Bron: Gelderlanderquote:Amerikaanse militairen krijgen mogelijk testosteronbehandeling, maar arts ziet gevaarlijke bijwerking
De Amerikaanse minister van Defensie Pete Hegseth wil militairen screenen op een tekort aan testosteron. Maar een behandeling om het hormoongehalte op te krikken is niet zonder risico.
De test wordt verplicht voor militairen van 30 jaar en ouder, kondigde Hegseth woensdag aan in een bericht op X. Blijkt het niveau te laag, dan kunnen ze hiervoor een behandeling krijgen. Het toegediend krijgen van extra testosteron is een vrijwillige keuze. De hormoontherapie moet er wat Hegseth betreft voor zorgen dat militairen het juiste testosteronniveau hebben om ‘optimaal te kunnen functioneren’.
Volgens uroloog Herman Leliefeld bij Andros Clinics getuigt de oproep van Hegseth van een gevaarlijk gebrek aan kennis. De grootste bijwerking van het toedienen van testosteron is namelijk onvruchtbaarheid. „Dat zal hij zijn soldaten toch niet willen aandoen?”
Volgens Leliefeld kunnen mannen met te weinig testosteron zeker klachten krijgen. Minder zin in seks is vaak een eerste symptoom. Maar ook moeheid, futloosheid en een gebrek aan energie kunnen aanwijzingen zijn dat de testosteronspiegel te laag is. Het kan soms zelfs leiden tot een depressie.
Deze klachten zijn goed te behandelen, maar het heeft volgens Leliefeld wel grote consequenties die mensen goed moeten afwegen. Het grootste nadeel, zeker bij jonge mannen, is dat het toedienen van testosteron voor kleinere testikels zorgt. Dit leidt tot een afname van zaadcellen, waardoor mannen uiteindelijk onvruchtbaar worden.
High Tea?quote:Op donderdag 16 juli 2026 17:13 schreef nostra het volgende:
"The High-T Department of War" is dan wel weer een ontzettend gay bedachte slogan van Pete. Pinkje omhoog en een gebakje erbij.
Dit soort gasten mogen van mij eerder aan het chemisch castraat. Krijg je een tam en dociel manvolk van. Ook goed voor de veiligheid van vrouwen. Of zouden die ook testosteron gaan krijgen? Iedereen een snor!quote:Op donderdag 16 juli 2026 17:46 schreef nostra het volgende:
"Vrijwillig" ja. Wel benieuwd naar zijn eigen waardes.
Ja, vrouwen worden ook getest.quote:Op donderdag 16 juli 2026 17:53 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Dit soort gasten mogen van mij eerder aan het chemisch castraat. Krijg je een tam en dociel manvolk van. Ook goed voor de veiligheid van vrouwen. Of zouden die ook testosteron gaan krijgen? Iedereen een snor!
Het is eerder kort door de bocht om een tekort te veronderstellen voor het gehele leger ouder dan 30 jaar.quote:Op donderdag 16 juli 2026 17:52 schreef FlippingCoin het volgende:
Is het niet wat kort door de bocht te stellen dat het voor onvruchtbaarheid kan zorgen? Natuurlijk is dat waar, maar de kans is toch sterk afhankelijk van de hoeveelheid en wijze van toebrengen.
Het is toch zo dat het testosteron weldegelijk hard is gezakt de afgelopen generaties? En ze gaan het toch eerst meten. Wil niet zeggen dat het een goed idee is, maar de kritiek is misschien niet de juiste.quote:Op donderdag 16 juli 2026 17:59 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Het is eerder kort door de bocht om een tekort te veronderstellen voor het gehele leger ouder dan 30 jaar.
Maar het is bewezen dat het voor onvruchtbaarheid kan zorgen, dus stellen dat "het voor onvruchtbaarheid kan zorgen" is dan toch niet kort door de bocht?quote:Op donderdag 16 juli 2026 17:52 schreef FlippingCoin het volgende:
Is het niet wat kort door de bocht te stellen dat het voor onvruchtbaarheid kan zorgen? Natuurlijk is dat waar, maar de kans is toch sterk afhankelijk van de hoeveelheid en wijze van toebrengen.
Maar dat schrijf ik ook gewoon.quote:Op donderdag 16 juli 2026 18:03 schreef 2dope het volgende:
[..]
Maar het is bewezen dat het voor onvruchtbaarheid kan zorgen, dus stellen dat "het voor onvruchtbaarheid kan zorgen" is dan toch niet kort door de bocht?Het is overigens vrijwel nooit permanent las ik
Welke kritiek is dan niet de juiste? En welke kritiek zou wel de juiste zijn?quote:Op donderdag 16 juli 2026 18:01 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Het is toch zo dat het testosteron weldegelijk hard is gezakt de afgelopen generaties? En ze gaan het toch eerst meten. Wil niet zeggen dat het een goed idee is, maar de kritiek is misschien niet de juiste.
Misschien is dit meer een gebrek in de algehele journalistiek, die zijn vooral op zoek naar sensatie, zeker alles rond de VS. Als ze zouden schrijven, wat die expert vermoedelijk prima kan uitleggen, dat er risico’s aan gebonden zijn en dat deze beïnvloed worden door dosering en manier van toedienen, het liefst nog met wat cijferkundige onderbouwing dan zou je mensen veel meer informeren. Maar goed clicks en geld en zo. Alles staat en valt een beetje bij wat ze kenmerken als te laag, en hoe en hoeveel ze gaan toedienen.quote:Op donderdag 16 juli 2026 18:07 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Welke kritiek is dan niet de juiste? En welke kritiek zou wel de juiste zijn?
Is er dan een medische noodzaak voor een dergelijke grootschalige interventie? Waarschuwen voor de gevolgen lijkt mij niet meer dan redelijk. Ik zie vooral een ideologische drijfveer.
De journalistieke boodschap en verpakking vind ik eigenlijk minder relevant. Het onderwerp wel.quote:Op donderdag 16 juli 2026 18:59 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Misschien is dit meer een gebrek in de algehele journalistiek, die zijn vooral op zoek naar sensatie, zeker alles rond de VS. Als ze zouden schrijven, wat die expert vermoedelijk prima kan uitleggen, dat er risico’s aan gebonden zijn en dat deze beïnvloed worden door dosering en manier van toedienen, het liefst nog met wat cijferkundige onderbouwing dan zou je mensen veel meer informeren. Maar goed clicks en geld en zo. Alles staat en valt een beetje bij wat ze kenmerken als te laag, en hoe en hoeveel ze gaan toedienen.
niet alleen aan de soldaten meen ik, Hitler zelf zat er ook flink aanquote:Op donderdag 16 juli 2026 19:14 schreef Peppert het volgende:
Niets bijzonders toch. Het Duitse leger verstrekte ook de drugs Pervitin (methamfetamine) aan zijn soldaten om ze langer wakker en alerter te houden. Het moeten moordmachines zijn zonder empathie. Empathie is gay en communistisch.
Je kunt dan beter investeren in echte moordmachines. Niet pleitten voor mentale afstomping.quote:Op donderdag 16 juli 2026 19:14 schreef Peppert het volgende:
Niets bijzonders toch. Het Duitse leger verstrekte ook de drugs Pervitin (methamfetamine) aan zijn soldaten om ze langer wakker en alerter te houden. Het moeten moordmachines zijn zonder empathie. Empathie is gay en communistisch.
Hij zou maar 1 teelbal hebben gehad. In tegenstelling tot onze Pete die er 67 heeftquote:Op donderdag 16 juli 2026 19:20 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
niet alleen aan de soldaten meen ik, Hitler zelf zat er ook flink aan
Testosteron meten bij gezonde soldaten heeft geen zin: wat zegt wetenschap over plan Amerikaans minister Pete Hegseth?quote:Antonio benadrukt wel dat je geen extra testosteron moet toedienen als je een laag testosterongehalte hebt. "Je moet eerst kijken wat de reden is dat je testosteron laag is. Kunnen we dat op een andere manier verbeteren, door bijvoorbeeld af te vallen of te kijken of er medicatie genomen wordt die invloed heeft?"
Nee. Je bent in de war met testosteron als anabolen. Dit gaat om trt. Dus mannen die een 'ongezond' lage testwaarde hebben weer brengen naar normale/gezonde niveau's.quote:Op donderdag 16 juli 2026 17:24 schreef Koekoekmakto het volgende:
Het is ook wel een simpele zielen redenatie. 'Meer is beter'. Meer mannelijkheid ofzo.
Maar zo werken hormonen nu eenmaal niet. Er is kans op aromatase, er zijn feedbackloops, verstoring van de balans met andere hormonen en er is een wisselende gevoeligheid per persoon op het niveau van de celreceptoren.
Maar, het is schijnt wel vrijwillig te zijn. Pete wil waarschijnlijk geen manboobs of sneller huilen bij Bambi rond de tijd van de penopauze.
Nee, ik ben niet in de war en mijn post kan ook op het gebied van suppletie bij tekorten worden toegepast. Vraag mij ook sterk af of er in het leger veel ongezonde tekorten voorkomen. Daarom denk ik dat er sprake is van ideologie.quote:Op maandag 20 juli 2026 12:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee. Je bent in de war met testosteron als anabolen. Dit gaat om trt. Dus mannen die een 'ongezond' lage testwaarde hebben weer brengen naar normale/gezonde niveau's.
Jawel, je bent wel in de war. Want die gezondheidsrisico's krijg je als je je test naar absurde waardes wil trekken.quote:Op maandag 20 juli 2026 12:19 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Nee, ik ben niet in de war en mijn post kan ook op het gebied van suppletie bij tekorten worden toegepast. Vraag mij ook sterk af of er in het leger veel ongezonde tekorten voorkomen. Daarom denk ik dat er sprake is van ideologie.
Dank u nogmaals, ik ben zeker niet in de war. Uw arrogantie naar mijn gestelde verwardheid is hooguit wat verwarrend in deze. Het is waarschijnlijk ideologie om nu opeens te vermoeden dat het leger te lage testosteronwaardes zou hebben. En aan een verkeerd gebruik van hormonen zitten diverse risico's die ik even opgesomd heb. Hegseth moet zich daar niet mee bemoeien.quote:Op maandag 20 juli 2026 12:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jawel, je bent wel in de war. Want die gezondheidsrisico's krijg je als je je test naar absurde waardes wil trekken.
Verder loopt iedereen boven de 35 (gemiddeld) risico op lage testwaardes.
Neequote:Op maandag 20 juli 2026 12:52 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Dank u nogmaals, ik ben zeker niet in de war. Uw arrogantie naar mijn gestelde verwardheid is hooguit wat verwarrend in deze. Het is waarschijnlijk ideologie om nu opeens te vermoeden dat het leger te lage testosteronwaardes zou hebben. En aan een verkeerd gebruik van hormonen zitten diverse risico's die ik even opgesomd heb. Hegseth moet zich daar niet mee bemoeien.
Ik ben om. Deze onderbouwing gaf de doorslag.quote:
Tegen je koppigheid valt niet te beargumenteren. Lees je eens in in trt. Je bent nogmaals wel degelijk in de war met testosteron als anabolen. Waar je gaat voor absurde waardes.quote:Op maandag 20 juli 2026 13:00 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Ik ben om. Deze onderbouwing gaf de doorslag.
Neequote:Op maandag 20 juli 2026 13:01 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Tegen je koppigheid valt niet te beargumenteren. Lees je eens in in trt. Je bent nogmaals wel degelijk in de war met testosteron als anabolen. Waar je gaat voor absurde waardes.
Je bent in de war.quote:Op maandag 20 juli 2026 13:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Vooral niet je onkunde toegeven, hoor. Groot ego.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |