dat zij zich niet wanhopig mogen voelen. Als zij zich wanhopig voelen, dan is dat zo. Aangezien niemand zich zo wilt voelen, gaan mensen zelf op hun eigen manier op zoek naar hoop en zingeving.

Je hebt wel het recht om jouw eigen ideeen en overtuigingen te uiten. Als jij die sterk genoeg kunt beargumenteren, kunnen mensen daar wellicht nog iets van leren, omdat jij hen daarmee informatie geeft die zij eerder nog niet wisten. Andersom kan jij ook leren van anderen. Of jij daardoor jouw overtuigingen gaat aanpassen of niet, dan bepaal jij altijd zelf en je bent niemand daarvoor verantwoording schuldig.
  maandag 10 augustus 2026 @ 21:08:37 #158
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221544802
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:57 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Jij gelooft dat er geen God is
Ik wil hier toch even op inhaken maar ik spreek uiteraard voor me zelf. Jij zegt: Jij gelooft dat er geen God is. Dit is mijns inziens een foutieve weergave van mijn standpunt en leidt vaak tot de opmerking "Atheisme is ook maar een geloof".

Nee, ik zie onvoldoende bewijs voor het bestaan van (een) God. Dat is echt een essentieel verschil.
Voorheen Bargehassus.
  maandag 10 augustus 2026 @ 21:11:06 #159
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221544831
quote:

[..]
Jij gelooft dat er geen God is en daarom geloof jij dat het leven van nature betekenisloos is. Dat jij dat gelooft, betekent niet persé dat het daadwerkelijk zo is.

Niemand kan jou bewijzen dat jij ongelijk hebt, dus je hebt het recht om in jouw overtuigingen te geloven. Dat geldt andersom ook. Dat het bestaan van God niet concreet kan worden aangetoond, is geen bewijs dat Hij om die reden niet bestaat. Als mensen wel in God geloven en daaruit zingeving in hun leven kunnen brengen, heb jij niet het recht om dat van hen af te pakken.

Jij bent ook niet degene die bepaalt voor mensen dat zij zich niet wanhopig mogen voelen. Als zij zich wanhopig voelen, dan is dat zo. Aangezien niemand zich zo wilt voelen, gaan mensen zelf op hun eigen manier op zoek naar hoop en zingeving.

Je hebt wel het recht om jouw eigen ideeen en overtuigingen te uiten. Als jij die sterk genoeg kunt beargumenteren, kunnen mensen daar wellicht nog iets van leren, omdat jij hen daarmee informatie geeft die zij eerder nog niet wisten. Andersom kan jij ook leren van anderen. Of jij daardoor jouw overtuigingen gaat aanpassen of niet, dan bepaal jij altijd zelf en je bent niemand daarvoor verantwoording schuldig.
Zo werkt dat natuurlijk niet. Wanneer jij claimt dater een god is, zal je dat hard moeten maken, want anders is de claim net zoveel waard als de claim dat er een grote juju op de berg is, een magische theepot in de ruimte of dat de realiteit is onstaan uit de ejaculatie van Ra.

Wanneer jij wilt navelstaren met je imaginaire vriendje, prima, maar zo zijn de gelovigen niet, die willen altijd anderen alles en nog wat voorschrijven cq verbieden met de rechtvaardiging dat hun imaginaire vriendje dat heeft gezegd en het daarom zo is.

Kortom, go funny fuck yourself
  maandag 10 augustus 2026 @ 21:20:20 #160
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221544895
quote:

[..]

quote:
Het is meer dat ik het onwaarschijnlijk vind dat God bestaat

quote:
Helemaal mee eens

quote:
Het is een misverstand dat ik dat zou kunnen bepalen.

quote:
Helemaal mee eens.
  maandag 10 augustus 2026 @ 21:28:01 #161
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_221544956
Heep simpel - niets. Want een illusie kan niets vinden....
"Hoka Hey!"
  maandag 10 augustus 2026 @ 21:28:05 #162
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221544957
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 21:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zo werkt dat natuurlijk niet. Wanneer jij claimt dater een god is, zal je dat hard moeten maken, want anders is de claim net zoveel waard als de claim dat er een grote juju op de berg is, een magische theepot in de ruimte of dat de realiteit is onstaan uit de ejaculatie van Ra.

Wanneer jij wilt navelstaren met je imaginaire vriendje, prima, maar zo zijn de gelovigen niet, die willen altijd anderen alles en nog wat voorschrijven cq verbieden met de rechtvaardiging dat hun imaginaire vriendje dat heeft gezegd en het daarom zo is.

Kortom, go funny fuck yourself
Het komt er op neer dat "geloven" een andere "waarheidsinhoud" heeft dan "weten". Niemand kan aantonen dat God bestaat, niemand kan weerleggen dat God bestaat. Je gelooft er in, of niet. Het is een subjectieve inschatting van de kans dat God bestaat.
  maandag 10 augustus 2026 @ 21:36:56 #163
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221545031
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 21:28 schreef matspontius het volgende:
Heep simpel - niets. Want een illusie kan niets vinden....
Met de opkomst van geavanceerde kunstmatige intelligentie creëren we steeds vaker verzonnen identiteiten die zelfstandig lijken te communiceren, te reageren en complexe problemen op te lossen. Kan het denken? Een AI kan informatie verwerken, patronen herkennen en antwoorden genereren die niet te onderscheiden zijn van menselijk denken. Als we "denken" definiëren als het functioneel oplossen van problemen en het combineren van logische data dan kan een verzonnen AI-identiteit functioneel denken. Waarschijnlijk heeft zo'n systeem echter geen bewustzijn, gevoelens of een innerlijke belevingswereld.
  maandag 10 augustus 2026 @ 21:40:30 #164
287741 matspontius
pi_221545062
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 21:28 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Het komt er op neer dat "geloven" een andere "waarheidsinhoud" heeft dan "weten". Niemand kan aantonen dat God bestaat, niemand kan weerleggen dat God bestaat. Je gelooft er in, of niet. Het is een subjectieve inschatting van de kans dat God bestaat.
Zo kun je alles wat krom is wel recht lullen - niet te geloven 🤣
"Hoka Hey!"
  maandag 10 augustus 2026 @ 21:44:05 #165
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221545085
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 21:40 schreef matspontius het volgende:

[..]
Zo kun je alles wat krom is wel recht lullen - niet te geloven 🤣
Hoe zo?
pi_221545153
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 21:36 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Met de opkomst van geavanceerde kunstmatige intelligentie creëren we steeds vaker verzonnen identiteiten die zelfstandig lijken te communiceren, te reageren en complexe problemen op te lossen. Kan het denken? Een AI kan informatie verwerken, patronen herkennen en antwoorden genereren die niet te onderscheiden zijn van menselijk denken. Als we "denken" definiëren als het functioneel oplossen van problemen en het combineren van logische data dan kan een verzonnen AI-identiteit functioneel denken. Waarschijnlijk heeft zo'n systeem echter geen bewustzijn, gevoelens of een innerlijke belevingswereld.
En hij denkt ook niet.
  maandag 10 augustus 2026 @ 22:19:19 #167
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221545315
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 21:56 schreef Wantie het volgende:

[..]
En hij denkt ook niet.
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 21:56 schreef Wantie het volgende:

Maar wie is de feitelijke denker? Wanneer je door een internetforum scrolt, zie je geen mensen maar usericons en usernames. Maar wie zit er nu echt te denken achter dat scherm? De mens van vlees en bloed of dat digitale masker? Volgens mij is het een mix van allebei want de mens van vlees en bloed is de motor. Die voelt de frustratie, drinkt de koffie en heeft de biologische hersenspinsels zoals "de Pride is leuk en gezellig". Vaak reageer je online precies zoals je dag eruitzag. Na een rotdag op je werk typ je nou eenmaal sneller fel dan na een rustige zondag. De virtuele identiteit is echter het stuur. Zodra we online zijn, trekken we een persona aan. Door de anonimiteit durven we ineens dingen te roepen die we in het echte leven nooit hardop zouden zeggen ("queers doen raar en mal in de openbare ruimte"). Bovendien vormt het forum zelf hoe we denken: je past je taalgebruik en je standpunten aan om te passen binnen die specifieke online bubbel.

Dus, de echte mens verzint het maar de virtuele identiteit bepaalt hoe het er komt te staan. Het is een digitale tweelingstrijd waarbij de grens tussen wie je bent en wie je online voordoet flink vervaagt. Wie weet of dat ook geldt voor een verzonnen identiteit van God.
pi_221545358
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 22:19 schreef Pixelman het volgende:

[..]
[..]
Maar wie is de feitelijke denker? Wanneer je door een internetforum scrolt, zie je geen mensen maar usericons en usernames. Maar wie zit er nu echt te denken achter dat scherm? De mens van vlees en bloed of dat digitale masker? Volgens mij is het een mix van allebei want de mens van vlees en bloed is de motor. Die voelt de frustratie, drinkt de koffie en heeft de biologische hersenspinsels zoals "de Pride is leuk en gezellig". Vaak reageer je online precies zoals je dag eruitzag. Na een rotdag op je werk typ je nou eenmaal sneller fel dan na een rustige zondag. De virtuele identiteit is echter het stuur. Zodra we online zijn, trekken we een persona aan. Door de anonimiteit durven we ineens dingen te roepen die we in het echte leven nooit hardop zouden zeggen ("queers doen raar en mal in de openbare ruimte"). Bovendien vormt het forum zelf hoe we denken: je past je taalgebruik en je standpunten aan om te passen binnen die specifieke online bubbel.

Dus, de echte mens verzint het maar de virtuele identiteit bepaalt hoe het er komt te staan. Het is een digitale tweelingstrijd waarbij de grens tussen wie je bent en wie je online voordoet flink vervaagt. Wie weet of dat ook geldt voor een verzonnen identiteit van God.
God is inderdaad een verzinsel.
  maandag 10 augustus 2026 @ 22:33:46 #169
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221545391
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 22:25 schreef Wantie het volgende:

[..]
Of God een "verzinsel" is, hangt af van je definitie van werkelijkheid. Zie je alleen datgene als echt wat wetenschappelijk en tastbaar bewezen kan worden dan neig je al snel naar de conclusie dat het idee van God een menselijk product is. Ervaar je een diepere, spirituele dimensie of hecht je waarde aan filosofische en religieuze tradities dan is God voor jou een levende werkelijkheid.

Aangezien ik weinig waarde hecht aan "ervaringen" en rationeel ben ingesteld, moet ik het dus met je eens zijn.
  maandag 10 augustus 2026 @ 22:38:36 #170
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221545421
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 22:25 schreef Wantie het volgende:

[..]
Gevaarlijke uitspraak.

Wie stelt, bewijst.
Voorheen Bargehassus.
pi_221545661
quote:
Het komt er op neer dat "geloven" een andere "waarheidsinhoud" heeft dan "weten". Niemand kan aantonen dat God bestaat,
Waarom hoor ik dan zo vaak bij de EO (en dergelijke): "sinds ik met god wandel, is mijn leven zinvol geworden" (en dergelijke). Zou je toch zeggen dat hij een tastbaar/controleerbaar/falsificeerbaar iets is?

quote:
niemand kan weerleggen dat God bestaat. Je gelooft er in, of niet. Het is een subjectieve inschatting van de kans dat God bestaat.
Geloof je in elektronen, straling en molekulen?

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 10-08-2026 23:24:35 ]
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_221545665
quote:
Nuance: achter een user/identiteit, zit echt iemand te typen. god is echter geen controleerbaar medium.
pi_221545670
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 20:34 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Deze maatschappij gaat hartstikke kapot. We leven vandaag de dag in een tijd waarin iedereen vooral heel hard zichzelf mag zijn. "Zelfontplooiing" :r mits dat 'zelf' minstens drie keer per dag op social media wordt medegedeeld. De opperste wet van het moderne bestaan luidt dat je diepste, meest banale oprispingen onmiddellijk moet koesteren als een heilig kunstwerk. Het is immers een schande om een onuitgesproken gedachte te hebben, laat staan een stille middag. Want stel je voor dat je op een zaterdagavond op de bank zit en niét je unieke ziel aan het ontplooien bent via een workshop keramiek of een peperduur yoga-retreat.

Daar hoort natuurlijk een gezonde dosis hedonisme bij want geluk is allang geen levenshouding meer maar een fulltime prestatiegerichte discipline. Vrijdagmiddagborrels zijn getransformeerd tot hedonistische uitbarstingen waar we collectief proberen te vergeten dat de maandagochtend onvermijdelijk om de hoek loert. Alles moet direct geproefd, gevoeld, gefotografeerd en vooral platgeslagen worden tot een ervaring. :r Van biologische matcha-lattes tot vakanties naar bestemmingen waarvan we de naam amper kunnen uitspreken: als het niet te gelde te maken is voor je persoonlijke merkimago, bestaat het eigenlijk niet.

De decadentie viert hoogtij in deze parade van grenzeloze ik-gerichtheid, vermomd als ultieme vrijheid. We consumeren onszelf een ongeluk aan comfort, prikkels en kortstondige kicks terwijl we verontwaardigd opkijken dat de wereld om ons heen een beetje uit elkaar aan het vallen is. Misschien is het stiekem ook wel vermoeiend om de hele dag het middelpunt van het universum te moeten zijn. Maar ach, zolang de avocado-toast op tafel staat en de likes binnenstromen, houden we de schijn met een ironische glimlach hoog.

Het leven is absurd en zinloos dus ik maak er maar zelf zin in.
Wat is nou je probleem met dergelijke uitspattingen (neem even de Pride als voorbeeld)?
  maandag 10 augustus 2026 @ 23:44:45 #174
287741 matspontius
pi_221545713
quote:

[..]
[..]

Wordt je niet moe van jezelf?
"Hoka Hey!"
pi_221545886
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 22:33 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Of God een "verzinsel" is, hangt af van je definitie van werkelijkheid. Zie je alleen datgene als echt wat wetenschappelijk en tastbaar bewezen kan worden dan neig je al snel naar de conclusie dat het idee van God een menselijk product is. Ervaar je een diepere, spirituele dimensie of hecht je waarde aan filosofische en religieuze tradities dan is God voor jou een levende werkelijkheid.

Aangezien ik weinig waarde hecht aan "ervaringen" en rationeel ben ingesteld, moet ik het dus met je eens zijn.
Als je God rekent tot de intersubjectieve werkelijkheid, dan is God een verzinsel.

Het is geen objectieve werkelijkheid, wat de fysieke wereld is die te meten, te testen en herhalen is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')