quote:
Opvallend: Ronaldo en Beckham doen mee aan Commonwealth Games
Sportliefhebbers keken eind vorige week raar op toen ze zowaar de namen van Beckham en Ronaldo zagen staan tussen de deelnemers aan het baanwielrennen op de Commonwealth Games.
Het gaat echter niet om de twee (voormalige) voetbalsterren, maar om baanwielrenners uit India: David Beckham Elkatohchoongo en Ronaldo Laitonjam Singh. Zij hebben hun naam te danken aan hun voetbalgekke vaders.
“Mijn vader was vroeger voetballer en hij was een enorme fan van David Beckham,” vertelde Elkatohchoongo aan Olympics.com. “Daarom heeft hij me naar hem vernoemd. David Beckham was voetballer en nu is David Beckham actief op de atletiekbaan”, lachte hij.
Het verhaal van Laitonjam Singh is nog opvallender. Hij is namelijk vernoemd naar Ronaldinho, en niet naar Ronaldo... “Mijn naam komt van mijn vader. Hij is een fan van Ronaldinho”, verklaarde hij. “In 2007 veranderde ik mijn naam in Ronaldo, omdat die zo lang werd, maar eigenlijk is het Ronaldinho.”
De Indiase wielrenner werd geboren op 22 juni 2002, de dag nadat Brazilië Engeland versloeg in de kwartfinales van het WK 2002. Ronaldinho was toen de grote man en bezorgde zijn land de zege met een fenomenale vrije trap.
Geen topprestaties
In de eerste ronde van de keirin (een snelheidswedstrijd in het baanwielrennen) voor mannen in het Sir Chris Hoy Velodrome in Schotland eindigde Ronaldo Laitonjam Singh als zevende in de eerste heat, waarna zijn teamgenoot David Beckham Elkatohchoongo als vijfde eindigde in de derde heat.
Ze namen vervolgens deel aan dezelfde herkansingsronde, waarbij Elkatohchoongo vierde en Ronaldo vijfde werd, waardoor ze uit de competitie werden geëlimineerd.