quote:
Op maandag 20 juli 2026 13:21 schreef gwn_een_user het volgende:[..]
ik verbaas over mij hoe snel china (en ook de VS nog steeds) succesvolle bedrijven kan opzetten.
CATL: opgericht in 2011. nu de grootste producent van EV-batterijen ter wereld.
CXMT: opgericht in 2016, nu de grootste producent van DRAM-chips in china, en een substantieel wereldwijd marktaandeel.
YMTC: opgericht in 2016 en kampioen op het gebied van NAND-flashgeheugen (gebruikt in
smartphones en SSD's).
BYD: opgericht in 1995 dacht ik, maar sinds 2003 echt bezig met auto's en nu de grootste producent van EV's.
DJI: opgericht in 2006 in een studentenkamer in hongkong (tja...). wereldwijd marktaandeel van ~80% van de dronemarkt.
xiaomi: begon pas in 2010!! nou dit merkt kent iedereen wel
bytedance: opgericht in 2012, hoef ik verder ook niet veel over te zeggen
etc etc ik stop hier maar
dit allemaal is mogelijk geworden omdat China bewust vals spelen op internationaal financieel gebied, maar ook kopieën van diverse technologie.
Terwijl Europa blijven janken hoe oneerlijk het allemaal is. Komt Trump ff langs en laat scheet en ons uitschelden voor mietjes. Wij (de 27 kapiteins) raken in paniek...
Kortom in Europa hebben we een leiderschap probleem.
Zolang we geen duidelijk leider met helder boodschap, richting, beleid, saamhorige enzo. Dan hou ik mijn hart vast voor toekomstige Europa.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen