Het gaat niet om hardware. En alsof de software van Microsoft en Google zo geweldig isquote:Op vrijdag 10 juli 2026 20:02 schreef Kottnauer het volgende:
Veel succes met dit kansloze project.
Dus geen computers meer van IBM en Apple.
Geen processors meer van Intel en AMD.
Gaat Phillips weer computers maken? Waar komen de chips vandaan? Het geheugen, de processoren, de data-opslagsystemen? De routers, de switches, etc.
Of gaat het alleen om software? Waarvoor Europa een en vooral Nederland een extreem slecht trackrecord heeft.
Is het onmogelijk? Nee, dat ook weer niet. Maar een achterstand van ca. 50 jaar haal je niet in een paar kabinetsperiodes in. En aangezien 4 jaar de horizon is van iedereen in de politiek, zal hier niets maar dan ook helemaal niets van terecht komen.
Ik lees “digitale soevereiniteit”. Maar dus wel afhankelijk blijven van de Amerikaanse hardware.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 20:07 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Het gaat niet om hardware. En alsof de software van Microsoft en Google zo geweldig is
Je snapt er geen drolletje van.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 20:02 schreef Kottnauer het volgende:
Veel succes met dit kansloze project.
Dus geen computers meer van IBM en Apple.
Geen processors meer van Intel en AMD.
Gaat Phillips weer computers maken? Waar komen de chips vandaan? Het geheugen, de processoren, de data-opslagsystemen? De routers, de switches, etc.
Of gaat het alleen om software? Waarvoor Europa een en vooral Nederland een extreem slecht trackrecord heeft.
Is het onmogelijk? Nee, dat ook weer niet. Maar een achterstand van ca. 50 jaar haal je niet in een paar kabinetsperiodes in. En aangezien 4 jaar de horizon is van iedereen in de politiek, zal hier niets maar dan ook helemaal niets van terecht komen.
Enkele maanden geleden stond rvb.rijkscloud.nl gewoon open en kreeg je een Nextcloud login schermquote:Op vrijdag 10 juli 2026 20:06 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Bij de Rijksoverheid zijn ze er ook mee bezig
Dat is het probleem dan ook helemaal niet. Maar ik zie dat er weinig van snapt. Zie voor meer info post #8 van @CarbonCquote:Op vrijdag 10 juli 2026 20:12 schreef Kottnauer het volgende:
Ik lees “digitale soevereiniteit”. Maar dus wel afhankelijk blijven van de Amerikaanse hardware.
Dus helemaal geen “digitale soevereiniteit”.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 20:13 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Je snapt er geen drolletje van.
Een groot deel van de software is allang aanwezig, open broncode onder andere. Het gaat niet om de hardware (al zijn daar ook wel alternatieven voor); alles draait toch in de cloud, het gaat om:
1. het op kunnen vragen van gegevens door niet-EU-overheden (de VS bijvoorbeeld (Cloud-Act).
2. het verzamelen en analyseren van data met als doel daarmee mensen, overheden etc. te manipuleren.
3. het uit kunnen zetten van dienstverlening, zoals het mailaccount van de hoofdaanklager van het internationaal strafhof of de Tesla Cybertruck van een Tsjetjeense dictator.
Nee, hardware is geen cloud. Hardware heeft software nodig om te werken. Hetgeen wat iets een 'cloud' maakt is 100% software. De hardware is slechts de rekenkracht en opslag e.d.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 20:18 schreef Kottnauer het volgende:
Dus helemaal geen “digitale soevereiniteit”.
“Het gaat niet om de hardware (al zijn daar ook wel alternatieven voor); alles draait toch in de cloud”.
Je begrijpt toch hopelijk wel dat “de cloud” uiteindelijk gewoon hardware is? Die door een hardwarefabrikant wordt ontworpen en gebouwd?
Je leest niet goed. Ik schreef niet dat “hardware cloud is”, maar andersom “dat cloud uiteindelijk gewoon hardware is”.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 20:24 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Nee, hardware is geen cloud. Hardware heeft software nodig om te werken. Hetgeen wat iets een 'cloud' maakt is 100% software. De hardware is slechts de rekenkracht en opslag e.d.
Die “Europese” servers, bijvoorbeeld gebruikt voor een cloud-oplossing (d.w.z. beschikbaar via internet) zijn in werkelijkheid niet Europees. Het zijn doorgaans Amerikaanse apparaten die door Europese organisaties zijn gekocht of gehuurd tegen bepaalde licentievoorwaarden, waaronder het recht van de leverancier om op zijn eigen systemen te mogen “snuffelen” - voor onderhoud bijvoorbeeld.quote:De partij wijst erop dat Amerikaanse wetgeving de Verenigde Staten onder bepaalde omstandigheden toegang kan geven tot gegevens van Amerikaanse techbedrijven, ook wanneer die gegevens op Europese servers zijn opgeslagen.
Mijn leesvaardigheid is uitstekend. Wat jij zegt klopt gewoon niet. Die hardware doet helemaal niets zonder software. Gooi maar wat hardware in een serverruimte en installeer er vooral geen software op... Veel succes met die cloud van jequote:Op vrijdag 10 juli 2026 20:33 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Je leest niet goed. Ik schreef niet dat “hardware cloud is”, maar andersom “dat cloud uiteindelijk gewoon hardware is”.
[..]
Die “Europese” servers, bijvoorbeeld gebruikt voor een cloud-oplossing (d.w.z. beschikbaar via internet) zijn in werkelijkheid niet Europees. Het zijn doorgaans Amerikaanse apparaten die door Europese organisaties zijn gekocht of gehuurd tegen bepaalde licentievoorwaarden, waaronder het recht van de leverancier om op zijn eigen systemen te mogen “snuffelen” - voor onderhoud bijvoorbeeld.
Je kunt natuurlijk proberen met die Amerikaanse leverancier andere voorwaarden overeen te komen, maar lukt dat? De meest optimistische eerste reactie kan zijn:
- geen toegang, dan ook geen onderhoud
- geen onderhoud, dan ook geen garantie
quote:Op vrijdag 10 juli 2026 20:33 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Je leest niet goed. Ik schreef niet dat “hardware cloud is”, maar andersom “dat cloud uiteindelijk gewoon hardware is”.
[..]
Die “Europese” servers, bijvoorbeeld gebruikt voor een cloud-oplossing (d.w.z. beschikbaar via internet) zijn in werkelijkheid niet Europees. Het zijn doorgaans Amerikaanse apparaten die door Europese organisaties zijn gekocht of gehuurd tegen bepaalde licentievoorwaarden, waaronder het recht van de leverancier om op zijn eigen systemen te mogen “snuffelen” - voor onderhoud bijvoorbeeld.
Je kunt natuurlijk proberen met die Amerikaanse leverancier andere voorwaarden overeen te komen, maar lukt dat? De meest optimistische eerste reactie kan zijn:
- geen toegang, dan ook geen onderhoud
- geen onderhoud, dan ook geen garantie
ik last twee maanden geleden nog dit artikel van The Register...quote:Op vrijdag 10 juli 2026 20:55 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Mijn leesvaardigheid is uitstekend. Wat jij zegt klopt gewoon niet. Die hardware doet helemaal niets zonder software. Gooi maar wat hardware in een serverruimte en installeer er vooral geen software op... Veel succes met die cloud van je
Met Amerikaanse servers wordt gewoon bedoeld dat ze fysiek in de VS staan en dus ook onder de VS wetgeving vallen.
Als je Amerikaanse hardware koopt en het ergens in de EU plaatst heeft de Amerikaanse overheid en wetgeving er geen invloed meer op. Dan valt het allemaal onder de nationale en Europese wetgeving. Wat begrijp je daar niet aan?
En wat die voorwaarden qua Amerikaanse apparaten betreft, de auteur leest teveel conspiracy meuk ofzo, want dat is aantoonbaar klinkklare onzin.
Bedankt voor de bevestiging en aanvulling. Dit probeer ik ook steeds uit te leggen, maar het is blijkbaar voor de gemiddelde aanwezige hier zoals @nelaeryn en @CarbonC iets te moeilijk.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 02:05 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
[..]
ik last twee maanden geleden nog dit artikel van The Register...
Europe built sovereign clouds to escape US control. Then forgot about the processors
https://www.theregister.c(...)e-processors/5237735
en dat versterkte iets wat ik al vermoedde.
een europese cloud draait nog steeds gwn op amerikaans silicium van intel en amd. moderne x86 processors bevatten een ingebouwde, secundaire processor die volledig losstaat van het besturingssysteem (intel ME en amd PSP). dit zijn propriëtaire, gesloten ecosystemen die diep in de chip zitten ingebakken. ze hebben eigen netwerktoegang en verregaande rechten op het systeemniveau, bedoeld voor beheer op afstand en beveiliging.
omdat de firmware hiervan geheim is, kan geen enkele europese cloudleverancier of certificeringsinstantie controleren wat er nou precies gebeurt. het zou best kunnen dat de US govt via FISA of de CLOUD act fabrikanten kan dwingen om via deze hardware-subsystemen geheime achterdeurtjes open te zetten.
veel soevereiniteitspartijen schermen met zogeheten "confidential computing", waarbij data zelfs tijdens de verwerking in het werkgeheugen versleuteld blijft. dit wordt vaak gepresenteerd als de ultieme technische barrière tegen spionage.
de realiteit is echter dat de encryptiesleutels en de hardware root-of-trust bij deze technologieën nog steeds worden beheerd door exact dezelfde amerikaanse chipfabrikanten.
als de basis waarop je bouwt niet soeverein is, is je cloud dat uiteindelijk ook niet.
Digitale soevereiniteit betekent dat je de baas blijft over je data.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 20:18 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Dus helemaal geen “digitale soevereiniteit”.
“Het gaat niet om de hardware (al zijn daar ook wel alternatieven voor); alles draait toch in de cloud”.
Je begrijpt toch hopelijk wel dat “de cloud” uiteindelijk gewoon hardware is? Die door een hardwarefabrikant wordt ontworpen en gebouwd?
Het gaat niet om Trump, maar om Amerikaanse wetgeving.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 04:46 schreef Lyrebird het volgende:
Kortzichtig. Trump is over twee jaar weg en met AOC aan het roer zijn de VS weer helemaal in.
Dit is symboolpolitiek die in het beste geval duur uitpakken, en in het slechtste geval niet werken.
Hoezo?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 20:36 schreef Weltschmerz het volgende:
Moeten we na wethouders van buitenlandse zaken ook al gedeputeerden van buitenlandse zaken hebben?
Hou op, doe het nationaal op niveau van de rijksoverheid, of doe het niet.
Je geeft in elk geval een definitie van “digitale soevereiniteit”, mijn complimenten daarvoor.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 08:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Digitale soevereiniteit betekent dat je de baas blijft over je data.
Dat is bij Amerikaanse cloudservice niet het geval.
Daarom gaan Europese overheden het gebruik daarvan afbouwen.
Bij Amerikaanse hardware ben je nog steeds baas over je eigen data.
Dus dat is het probleem niet.
Nou, het probleem is dat de VS wetgeving heeft die de Amerikaanse overheid toegang geeft tot data op servers van Amerikaanse bedrijven.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 08:30 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Je geeft in elk geval een definitie van “digitale soevereiniteit”, mijn complimenten daarvoor.
“De baas over je eigen data” - ik kan me wel vinden in deze definitie.
Maar je laatste opmerking klopt niet, zoals hierboven al is vastgesteld. Zolang Amerikaanse (of van mijn part Chinese) hardware gebruikt, ben je geen baas over je eigen data, tenzij je die hardware volledig zou isoleren van elke (internet-) verbinding naar buiten.
Het zou best kunnen dat er na Trump weer iemand komt te zitten die denkt dat een vriendelijkere en constructievere act de Amerikaanse belangen beter behartigen, maar dat is dan een president die weer een masker opzet.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 04:46 schreef Lyrebird het volgende:
Kortzichtig. Trump is over twee jaar weg en met AOC aan het roer zijn de VS weer helemaal in.
Dit is symboolpolitiek die in het beste geval duur uitpakken, en in het slechtste geval niet werken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |