abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 juli 2026 @ 09:41:44 #1
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221418059
De politie en justitie gaan werken met een puntensysteem voor verkeersovertreders, bevestigt een politiewoordvoerder aan NU.nl na berichtgeving van RTL Nieuws. Wie wordt betrapt op onveilig rijgedrag krijgt binnenkort strafpunten. Bij zes punten word je extra in de gaten gehouden.
Bestuurders die in een jaar tijd te veel strafpunten verzamelen door overtredingen of misdrijven worden extra in de gaten gehouden. Het is onduidelijk wanneer het nieuwe systeem van kracht wordt.

Het nieuwe strafpuntensysteem geldt voor iedere deelnemer aan het verkeer. Wie door een agent wordt betrapt op een verkeersovertreding zoals appen tijdens het rijden of geen gordel dragen, krijgt naast een boete ook één strafpunt.

Bij ernstige overtredingen, waarbij mensen zich moeten verantwoorden bij het Openbaar Ministerie of de rechter, volgen twee of drie strafpunten. Dat is bijvoorbeeld het geval bij het veroorzaken van een ernstig ongeval en bij rijden zonder rijbewijs. Overtredingen die via flitspalen worden geregistreerd, tellen niet mee.

Het strafpuntensysteem is een nieuwe poging om koppige veelplegers in het verkeer te stoppen. De politie en justitie worstelen al jaren met een groep verkeersovertreders die zich niets lijkt aan te trekken van boetes, straffen en rijontzeggingen.

Tienduizenden verkeersdeelnemers komen in aanmerking voor deze veelplegerslijst, blijkt uit cijfers van het CBS. In het afgelopen jaar zouden in totaal 29.720 mensen zes of meer punten hebben gekregen als het systeem had bestaan.
bron: https://www.nu.nl/binnenl(...)chter-het-stuur.html

Wat is dit nou weer voor iets achterlijks, beginnend bestuurders hebben toch al een punten rijbewijs?
En waarom blijven ze maar een jaar geldig? en wat krijg je als je geen punten behaald hebt in het jaar? niks zeker.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_221418068
gewoon de punten doorgeven aan verzekeraars: teveel punten kom je op de zwarte lijst en kan je geen verzekering meer afsluiten en rij je dus onverzekerd rond :W
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_221418070
Dus je kan met drank op rijden en dan als je rijbewijs ingevorderd nog gaan rijden en als je dan weer gepakt wordt kom je nog nauwelijks aan die 6 punten?

Nog vrij mild dan.
  vrijdag 24 juli 2026 @ 09:47:12 #4
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_221418075
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 09:44 schreef mschol het volgende:
gewoon de punten doorgeven aan verzekeraars: teveel punten kom je op de zwarte lijst en kan je geen verzekering meer afsluiten en rij je dus onverzekerd rond :W
Dat gaat ze niet tegenhouden. Wie nu zonder rijbewijs rondrijdt is ook al onverzekerd. Het enige resultaat is dat die asocialen nog minder bij gaan dragen dan de ze al doen.
Life is what you make it.
  vrijdag 24 juli 2026 @ 09:50:11 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221418090
Hoe ziet dat "In de gaten houden" er dan uit?
pi_221418106
quote:
Bestuurders die in een jaar tijd te veel strafpunten verzamelen door overtredingen of misdrijven worden extra in de gaten gehouden.
En daar is capaciteit voor, natuurlijk. Oh nee, toch niet!

quote:
Dat is bijvoorbeeld het geval bij het veroorzaken van een ernstig ongeval en bij rijden zonder rijbewijs.
Hahaha!

"Je doet iets wat zo ernstig is dat we je rijbewijs afpakken! Oei, nu rij je toch, hier heb je twee strafpunten! Als je het nu nog een paar keer doet gaan we je extra in de gaten houden!"

Zoals ook het geval bij niet-verkeersgerelateerde zaken is de pakkans klein, en overtreders weten dat ook. Daar kan echter weinig aan gedaan worden, dus wat dan resteert is steeds zwaardere/strengere straffen verzinnen. Steeds zwaardere boetes helpen niet, het EMG-circus helpt niet, dus nu maar eens in de weer met punten voor iedereen. De voor de hand liggende voorspelling: de echte verkeershufters lachen ook hierom.
pi_221418123
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 09:50 schreef Hexagon het volgende:
Hoe ziet dat "In de gaten houden" er dan uit?
Goede vraag.

Bekijk deze YouTube-video
pi_221418130
quote:
Wie door een agent wordt betrapt op een verkeersovertreding zoals appen tijdens het rijden of geen gordel dragen, krijgt naast een boete ook één strafpunt.
Ik vind de uit te delen punten trouwens ook niet erg proportioneel ten opzichte van elkaar. Geen gordel om (wat dom is, maar vooral je eigen probleem en van degenen die je van het asfalt moeten schrobben) is 1 punt, een ernstig ongeval veroorzaken 2 of 3?
pi_221418143
Nog een systeem langs andere systemen, maak gewoon een puntenrijbewijs, nul punten over, rijbewijs voor 2 jaar kwijt en daarna een keer wat verplicht cbr lessen en opnieuw rijexamen doen.

Elk jaar krijg je wat puntjes terug zodat kleine overtreders niet met zulke gevolgen geconfronteerd worden.
pi_221418169
En bij 7 punten word je overreden door een stoomwals. Goed idee.

[ Bericht 4% gewijzigd door Cockwhale op 24-07-2026 10:35:39 ]
  vrijdag 24 juli 2026 @ 10:15:29 #11
497997 Strijder_
Waar ligt jouw grens?
pi_221418176
Je verwacht het niet hè.
Op naar een totale controlestaat.
  vrijdag 24 juli 2026 @ 10:22:00 #12
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221418199
En gister het nieuws bericht dat er zoveel mensen zonder rijbewijs rondrijden, op die mensen heeft het sws geen effect :')
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  vrijdag 24 juli 2026 @ 10:41:53 #13
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_221418294
quote:
Het strafpuntensysteem is een nieuwe poging om koppige veelplegers in het verkeer te stoppen. De politie en justitie worstelen al jaren met een groep verkeersovertreders die zich niets lijkt aan te trekken van boetes, straffen en rijontzeggingen.
Ja en wat de neuk heeft dat dan met mij te maken :')

Kutland
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_221418301
quote:
Gaat dat aso volk niet tegenhouden .. dus daar naai je alleen de slachtoffers die ze maken mee.
pi_221418307
Boeien. Flitspalen tellen niet mee. Daar komen mijn bekeuringen vandaan. Geen gordel dragen en telefoon achter het stuur is gewoon dommigheid die je niet moet doen.
pi_221418319
quote:
En dan? Kun je als slachtoffer bij een ongeval de molen in om iets van een schade vergoeding te mogen ontvangen. Zal uiteindelijk wel gebeuren maar met een hoop ellende waar je niet op staat te wachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')