abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221453710
https://nos.nl/artikel/26(...)gend-jaar-lijnvlucht

Airbus van Qantas vliegt in een ruk van Australië naar Europa, volgend jaar lijnvlucht

Met een vlucht van 24 uur en 24 minuten van Australië naar Frankrijk heeft vliegtuigfabrikant Airbus waarschijnlijk de langste commerciële vlucht op zijn naam geschreven. Het ging om een testvlucht van de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas, die vanaf volgend jaar een rechtstreekse lijnvlucht wil aanbieden van Sydney naar Londen.

Het toestel, een speciaal aangepaste A350-1000ULR, steeg op in Melbourne voor de vlucht naar Toulouse, waar het is gebouwd. Het ging om een testvlucht in het Project Sunrise van de Australische luchtvaartmaatschappij, die de afgelopen maanden werd voorbereid. Zo vloog het toestel vorige week in iets meer dan 19 uur van Toulouse naar Melbourne.

De Airbus heeft een speciaal ontworpen extra brandstoftank, voor 20.000 liter kerosine. In totaal gaat er ruim 188.000 liter in het toestel. Aan boord kunnen 238 passagiers.

Qantas heeft twaalf toestellen besteld om zonder bij te tanken in zo'n twintig uur van Sydney naar Londen en New York te kunnen vliegen. Het eerste wordt waarschijnlijk in april 2027 geleverd

De vlucht van 23.075 kilometer leidde tot een piek in het aantal volgers online. De site Flightradar24 zegt dat er maar één vlucht ooit beter is gevolgd, die van het toestel dat het lichaam van de overleden koningin Elizabeth in 2024 vervoerde. Die vlucht werd door meer dan 3,6 miljoen mensen gevolgd.

Het vorige vluchtrecord stond op naam van een Boeing 777-200LR Worldliner. Die vloog in 2005 de 21.601 kilometer van Hongkong naar Londen in 22 uur en 42 minuten.

Heel mooi. Een forse verbetering van de oude lijn van Londen naar Perth die er tijdens corona mee stopte. Die sloeg werkelijk nergens op. Duurde 19 uur om in Perth aan te komen, wat niemand hun eindbestemming is, waardoor je alsnog een overstap hebt in Australië. Moet je ook nog eens naar de andere kant van het land en ben je weer een aantal uur verder. :')

Dit zou misschien wel de beste optie kunnen zijn naar Nieuw-Zeeland, ook vanaf Nederland. Via Qatar is nu de beste optie, maar wel echt zwaar kut.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  dinsdag 28 juli 2026 @ 21:25:50 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221453739
In 24 uur naar toulouse en daar komt voor London nog wel 2 uurtjes bij denk ik? :') De tering. Zolang in zo'n vliegtuig zitten. Veel te lang.
pi_221453788
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 21:25 schreef Starhopper het volgende:
In 24 uur naar toulouse en daar komt voor London nog wel 2 uurtjes bij denk ik? :') De tering. Zolang in zo'n vliegtuig zitten. Veel te lang.
Die terugvlucht van 24 uur was in oostelijke richting, dat gaat natuurlijk nooit de echte route worden. Niet dat het dan kort is ofzo, maar dan gaat er zomaar een uur of 4 vanaf.

Dit toestel krijgt trouwens een wat aangepaste cabine waarin er ook een ruimte gaat zijn om te bewegen/wandelen etc.
pi_221453790
quote:
Testvlucht. De echte gaat van Sydney-Londen en gaat 21~ uur duren.

Valt echt reuze mee. Snelste alternatief toen ik naar Nieuw-Zeeland ging was 6 uur naar Qatar en dan 19 uur naar Auckland, met nog een tankstop in Adelaide :') Naar Sydney is 22 uur de snelste, maar da's wel met krappe overstap, en dan alsnog 28 uur voor de terugweg
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221453796
Dan gaan er nog meer van die dikkies dood aan trombose. Dit moeten we niet willen
  dinsdag 28 juli 2026 @ 21:36:32 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221453808
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 21:33 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Die terugvlucht van 24 uur was in oostelijke richting, dat gaat natuurlijk nooit de echte route worden. Niet dat het dan kort is ofzo, maar dan gaat er zomaar een uur of 4 vanaf.

Dit toestel krijgt trouwens een wat aangepaste cabine waarin er ook een ruimte gaat zijn om te bewegen/wandelen etc.
quote:
88s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 21:34 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Testvlucht. De echte gaat van Sydney-Londen en gaat 21~ uur duren.

Valt echt reuze mee. Snelste alternatief toen ik naar Nieuw-Zeeland ging was 6 uur naar Qatar en dan 19 uur naar Auckland, met nog een tankstop in Adelaide :') Naar Sydney is 22 uur de snelste, maar da's wel met krappe overstap
MAar evengoed ziek lang hoor. Liever tussenstop. Hotelletje met goed bed en dan weer door.
pi_221453815
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 21:36 schreef Starhopper het volgende:

[..]
[..]
MAar evengoed ziek lang hoor. Liever tussenstop. Hotelletje met goed bed en dan weer door.
Stoel, beenruimte, entertainment system, pasta met kip en een wc. Het vliegtuig heeft an sich alles wat je nodig hebt. Ik vermaak me wel _O_ Zoveel tijd bespaar je niet met een tussenstop. Zit je na je eerste vlucht alsnog een uur of 15 in het vliegtuig.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
pi_221453946
quote:
Er gaat juist tijd af als je naar Londen zou vliegen.
In dit artikel op nu kun je de afgelegde route zien:https://www.nu.nl/328824/(...)van-ruim-24-uur.html

Maar 23 uur is ook vreselijk lang. Schijnt nog wel een dingetje te zijn dat zelfs gezonde mensen trombose kunnen krijgen als je zo lang opgevouwen zit.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')