abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 juli 2026 @ 20:52:55 #151
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_221364933
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 20:31 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is leuk, maar zo oppervlakkig kan ik het ook wel. De meer ingewikkelde waarheid is natuurlijk die bedrijven hier al heel lang zijn en alleen nog maar zijn omdat ze riante uitzonderingen en andere voordeeltjes voor zichzelf hebben kunnen regelen. En elke keer als dat gebeurt staat half Nederland te schreeuwen dat bedrijven zo bevoordeeld worden. Maar ja, is dan de reactie van de EU/Nederland: anders gaan ze weg, nu hebben we ze nog. Strategisch belang, heet dat he. 2,5 miljard om ASML hier te houden. Is dat het waard? Wie zal het zeggen. Oh ja, en ASML hoeft nooit te wachten op stroom, maar elk nieuw bedrijf dat het wil proberen moet eerst 15 jaar wachten.

Zie bijvoorbeeld ook Tata. Die willen we niet, ook niet als ze innoveren en vergroenen met staatsteun, dus moeten ze maar weg. Of wil je Tata wel houden?

Je snapt misschien niet waarom, maar je maakt mijn punt sterker. Dit beleid maakt concurrentie onmogelijk, want er zal nooit een andere ASML in Europa op kunnen staan. En laat nieuwe, innovatieve bedrijven nou net datgene zijn wat we nodig hebben.
Je kijkt er wel heel ongenuanceerd naar. En ik denk ook niet dat jij heel veel kennis en expertise hebt op dit onderwerp. Er zijn een aantal jonge hele succesvolle bedrijven in Nederland. Nearfield bijvoorbeeld heeft onlangs een series D opgehaald waardoor ze nu een marktwaarde van meer dan 1 miljard hebben. En dat bedrijf bestaat nog helemaal niet zo lang. Het quantumcluster in Delft is ook een prachtig voorbeeld. QuantWare uit Delft bijvoorbeeld haalde een aantal maanden geleden circa 150 miljoen op. Ja, de randvoorwaarden zijn nog niet op orde in Nederland, maar er ontstaan echt enorm veel innovatieve startups en scaleups in Nederland. Nu nog zorgen dat ze kunnen opschalen.

En als je echt denkt dat ASML hier alleen zit vanwege de voordeeltjes dan snap je het echt niet.
pi_221366031
Airbus gaat bijvoorbeeld ook het gebruik van AWS afbouwen voor kritische systemen:
https://www.theregister.c(...)reignty-push/5272373
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 17 juli 2026 @ 23:26:59 #153
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221366067
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 23:16 schreef Monolith het volgende:
Airbus gaat bijvoorbeeld ook het gebruik van AWS afbouwen voor kritische systemen:
Mooie ontwikkelingen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221366220
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 20:52 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Je kijkt er wel heel ongenuanceerd naar.
Haha, de ironie :D

quote:
En ik denk ook niet dat jij heel veel kennis en expertise hebt op dit onderwerp. Er zijn een aantal jonge hele succesvolle bedrijven in Nederland. Nearfield bijvoorbeeld heeft onlangs een series D opgehaald waardoor ze nu een marktwaarde van meer dan 1 miljard hebben. En dat bedrijf bestaat nog helemaal niet zo lang. Het quantumcluster in Delft is ook een prachtig voorbeeld. QuantWare uit Delft bijvoorbeeld haalde een aantal maanden geleden circa 150 miljoen op. Ja, de randvoorwaarden zijn nog niet op orde in Nederland, maar er ontstaan echt enorm veel innovatieve startups en scaleups in Nederland. Nu nog zorgen dat ze kunnen opschalen.
Ja, dat laatste is nogal het probleem natuurlijk :D Hoop gelul en weinig wol. Want we hebben het hier niet over leuke hobbyprojectjes of niches, dit gaat over dataverkeer en opslag op grote schaal. Je probeert de doelpalen te verzetten, niet netjes. Want de echte vraag is, waar zijn de echte alternatieven voor Microsoft, AWS, Google, ChatGPT? Vooral die laatste is een mooi voorbeeld, de vijandige opstelling van de EU tegen bijvoorbeeld Mistral heeft echt gevolgen.

quote:
En als je echt denkt dat ASML hier alleen zit vanwege de voordeeltjes dan snap je het echt niet.
Dat zeg ik dan ook niet, dit trucje heeft geen zin.
pi_221366242
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 23:16 schreef Monolith het volgende:
Precies wat ik zeg dus, leuke PR punten scoren maar ondertussen voor alle andere systemen nog wel werken met Microsoft, Google en AWS. De schaal is er niet om dat allemaal te vervangen en dat gaat er ook niet komen.

Nou zeg ik er bij dat ik dit soort moves verder wel toejuich an sich, meer concurrentie is altijd beter. Wat dat betreft is Trump dus uiteindelijk meer een vloek dan een zegen voor de grote Amerikaanse bedrijven.
pi_221366522
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 18:37 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
europa probeert met projecten zoals het gefaalde cloud-initiatief Gaia-X of de stroperige EU-subsidies amerikaanse successen na te bootsen. wat brussel echter niet begrijpt is dat innovatie niet ontstaat door een subsidiecommissie of een wetboek.

innovatie in de VS is een keihard, darwinistisch proces dat wordt aangedreven door gigantische private kapitaalstromen en een cultuur waar falen mag; beide dingen die taboe zijn in europa.
Dit is een diepe kijk op de zaak die ik niet vaak aantref op dit forum. Hulde!
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_221366523
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 20:31 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is leuk, maar zo oppervlakkig kan ik het ook wel. De meer ingewikkelde waarheid is natuurlijk die bedrijven hier al heel lang zijn en alleen nog maar zijn omdat ze riante uitzonderingen en andere voordeeltjes voor zichzelf hebben kunnen regelen. En elke keer als dat gebeurt staat half Nederland te schreeuwen dat bedrijven zo bevoordeeld worden. Maar ja, is dan de reactie van de EU/Nederland: anders gaan ze weg, nu hebben we ze nog. Strategisch belang, heet dat he. 2,5 miljard om ASML hier te houden. Is dat het waard? Wie zal het zeggen. Oh ja, en ASML hoeft nooit te wachten op stroom, maar elk nieuw bedrijf dat het wil proberen moet eerst 15 jaar wachten.
ASML draait nu met meer dan 50% winst, waarvan ieder jaar ws zo'n 2,5 miljard of zo terugvloeit naar de staatskas. Dat is een bedrijf dat je beter maar tevreden kunt houden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_221366524
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 20:52 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Je kijkt er wel heel ongenuanceerd naar. En ik denk ook niet dat jij heel veel kennis en expertise hebt op dit onderwerp. Er zijn een aantal jonge hele succesvolle bedrijven in Nederland. Nearfield bijvoorbeeld heeft onlangs een series D opgehaald waardoor ze nu een marktwaarde van meer dan 1 miljard hebben. En dat bedrijf bestaat nog helemaal niet zo lang. Het quantumcluster in Delft is ook een prachtig voorbeeld. QuantWare uit Delft bijvoorbeeld haalde een aantal maanden geleden circa 150 miljoen op. Ja, de randvoorwaarden zijn nog niet op orde in Nederland, maar er ontstaan echt enorm veel innovatieve startups en scaleups in Nederland. Nu nog zorgen dat ze kunnen opschalen.

Dat er jonge succesvolle bedrijven zijn in Nederland is mooi, maar je mag je wel afvragen of dat ondanks of dankzij Nederlandse red tape en belastingregels is. Mijn indruk is dat Nederlandse hightech vooral te danken is aan de uitstekende TU's die we hebben. ASML was er nooit gekomen zonder de kritische massa aan verzamelde optische kennis op de TU/D.
pi_221366603
Beetje off-topic, maar ik verbaas me al een tijdje over de investeringen van de Nederlandse overheid en de EU in fotonica. Daar heeft Europa een voorsprong, en die wil men behouden.

Ik heb collega's in dat vakgebied, en er komen regelmatig onderzoekers over de vloer met een indrukwekkend aantal publicaties in Nature en Science. Dit gaat dan met name over meta materials: microscopisch kleine transparante constructies die er voor zorgen dat een plat stukje glas hetzelfde (of meer!) kan doen als een veel duurdere lens. Op papier kan dit een revolutie betekenen. Iedere telefoon heeft nu meerder lenzen, en als je die allemaal kunt vervangen door stukjes glas van een dubbeltje per stuk, dan kun je miljarden besparen.

Pomp er maar genoeg geld in, en ik ben er van overtuigd dat dit uiteindelijk ook zal lukken. Maar tot nu toe overtuigen de resultaten niet. Dat kunnen we ook over de eerste wafer stepper zeggen, maar is het aan de overheid (en lobbygroepen!) om te beslissen welke technologie gesteund wordt, of is dit iets dat beter aan de markt kan worden overgelaten?
pi_221366640
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 06:40 schreef Lyrebird het volgende:
Beetje off-topic, maar ik verbaas me al een tijdje over de investeringen van de Nederlandse overheid en de EU in fotonica. Daar heeft Europa een voorsprong, en die wil men behouden.

Ik heb collega's in dat vakgebied, en er komen regelmatig onderzoekers over de vloer met een indrukwekkend aantal publicaties in Nature en Science. Dit gaat dan met name over meta materials: microscopisch kleine transparante constructies die er voor zorgen dat een plat stukje glas hetzelfde (of meer!) kan doen als een veel duurdere lens. Op papier kan dit een revolutie betekenen. Iedere telefoon heeft nu meerder lenzen, en als je die allemaal kunt vervangen door stukjes glas van een dubbeltje per stuk, dan kun je miljarden besparen.

Pomp er maar genoeg geld in, en ik ben er van overtuigd dat dit uiteindelijk ook zal lukken. Maar tot nu toe overtuigen de resultaten niet. Dat kunnen we ook over de eerste wafer stepper zeggen, maar is het aan de overheid (en lobbygroepen!) om te beslissen welke technologie gesteund wordt, of is dit iets dat beter aan de markt kan worden overgelaten?
Nee joh, we gaan investeren in een AI fabriek :') :') :')
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221366645
GAIA-X heb ik al vaker over geschreven, het is uiteindelijk een soort data-defintie club geweest terwijl Microsoft daar al heel lang terug een open initiatief over heeft gelanceerd, in short een soort van werkafspraken hoe veel gebruikte entities er uit zien.
  zaterdag 18 juli 2026 @ 07:45:17 #162
68638 Zwansen
pi_221366687
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 07:16 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nederland gaat daar niet in investeren. Dat moet volledig privaat worden gefinancierd.
pi_221366702
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 07:45 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Nederland gaat daar niet in investeren. Dat moet volledig privaat worden gefinancierd.
https://tweakers.net/nieu(...)71-miljoen-euro.html
pi_221366706
Kan niet wachten tot er een stuk software komt dat geschreven is op een krap budget en korte ontwikkeltijd.

Waarbij je het hele systeem vastzet door iets door 0 te mogen delen. Of door in een oneindige lus te raken.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_221366731
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 07:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
Kan niet wachten tot er een stuk software komt dat geschreven is op een krap budget en korte ontwikkeltijd.

Waarbij je het hele systeem vastzet door iets door 0 te mogen delen. Of door in een oneindige lus te raken.
Dat is slechts peanuts, het word pas echt vervelend als je data corrupt opgeslagen word en je er pas jaar later achter komt, heb dat zelf keer meegemaakt in software die ik geschreven had, best vervelend omdat er ook geen mogelijkheid was om de data opnieuw op te bouwen, oplossing: Zooitje fake data gegenereerd ;)
pi_221366732
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 07:16 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het een sluit het andere niet uit hè.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
pi_221366735
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 08:11 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het een sluit het andere niet uit hè.
Een AI fabriek heb je helemaal niks aan, die kan je beter in bijvorbeeld Scandinavie zetten met goedkope stroom, of daar gewoon servers huren, daarnaast wil je dat niet zelf doen, dat wil je gewoon lekker via hyperscaling doen, en dan kan je dat beter samen doen met Europese partners.
  zaterdag 18 juli 2026 @ 08:14:04 #168
68638 Zwansen
pi_221366737
quote:
Ah, dacht dat je doelde op de AI-gigafabriek die in Rotterdam moet komen.

Die in Groningen is wel een mooi initiatief volgens mij. Daar komt een heel expertisecentrum met een supercomputer en uiteindelijk een heel ecosysteem.
pi_221366739
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 08:09 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat is slechts peanuts, het word pas echt vervelend als je data corrupt opgeslagen word en je er pas jaar later achter komt, heb dat zelf keer meegemaakt in software die ik geschreven had, best vervelend omdat er ook geen mogelijkheid was om de data opnieuw op te bouwen, oplossing: Zooitje fake data gegenereerd ;)
Denk eenvoudiger. Een database die direct buiten de applicatie om te benaderen is. Op elke server phpmyadmin aantreffen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_221366741
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 08:14 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Denk eenvoudiger. Een database die direct buiten de applicatie om te benaderen is. Op elke server phpmyadmin aantreffen.
Dat valt wel mee, maar het gaat erom dat je AI goede systemprompts meegeeft en zelf ook guardrails inbouwt om dat te voorkomen, nu werk ik voor een bank en hebben wij iets van 2000 policies draaien waarbij dat uberhaupt niet kan, zelfs als je hele domme dingen zou doen.
pi_221366746
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 08:13 schreef raptorix het volgende:

[..]
Een AI fabriek heb je helemaal niks aan, die kan je beter in bijvorbeeld Scandinavie zetten met goedkope stroom, of daar gewoon servers huren, daarnaast wil je dat niet zelf doen, dat wil je gewoon lekker via hyperscaling doen, en dan kan je dat beter samen doen met Europese partners.
Die AI fabriek in Groningen komt in de voormalige tabaksfabriek. En dat wordt een verzamelpand.
Het wordt geen serverpark.
Het is een expertisecentrum.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
pi_221366818
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 08:14 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Er is niets mis met mijn liefste Bobby Tables
  zaterdag 18 juli 2026 @ 10:39:58 #173
68638 Zwansen
pi_221367209
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 08:16 schreef Wantie het volgende:

[..]
Die AI fabriek in Groningen komt in de voormalige tabaksfabriek. En dat wordt een verzamelpand.
Het wordt geen serverpark.
Het is een expertisecentrum.
Klopt. En volgens mij worden er ook voorwaarden gesteld aan het gebruik. Dus de rekencapaciteit wordt niet zomaar verkocht aan de big tech. :P
  zaterdag 18 juli 2026 @ 10:40:56 #174
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221367214
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 08:45 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Er is niets mis met mijn liefste Bobby Tables
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221367678
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 04:01 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
ASML draait nu met meer dan 50% winst, waarvan ieder jaar ws zo'n 2,5 miljard of zo terugvloeit naar de staatskas. Dat is een bedrijf dat je beter maar tevreden kunt houden.
Ja ik ben er ook niet per se op tegen hoor. Maar dat is een beetje het probleem, het beleid is schizofreen. Het is paniekvoetbal en half Europa wil eigenlijk helemaal geen bedrijven helpen want dat staat slecht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')