abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221420916
quote:
Op de Europese wegen wordt komend weekend veel drukte verwacht. Vooral in Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk is er grote kans op file.
NU.nl sprak de ANWB over de verwachte knelpunten en wat reizigers het beste kunnen doen: "Vertrek later op de ochtend."
Traditioneel gezien is het in het laatste weekend van juli en het eerste weekend van augustus erg druk op de weg. Alle Nederlandse regio's hebben dan vakantie en ook de bouwvak is inmiddels overal gestart.

Vanaf 1 augustus hebben ook de Fransen vakantie, waardoor het daar extra druk wordt. De eerste zaterdag van augustus wordt daarom ook wel zwarte zaterdag genoemd. Verschillende organisaties raden af op deze dag te reizen.
Naast de reguliere vakantiedrukte is er door bosbranden in het zuiden van Europa extra oponthoud te verwachten. De branden kunnen ervoor zorgen dat wegen worden afgesloten, zoals deze week het geval was in de buurt van Bordeaux.
Maar op de Nederlandse wegen wordt weinig drukte verwacht, zo vertelt Robert Vriezen van ANWB Verkeersinformatie. Hij laat weten dat er vooral in Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk een aantal knelpunten zijn waar reizigers rekening moeten houden met files.

Parijs is voornaamste knelpunt in Frankrijk
In Frankrijk is het voornamelijk druk rondom Parijs en op de zogenoemde Route du Soleil, vertelt Vriezen. "Parijs is altijd een druk punt, mede door de vele toeristen uit Nederland en België."

"Daarnaast is de Route du Soleil richting het zuiden van Frankrijk een drukke weg. Veel reizigers nemen deze route op weg naar hun vakantie in Spanje of Zuid-Frankrijk. Vooral op de stukken tussen Dijon en Lyon, naar Marseille en richting Perpignan is door de vele vakantiegangers veel drukte te verwachten." Op de kaart hieronder kun je zien waar de knelpunten zitten.
Op de traditionele zwarte zaterdag, die dit jaar valt op 1 augustus, wordt het op de Franse wegen extra druk. In Frankrijk begint die dag de vakantieperiode en de Fransen vertrekken dan massaal naar hun vakantiehuizen.

Vertraging bij Zwitserse tunnel kan oplopen tot twee uur
Ook in Zwitserland en Oostenrijk is het deze periode druk op de weg. Het zijn zelf ook populaire vakantiebestemmingen en vakantiegangers rijden erdoorheen op weg naar onder andere Italië, Kroatië en Slovenië.

In Zwitserland is het voornamelijk druk voor de Gotthardtunnel. Veel reizigers passeren de tunnel op weg naar hun vakantie in Italië, waardoor het er vaak vast staat. "Vertragingen kunnen hier wel oplopen tot ongeveer twee uur", waarschuwt Vriezen.

In Oostenrijk zijn er verschillende wegen waar het erg druk kan worden. "De A10 tussen Salzburg en Villach is een populaire route voor reizigers die op weg zijn naar Kroatië en Slovenië. Daar staan vaak veel files."
"Ook op de Brennerautobahn richting Italië is vaak veel vertraging. Daarnaast is er specifiek op 1 augustus file te verwachten op de Fernpasstrasse tussen Füssen en Nassereith, vanwege een aangekondigde demonstratie."

'Vroeg vertrekken heeft eigenlijk geen zin'
Files lijken in deze gebieden dus nauwelijks te vermijden. Reizigers zijn daarom geneigd om vroeg te vertrekken. Toch heeft dat volgens Vriezen weinig nut.
"Vroeg in de ochtend vertrekken heeft eigenlijk geen zin. Wanneer je richting Frankrijk of Italië rijdt, kom je later op de dag alsnog in de drukte terecht." Vriezen adviseert reizigers juist om later te vertrekken, ergens tussen 9.00 en 10.00 uur.
"Doe in de ochtend rustig aan, drink rustig een kop koffie en stap dan de auto in. Op die manier rij je achter de drukte aan en is de kans op files onderweg een stuk kleiner."

Aangezien de kans groot is dat vakantiegangers onderweg in de file terechtkomen, tipt Vriezen om goed voorbereid op reis te gaan. "Zorg bijvoorbeeld dat je laadkabel boven op de bagage ligt, dat scheelt je een hoop tijd onderweg."
"Ook is het raadzaam om rekening te houden met de omstandigheden onderweg. Neem genoeg eten en drinken mee en denk ook aan een paraplu die voor schaduw kan zorgen. Zorg ervoor dat je onderweg echt zelfredzaam bent."

Kies voor een alternatieve route
Doordat de bekende wegen vaak druk zijn, kan het aantrekkelijk lijken om een alternatieve route te nemen. Toch is dit volgens Vriezen niet voor iedereen een goede optie. "Voor reizigers die zo snel mogelijk van A naar B willen, blijven de drukke wegen ondanks de files de snelste keuze."

"Als je minder haast hebt, is omrijden wel een mogelijkheid. Je kan dan bijvoorbeeld Parijs vermijden en kiezen voor een route door Luxemburg of via Reims en Troyes. Je doet er dan wel iets langer over, maar sommige reizigers vinden dat niet erg. Die zien hun reisdag echt als onderdeel van de vakantie."

Bron: https://www.nu.nl/nujij/6(...)fi7gdQcP5SNMb7J2E6Jw
Wie van jullie moet in een van de drukste weekenden van het jaar naar de vakantiebestemming rijden?
En voor degene die het eerder hebben gedaan: hoe beviel je dat en heb je tips voor de mensen die voor het eerst gaan?

Ik heb nooit op zwarte zaterdag gereden. De reisdag is in principe wel een vakantie. Maar veel files etc is ook stressvol. REaliseer me echter wel dat je ook lang niet altijd een keuze hebt en je dus gewoon moet rijden op zwarte zaterdag bv.
  Forum Admin vrijdag 24 juli 2026 @ 17:03:48 #2
58651 crew  murp
murp
pi_221421113
Ik ga zondag op maandag in de nacht rijden. Ik ben benieuwd. Ik heb gelukkig geen haast :)
  vrijdag 24 juli 2026 @ 17:07:33 #3
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221421148
Wij reizen altijd op Roze Zondag. Nooit problemen.
pi_221421201
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 17:03 schreef murp het volgende:
Ik ga zondag op maandag in de nacht rijden. Ik ben benieuwd. Ik heb gelukkig geen haast :)
Dat is sowieso een gouden tip. Gewoon zondag of nog beter, maandag of dinsdag vertrekken. Lekker relaxed doorrijden zonder vertragingen en irritaties. Vele malen relaxter.

En als je echt Zuid Europa pakt, doe dan een overnachting ergens halverwege. c_/
  Moderator vrijdag 24 juli 2026 @ 17:14:24 #5
146299 crew  laforest
pi_221421235
Neen
“Laforest” seems like one of the more intellectual/controversial regulars
pi_221421695
Ik snap hier dus echt niks van. Je weet dat dit de drukste dag van het jaar is en nog ga je met je stucadoorsbus achteraan aansluiten in de optocht naar de stacaravan in de Dordogne. Wat een treurnis.
  Spellchecker vrijdag 24 juli 2026 @ 17:54:44 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221421890
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 17:38 schreef Jahr00n het volgende:
Ik snap hier dus echt niks van. Je weet dat dit de drukste dag van het jaar is en nog ga je met je stucadoorsbus achteraan aansluiten in de optocht naar de stacaravan in de Dordogne. Wat een treurnis.
Je kunt beter met een brandweerauto op vakantie die kant op.
pi_221421910
Vakantie :’)
U MAD?
pi_221421915
quote:
Veel campings accepteren alleen een boeking vanaf/op zaterdag.
Anders ben je een vakantiedag kwijt aan thuis hangen.

Ja het is kut maar helaas heeft niet iedereen de keuze.
  vrijdag 24 juli 2026 @ 18:05:24 #10
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221421994
quote:
Voor veel mensen is die 3 weken in een stacaravan zonder airco het hoogtepunt van het jaar. Dan snap ik wel dat je er zo lang mogelijk van wilt genieten.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  vrijdag 24 juli 2026 @ 18:06:12 #11
117098 Hathor
Effe niet
pi_221422000
Niet vliegen. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_221422024
quote:
Vooral op de stukken tussen Dijon en Lyon, naar Marseille en richting Perpignan
De ANWB heeft altijd van die nutteloze algemeenheden. Dijon-Perpignan is 650 kilometer, en nogal moeilijk te vermijden. En ten noorden van Lyon valt het met files doorgaans ook goed mee trouwens.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  vrijdag 24 juli 2026 @ 18:10:52 #13
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_221422039
Niks in mij wil naar een camping in het Zuiden op welke dag dan ook, maar ik zou al helemaal niet op zwarte zaterdag gaan.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 24 juli 2026 @ 18:11:40 #14
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221422051
Ik ga altijd naar Zuid-Balkonië, dus daar heb ik geen last van.

Idem met bestemmingen als Galerije, Tuinesië en Zwembabwe.

[ Bericht 0% gewijzigd door StateOfMind op 24-07-2026 18:53:26 ]
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221422058
Juist wel op zwarte zaterdag zodat je de stress die je ook op het werk hebt in stand houdt. Live the life. :)

Middelvinger gestrekt tegen de voorruit. En hard KLOOTZAK!!! roepen tegen iedereen. Of HOER!! als het een vrouw is. Is wel genieten hoor.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 24 juli 2026 @ 18:18:54 #16
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221422101
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 18:12 schreef Bart2002 het volgende:
Juist wel op zwarte zaterdag zodat je de stress die je ook op het werk hebt in stand houdt. Live the life. :)

Middelvinger gestrekt tegen de voorruit. En hard KLOOTZAK!!! roepen tegen iedereen. Of HOER!! als het een vrouw is. Is wel genieten hoor.
Is niet de eerste keer dat ik denk dat jij een fiks probleem met vrouwen hebt. :blauwoog:
pi_221422127
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 18:18 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Is niet de eerste keer dat ik denk dat jij een fiks probleem met vrouwen hebt. :blauwoog:
Het was satire zeg maar. In het echt nooit met de auto op vakantie. Allemaal tegelijk... grote chaos. Dikke stress. Dat doe ik dus niet.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter vrijdag 24 juli 2026 @ 18:26:57 #18
485843 crew  Jippie
pi_221422157
Ooit bedacht dat het op 13 juli vast nog rustig op de Franse wegen zou zijn :@ Nog nooit zo lang in de file gestaan.
pi_221422167
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 18:26 schreef Jippie het volgende:
Ooit bedacht dat het op 13 juli vast nog rustig op de Franse wegen zou zijn :@ Nog nooit zo lang in de file gestaan.
De mens lijkt op een Lemming wat dat betreft.
  Spellchecker vrijdag 24 juli 2026 @ 18:28:11 #20
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221422169
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 18:26 schreef Jippie het volgende:
Quatorze Juillet _O_
  vrijdag 24 juli 2026 @ 18:30:19 #21
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221422178
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 18:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het was satire zeg maar. In het echt nooit met de auto op vakantie. Allemaal tegelijk... grote chaos. Dikke stress. Dat doe ik dus niet.
Ik bedoelde eigenlijk dat je een vrouw niet ongefundeerd ‘hoer’ kunt noemen.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter vrijdag 24 juli 2026 @ 18:32:54 #22
485843 crew  Jippie
pi_221422191
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 18:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
De mens lijkt op een Lemming wat dat betreft.
16 uur over krap 700 km (Loire) -O-
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter vrijdag 24 juli 2026 @ 18:33:38 #23
485843 crew  Jippie
pi_221422198
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 18:28 schreef maily het volgende:

[..]
Quatorze Juillet _O_
Ja, ik dacht zijn we mooi op tijd voor het vuurwerk :D
pi_221422200
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 18:30 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik bedoelde eigenlijk dat je een vrouw niet ongefundeerd ‘hoer’ kunt noemen.
Dat ben ik met je eens. Maar in de chaos van de extreme vakantiedrukte op de weg flapt men er weleens dingen uit waar men achteraf spijt van heeft.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter vrijdag 24 juli 2026 @ 18:34:21 #25
485843 crew  Jippie
pi_221422201
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 18:12 schreef Bart2002 het volgende:

Vrijgezel zeker?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')