abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221399671
Welkom in het topic over de energietarieven die door het dak zijn gegaan. Bespreek hier je tarieven, tips, mooie aanbiedingen en de gevolgen van het prijsplafond voor je eigen situatie.

Energieprijzen

Bron

Bron

Vanaf 1 januari lagere energierekening door verruimd prijsplafond
Vanaf 1 januari 2023 geldt een prijsplafond op energie voor alle huishoudens en andere kleinverbruikers. Voor gas wordt het maximale tarief ¤ 1,45 per kuub tot een verbruik van 1.200 kuub. Voor elektriciteit wordt het maximale tarief verlaagd tot ¤ 0,40 per KWh en het maximale verbruik verhoogd tot 2.900 kWh. Voor het energieverbruik boven het plafond betalen huishoudens en andere kleinverbruikers het tarief zoals opgenomen in het energiecontract. Voor november en december ontvangen huishoudens een vaste korting op de energierekening van ¤ 190 per maand. Lees meer

Aanvulling Vallon:
Voor stadsverwarming wordt het maximale tarief ¤ 47,38 per gigajoule (GJ) tot en met een verbruik van 37 GJ.

SPOILER: Kun je stoppen met 1 product bij een leverancier en de andere er wel houden?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier verder, niet mijn OP
pi_221404226
Wat zijn eigenlijk de beste maanden om af te sluiten?
Ik heb ooit april/juni begrepen maar heeft iemand hier daar ooit onderzoek naar gedaan?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221458933
Bizarre prijzen zeg, heb nog maar twee weken om over te stappen :{
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_221460570
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 16:01 schreef Jor_Dii het volgende:
Bizarre prijzen zeg, heb nog maar twee weken om over te stappen :{
En dat is vrij krap want het duurt ongeveer 2 weken voordat een nieuwe leverancier een nieuwe overeenkomst in laat gaan.

Mijn tip is om ongeveer 6 maanden voor het einde van je volgende contractperiode te beginnen met je in te schrijven voor een paar vrijblijvende collectieve bij bijvoorbeeld de Consumentenbond en/of vereniging eigen Huis. Op het moment dat je daar (duurt soms maanden) een aanbod van krijgt is het ook een mooi moment om dat te vergelijken met het overige aanbod via bijvoorbeeld Gaslicht.com Bij mij wisselt het overigens wie uiteindelijk met het beste aanbod kwam.
pi_221535091
Ja ik zit ook tegen die hoge prijzen aan te hikken. Mogelijk maar even variabel laten staan voordat ik ergens ga verlengen. Maar ja wanneer gaat het dalen dat blijft natuurlijk altijd de vraag.
  maandag 10 augustus 2026 @ 17:39:34 #6
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_221543414
https://www.cnbc.com/2026(...)west-since-1983.html

Oliereserves in de VS nu op laagste niveau sinds 1983...

De olieprijs is nog steeds, relatief, vrij laag. Maar het begint nu toch wel echt benauwd te worden.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_221544611
quote:
2s.gif Op maandag 10 augustus 2026 17:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.cnbc.com/2026(...)west-since-1983.html

Oliereserves in de VS nu op laagste niveau sinds 1983...

De olieprijs is nog steeds, relatief, vrij laag. Maar het begint nu toch wel echt benauwd te worden.
Waarom denk je dat ze die electrificering er zo aan het doordrammen zijn in West Europa?

Hoogleraar van Radboud uni zei vanmorgen op BNR Radboud dat het hem niet zou verbazen dat de prijs van een vat olie tegen het einde van het jaar de 200 dollar aan tikt als er geen oplossing komt voor de situatie met Hormuz.

Hou mijn hart vast voor de gasprijs. Reserves worden ook bijzonder slecht gevuld.
blablablabla
pi_221545443
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:47 schreef Elan het volgende:
Waarom denk je dat ze die electrificering er zo aan het doordrammen zijn in West Europa?
Klopt, wat uit het oog wordt verloren, is dat daar ook aard/LNG-gas voor nodig is

quote:
Hoogleraar van Radboud uni zei vanmorgen op BNR Radboud dat het hem niet zou verbazen dat de prijs van een vat olie tegen het einde van het jaar de 200 dollar aan tikt als er geen oplossing komt voor de situatie met Hormuz.

Hou mijn hart vast voor de gasprijs. Reserves worden ook bijzonder slecht gevuld.
Ja, nog nooit heeft er zo ver in het jaar, zo weinig in de voorraden gezet. Men gokt wellicht op snelle heropening van die Hermuz straat. Als dat verkeerd gaat (en daar is Trump op uit), dan hebben we naarmate het jaar vordert en de winter nadert, echt een prijsprobleem. In het verlengde daarvan een elektriciteitsprijs die bepaald wordt door de hoogste brandstof prijs ... de gevolgen zijn evident.
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_221545546
quote:

[..]

Jep milieu is mooi meegenomen maar dat is het eigenlijke doel en daar hadden we al veel eerder mee moeten beginnen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_221545595
Paar maanden geleden de stroomprijs vastgezet tm 2030 op 24ct. Prima prijsje. Een deel kunnen we weer declareren voor 36ct of zo bij de werkgever. (Nog steeds 20ct onder het openbare tarief).
pi_221571448
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 23:02 schreef Sport_Life het volgende:
Paar maanden geleden de stroomprijs vastgezet tm 2030 op 24ct
Netjes.
Geeft je nog dik jaar zekerheid.

Ik zit zelf nog tot 1 oktober 2027 gebakken.
Wanneer kijk je dan in 2027 voor een nieuw contract?
Mijn boerenverstand zegt dan dat het beter is om in de zomer proberen af te sluiten dan bv in september?
pi_221571961
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 23:02 schreef Sport_Life het volgende:
Paar maanden geleden de stroomprijs vastgezet tm 2030 op 24ct. Prima prijsje. Een deel kunnen we weer declareren voor 36ct of zo bij de werkgever. (Nog steeds 20ct onder het openbare tarief).
Kun je als consument zo lang vastzitten.
pi_221572659
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2026 16:10 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Netjes.
Geeft je nog dik jaar zekerheid.

Ik zit zelf nog tot 1 oktober 2027 gebakken.
Wanneer kijk je dan in 2027 voor een nieuw contract?
Mijn boerenverstand zegt dan dat het beter is om in de zomer proberen af te sluiten dan bv in september?
Bij Coolblue kun je een jaar van tevoren afsluiten, ik heb in maart toen die ellende weer begon meteen afgesloten ingaande per oktober.

Volgens mij is alles rond de 24ct goedkoop, de helft is (vast bedrag) belasting dus een daling van de inkoopprijs heeft maar 50% invloed op de prijs.
ik heb ik trouwens geen gas daardoor veel stroomverbruik.

Vanaf oktober kun jij dus bij Coolblue vast zetten, de vraag is wil je dat . Mogelijk gaat de prijs naar beneden.
pi_221572670
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2026 20:04 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Bij Coolblue kun je een jaar van tevoren afsluiten
Dat is ver vooruit.
Ik zit bij Budget Energie en lees net dat het 3 maanden vantevoren verlengd kan worden. Dus moet aantekening maken in mijn agenda voor zomer 2027
pi_221574116
Mijn contract loopt 1 feb 2027 af. Mijn gevoel nu zegt dat de prijs dan nog wel redelijk hoog is vanwege alles in de wereld wat nu gaande is + lage gasvoorraad. Dus mijn plan op dit moment is om een paar thuisaccu's te bestellen en dan de komende zomer met mijn eigen accu's kWh's op gunstige momenten verkopen met een dynamisch contract en dan rond spetember weer een vast contract.
pi_221575422
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2026 22:51 schreef Anton91 het volgende:
Mijn contract loopt 1 feb 2027 af. Mijn gevoel nu zegt dat de prijs dan nog wel redelijk hoog is vanwege alles in de wereld wat nu gaande is + lage gasvoorraad. Dus mijn plan op dit moment is om een paar thuisaccu's te bestellen en dan de komende zomer met mijn eigen accu's kWh's op gunstige momenten verkopen met een dynamisch contract en dan rond spetember weer een vast contract.
Bedoel je dan 2027? Door het afschaffen van de salderingsregeling per 1-1-'27, wordt alles anders. Zeker de belastingscurve van het net.
pi_221575942
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 09:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Bedoel je dan 2027? Door het afschaffen van de salderingsregeling per 1-1-'27, wordt alles anders. Zeker de belastingscurve van het net.
Ja klopt, omdat mij contract dus in de winter afloopt en de omstandigheden nu niet heel gunstig zijn wil ik niet op het slechtste moment verlengen. Dat is nu nog een aanname, maar ik denk dat ik dan eerst een paar maanden dynamisch ga uitzitten met het doel om overtollige energie rond 19:00-21:00 uur te verkopen en dan ergens eind zomer weer eens kijken voor een vast contract.
pi_221577002
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 10:03 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ja klopt, omdat mij contract dus in de winter afloopt en de omstandigheden nu niet heel gunstig zijn wil ik niet op het slechtste moment verlengen. Dat is nu nog een aanname, maar ik denk dat ik dan eerst een paar maanden dynamisch ga uitzitten met het doel om overtollige energie rond 19:00-21:00 uur te verkopen en dan ergens eind zomer weer eens kijken voor een vast contract.
Alleen e -?
pi_221577250
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2026 20:06 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Dat is ver vooruit.
Ik zit bij Budget Energie en lees net dat het 3 maanden vantevoren verlengd kan worden. Dus moet aantekening maken in mijn agenda voor zomer 2027
als ik het goed heb is het bij BE ook 7-8 maanden van te voren :)
pi_221763275
Blij dat ik een paar maanden geleden verlengd heb, alles schiet nu omhoog.

Gas en electra is nu al 20% hoger sinds.

Laten we maar hopen op een milde winter!
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 10 september 2026 @ 22:54:27 #22
862 Arcee
Look closer
pi_221768356
quote:
Energierekening gaat flink stijgen

De gemiddelde energierekening gaat de
komende vijf jaar met tien procent
omhoog.Dat blijkt uit een concept-brief
over de energiekosten die morgen in de
ministerraad wordt besproken.

Veel huishoudens betalen over vijf jaar
ongeveer 400 tot 600 euro meer dan nu
in een jaar.Vooral huishoudens met een
waterpomp gaan meer betalen.Al blijft
de gemiddelde rekening voor deze groep
wel lager dan die van andere
huishoudens.

De belangrijkste verklaring voor de
oplopende tarieven zijn de stijgende
netkosten.Er moet worden geïnvesteerd
in het overvolle elektriciteitsnet en
dat wordt doorberekend.
Voor huishoudens met een waterpomp dus.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  vrijdag 11 september 2026 @ 06:45:54 #23
97687 Lavenderlily
beroepslurker/muurbloem
pi_221768866
Afgelopen maandag mijn nieuwe contract, vanaf 1 januari, weer vastgezet. Wel overgestapt naar een andere leverancier vanwege de riante bonus. En zo te zien was het een goed moment. Eerder kon niet en later... Dan werd het alleen nog maar duurder. Ik baal er wel van dat het flink duurder is dan mijn huidige contract.
pi_221769288
quote:
7s.gif Op donderdag 10 september 2026 22:54 schreef Arcee het volgende:

[..]
Voor huishoudens met een waterpomp dus.
Zo blij dat ik gewoon kraanwater heb
pi_221769528
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2026 09:30 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zo blij dat ik gewoon kraanwater heb
Gelachen.
Ze kunnen beter Groningen weer open gooien want we zijn op dit moment serieus kwetsbaar. Of weer wat kolencentrales opengooien. Trump speelt een vies spel om Europa afhankelijk te maken van zijn dure LNG. Die hele transitie naar fossielvrij.gaat ook nog wel wat decennia duren.
blablablabla
pi_221770469
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2026 10:21 schreef Elan het volgende:

Ze kunnen beter Groningen weer open gooien want we zijn op dit moment serieus kwetsbaar. Of weer wat kolencentrales opengooien.
Amer is op biomassa overgegaan. Pellets uit ... de VS. Hele bossen worden ervoor gekapt. In de Eemshaven staat een RWE centrale, enorme hoeveelheden kool te verstoken. De Riverstone Centrale op de Maasvlakte stookt gewoon door, idem de Unipercentrale aldaar.

Hemweg is tegen de vlakte, dat was een enorme kolenketel.
pi_221770773
quote:

[..]
Gelachen.
Ze kunnen beter Groningen weer open gooien want we zijn op dit moment serieus kwetsbaar. Of weer wat kolencentrales opengooien. Trump speelt een vies spel om Europa afhankelijk te maken van zijn dure LNG. Die hele transitie naar fossielvrij.gaat ook nog wel wat decennia duren.
Ga je er dan ook wonen?
pi_221770790
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2026 13:05 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ga je er dan ook wonen?
Nou, die mensen moeten gecompenseerd worden. En dan nog haal je tientallen miljarden op.
Overigens zijn ze bij een vriendin van me in de buurt aan het heien (hartje Amsterdam) en de tegels vallen er letterlijk van de muur en een draagmuur is verzakt, daar vinden ze dat stom maar is er wel begrip voor.

Als je mij daar een megaboerderij geeft voor een prikkie zou ik het misschien nog wel overwegen ook. 95% van de schade betreft scheurtjes in de muren en geen ernstige zaken laat staan levensbedreigende problemen.
blablablabla
pi_221770809
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2026 12:15 schreef blomke het volgende:

[..]
Amer is op biomassa overgegaan. Pellets uit ... de VS. Hele bossen worden ervoor gekapt. In de Eemshaven staat een RWE centrale, enorme hoeveelheden kool te verstoken. De Riverstone Centrale op de Maasvlakte stookt gewoon door, idem de Unipercentrale aldaar.

Hemweg is tegen de vlakte, dat was een enorme kolenketel.
https://www.ad.nl/geertru(...)~adb8dcc4/?slug_rd=1

Dit land is knettergek.
blablablabla
pi_221771709
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2026 13:08 schreef Elan het volgende:

[..]
Nou, die mensen moeten gecompenseerd worden. En dan nog haal je tientallen miljarden op.
Overigens zijn ze bij een vriendin van me in de buurt aan het heien (hartje Amsterdam) en de tegels vallen er letterlijk van de muur en een draagmuur is verzakt, daar vinden ze dat stom maar is er wel begrip voor.

Als je mij daar een megaboerderij geeft voor een prikkie zou ik het misschien nog wel overwegen ook. 95% van de schade betreft scheurtjes in de muren en geen ernstige zaken laat staan levensbedreigende problemen.
Nou, je woont vast in de randstad. Dan heb je vast het geld. De woningen in het gebied zijn een stuk goedkoper. Go for it als het zo mooi is.
pi_221771943
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2026 15:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nou, je woont vast in de randstad. Dan heb je vast het geld. De woningen in het gebied zijn een stuk goedkoper. Go for it als het zo mooi is.
Is allang niet meer goedkoop hoor.
blablablabla
pi_221771948
quote:

[..]
Gelachen.
Het zal nog wel even duren, maar bij ¤1,78 per kuub of meer (vandaag is het ¤1,78 per kuub bij dynamisch tarief volgens nextenergy.nl) gaan mensen wel op zoek naar manieren om minder te verbruiken.
pi_221772084
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2026 16:06 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Het zal nog wel even duren, maar bij ¤1,78 per kuub of meer (vandaag is het ¤1,78 per kuub bij dynamisch tarief volgens nextenergy.nl) gaan mensen wel op zoek naar manieren om minder te verbruiken.
Ja zoals lekker in een koud huis zitten.
blablablabla
pi_221772613
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2026 16:06 schreef Anton91 het volgende:
De houtkachel! Dit weekeinde ga ik de schoorsteen vegen.
pi_221772722
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2026 17:46 schreef blomke het volgende:

[..]
Precies, afgelopen jaar er een 2e houtkachel bijgekocht en dit voorjaar de houtvoorraad uitgebreid met 20 kuub naar ongeveer 50 kuub 🪵 totaal.
pi_221772866
quote:

[..]
Lijkt mij voor komende winter niet onverstandig.
  maandag 14 september 2026 @ 07:15:51 #37
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_221789147
Energierekening huishoudens tientallen euro's hoger door verbouwing stroomnet - https://nos.nl/l/2630915
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
Be kind, you'll never know what a person is going through deep inside.
Epidemics are not just biological problems. They’re social and political problems too.
  maandag 14 september 2026 @ 07:52:49 #38
6941 APK
Factual, I think.
pi_221789264
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 september 2026 18:07 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Precies, afgelopen jaar er een 2e houtkachel bijgekocht en dit voorjaar de houtvoorraad uitgebreid met 20 kuub naar ongeveer 50 kuub 🪵 totaal.
Hout is ook niet goedkoop toch? Heb je wel eens uitgerekend heel je bespaart door met hout te stoken?
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_221789305
Ik zit nu bij Vattenval met een dynamisch contract, om 1 of andere reden hebben ze mijn maandelijkse voorschot ineens sterk verhoogd naar 492 euro per maand. Dit is waarschijnlijk op basis van het verbruik van vorig jaar. Maar nu hebben we veel geinvesteerd (40 zonnenpanelen, 100kwh thuisaccu, gasloos door warmtepomp) en verwachten we veel lager uit te komen. Vattenval zegt dat het bij dynamische contracten niet mogelijk is het maandbedrag aan te passen. (En eigenlijk zeggen ze 'maak je niet druk, volgend jaar juli krijg je het gewoon terug' Maar ik heb geen zin om een paar duizend euro bij Vattenval te parkeren)

Kan je bij andere leveranciers wel zelf je maandbedrag installen bij dynamische contracten?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_221789325
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 08:11 schreef boegschroef het volgende:
Ik zit nu bij Vattenval met een dynamisch contract, om 1 of andere reden hebben ze mijn maandelijkse voorschot ineens sterk verhoogd naar 492 euro per maand. Dit is waarschijnlijk op basis van het verbruik van vorig jaar. Maar nu hebben we veel geinvesteerd (40 zonnenpanelen, 100kwh thuisaccu, gasloos door warmtepomp) en verwachten we veel lager uit te komen. Vattenval zegt dat het bij dynamische contracten niet mogelijk is het maandbedrag aan te passen. (En eigenlijk zeggen ze 'maak je niet druk, volgend jaar juli krijg je het gewoon terug' Maar ik heb geen zin om een paar duizend euro bij Vattenval te parkeren)

Kan je bij andere leveranciers wel zelf je maandbedrag installen bij dynamische contracten?
Zonneplan :)
pi_221789329
quote:

[..]
Schoorsteenveger is hier afgelopen week geweest voor de schoorsteen van de pelletkachel te vegen.

Afspraak voor komend jaar is al weer gemaakt.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
pi_221789332
quote:

Misschien mosterd na de maaltijd, maar met zo'n investeringen..... hoezo zit je dynamisch?

Toch juist fijn als je vastigheid hebt als je zoveel geïnvesteerd hebt?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
pi_221789368
quote:
7s.gif Op maandag 14 september 2026 08:22 schreef vosss het volgende:

[..]
Misschien mosterd na de maaltijd, maar met zo'n investeringen..... hoezo zit je dynamisch?

Terugleververgoeding is een goede eerste reden. S Winters op goedkope momenten laden en op duurdere momenten ontladen zou een tweede kunnen zijn. Imho als je er zoveel meer hebt gedaan wil je juist niet een vast tarief
  maandag 14 september 2026 @ 08:42:07 #44
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_221789390
quote:

40 zonnepanelen :')
Heb je een wietschuur bij huis ofzo?
pi_221789437
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 07:52 schreef APK het volgende:
Hout is ook niet goedkoop toch?
Sloophout is gratis.
pi_221789449
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 08:42 schreef RamboDirk het volgende:
Ach, hangt helemaal van je verbruik en het vermogen/paneel af. Wij hebben 17 grote panelen (430 Wp) en dat gaat makkelijk op.
pi_221789502
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 08:42 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
warmtepompen, verwarmd (binnen)zwembad, sauna, 2 elektrische auto's (a 50kwh per dag voor 2 auto's), gaat best hard.
pi_221789507
quote:
7s.gif Op maandag 14 september 2026 08:22 schreef vosss het volgende:

[..]

Tot nu toe zitten we altijd te laden op de goedkope momenten, accu's volduwen tegen 0 of negatieve prijzen (voor belasting) ik hoef nu zeer zelden iets van het net te halen tegen prijzen die hoger zijn dan het vast tarief.

En die investering viel relatief mee, nieuw (oud) huis, verwarming moest toch al vervangen worden, nieuwe vloer ook dus overal vloerverwarming op de warmtepomp(en), Zonnenpanelen zelf geplaatst a 55 euro per paneel en een paar 100 voor de frames) was allemaal bij de aankoop van het huis al ingeschat.
  maandag 14 september 2026 @ 09:21:43 #49
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_221789529
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 09:12 schreef boegschroef het volgende:

[..]
warmtepompen, verwarmd (binnen)zwembad, sauna, 2 elektrische auto's (a 50kwh per dag voor 2 auto's), gaat best hard.
Akkoord :)
pi_221789757
De energierekening van een gemiddeld Nederlands huishouden gaat volgend jaar weer flink omhoog. De nettarieven die iedereen betaalt voor toegang tot het stroom- en gasnet stijgen snel, vooral door de investeringen in uitbreiding van het stroomnet.

Een gemiddeld huishouden gaat volgend jaar 89 euro meer betalen voor toegang tot het stroomnet en 52 euro voor het gasnet, maakt toezichthouder ACM maandag bekend. Volgens een voorlopige prognose komt de tariefstijging daarmee neer op 12 euro per maand. De definitieve nettarieven worden in december bekend.

De nettarieven gaan komend jaar met gemiddeld 19 procent omhoog, al verschilt de stijging per netbeheerder. De tarieven stijgen daarmee veel sneller dan de afgelopen jaren. Ook bedrijven die zijn aangesloten op het hoogspanningsnet van TenneT kunnen een veel hogere rekening verwachten.

Dat komt boven op de gasprijs die de afgelopen tijd weer sterk is gestegen, en die ook doorwerkt in de stroomprijs. Door de oorlog in het Midden-Oosten en het langzaam vullen van de gasopslagen is gas nu op het hoogste prijsniveau in drie jaar tijd.

"Wij begrijpen heel goed dat deze stijging fors is en dat dit klanten raakt", zegt financieel directeur Walter Bien van netbeheerder Liander. Netbeheerders blijven hun best doen om zo efficiënt mogelijk om te gaan met hun geld, zegt hij, maar er moet veel worden geïnvesteerd in het stroomnet.

In de komende vijftien jaar wordt naar verwachting zo'n 235 miljard euro uitgegeven aan nieuwe elektriciteitskabels en -stations. "Dat is veel geld, maar het alternatief is duurder", zegt Bien. Door het overvolle stroomnet lopen woningbouwplannen nu vast en kunnen bedrijven niet uitbreiden. Dat kost de samenleving volgens sommige schattingen 10 tot 40 miljard euro per jaar.

Piek door nieuwe regels
Dit voorjaar meldde NU.nl al dat er een explosieve stijging van de nettarieven dreigde. Dat heeft te maken met het feit dat er voor de beheerders van de stroom- en gasnetten een nieuwe 'reguleringsperiode' aanbreekt. Voor de komende vijf jaar hebben de netbeheerders nieuwe afspraken gemaakt met de ACM over hoe zij hun kosten kunnen doorberekenen.

Die nieuwe regels maken het mogelijk om de investeringen in het stroomnet sneller in rekening te brengen bij afnemers van stroom. Daarnaast worden de toegenomen kosten van de afgelopen vijf jaar doorberekend in de tarieven van de komende jaren.

"Daardoor zien we dit jaar een piek", zegt ACM-directeur Michiel Denkers. De komende jaren blijven de nettarieven stijgen, maar dan met 'slechts' 5 à 6 procent per jaar.

Opmerkelijk is dat ook de kosten van een gasaansluiting flink stijgen. Dat heeft te maken met de nieuwe rekenmethode, maar daarnaast speelt mee dat het gasverbruik daalt. De kosten van het gasnet moeten daardoor worden gedragen door steeds minder gebruikers, waarschuwde de ACM onlangs al.

'Politiek moet keuzes maken'
De netbeheerders vinden dat er politieke keuzes nodig zijn om te voorkomen dat de investeringen in het stroomnet - en dus ook de energierekening - almaar blijven oplopen. "Maak keuzes over wat we waar gaan doen", is de oproep van Jinny Moe Soe Let van branchevereniging Netbeheer Nederland.

"Door te kiezen voor warmtenetten op de juiste plekken vermijd je investeringen in het elektriciteitsnet", geeft zij als voorbeeld. Ook over waar er in de toekomst ruimte is voor industrie moet volgens haar snel duidelijk worden.

"Omdat er op dit moment eigenlijk geen keuzes worden gemaakt, moeten we ons voorbereiden op alles. Dat heeft het risico dat je dubbel investeert of op de verkeerde plekken", zegt Moe Soe Let. "Superzonde is daar een te zwak woord voor."

Ook flexibeler gebruik van het elektriciteitsnet kan veel kosten schelen, zegt Bien van Liander. Als huishoudens en bedrijven hun verbruik verschuiven naar gunstigere momenten, kunnen volgens hem tientallen miljarden aan investeringen worden voorkomen.

'Energie gemiddeld gezien betaalbaar'
Het kabinet zegt oog te willen houden voor huishoudens die in de problemen komen door hun hoge energierekening. "Ik begrijp heel goed dat huishoudens de stijging van nettarieven - en daarmee de energierekening - zorgelijk vinden", zegt klimaatminister Stientje van Veldhoven in een schriftelijke reactie. "Maar we moeten fossiele energie geleidelijk afbouwen en het aandeel duurzame energie opbouwen, het liefst van eigen bodem."

Van Veldhoven zegt dat energie "gemiddeld gezien" betaalbaar blijft voor de meeste mensen. Komende winter is er opnieuw een noodfonds beschikbaar voor mensen die hun energierekening niet kunnen betalen. In dit artikel lees je wie daarvoor in aanmerking komen:

'Op is op' geldt niet voor nieuw energiefonds, maar niet iedereen krijgt geld
Zie ook
'Op is op' geldt niet voor nieuw energiefonds, maar niet iedereen krijgt geld
Waarschijnlijk stapt Nederland vanaf 2029 over op een nieuwe manier om de nettarieven voor elektriciteit te berekenen. Nu betaalt elk huishouden hetzelfde, maar dan gaan mensen met een hoog verbruik meer betalen. Ook de momenten waarop we stroom verbruiken, gaan dan meetellen in de tarieven.

https://www.nu.nl/klimaat(...)-in-nettarieven.html
Wait for the ricochet.
Ein Besonderes unter den Besten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')