Nu.nlquote:Het onlineprogramma RoddelPraat is opnieuw in opspraak geraakt. In een video op de Zwarte Cross interviewen presentatoren Dennis Schouten en Jan Roos twee minderjarige meisjes, waarbij vooral laatstgenoemde seksueel getinte opmerkingen maakt.
Een van de meisjes zegt in het fragment zestien jaar te zijn. De 49-jarige Roos zegt daarop: "Dat mag van de wet", doelend op haar leeftijd. Later in het gesprek zegt hij dat "alles past met een beetje spuug" en maakt hij een grap waarin hij suggereert dat het meisje naast haar moeder in de auto masturbeert.
Roos en Schouten deden zich voor als presentatoren van NPO Radio 2. De omroep laat in een reactie weten dat de video niet door NPO Radio 2 is gemaakt. "De personen in de video werken niet voor NPO Radio 2 en spreken dus niet namens NPO Radio 2."
Op sociale media reageren veel mensen verontwaardigd op het fragment. Ook worden de politie en Instagram onder het bericht getagd, met het verzoek de video offline te halen. De meisjes staan vooralsnog herkenbaar in beeld op de Instagram-pagina van RoddelPraat.
Uitspraken mogelijk strafbaar door nieuwe wet
Strafrechtadvocaat Zahra Boufadiss zegt desgevraagd tegen NU.nl dat de uitspraken mogelijk strafbaar zijn. Dat komt door de relatief nieuwe wet tegen seksueel geweld. Sinds juli 2024 kan seksuele intimidatie in het openbaar strafbaar zijn. "Alles hangt af van de omstandigheden, maar aan delen van dit wetsartikel lijkt te zijn voldaan", zegt zij. "De uitspraken zijn in het openbaar gedaan en er is sprake van seksuele opmerkingen die mogelijk vrees aanjagen of vernederend zijn."
Verschillende influencers hebben kritische video's over het fragment geplaatst op Instagram en TikTok. NU.nl heeft RoddelPraat gevraagd om een reactie, maar het programma was nog niet bereikbaar.
Onder de video's van andere influencers hebben de makers wel van zich laten horen. Daar leek de kritiek aan dovemansoren gericht. "Veel dames hier moeten ongesteld worden. Fijn weekend, boze dames", schreef Schouten.
RoddelPraat vaker onder vuur
Het is niet de eerste keer dat Schouten en Roos met hun programma RoddelPraat ophef veroorzaken. De afleveringen, waarin ze doorgaans achter een desk zitten en roddels over bekende Nederlanders bespreken, bevatten regelmatig controversiële uitspraken. Zo haalde YouTube eerder afleveringen van de serie offline omdat die in strijd waren met het beleid tegen online pesten.
Ook moesten de mannen zich in het verleden voor de rechter verantwoorden vanwege smaad. Zo werden ze onder meer aangeklaagd door televisieproducent John de Mol, zangeres Famke Louise en onlangs door columnist Lale Gül.
Oh, dan is dit goed bij minderjarigen om te zeggen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 17:20 schreef SebbeSwensje het volgende:
Het was allesbehalve chique, maar ook niet echt shockerend. Je kunt je ook afvragen wat mensen van die leeftijd doen op een festival waarvan men weet dat er veel drank en drugs genuttigd wordt.
Het was vooral een ongemakkelijke gewaarwording. Dat mensen onder de 18 een festival, waar alcohol wordt geschonken, mogen betreden, lijkt me een zaak voor de dienstdoende organisaties met het mandaat om daar iets tegen te doen. Vroeger mochten we met 16 al aan de zuup.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 17:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Oh, dan is dit goed bij minderjarigen om te zeggen.
Rare gedachtengang.
Ze mochten gewoon het festival betreden.
Nee, dit is de omgekeerde wereld.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 17:24 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Het was vooral een ongemakkelijke gewaarwording. Dat mensen onder de 18 een festival, waar alcohol wordt geschonken, mogen betreden, lijkt me een zaak voor de dienstdoende organisaties met het mandaat om daar iets tegen te doen. Vroeger mochten we met 16 al aan de zuup.
Lul niet zo dom. Je probeert het een draai te geven om het goed te pratenquote:Op zaterdag 1 augustus 2026 17:20 schreef SebbeSwensje het volgende:
Het was allesbehalve chique, maar ook niet echt shockerend. Je kunt je ook afvragen wat mensen van die leeftijd doen op een festival waarvan men weet dat er veel drank en drugs genuttigd wordt.
Hier kan ik vrij weinig tegen inbrengen, want ik kreeg op mijn 35e hier van de week nog een ban voor het niet houden kunnen van mijn smoel. Dat gezegd hebbende denk ik niet dat deze dames of jouw dochter zich onveilig zouden hebben moeten voelen door dit soort vragen. Chique blijft iets heel anders.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 17:27 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee, dit is de omgekeerde wereld.
Je kan ook je smoel houden.
Als mijn dochter zo zou worden aangesproken, zou ik daar niet van gecharmeerd zijn. Dus laten we dat vooral niet normaliseren.
En het andere meisje blijkt 15 te zijn.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 17:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
Als 49 jarige kerel zo tegen een meisje van 16 praten, heb je dan een klap van de molen gehad of nietVond het altijd al een enge vent. En die Dennis ook.
Eerlijk gezegd denk ik dat ook ja. In je face een reactie willen uitlokken is iets heel anders dan iemand moedwillig willen beïnvloeden en in dat opzicht zie ik een hoop risico's in dit soort evenementen. Een leeftijdseis zou helemaal niet gek zijn.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 17:36 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Dit is vooral kroegpraat, het staat buiten kijf dat 16 jarige meisjes niets te vrezen hebben voor zulke figuren, maar eerder voor figuren met een bepaalde <nee> achtergrond.
Want als ze 18 is, zijn dit soort praatjes wel oké?quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 17:42 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd denk ik dat ook ja. In je face een reactie willen uitlokken is iets heel anders dan iemand moedwillig willen beïnvloeden en in dat opzicht zie ik een hoop risico's in dit soort evenementen. Een leeftijdseis zou helemaal niet gek zijn.
Niets te vrezen hebben, terwijl ze (blijkbaar) tijdens een interview onderwerp worden van suggestieve opmerkingen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 17:36 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Dit is vooral kroegpraat, het staat buiten kijf dat 16 jarige meisjes niets te vrezen hebben voor zulke figuren, maar eerder voor figuren met een bepaalde culturele achtergrond.
quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 17:27 schreef Yara. het volgende:
Wanneer pakken ze die rotzooi nou eens echt aan?
Sowieso Jan Roosik word al misselijk als ik die kop zie.
Je hebt het over de Zwarte Cross, daar lopen de leeftijden letterlijk uiteen van 2 tot 82 jaar en alles ertussenin, niet elk festival is voor 18+ pepscheppende drinkebroers, en de Zwarte Cross zeker niet...quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 17:24 schreef SebbeSwensje het volgende:
Dat mensen onder de 18 een festival, waar alcohol wordt geschonken, mogen betreden, lijkt me een zaak voor de dienstdoende organisaties met het mandaat om daar iets tegen te doen. Vroeger mochten we met 16 al aan de zuup.
Net zo ongepast, maar net zo net-niet-nieuwswaardig.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 17:49 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Want als ze 18 is, zijn dit soort praatjes wel oké?
Flikker een eind op.
Ik ken het festival verder niet, maar ik kan me goed voorstellen dat daar wat doorgesnoven en dronken mensen rondwandelen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 17:59 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Je hebt het over de Zwarte Cross, daar lopen de leeftijden letterlijk uiteen van 2 tot 82 jaar en alles ertussenin, niet elk festival is voor 18+ pepscheppende drinkebroers, en de Zwarte Cross zeker niet...
https://www.zwartecross.nl/info/huisregels/
Dus die meisjes moeten daar gewoon veilig kunnen feestvieren en zo'n creep als Jan Roos op ophoeren met z'n zogenaamd grappige opmerkingen
Ga je nu al het wangedrag van niet moslims (of autochtonen?) goedpraten onder het mom van:quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 17:36 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Dit is vooral kroegpraat, het staat buiten kijf dat 16 jarige meisjes niets te vrezen hebben voor zulke figuren, maar eerder voor figuren met een bepaalde culturele achtergrond.
Ga je nu elk incident met een autochtoon gebruiken voor het oersaaie: "zie je, autochtonen zijn het probleem!"-riedelje?quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 17:40 schreef butz0rs het volgende:
Net als met Marianne Vaatstra blijkt de blanke dikke buurman een veel groter gevaar
We hebben het dus over een meisje van 15 en 16, waarbij de kans veel groter is dat ze onzeker meelachen ipv hem boos een reprimande te geven.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 18:24 schreef VEM2012 het volgende:
Ik kan mij voorstellen dat als je het fragment ziet dat je denkt: fophef, ze doen zelf leuk mee. Doet mij ook een beetje aan Hawk Tuah girl denken.
Maar je weet gewoon niet wat de impact gaat zijn en als volwassen kerel doe je zoiets gewoon niet.
Maar goed, de ophef zal vast weer geld opleveren…
Blijkbaar wel nieuwswaardig aangezien deze gasten vaak genoeg met nieuwsberichten komen over allochtonen die meiden lastig vallen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 18:10 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Net zo ongepast, maar net zo net-niet-nieuwswaardig.
[..]
Ik ken het festival verder niet, maar ik kan me goed voorstellen dat daar wat doorgesnoven en dronken mensen rondwandelen.
Ze doen hetzelfde als een Lubach doet maar met een ander publiek en een andere stem. Ik kan het vaak zat wel waarderen en dit ging net even de grens over, maar ik kan het allemaal niet schokkend noemen. Laten we ons alsjeblieft druk maken om de werkelijke kwesties.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 18:31 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Blijkbaar wel nieuwswaardig aangezien deze gasten vaak genoeg met nieuwsberichten komen over allochtonen die meiden lastig vallen.
Geef dan zelf ook het goede voorbeeld.
Hoe oud is die Jan Roos eigenlijk? Ver in de 50? En dan zulke praatjes tegen jonge meiden? Kom op zeg.
Dit was geen sartire, die twee waren zelf dronken of onder invloed van drugs.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 18:35 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ze doen hetzelfde als een Lubach doet maar met een ander publiek en een andere stem. Ik kan het vaak zat wel waarderen en dit ging net even de grens over, maar ik kan het allemaal niet schokkend noemen. Laten we ons alsjeblieft druk maken om de werkelijke kwesties.
Nee. Dat is niet 'goed'. Het is ordinair, wanstaltig. En dat is precies waar het programma is voor bedoeld.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 17:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Oh, dan is dit goed bij minderjarigen om te zeggen.
Rare gedachtengang.
Ze mochten gewoon het festival betreden.
Dit is wel satire. Daar gingen ze juist voor naar de zwarte cross.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 18:36 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dit was geen sartire, die twee waren zelf dronken of onder invloed van drugs.
Dat is niet zo vreemd op een dergelijk festival en als dat zo onwenselijk is hadden ze niet toegelaten moeten worden. Gelukkig zijn de meeste festivals met een "no tolerance" beleid precies het tegenovergestelde.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 18:36 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dit was geen sartire, die twee waren zelf dronken of onder invloed van drugs.
Hij weet wel wie hij aan spreekt inderdaad. Ik denk niet dat hij van die vieze praat bij een volwassen vrouw durft te houden.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 18:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
We hebben het dus over een meisje van 15 en 16, waarbij de kans veel groter is dat ze onzeker meelachen ipv hem boos een reprimande te geven.
Nu wordt het toch niet zo leuk gevonden.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 18:41 schreef OllieA het volgende:
Lasteraars, roddelaars, vieze ventjes... Het plebs vindt het blijkbaar leuk, want ze kunnen er van rond komen.
Je kent zwarte cross niet?quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 18:10 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
[..]
Ik ken het festival verder niet, maar ik kan me goed voorstellen dat daar wat doorgesnoven en dronken mensen rondwandelen.
Wat is dit nu weer voor rare vraag?quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 18:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee. Dat is niet 'goed'. Het is ordinair, wanstaltig. En dat is precies waar het programma is voor bedoeld.
Hoeveel % van de mensen die hier hun verontwaardiging over kenbaar maken zullen daadwerkelijk dingen doen die goed zijn voor de veiligheid van meisjes, vrouwen?
Ik ken het als dat festival waar die boer uit Kockengen graag naartoe ging die graag koeien wilde omduwen. Ik ken verder het publiek noch de line-up.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 18:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je kent zwarte cross niet?
Hahaha. Nu probeer je te hard.
Nou en? Moet iedereen maar oprotten omdat er dronken mensen rondlopen?quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 18:10 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
[..]
Ze hebben wel wat te vrezen, namelijk precies dat wat ze is overkomen. Jonge meisjes van die leeftijd benader je als vieze oude mannen niet op die manier. Dat is seksistisch en kan bedreigend overkomen. Grote kans dat ze zich met hun houding geen raad wisten en niet wisten hoe te reageren.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 17:36 schreef DeVerzamelaar het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |