quote:Bijna honderd tegen wolven schuilende schapen gedood door bliksem in Zwitserland
Een groot drama bij het Zwitserse Alpendorpje Fiesch. Daar zijn donderdagavond 97 zogeheten zwartneusschapen om het leven gekomen door inslaande bliksem in hun nachtstal. De schapen waren bij elkaar gedreven in een afgesloten ruimte zodat ze geen slachtoffer zouden worden van wolven.
Tachtig andere schapen overleefden de blikseminslag. Vanwege het bergachtige en moeilijk begaanbare gebied zijn de schapen die de inslag niet overleefden per helikopter van de bergtop Eggerhorn verwijderd.
's Nachts op stal
De getroffen schapenhouder wijst tegen Zwitserse media op de opkomst van wolven in het gebied. Vroeger kon de zwartneusschaap, bekend om zijn spierwitte vacht in combinatie met een pikzwart gezicht en gekrulde horens, frank en vrij door de Alpen lopen. Tegenwoordig niet meer, stelt hij. 's Nachts houdt hij ze daarom in een stal.
Het zuiden van Zwitserland kampt na een periode van hitte al dagen met noodweer. Op de bewuste donderdagnacht registreerde de Zwitserse weerdienst binnen enkele uren 26.000 blikseminslagen. De zwartneusschapen worden in bergachtige gebieden gebruikt om het berggras kort te houden.
Danny moet mij een uitzondering geven en langere TT's toelaten.quote:
Hmm..als we alles gaan afschieten waar we 'zogenaamd geen ruimte voor hebben'....quote:Op zaterdag 18 juli 2026 21:30 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Afschieten die kutwolven.
Ook hier in Nederland.
Geen ruimte voor in dit kleine kutland.
Dat zegt hij niet.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 22:02 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Hmm..als we alles gaan afschieten waar we 'zogenaamd geen ruimte voor hebben'....
En als je het zo'n kutland vind - ga-dan-weg
Wacht even ze hebben 97 dode schapen met helicopters van de berg gehaald?quote:Vanwege het bergachtige en moeilijk begaanbare gebied zijn de schapen die de inslag niet overleefden per helikopter van de bergtop Eggerhorn verwijderd.
Dat stukje viel mij ook op inderdaad,quote:Op zaterdag 18 juli 2026 23:10 schreef Perox het volgende:
[..]
Wacht even ze hebben 97 dode schapen met helicopters van de berg gehaald?
quote:Op zaterdag 18 juli 2026 23:10 schreef Perox het volgende:
[..]
Wacht even ze hebben 97 dode schapen met helicopters van de berg gehaald?
Ik kom veel in de Zwitserse bergen en veel vee wordt inderdaad met heli's vervoerd. Hangend in een net onder de heli. Was ooit 's zomers hoog in e bergen toen het begon te sneeuwen. boer haalde koeien met heli, hangend in een net onder de heli, naar het dal.quote:Op zondag 19 juli 2026 07:40 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Dat stukje viel mij ook op inderdaad,.
Ik had al zo’n vermoeden maar het hele mentale plaatje,quote:Op zondag 19 juli 2026 07:52 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Ik kom veel in de Zwitserse bergen en veel vee wordt inderdaad met heli's vervoerd. Hangend in een net onder de heli. Was ooit 's zomers hoog in e bergen toen het begon te sneeuwen. boer haalde koeien met heli, hangend in een net onder de heli, naar het dal.
Mentale plaatje? Gewoon technisch, een net:quote:Op zondag 19 juli 2026 08:06 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ik had al zo’n vermoeden maar het hele mentale plaatje,.
Heli's vliegen heel veel in Zwitserland.quote:Op zondag 19 juli 2026 08:06 schreef ChipsZak. het volgende:
Wel vraag ik me af hoeveel retourtjes dit gekost heeft: 97 schapen. Ze zitten dan wel in een net maar ik kan me dan weer bijna níet voorstellen dat dit in één ritje is geregeld.
Hoeveel dieren komen er in Nl bij stalbranden wel niet gruwelijk aan hun einde? Dan is electrocutie nog een zachte dood.quote:Op zondag 19 juli 2026 08:27 schreef Seven. het volgende:
Schapen stonden gewoon in hun nachthok zoals eigenlijk heel gewoon is voor dieren in de veehouderij. Blikseminslag kan ook gebeuren bij een varkensstal, koeienstal, eendenstal, nertsenstal of paardenstal.
Dat er 97 schapen omgekomen zijn is ontzettend triest maar dat is een direct gevolg van het fenomeen veehouderij, veel dieren dicht op elkaar gepakt in een stal kan gevaarlijk uitpakken.
Ja nee, dat snap ik. Maar ik bedoel, het beeld in mijn hoofd van 97 schapen hangend in een net aan een heli,quote:Op zondag 19 juli 2026 11:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Mentale plaatje? Gewoon technisch, een net:
[ afbeelding ]
[..]
Heli's vliegen heel veel in Zwitserland.
Een volwassen koe schijnt 600 kg te wegen en een ooi max. 55 kg. Dus misschien kan je 14 ooien in 1x verhelikopteren, dan is het 7x vliegen.quote:Op zondag 19 juli 2026 11:30 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ja nee, dat snap ik. Maar ik bedoel, het beeld in mijn hoofd van 97 schapen hangend in een net aan een heli,.
Klopt.quote:Op zondag 19 juli 2026 11:47 schreef Pegos het volgende:
Schijnbaar hebben de Zwitsers goed begrepen dat je schapen 's nachts in een nachthok of schaapskooi moet onderbrengen om ze geen prooi van wilde dieren te laten worden.
Dat ze nu gedood zijn door een blikseminslag is natuurlijk vreselijk jammer voor deze kudde en z'n eigenaar.
Maar dat is een incident dat maar hoogstzelden gebeurt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |