abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 juli 2026 @ 22:17:37 #151
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221432343
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:11 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Eigenlijk wat BEFEM hierboven zegt.

Het boeit Rusland geen reet dat ze burgerslachtoffers maken en ze doen het in bepaalde gebieden ook zeker bewust.

Anderzijds de raketaanvallen zeker in Kyiv gaan niet doelgericht op woonwijken want dan zouden er op een nacht waar 50 ballistische raketten gegooid vallen duizenden doden vallen in een stad van 3.5 miljoen. Die gaan vrijwel altijd op economische/defensie/energie doelen (of priveklinieken, farmaceutische, bedrijven, logistiek etc al voor oekraine met wildberries begon). Maar het boeit ze natuurlijk geen reet als die er wel vallen en sparen koste noch moeite om ze te ontwijken, geregeld zwaait er wel eentje af op een woontoren..

En dat is natuurlijk nog veel erger in de frontsteden waar elke dag zware KAB bommen op Kharkiv, Sumy, Zaporizha, Kherson, Dnipro, Kramatorsk, Sloviansk, Izium, Odessa, Izmail etc gegooid worden die helemaal geregeld afzwaaien en voor tientallen doden/gewonden per dag zorgen.
Ze hebben tot voor kort die economische/defensie/energiedoelen vooral 's nachts aangevallen wanneer weinig of geen mensen aanwezig zijn. Puur tactisch gezien zou je beter ook overdag kunnen aanvallen om zo het human capital te vernietigen, dat is moeilijker te vervangen dan gebouwen en materieel. Toch gebeurt dat meestal niet. Tot de aanval op die wapenbeurs. Dat is escalatie.
Voor Oekriane geldt eigenlijk hetzelfde. Die zijn ook niet uit op burgerslachtoffers en aan de conservatieve kant vwb het accepteren van colleteral damage.
The End Times are wild
pi_221432350

Oekraine is langzaam bezig om een soort zelfde campagne te beginnen in Belgorod als in de Krim.

Dit was van 36 uur geleden, sindsdien zitten we ongeveer op 30 van de 71. Plus ook continu aanvallen op substations etc.
  zaterdag 25 juli 2026 @ 22:18:48 #153
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221432352
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:13 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Vraag dat de Russen. Ze hebben de afgelopen 100 jaar vele miljoenen burgers gedood.
Net als de Duitsers, Fransen, Engelsen, Amerikanen, Chinezen, etc. Iedereen die zo'n beetje de gelegenheid had.Op geen enkele manier een uitzondering
The End Times are wild
pi_221432394
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:18 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]

Oekraine is langzaam bezig om een soort zelfde campagne te beginnen in Belgorod als in de Krim.

Dit was van 36 uur geleden, sindsdien zitten we ongeveer op 30 van de 71. Plus ook continu aanvallen op substations etc.
Opzich wel slim denk ik, dan maak je het de Russen moeilijker om vanuit daar aan te vallen.
pi_221432400
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:17 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ze hebben tot voor kort die economische/defensie/energiedoelen vooral 's nachts aangevallen wanneer weinig of geen mensen aanwezig zijn. Puur tactisch gezien zou je beter ook overdag kunnen aanvallen om zo het human capital te vernietigen, dat is moeilijker te vervangen dan gebouwen en materieel. Toch gebeurt dat meestal niet. Tot de aanval op die wapenbeurs. Dat is escalatie.
Voor Oekriane geldt eigenlijk hetzelfde. Die zijn ook niet uit op burgerslachtoffers en aan de conservatieve kant vwb het accepteren van colleteral damage.
Ik denk dat de nachtaanvallen niet per se iets te maken hebben met het vermijden van Burgerslachtoffers. Iran valt ook voornamelijk aan in de nacht, ook destijds op Israel (en andersom) en ik weet toch wel vrij zeker dat voor hen elke burgerslachtoffer alleen maar mooi meegenomen is :@ of amerika etc etc.

Het heeft (denk ik) meer te maken met het feit dat zeker de Zircons, Iskanders en S400s worden gelanceerd vanuit launchers en het dus veiliger is die in de nacht in positie te brengen, omdat die relatief dicht van het front worden afgevuurd.

Plus nog wat bijkomende zaken als coordineren met drone aanvallen die snachts ook meer effect hebben etc en je kan nog wel wat extra redenen bedenken.

Overigens zie ik die aanval op die wapenbeurs niet per se als een escalatie. Is al een paar keer eerder gebeurd. En even alle context wegdenkende, als we puur naar dit conflict kijken als oorlog tussen 2 landen is het heel logisch dat Rusland deze wapenbeurs aanviel ook al waren er burgers, oekraine zou absoluut (en heeft ook) hetzelfde gedaan. Al is de oorlog overigens an sich wel aan het escaleren.
  zaterdag 25 juli 2026 @ 22:29:53 #157
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221432429
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:19 schreef Anton91 het volgende:
[ x ]
Wil je nu een 'argument' hiermee aanvoeren? Snap je nu werkelijk helemaal niks? Ben je echt te dom om het verschil te begrijpen tussen willekeurige acties op tactisch niveau op het slagveld van soldaten en deliberate targetting in een proces waarin intel, prioritering, inzet en evaluatie een rol spelen?

Je bent een complete dilletant die wat filmpjes op tiktok gezien heeft en denkt ergens iets van te begrijpen maar enkel in staat is om mede-dilletanten te overtuigen.

Het moeilijke van discussie voeren met jullie is niet dat jullie er veel van weten maar juist dat jullie er niks van weten.
The End Times are wild
pi_221432431
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:24 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Opzich wel slim denk ik, dan maak je het de Russen moeilijker om vanuit daar aan te vallen.
Zeker als Rusland zich gaat mobiliseren moet je zorgen dat de grensregios zo min mogelijk in staat zijn die troepenopbouw te faciliteren. Maar ook op korte termijn is Rusland idd gewoon 40km ten zuiden vandaar aan het aanvalen bij vovchansk nog steeds.
  zaterdag 25 juli 2026 @ 22:31:56 #159
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221432438
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:25 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Ik denk dat de nachtaanvallen niet per se iets te maken hebben met het vermijden van Burgerslachtoffers. Iran valt ook voornamelijk aan in de nacht, ook destijds op Israel (en andersom) en ik weet toch wel vrij zeker dat voor hen elke burgerslachtoffer alleen maar mooi meegenomen is :@ of amerika etc etc.

Het heeft (denk ik) meer te maken met het feit dat zeker de Zircons, Iskanders en S400s worden gelanceerd vanuit launchers en het dus veiliger is die in de nacht in positie te brengen, omdat die relatief dicht van het front worden afgevuurd.
Maar dat is denk ik vooral in Iran relevant omdat USA/ISR daar luchtdominantie hebben.
quote:
Plus nog wat bijkomende zaken als coordineren met drone aanvallen die snachts ook meer effect hebben etc en je kan nog wel wat extra redenen bedenken.

Overigens zie ik die aanval op die wapenbeurs niet per se als een escalatie. Is al een paar keer eerder gebeurd. En even alle context wegdenkende, als we puur naar dit conflict kijken als oorlog tussen 2 landen is het heel logisch dat Rusland deze wapenbeurs aanviel ook al waren er burgers, oekraine zou absoluut (en heeft ook) hetzelfde gedaan. Al is de oorlog overigens an sich wel aan het escaleren.
Het is wel een logisch doelwit, maar ook een waar duidelijk mensen het doelwit zijn ipv energie of fabrieksinfrastructuur. Dat is dan de volgende stap in de escalatie.
The End Times are wild
pi_221432442
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:29 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wil je nu een 'argument' hiermee aanvoeren? Snap je nu werkelijk helemaal niks? Ben je echt te dom om het verschil te begrijpen tussen willekeurige acties op tactisch niveau op het slagveld van soldaten en deliberate targetting in een proces waarin intel, prioritering, inzet en evaluatie een rol spelen?

Je bent een complete dilletant die wat filmpjes op tiktok gezien heeft en denkt ergens iets van te begrijpen maar enkel in staat is om mede-dilletanten te overtuigen.

Het moeilijke van discussie voeren met jullie is niet dat jullie er veel van weten maar juist dat jullie er niks van weten.
Je hebt toch niet teveel gezopen tijdens de buurt bbq?
  zaterdag 25 juli 2026 @ 22:34:28 #161
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221432459
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:32 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Je hebt toch niet teveel gezopen tijdens de buurt bbq?
Ik drink nooit.
The End Times are wild
pi_221432462
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:31 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar dat is denk ik vooral in Iran relevant omdat USA/ISR daar luchtdominantie hebben.
[..]
Het is wel een logisch doelwit, maar ook een waar duidelijk mensen het doelwit zijn ipv energie of fabrieksinfrastructuur. Dat is dan de volgende stap in de escalatie.
Nee maar ook daar zie je het bijv met Amerikaanse HIMARS systemen die aanvallen ook (correct me if im wrong) alleen snachts aan en toch was er 1tje vernietigd meen ik 2 nachten geleden door de Iraniers. Dus denk wel echt dat ze dat doen om de mogelijkheid te limiteren.
pi_221432473
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:18 schreef LXIV het volgende:

[..]
Net als de Duitsers, Fransen, Engelsen, Amerikanen, Chinezen, etc. Iedereen die zo'n beetje de gelegenheid had.Op geen enkele manier een uitzondering
Stalin is sinds een aantal jaar weer de grote held in Rusland ondanks dat ie miljoenen Russen heeft vermoord. En Dzerzhinsky komt ook weer helemaal terug met standbeelden overal en volgens mij zijn er alweer een aantal FSB opleidingscentra naar hem vernoemd. De aanstichter van de Rode Terreur.

China komt nog in de buurt. Niet geheel toevallig ook 'communistisch' waar gek genoeg alleen het collectief op macroniveau maar op microniveau iedereen ook ikke ikke ikke en de rest mag stikken geldt. Net als in Rusland.
  zaterdag 25 juli 2026 @ 22:36:39 #164
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221432476
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:34 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Nee maar ook daar zie je het bijv met Amerikaanse HIMARS systemen die aanvallen ook (correct me if im wrong) alleen snachts aan en toch was er 1tje vernietigd meen ik 2 nachten geleden door de Iraniers. Dus denk wel echt dat ze dat doen om de mogelijkheid te limiteren.
WIst niet dat de Iraniers zo goed eyes on target hadden dan!
The End Times are wild
pi_221432486
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:36 schreef LXIV het volgende:

[..]
WIst niet dat de Iraniers zo goed eyes on target hadden dan!
twitter

Deze, van afgelopen nacht nog zie ik. (overigens is deze video niet van een Iraanse bron zoals de tweet stelt, maar van Europese https://x.com/kimhvik2

Achja, als de oorlog in Oekraine ons 1 ding leert is het dat het bombarderen van een land (zoals bijna altjd in de geschiedenis) je een oorlog niet laat winnen dus succes amerika. Maargoed beetje offtopic :p
  zaterdag 25 juli 2026 @ 22:39:13 #166
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221432497
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:37 schreef skysherrif het volgende:

[..]
[ x ]

Deze, van afgelopen nacht nog zie ik. (overigens is deze video niet van een Iraanse bron zoals de tweet stelt, maar van Europese https://x.com/kimhvik2
Als dit klopt denk ik dat het eerder een toevalstreffer is. Ook gezien de afstand en de beperkte waarnemingsmiddelen van Iran. En de duur voordat ze op het target zijn.
The End Times are wild
pi_221432506
Ah, we zijn weer eens aanbeland bij "rusland bombardeert geen burgerdoelen"

Hier een link speciaal voor deze randdebielen:

https://letmegooglethat.com/?q=destroyed+ukranian+city
pi_221432507
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:39 schreef LXIV het volgende:

[..]
Als dit klopt denk ik dat het eerder een toevalstreffer is. Ook gezien de afstand en de beperkte waarnemingsmiddelen van Iran. En de duur voordat ze op het target zijn.
Ik denk eerder samenwerking met een land die een stuk betere intel kan leveren, toevallig een land dat hier aardig ontopic is :+
pi_221432521
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:34 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik drink nooit.
Ok... je ging nogal ongecontroleerd (schuimbekkend) tekeer.
pi_221432525
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:40 schreef oheng het volgende:
Ah, we zijn weer eens aanbeland bij "rusland bombardeert geen burgerdoelen"

Hier een link speciaal voor deze randdebielen:

https://letmegooglethat.com/?q=destroyed+ukranian+city
Disclaimer voor mijn eerdere post ik had het vooral over de Ballistische raketaanvallen op Kyiv en West Oekraine. Ik vind soms dat mensen teveel doen alsof die ALLEEN maar op burgerdoelen gaan, terwijl dat natuurlijk niet helemaal de realiteit is.

Moge verder voor iedereen duidelijk zijn dat als je ook gewoon even het stukje slachtoffers wegneemt als je ziet hoeveel honderd duizenden oekraieners ontheemd zijn geraatk door deze oorlog zet dat ook wle een stukje perspectief neer over de wreedheid van deze oorlog en de russen.
  zaterdag 25 juli 2026 @ 22:43:26 #171
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221432526
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:40 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Ik denk eerder samenwerking met een land die een stuk betere intel kan leveren, toevallig een land dat hier aardig ontopic is :+
Maar zelfs met een satelliet is dit heel lastig. Als die HIMARS tenminste een beetje tactisch wordt ingezet. Want het duurt veel te lang tussen de waarneming en voordat er iets op het doel kan komen. Of die Amerikanen moeten uit gemakzucht gewoon die HIMARS heel statisch hebben neergezet en niet telkens verplaatst.
The End Times are wild
pi_221432544
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar zelfs met een satelliet is dit heel lastig. Als die HIMARS tenminste een beetje tactisch wordt ingezet. Want het duurt veel te lang tussen de waarneming en voordat er iets op het doel kan komen. Of die Amerikanen moeten uit gemakzucht gewoon die HIMARS heel statisch hebben neergezet en niet telkens verplaatst.
Hoe en welke intel precies weet ik natuurlijk ook niet.

Maar dat bevestigd vooral mijn punt natuurlijk, ze worden vooral snachts afgeschoten om het de Iraniers nog moeilijker te maken deze doelwitten te raken, zelfde voor Oekraine wanneer ze hun flamings afvuren of Russen met hun TELs.
  zaterdag 25 juli 2026 @ 22:47:04 #173
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221432548
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:43 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Disclaimer voor mijn eerdere post ik had het vooral over de Ballistische raketaanvallen op Kyiv en West Oekraine. Ik vind soms dat mensen teveel doen alsof die ALLEEN maar op burgerdoelen gaan, terwijl dat natuurlijk niet helemaal de realiteit is.

Moge verder voor iedereen duidelijk zijn dat als je ook gewoon even het stukje slachtoffers wegneemt als je ziet hoeveel honderd duizenden oekraieners ontheemd zijn geraatk door deze oorlog zet dat ook wle een stukje perspectief neer over de wreedheid van deze oorlog en de russen.
Volgens mij ontkent niemand dat er burgerdoelen geraakt worden of dat Rusland niks fouts doet. Het gaat om het idee dat hier heerst dat Rusland de voorkeur geeft aan flatgebouwen, kinderziekenhuizen en peuterspeelzalen boven militaire doelen. Dat is gewoon volslagen onzin.

Rusland wil de strijd winnen aan het front zelf. Die aanvallen in de diepte zijn er om dat mogelijk te maken. Dus vooral infra-knooppunten, energie-infra, munitie opslag etc. Dat zijn de voorkeursdoelen.
The End Times are wild
  zaterdag 25 juli 2026 @ 22:49:15 #174
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221432565
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:46 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Hoe en welke intel precies weet ik natuurlijk ook niet.

Maar dat bevestigd vooral mijn punt natuurlijk, ze worden vooral snachts afgeschoten om het de Iraniers nog moeilijker te maken deze doelwitten te raken, zelfde voor Oekraine wanneer ze hun flamings afvuren of Russen met hun TELs.
Dan moeten ze na afvuren wel verplaatsen en goed camoufleren
The End Times are wild
pi_221432591
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:49 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dan moeten ze na afvuren wel verplaatsen en goed camoufleren
Ja meestal worden ze ook geraakt op het moment dat ze onderweg/onderweg terug zijn, zie bijv:

twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')