quote:Jonas Vingegaard dacht vorige zomer aan stoppen met wielrennen: “Ik hield het niet langer vol”
Jonas Vingegaard (29) heeft een openhartig interview gegeven bij het Deense TV2. De tweevoudig Tourwinnaar zat afgelopen zomer erg diep, maar kwam er door enkele aanpassingen aan zijn schema opnieuw bovenop. “Ik voel me nu weer veel gelukkiger”, vertelt hij.
Jonas Vingegaard staat na negen etappes op de tweede plek in de Tour de France. Hij volgt al op 2’42” van eeuwige concurrent Tadej Pogacar, maar heeft voorlopig een kleine minuut voorsprong op nummer drie Isaac del Toro. Op de vooravond van de eerste rustdag sprak de kopman van Visma-Lease a Bike met de Deense televisie.
“Ik zei vorig jaar dat als het zo door zou gaan, ik dit niet langer vol zou houden”, was hij enorm openhartig. “Ik denk dat het team ook merkte dat ik vorig jaar niet gelukkig was. Ze accepteerden dat er iets moest veranderen, en dat hebben we dan ook gedaan.”
Vingegaard heeft het dan onder meer over een aangepast wedstrijdschema, een een nieuwe voorbereiding richting zijn hoogtepunten van het jaar. De Deen staat bekend als een grote familieman en wou dan ook minder vaak op lange hoogtestages. Zijn programma werd dan weer aangepast door de Vuelta in te wisselen voor de Giro, die hij intussen ook op zijn erelijst kon bijschrijven.
Meer individuele programma’s
“Als wielrenner heb je het gevoel dat je constant op dieet bent. Je moet altijd aan je gewicht denken en je bent continu aan het trainen. Er wordt veel van je gevraagd. Dat eist zijn tol van je lichaam en je geest”, is hij duidelijk.
Wat moet er volgens de tweevoudig Tourwinnaar dan veranderen? “Ik denk dat je het in het algemeen meer individueel moet bekijken, wat het beste past bij de individuele renner”, verklaart Vingegaard. “Om van wielrennen opnieuw een duurzame sport te maken, is het waarschijnlijk de juiste richting om individuele programma’s voor alle renners op te stellen. Als het moeilijk is om zo lang weg te zijn, dan moet je iets anders doen. En dat is wat we dit jaar voor mij hebben gedaan. Ik voel me nu weer veel gelukkiger.”
Maakt voor Pogacar toch niet uit.quote:Op maandag 13 juli 2026 18:18 schreef Momo het volgende:
[ x ]
[ x ]
Er zijn schijnbaar meerdere renner hotels zonder airco
Visma slaat volgens soms ool wel mij wat door in de structuur en het plan. Renners zijn ook gewoon mensen en mensen werken beter als ze ook een beetje goed in hun vel zitten, waarbij sport natuurlijk altijd veel vraagt.quote:
Hij ziet z'n visitors weglopen uiteraard, dan wordt ie bang. Logisch ook met letterlijk bij elke pagevisit een pop-up met een advertentiequote:Op maandag 13 juli 2026 18:19 schreef Pistolero het volgende:
https://www.instagram.com/p/Dau67cPDRHF/?img_index=1
Steef heeft vast even een kogelbrief naar Kristo gestuurd. @:Pino112
#SayMyName
Dat was een deel van het probleem bij Dumoulin, daar speelden wel meer zaken destijdsquote:Op maandag 13 juli 2026 18:56 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Visma slaat volgens soms ool wel mij wat door in de structuur en het plan. Renners zijn ook gewoon mensen en mensen werken beter als ze ook een beetje goed in hun vel zitten, waarbij sport natuurlijk altijd veel vraagt.
Dumoulin liep daar destijds ook tegenaan. Bleek Trine vorig jaar toch gelijk te hebben gehad
Waar gaat dit over?quote:Op maandag 13 juli 2026 18:19 schreef Pistolero het volgende:
https://www.instagram.com/p/Dau67cPDRHF/?img_index=1
Steef heeft vast even een kogelbrief naar Kristo gestuurd. @:Pino112
#SayMyName
Marianne gaat moeten vrezen voor haar aantal overwinningen en titelsquote:
Verder geen drukquote:Op maandag 13 juli 2026 21:38 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Marianne gaat moeten vrezen voor haar aantal overwinningen en titels
De Beau Greaves van het wielrennenquote:Op maandag 13 juli 2026 21:38 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Marianne gaat moeten vrezen voor haar aantal overwinningen en titels
laten we hopen dat de zoon van Ronald Koeman later geen coach wordt.quote:Op maandag 13 juli 2026 22:01 schreef Momo het volgende:
Interessant wel dat mensen er soort van uit gaan dat de kinderen van Wout en Mathieu allemaal profwielrenners gaan worden.
De broer van Jorgenson heeft Radial Cycling gemaakt, een app met livestats en uitslagen van koersen. Was te zien in de vlog van Vismaquote:
Je zou toch zeggen dat je toch net even iets meer je best doet als de Tour langskomt.quote:Op maandag 13 juli 2026 18:18 schreef Momo het volgende:
[ x ]
[ x ]
Er zijn schijnbaar meerdere renner hotels zonder airco
Stukje context: https://www.instagram.com/p/DanSE4Mo1Ai/quote:
Ach, ach wij.quote:Wellens: “Op trainingskamp nog méér dan in de Tour zelf, vind ik. Iedereen die mee was op Sierra Nevada weet wat hij daar allemaal heeft gedaan. En sommige zaken daarvan waren nóg indrukwekkender dan zijn raid over Tourmalet en Gavarnie. Niet, Florian?”
Vermeersch: “Mijn mond is daar effectief een paar keer opengevallen.”
Begrijpen jullie de onmacht en frustratie van sommige collega’s?
Wellens: “Ja. Als renner in een mindere ploeg zou ik het ook niet graag zien gebeuren dat een wedstrijd volledig wordt gecontroleerd door de concurrentie. Maar verder: zero f*cks given.”
Uiteraard is er veel bewondering en respect voor wat jullie doen. Maar krijgen jullie ook af te rekenen met argwaan en twijfel?
Wellens: “Vorige donderdag nog, op de Tourmalet. Boeoeoe, riep iedereen. We zien de frustratie bij veel mensen, maar begrijpen ze niet.”
“Niet zo aangenaam, een beetje vervelend zelfs. Maar bon, we lachen er vaak mee. Het wil zeggen dat we iets goeds doen.”
quote:Op maandag 13 juli 2026 22:06 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Je zou toch zeggen dat je toch net even iets meer je best doet als de Tour langskomt.
quote:Op maandag 13 juli 2026 22:04 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
laten we hopen dat de zoon van Ronald Koeman later geen coach wordt.
quote:Van 'Sex met die Blonde’ over een opblaasbare dinosaurus tot koersen op de Krim: het absurde familieverhaal van Vlad Van Mechelen
Na een goede Tour Auvergne en een verrassende podiumplaats op het BK tijdrijden bevestigt Vlad Van Mechelen (22) nu ook in de Tour. Al twee keer maakte hij deel uit van de vlucht van de dag. Hoog tijd voor een kennismaking met zijn bijzondere familieverhaal.
“De mensen die dit lezen, gaan denken: wat voor zotten zijn dat?” Vader Francis Van Mechelen lacht er eens mee. Hij heeft geleerd zich weinig aan te trekken van andermans mening. “Wij zeggen altijd tegen elkaar: ons leven is gewoon goeien televies. Hadden ze ons ooit gevolgd voor een realityshow, het was het beste programma ooit geweest…”
Voor het begin moeten we terug naar de start van deze eeuw. Francis Van Mechelen, een gepensioneerd amateurwielrenner uit Leuven, begint naam te maken in de muziekwereld. Zijn hart ligt bij house en techno, maar doorbreken doet hij met een soort carnavalsmuziek die eerder als grap is bedoeld. “Op VTM was het eerste seizoen van Big Brother aan de gang en arm Vlaanderen was in de ban van een zekere Betty”, aldus Francis, toen beter gekend als Cisco Kid. “Elke dag nam zij in vol ornaat een douche voor het oog van de camera. Het inspireerde ons tot een nummertje.” Enter de smaakvolle classic: Sex met die Blonde.
Beter dan Clouseau
Het lijkt een bizarre omweg naar de Tour de France 2026, maar zonder die hit was er van Vlad Van Mechelen misschien nooit sprake geweest. Na het succes van Sex met die Blonde moet Francis namelijk op zoek naar een MC en danseressen om de live-performance van zijn collectief Dynamite op punt te zetten. En het is tijdens die zoektocht dat hij Vlads mama, Erika Aliskeviciute, leert kennen.
“Ik zag haar dansen in een café op de Leuvense Oude Markt”, vertelt Francis. “Zij was een Litouwse rechtenstudente die in België haar master kwam doen. Ik weet nog dat ik tegen een vriendin heb gezegd: ‘Zij wordt de moeder van mijn kinderen.’ En stiekem dacht ik erbij: het zullen zeer sportieve kinderen worden, want zij zag er geweldig atletisch uit. Dat verhaaltje over dat ik een danseres zocht, heb ik gebruikt als smoes om haar aan te spreken.”
Erika hapt toe. Ze wordt effectief danseres bij Dynamite en trouwt drie maanden later al met Francis. Samen trekken ze Vlaanderen door en scoren ze nog meer carnavalshits. De Opblaaskrokodil, De Pizzadans, Toeter op mijn waterscooter...: Vlaanderen zong ze massaal mee. “De Pizzadans was in 2002 de bestverkochte Nederlandstalige single. We klopten toen zelfs Clouseau”, lacht Francis trots. “Dat is alsof Vlad straks Pogacar een paar lappen zou verkopen in de Tour.”
Hoogzwanger op het podium
En midden al dat succes stichten Francis en Erika dus ook een gezin. Eerst wordt Gloria geboren, op kerstavond van 2002, dan Vlad, in de zomer van 2004. “Het weekend voor zijn geboorte stond Erika nog gewoon hoogzwanger op te treden op Tien om te Zien. Vlad was dus eigenlijk al een ster voor hij het zelf wist.”
Als de cd-verkoop daalt en de (illegale) downloads overnemen, beslissen Erika en Francis om samen met de kinderen hun leven over een andere boeg te gooien. “We dachten: wat doen we graag? Het antwoord was: mensen entertainen en rondreizen. Dus hebben we een opblaasbare dinosaurus gekocht en zijn we naar Vilnius verhuisd.”
Een opblaasbare dinosaurus? “Ja”, lacht Francis. “Dat was een kermisattractie van vijftig meter groot. We toerden daarmee rond in heel Oost-Europa. Kinderen werden erdoor opgegeten.”
Vlad en Gloria gaan op dat moment naar school in België, maar reizen in de vakanties mee met hun ouders. “Ze waren allebei al in de ban van de koers. Net als ik het altijd ben geweest: als ik ooit al mijn hits zou moeten inruilen om nog één koers te kunnen winnen, ik zou geen moment twijfelen. Dus overal waar we gingen met de dinosaurus zochten we wedstrijdjes uit waar Gloria en Vlad aan konden meedoen. Ze hebben zelfs nog op de Krim gekoerst, vóór de Russen daar voet aan de grond zetten.”
Omdat er in de regio maar weinig goed georganiseerde wielerploegen te vinden zijn, beslissen Francis en Erika er zelf één op te richten. ‘Cannibal’, naar Sven Nys, de Kannibaal van Baal, en naar Eddy Merckx, de Kannibaal die geen plaatsbeschrijving behoeft. “Als we tijdens een koers in pakweg Letland iemand zagen die het Vlad moeilijk maakte, gingen we daarmee praten en vroegen we of die geen interesse had om bij ons te komen rijden. In een mum van tijd hadden we een internationaal ploegje bij elkaar geraapt.”
Het opmerkelijke ensemble van Cannibal gooit hoge ogen. Francis en Erika bergen hun dinosaurus op en maken er hun hoofdbezigheid van. Op het WK in Wollongong zijn maar liefst zeven van hun tien junioren geselecteerd voor hun land. “Vlad veroverde brons en twee anderen eindigden in de top tien”, zegt Francis.
Plots stonden niet langer alleen Oost-Europese talenten aan hun deur, maar ook WorldTour-ploegen. “Eigenlijk waren we van plan om te stoppen na Wollongong. We hadden geen budget om een belofteploeg te onderhouden. Maar toen belde ineens Bahrain-Victorious. Of we ons niet aan hen wilden verbinden...”
Vlad aanmoedigen
Fast forward naar vandaag: de hele familie Van Mechelen is fulltime met koers bezig. Vlad is profrenner bij Bahrain-Victorious, Gloria heeft haar eigen wielercarrière ingeruild voor een job bij A&J Sports, het managementbureau van onder meer Tadej Pogacar, en Francis en Erika zijn respectievelijk ploegleider en manager van Cannibal Victorious U19 Development Team. Daarmee zitten ze momenteel in de Ain Bugey Valromey Tour, zeg maar de Tour de France voor juniores.
“Volgende week reizen we door naar de echte Tour, om Vlad te gaan aanmoedigen”, vertelt Francis. “Dat is iets waar we vroeger al wel eens over droomden en nu is hij daar gewoon... Ik wil dat niet missen.”
Francis had gelijk: hun leven ís goeien televies. En het decor lijkt alleen maar groter te worden. ‘De Van Mechelens’? Laat maar komen, die realityshow.
Hij zal zich nog wel sparen tot de derde week. Dan krijgen we de échte Pogacar te zien. Dat is waarschijnlijk angstaanjagend.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |