De politie en justitie gaan werken met een puntensysteem voor verkeersovertreders, bevestigt een politiewoordvoerder aan NU.nl na berichtgeving van RTL Nieuws. Wie wordt betrapt op onveilig rijgedrag krijgt binnenkort strafpunten. Bij zes punten word je extra in de gaten gehouden.
Bestuurders die in een jaar tijd te veel strafpunten verzamelen door overtredingen of misdrijven worden extra in de gaten gehouden. Het is onduidelijk wanneer het nieuwe systeem van kracht wordt.
Het nieuwe strafpuntensysteem geldt voor iedere deelnemer aan het verkeer. Wie door een agent wordt betrapt op een verkeersovertreding zoals appen tijdens het rijden of geen gordel dragen, krijgt naast een boete ook één strafpunt.
Bij ernstige overtredingen, waarbij mensen zich moeten verantwoorden bij het Openbaar Ministerie of de rechter, volgen twee of drie strafpunten. Dat is bijvoorbeeld het geval bij het veroorzaken van een ernstig ongeval en bij rijden zonder rijbewijs. Overtredingen die via flitspalen worden geregistreerd, tellen niet mee.
Het strafpuntensysteem is een nieuwe poging om koppige veelplegers in het verkeer te stoppen. De politie en justitie worstelen al jaren met een groep verkeersovertreders die zich niets lijkt aan te trekken van boetes, straffen en rijontzeggingen.
Tienduizenden verkeersdeelnemers komen in aanmerking voor deze veelplegerslijst, blijkt uit cijfers van het CBS. In het afgelopen jaar zouden in totaal 29.720 mensen zes of meer punten hebben gekregen als het systeem had bestaan.
bron: https://www.nu.nl/binnenl(...)chter-het-stuur.htmlWat is dit nou weer voor iets achterlijks, beginnend bestuurders hebben toch al een punten rijbewijs?
En waarom blijven ze maar een jaar geldig? en wat krijg je als je geen punten behaald hebt in het jaar? niks zeker.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.