als je alleen het stikstof "probleem" met groeiende bramenstruiken hebt om je zorgen over te maken , dan is je leven toch prima??quote:Op zondag 12 juli 2026 09:21 schreef Oud_student het volgende:
Adolf Hitler wist het al
"Wat een geluk voor de machthebbers dat de mensen niet nadenken"
Het gekke is dat airco’s in de energiemix van Nederland (die 3% van het totaal uit de OP gaat over de standaard grote andere landen, india, indonesie, china etc. met veel meer steenkool in de mix) bureaucratisch gezien meer hernieuwbare energie (energie uit lucht is op papier hernieuwbaar) “opwekt” dan het verbruikt, zelfs zonder zonnepanelen. Het is wel een beetje een bureaucratische realiteit, maar in vergelijking met gas of steenkool klopt het wel. Het volkskrantartikel in dit topic gaf dit ook al aan. Ik moest het even opzoeken om te kijken of het klopt, maar het klopt echt. Het is eigenlijk een politiek non-issue als de politiek en media wakker worden hoe dit nu eigenlijk werkt.quote:Op zondag 12 juli 2026 08:40 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ja, dat was een raar stukje. Het stuk over de broeikasgassen snijdt meer hout.
Ik ben het er wel mee eens dat een deel van de noodzaak tot koelen ook op andere manieren opgelost kan worden. Meer groen/bomen, minder betegelen etc zal ook verschil maken. Het zal marginaal zijn ten opzichte van de airco, maar op grote aantallen maakt 't weldegelijk verschil.
Sowieso zouden we meer naar efficiënte airco's moeten ipv die oude dingen. Een recente airco is totaal niet te vergelijken met een apparaat van 20 jaar terug.
Lekker burgers pesten, dat is toch altijd al het geval?quote:Op zaterdag 11 juli 2026 23:34 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Even technisch gezien.
nederland verbruikt jaarlijks 116 terrawatt aan elektriciteit.
Dat zijn 116 miljard kWh per jaar
Van al die elektra gaat 2% naar klimaat en airconditioning. Dat wordt inderdaad omgezet naar warmte.
MAAR:
99% van de 116 miljard kWh wordt omgezet in warmte.
Of het nou de lichten zijn bij jou in huis of buiten.
De oven de elektrische auto’s, de afwasmachine
Noem maar op. Alles wordt uiteindelijk warmte.
Nu is een airco een apparaat wat direct wordt gelinkt aan warmte door domme mensen.
Die niet snappen dat alle energie in warme wordt omgezet
O dus daarom bouwt Microsoft haar datacentra in Middenmeer, goedkope groen energie van windmolens en IJsselmeer koeling vlakbijquote:Op zaterdag 11 juli 2026 23:34 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Even technisch gezien.
nederland verbruikt jaarlijks 116 terrawatt aan elektriciteit.
Dat zijn 116 miljard kWh per jaar
Van al die elektra gaat 2% naar klimaat en airconditioning. Dat wordt inderdaad omgezet naar warmte.
MAAR:
99% van de 116 miljard kWh wordt omgezet in warmte.
Of het nou de lichten zijn bij jou in huis of buiten.
De oven de elektrische auto’s, de afwasmachine
Noem maar op. Alles wordt uiteindelijk warmte.
Nu is een airco een apparaat wat direct wordt gelinkt aan warmte door domme mensen.
Die niet snappen dat alle energie in warme wordt omgezet
Ja dat levert wel 100 arbeidsplaatsen voor expats opquote:Microsoft gaat een tweede datacentrum in Middenmeer bouwen. Deze komt direct naast het eerste datacenter te liggen. Zo schrijft het Noordhollands Dagblad. De gemeente Hollandse Kroon stemt in met de bouw
Airco werkt natuurlijk 1000x beter.quote:Op zondag 12 juli 2026 00:07 schreef Captain_Ghost het volgende:
We hebben meer bomen en groen nodig. Die werkt duizenden keren beter dan een airco.
This just in: mensen verbranden ook energie en warmen daardoor de aarde ook op.quote:Op zondag 12 juli 2026 09:32 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Het gekke is dat airco’s in de energiemix van Nederland (die 3% van het totaal uit de OP gaat over de standaard grote andere landen, india, indonesie, china etc. met veel meer steenkool in de mix) bureaucratisch gezien meer hernieuwbare energie (energie uit lucht is op papier hernieuwbaar) “opwekt” dan het verbruikt, zelfs zonder zonnepanelen. Het is wel een beetje een bureaucratische realiteit, maar in vergelijking met gas of steenkool klopt het wel. Het volkskrantartikel in dit topic gaf dit ook al aan. Ik moest het even opzoeken om te kijken of het klopt, maar het klopt echt. Het is eigenlijk een politiek non-issue als de politiek en media wakker worden hoe dit nu eigenlijk werkt.
Daarbij heeft nederland simpelweg airco’s nodig om de netcongestie tegen te gaan.
Mooi zijn we straks verlost van een groot deel van de Randstad.quote:Op zondag 12 juli 2026 09:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou de zee warmt wel snel op en de water moleculen gaan 500% harder trillen zeker als al het ijs gesmolten is en dat duurt niet lang meer
ik zou geen huis meer kopen 3 meter onder NAP
Dan moet Fok uit.quote:Op zondag 12 juli 2026 10:08 schreef Discombobulate het volgende:
Die datacenters gebruiken idd oneindig veel meer energie. Doe daar wat aan.
En ze hebben ook nog eens megagrote airco's!quote:Op zondag 12 juli 2026 10:08 schreef Discombobulate het volgende:
Die datacenters gebruiken idd oneindig veel meer energie. Doe daar wat aan.
Ik vind het bizar dat de gewone burger gezeik krijgt terwijl al die megacorps gewoon kunnen doen wat ze willen.quote:Op zondag 12 juli 2026 10:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En ze hebben ook nog eens megagrote airco's!
De hele randstad ,quote:Op zondag 12 juli 2026 10:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mooi zijn we straks verlost van een groot deel van de Randstad.
Als je niet onder NAP woont dan is er niets aan de handquote:Op zondag 12 juli 2026 10:50 schreef PurifieR het volgende:
Ik laat mij door die bende in brussel echt niet opleggen dat ik mijn AC niet zou mogen gebruiken. Stik er in zeg.
quote:AI-overzicht
Schiphol ligt ongeveer 4 meter onder het Normaal Amsterdams Peil (NAP).
Omdat de luchthaven gebouwd is op de drooggemaakte bodem van het vroegere Haarlemmermeer, liggen de banen en terminals ruim onder de zeespiegel
Het absolute laagste punt: Dit bevindt zich in een weiland in de Zuidplaspolder bij Nieuwerkerk aan den IJssel (6,78 meter onder NAP). Er staat een opvallende blauwe peilschaal als monument langs de snelweg A20.Het absolute hoogste punt (Europees Nederland): De top van de Vaalserberg in Limburg (322,4 meter boven NAP) vlak bij het bekende Drielandenpunt met België en Duitsland.
l.
Limburg, omgeven door groen. Het was nog steeds bloedheet. Dus fuck it, hier komt in het najaar een volledige split unit installatie.quote:Op zondag 12 juli 2026 10:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als je niet onder NAP woont dan is er niets aan de hand
[..]
Daar hebben ze ook fossielen van vissen gevonden hequote:Op zondag 12 juli 2026 10:54 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Limburg, omgeven door groen. Het was nog steeds bloedheet. Dus fuck it, hier komt in het najaar een volledige split unit installatie.
Zeker! In Zuid-Limburg worden regelmatig fossielen van vissen gevonden.
Doordat het gebied miljoenen jaren geleden bedekt was met een ondiepe, warme zee, zijn er in de mergel- en kalksteenlagen uit het Krijt-tijdperk (circa 66 tot 67 miljoen jaar geleden) veel prehistorische visresten bewaard gebleven.
Belangrijkste feiten over deze vondsten:
Haaientanden:
Er worden regelmatig fossiele tanden gevonden van diverse uitgestorven haaiensoorten (zoals makreelhaaien en stierhaaien).
Beenvissen en Zaagvissen:
Men heeft resten van beenvissen (zoals Enchodus) en in 2013 zelfs een miljoenen jaren oud fossiel van een zaagvis in Maastricht ontdekt.
Maar TATA gaat de verbiedclub 2 miljard euro subsidie per jaar toestoppen voor elektriciteit uit aardgas te kopenquote:Op zondag 12 juli 2026 10:54 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Limburg, omgeven door groen. Het was nog steeds bloedheet. Dus fuck it, hier komt in het najaar een volledige split unit installatie.
Voordat airco het volgende doelwit van de verbiedclub wordt.
Na de volledige vergroening (het 'Groen Staal-plan') zal het elektriciteitsverbruik van Tata Steel in IJmuiden explosief stijgen.
Het stroomgebruik gaat dan van de huidige 0,4 tot 0,6 Terawattuur (TWh) per jaar naar ongeveer 5,6 tot 5,8 TWh op jaarbasis.
Waar komt deze enorme stijging vandaan?
Vervanging van steenkool:
Huidige hoogovens draaien op steenkool. In de nieuwe situatie worden deze vervangen door Direct Reduced Iron (DRI)-installaties die op waterstof werken.
Voor het produceren van deze grote hoeveelheden groene waterstof is extreem veel elektriciteit nodig.
Elektrificatie: De huidige oxystaalfabriek wordt vervangen door een elektrische vlamboogoven (om ruwijzer en schroot tot staal te verwerken).
Om een beeld te geven van de schaal: het verwachte extra stroomverbruik van Tata Steel (ca. 5 Terawattuur extra) staat gelijk aan het stroomverbruik van ongeveer 1,5 tot 2 miljoen huishoudens. Dit komt neer op een factor 10 tot 14 keer meer dan de huidige elektriciteitsbehoefte van de fabriek.
Dat bepaal ik zelf wel komen ze het ook onderhouden dan koekwaus.quote:Op zondag 12 juli 2026 01:08 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Kan gewoon opgepakt worden in onze wetgeving. Elke tuin mag niet meer dan 20% betegeld zijn.
Precies. Denk dat ik ook maar een airco ga installeren op mijn terras.quote:Op zondag 12 juli 2026 10:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de hele randstad en zijn we ook van Airport Schiphol en Airport Lelystad af, we hebben het IJsselmeer weer terug en de ratten in Amsterdam zijn verzopen,
allemaal pluspunten
Dat jij zin hebt elke dag een uur in je tuin te werken gaat niet op voor mij.quote:Op zondag 12 juli 2026 02:16 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Tuinieren is niet moeilijk juist ontspannend. De Lidl heeft de meest prachtige planten voor een appel en een ei in de aanbieding liggen. Bieslook van de Lidl, daar zijn bijen en hommels gek op.
Verder water geven, in de avond, heerlijk met dit weer. En gewoon snoeien, snoeischaartje kost ¤3,00.
Ijzenhard, salie en oleander, das onkruid in zuid Europa, doet het prima hier. Cosmos altijd leuk en heeft niks nodig.
Nee, hovenier komt hier de tuin niet in. De Lidl heeft extreem goede leveranciers, vorig jaar alle lavendel die ze hadden gekocht. Ik kan er serieus 10 kransen van maken met een doorsnee van 60 cm. Maar zoveel hommels, vlinders en bijen soorten dus top.
Maar tegeltuinen hebben ook onderhoud nodig, stront van vogels, dingen uit het daken en mos.
So what die paar datacenters in NL.quote:Op zondag 12 juli 2026 09:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
O dus daarom bouwt Microsoft haar datacentra in Middenmeer, goedkope groen energie van windmolens en IJsselmeer koeling vlakbij
Woningen mag je niet bouwen in weilanden vanwege slappe grond en stikstof , maar data centra wel dus
https://www.computable.nl(...)nmeer-nu-hub-europa/
[..]
Ja dat levert wel 100 arbeidsplaatsen voor expats op
[ afbeelding ]
samen met de miljardenslag voor TATA blijft er wel erg weinig stroom overquote:Op zondag 12 juli 2026 11:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
So what die paar datacenters in NL.
Dat heeft totaal geen impact en ineens ligt alles daaraan bij een bepaald slag volk.
Na de sluiting van de kooksgasfabrieken in IJmuiden stijgt het stroomverbruik van Tata Steel drastisch van de huidige 0,4 TWh naar ongeveer 5,8 TWh per jaar.
Dit komt omdat het wegvallende kooksovengas, dat nu nog wordt gebruikt voor eigen stroomopwekking, grotendeels vervangen moet worden door elektriciteit en aardgas om de productie door te laten draaien.
Hier is het concrete overzicht van deze energietransitie:
Stroomverbruik nu: Ongeveer 0,4 TWh per jaar.
Stroomverbruik na sluiting/transitie: Naar verwachting circa 5,8 TWh per jaar.
Grootverbruiker: Door deze omschakeling wordt Tata Steel in één klap de grootste gas- en stroomverbruiker van Nederland.
Nieuwe installaties: De omschakeling naar 'groen staal' vereist enorme hoeveelheden elektriciteit voor bijvoorbeeld waterstofproductie (elektrolyzers) en het gebruik van Direct Reduced Iron (DRI) installaties in plaats van steenkolen.
De transitie is technisch en logistiek complex. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (ODNZKG) heeft vanwege de aanhoudende milieuschade al stappen gezet om de vergunningen voor de kooksgasfabrieken (KGF 1 en 2) in te trekken.
Voor de lagere klasse niks mis mee.quote:
Dit soort 'mensen':quote:Op zondag 12 juli 2026 11:12 schreef Lospedrosa het volgende:
ineens ligt alles daaraan bij een bepaald slag volk.
Het grote voordeel is dat Banken binnenkort zonder personeel kunnen draaien , lege kantoren hoeven geen aircoquote:Op zondag 12 juli 2026 11:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
So what die paar datacenters in NL.
Dat heeft totaal geen impact en ineens ligt alles daaraan bij een bepaald slag volk.
quote:Grote Indiase bank schrapt duizenden banen: functies verdwijnen door AI
Mumbai- De HDFC Bank, een van de grootste banken van India, heeft duizenden banen geschrapt. Uit het dit weekend verschenen jaarverslag van de bank kwam naar buiten dat het personeelsbestand in het boekjaar tot en met maart met ruim 3300 is gekrompen.
Klaartje Bax
Verslaggever Zorg en personal finance
6 minuten geleden
Vooral administratief en ondersteunend personeel moest vertrekken. Hun totaal nam met meer dan 8000 af.
Prutser. Je kunt een simpele groene tuin inrichten waar je uiteindelijk minder werk aan hebt dan een betegelde tuin.quote:Op zondag 12 juli 2026 11:05 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Dat bepaal ik zelf wel komen ze het ook onderhouden dan koekwaus.
Wat is er mis met bijen? Overigens kun je de tuin uitstekend groen inrichten en dat er amper bijen komen. Hovenier hoeft helemaal niet. Uurtje of vijf per jaar ben je klaar met je tuin als je het bewust groen en onderhoudsvrij inricht..quote:Op zondag 12 juli 2026 11:11 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Dat jij zin hebt elke dag een uur in je tuin te werken gaat niet op voor mij.
Daarbij bijen wil ik niet in mijn tuin tering beesten.
Voor mij is tuinieren niet ontspannend en geef dan liever t geld uit aan extra vakantie dan hovenier.
Ik heb gras, palmbomen, olijfbomen en nog wat andere (fruit)bomen. Minder werk mee en minder vervelend dan tegels schrobben.quote:Op zondag 12 juli 2026 11:22 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Prutser. Je kunt een simpele groene tuin inrichten waar je uiteindelijk minder werk aan hebt dan een betegelde tuin.
Maar goed, ieder z'n keuze natuurlijk. Sommige mensen bakken liever een eitje op de grond.
ik heb een prachtig totaal betegelde tuin van 110 m2 met ruimte voor een fiets en een zwembadje een paar stuiken rododendrons en parasols rozen en clematis tegen de schutting en een zonneschermquote:Op zondag 12 juli 2026 11:22 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Prutser. Je kunt een simpele groene tuin inrichten waar je uiteindelijk minder werk aan hebt dan een betegelde tuin.
Maar goed, ieder z'n keuze natuurlijk. Sommige mensen bakken liever een eitje op de grond.
buitenruimte zou ik het noemen, je kunt niet van tuin spreken op de rozen en clematis aan de schutting na danquote:Op zondag 12 juli 2026 11:32 schreef Halcon het volgende:
Een compleet betegelde tuin vind ik ook wel een beetje arbeiderswijk-achtig
Een bezopen fokker op zaterdagavond laat die het enige goede antwoord geeft.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 23:52 schreef oheng het volgende:
Ik ben te bezopen om nu hierover na te denken, maar volgens mij klopt hier iets niet op basis van de 1e wet van thermodynamica.
Zonne energie- > electrische energie -> airco -> ???
Hoe wordt er energie toegevoegd aan de aarde?
Oplossing uit de eco hoekquote:Op zondag 12 juli 2026 11:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
samen met de miljardenslag voor TATA blijft er wel erg weinig stroom over
[..]
Ik laat toch liever het werk dat gedaan moet worden over aan vakmensen, omdat zij niet alleen de kennis en ervaring hebben, maar ook de precisie die nodig is om het goed te doen.quote:Op zondag 12 juli 2026 02:16 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Tuinieren is niet moeilijk juist ontspannend.
Jij laat toch alle werk over aan anderen?quote:Op zondag 12 juli 2026 12:02 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik laat toch liever het werk dat gedaan moet worden over aan vakmensen, omdat zij niet alleen de kennis en ervaring hebben, maar ook de precisie die nodig is om het goed te doen.
Bovendien voorkomt het een hoop frustratie en halfslachtige oplossingen, waardoor je uiteindelijk met meer rust en vertrouwen kunt leven.
Waarom zou je het zelf doen als je je het kunt veroorloven om het uit te besteden en het zelf niet leuk vindt om te doen? Plus dat 999 van de 1.000 het resultaat dan ook nog eens beter is.quote:Op zondag 12 juli 2026 12:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jij laat toch alle werk over aan anderen?
Kost me echter wel veel tijd om het salaris voor die vakmensen bij elkaar te krijgen.quote:Op zondag 12 juli 2026 12:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jij laat toch alle werk over aan anderen?
Uitkering bedoel je?quote:Op zondag 12 juli 2026 12:36 schreef torentje het volgende:
[..]
Kost me echter wel veel tijd om het salaris voor die vakmensen bij elkaar te krijgen.
Lol, geen airco en ik vlieg nooit, maar toch moet ik me iets aantrekken van de wereld om me heen? Bekijk 't.quote:De apparaten die ons koel houden, verwarmen tegelijkertijd de aarde. De elektriciteit voor airco's is nu al verantwoordelijk voor drie procent van de wereldwijde broeikasgasuitstoot – meer dan de luchtvaartsector.
Hoog tijd dat uitvreters nog lagere uitkeringen/toeslagen krijgen ten koste van de werkenden.quote:Op zondag 12 juli 2026 12:36 schreef torentje het volgende:
[..]
Kost me echter wel veel tijd om het salaris voor die vakmensen bij elkaar te krijgen.
Politiek haat groen behalve als dwangmiddel, nooit als oplossing. Flink bebossen lost het verwarmen van de lucht voor een groot deel op, nu kan het nog, m.n. in Spanje en Frankrijk.quote:Op zondag 12 juli 2026 01:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dus daken vol zonnepanelen en op de grond meer groen. Hoe moeilijk is het?
Veel beter zou het zijn om het rijbewijs in te trekken van de mannen met losse handjes.quote:Op zondag 12 juli 2026 12:52 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Hoog tijd dat uitvreters nog lagere uitkeringen/toeslagen krijgen ten koste van de werkenden.
quote:Op zondag 12 juli 2026 13:03 schreef torentje het volgende:
[..]
Veel beter zou het zijn om het rijbewijs in te trekken van de mannen met losse handjes.
TATA sluiten levert veel sneller veel meer opquote:Op zondag 12 juli 2026 12:59 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Politiek haat groen behalve als dwangmiddel, nooit als oplossing. Flink bebossen lost het verwarmen van de lucht voor een groot deel op, nu kan het nog, m.n. in Spanje en Frankrijk.
Overal in Europa kan dat wel.quote:Op zondag 12 juli 2026 12:59 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Politiek haat groen behalve als dwangmiddel, nooit als oplossing. Flink bebossen lost het verwarmen van de lucht voor een groot deel op, nu kan het nog, m.n. in Spanje en Frankrijk.
Vakmensen nietquote:Op zondag 12 juli 2026 12:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Niet alle vakmensen leven van een karige uitkering.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |