abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221394552
quote:
TLN overweegt juridische stappen na plotselinge sluiting Merwedebrug
BNR Webredactie | 14:52 (Aangepast om 17:26)

Transport en Logistiek Nederland (TLN) onderzoekt juridische stappen na de plotse afsluiting van de Merwedebrug voor vrachtwagenverkeer. De brancheorganisatie stelt dat de afsluiting terecht is, vanwege veiligheidsoverwegingen, maar vraagt zich wel af of de overheid als beheerder van de infrastructuur voldoende heeft gedaan om de huidige situatie te voorkomen.

De transportsector is woedend over de plotselinge afsluiting van de Merwedebrug (A27) voor vrachtverkeer zwaarder dan 3,5 ton. TLN-voorzitter Elisabeth Post luidt de noodklok en stelt dat de grens is bereikt. De schade voor de sector bedraagt 1,5 miljoen euro per dag.

Rijkswaterstaat komt jaarlijks 1,2 tot 1,5 miljard euro tekort voor basisonderhoud. TLN eist dat politiek Den Haag direct extra budget vrijmaakt. 'Het zijn de bloedvaten van onze economie. Ik begin bloedlink te worden dat men in Den Haag niet bereid is geld te steken in onze infrastructuur. Zo langzamerhand denk ik wel eens: moeten er echt eerst ongelukken gebeuren voordat men in Den Haag begrijpt dat er echt iets moet gebeuren?'

Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat wil 'zo snel mogelijk' handhaven op het verbod op vrachtverkeer voor de Merwedebrug, maar zegt dat daarvoor nog een aantal zaken nodig is. Zo moeten eerst camera's worden geplaatst, laat een woordvoerder weten. Daarna kan de dienst weginspecteurs met een boa-status inzetten voor de handhaving.

'In de tussentijd doen wij een dringend beroep op vrachtwagenchauffeurs en transporteurs om geen gebruik te maken van de Merwedebrug', zegt de woordvoerder. 'Iedere vrachtwagen die de brug passeert, draagt direct bij aan de verslechtering van de constructieve veiligheid van de brug.'

Schade aan de boogconstructie

Er is schade aan de boogconstructie van de brug, waardoor vrachtverkeer is uitgesloten over de brug te rijden. Rijkswaterstaat verwacht dat er noodmaatregelen nodig blijven totdat de nieuwe brug er ligt – en die wordt pas in 2031 verwacht.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)sluiting-merwedebrug

ik zou zeggen, nederland maak je borst maar nat, want dit is pas het begin

niet enkel de bevolking vergrijst maar ook het overgrote deel van de nederlandse infrastructuur. gebouwd in de jaren 60 en 70, deze constructies bereiken nu tegelijkertijd het einde van hun technische levensduur

en met het tempo waarmee we in nederland bouwen...ik houd mijn hart vast
pi_221394631
quote:
TLN-voorzitter Elisabeth Post
Ah, af en toe duikt die toch weer op! Laat al jaren een spoor van malle beslissingen en ophef achter zich (zoals dit) maar blijft op een of andere manier in de baantjescarrousel hangen.
  maandag 20 juli 2026 @ 22:39:11 #3
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221394901
Infra is belangrijk.

Belangrijker dan....
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221395332
quote:
10s.gif Op maandag 20 juli 2026 22:04 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ah, af en toe duikt die toch weer op! Laat al jaren een spoor van malle beslissingen en ophef achter zich (zoals dit) maar blijft op een of andere manier in de baantjescarrousel hangen.
Hoe kan dat nu toch?
Hier wordt ze dus regelrecht de hemel in geprezen.

quote:
‘Met Elisabeth Post hebben wij de voorzitter gevonden die we zochten’, zegt waarnemend TLN-voorzitter Wim Pot. ‘Ze heeft in haar loopbaan altijd gestreden voor ondernemend Nederland. Ze weet hoe de politiek werkt en kent op zowel regionaal als landelijk niveau de juiste mensen. Zij kan er dus goed voor zorgen dat politiek en overheid luisteren naar wat ondernemers in transport en logistiek nodig hebben om Nederland draaiende te houden.’
https://www.tln.nl/actueel/elisabeth-post-nieuwe-voorzitter-tln/
pi_221395368
blijkbaar was hier al een topic over
NWS / Merwedebrug dicht voor vrachtwagens, brugconstructie niet veilig.
mijn excuses
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')