abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 juli 2026 @ 13:03:51 #1
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_221282807
Paardenforum Bokt (zeg maar het irritante paarden-nichtje van FOK!) wordt aangeklaagd. Hebben die dan iets wereldschokkends gedaan? Niet echt, althans niet iets wat elders ook niet zou kunnen gebeuren. Gebruikers daar plaatsten berichten waarin zij hun eigen ervaringen met de stichting 'Paard zoekt Baas' deelden - vaak negatief. Deze stichting stelt zelf dat ze paarden ter adoptie aanbieden, maar er is iets met die stichting: bijvoorbeeld het moment dat er een betaling moet worden gedaan, gaat deze op de privérekening van de eigenaar.

En nu is Stichting Paard zoekt Baas boos. In plaats van dat ze de misstanden die aan de kaak gesteld worden oplossen, besluiten ze de eigenaar van Bokt (zeg maar hun Danny) persoonlijk aan te klagen, voor een schadevergoeding die al hoger uitvalt dan 25.000 euro. Want tsja, de beheerder had deze berichten volgens Stichting Paard Zoekt Baas maar eerder moeten verwijderen.

Ik vind dit soort ontwikkelingen altijd een beetje wonderlijk, maar vooral heel sneu. Hoezo kun je het als oplichterspartij permitteren om een internetforum aan te klagen? Waarom meteen the big guns? Intimideren? Ik vind het vooral kleine pikkies-gedrag.

Klacht: twijfelachtige stichting Paard zoekt Baas, waar (terecht) kritische kanttekeningen over worden geplaatst op internetforum, klaagt internetforum aan vanwege deze berichten. Hufters.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  Moderator donderdag 9 juli 2026 @ 13:30:31 #2
451823 crew  Plompzakker
Met het ov reizen :')
pi_221282937
Het is dan ook wachten tot de ggz fok aan gaat klagen, omdat hier hun falen openlijk wordt geëtaleerd
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_221282957
Klinkt alsof dat stichting paard zoekt baar bewust een hoger bedrag eist omdat ze weten dat bokt dat niet kan betalen en dat bokt dan maar zal schikken. Beetje hetzelfde als stichting brein doet met hun dreigementen
pi_221282963
Gewoon niet op ingaan, laat maar voorkomen
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_221283036
ben horse
pi_221284547
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2026 13:30 schreef Plompzakker het volgende:
Het is dan ook wachten tot de ggz fok aan gaat klagen, omdat hier hun falen openlijk wordt geëtaleerd
Vergeet ov niet.

Daarentegen krijgt FOK straks wel steun van alle airco-bedrijven.
  donderdag 9 juli 2026 @ 16:46:18 #7
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221284603
quote:
Kreeg juist een doorverwijzing naar FOK! van de GGZ voor dagbesteding. Een werkelijk gouden tip!
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
  Forum Admin donderdag 9 juli 2026 @ 19:36:39 #8
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_221285742
Gelukkig staan er negatieve reviews over mijn stichting Klaas zoekt baard.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
  vrijdag 10 juli 2026 @ 14:02:18 #9
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_221293801
Terechte klacht.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  vrijdag 10 juli 2026 @ 15:41:26 #10
511221 Hetekip
Depressief
pi_221294324
quote:
Daar ben jij inderdaad een goed voorbeeld van.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_221294914
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 14:02 schreef Samzz het volgende:
Terechte klacht.
Ja want vrijheid van meningsuiting mag nu eenmaal niet ;-)

Dat is namelijk wat nu aangetast wordt. De vrijheid van meningsuiting. Paard zoekt baas wilde alle negatieve reacties weg ook al was dat uit eerste hand.

[ Bericht 14% gewijzigd door KimmieDB op 10-07-2026 16:29:02 (Meer tekst ) ]
  vrijdag 10 juli 2026 @ 19:07:59 #12
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_221295820
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 16:28 schreef KimmieDB het volgende:

[..]

Dat is namelijk wat nu aangetast wordt. De vrijheid van meningsuiting. Paard zoekt baas wilde alle negatieve reacties weg ook al was dat uit eerste hand.
Niet als het aan PZB ligt, idd. Heel kwalijk.
  vrijdag 10 juli 2026 @ 19:27:16 #13
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_221295936
Typisch kansloos gedoe van Stichting Paard zoekt Baas. Ik neem aan dat ze per melding contact opnemen met een moderator, en die werken vrijwillig, maar die werken in al hun beschikbare tijd om het probleem op te lossen. En bovendien geldt er ook vrijheid van meningsuiting.

Maar blijkbaar gaat dat verwijderen dus te langzaam, en snappen ze niet wat vrijwillig betekent.

Ik heb ooit een keer ook een akkefietje gehad met een foto op een forum, en aanklager zette meteen zwaar geschut in met een advocaat.

Het lokale Juridische Loket had een oplossing. Gewoon persoonlijk en constructief met de aanklager in gesprek gaan, en dat je samen de oplossing wilt zoeken, en eigenlijk vooral in mijn gedachte omdat 'het naar mijn idee zinloos van de tijd is van beide partijen om hier juridische energie in te gooien'.

Uiteindelijk was er begrip voor, en werd de factuur van ruim ¤2.000 geannuleerd.

Laat die grote advocaten lekker achter de grote bedrijven aangaan, die niet wakker liggen van een paar miljoentjes.

Als het nou een claim van een paar honderd euro was. Maar dit is zo een uit de hand gelopen juridische situatie wat je gewoon beter met elkaar constructief moet oplossen. De aangeklaagde krijgt er alleen maar meer schade door, en misschien zelfs verlies van motivatie.
  vrijdag 10 juli 2026 @ 19:31:48 #14
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_221295964
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 13:34 schreef Fleischmeister het volgende:
Gewoon niet op ingaan, laat maar voorkomen
Dat is volgens mij al gebeurd....
pi_221295981
quote:
Wat gaat er dan gebeuren voor die users waar Danny subsidie voor krijgt?
  Moderator vrijdag 10 juli 2026 @ 20:12:16 #16
451823 crew  Plompzakker
Met het ov reizen :')
pi_221296279
quote:
11s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 19:34 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Wat gaat er dan gebeuren voor die users waar Danny subsidie voor krijgt?
Maken waarschijnlijk gewoon weer een nieuwe kloon
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_221296283
Mijnheer Ten Napel heeft duizenden tem's geplaatst, oftewel melding met opmerking dat een bepaald bericht niet klopt of aangepast moet worden. Hij wist dus op voorhand dat bokt nooit al die tem's kon gaan verwerken. Bokt had natuurlijk het hele topic weg kunnen gooien, maar ze hebben eerder gedoe met mijnheer Ten Napel gehad en ze willen zich niet door hem laten beïnvloeden. En dat siert ze, want mijnheer Ten Napel denkt dat hij alles wel even onder controle heeft, maar ik gok dat het lachen hem zal vergaan als hij ziet hoeveel inzet er is binnen de community van bokt.

Edit, weg gehaald om ook hier gezeik te voorkomen :P

[ Bericht 28% gewijzigd door Ruun op 10-07-2026 20:23:08 ]
  vrijdag 10 juli 2026 @ 20:23:14 #18
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_221296350
Bokt is sowieso een kutforum met hun verplicht aantal berichten voordat je overal kan posten e.d.
Love Israël, Israël zal winnen tegen Hamas. De MRNA-crisis is de echte pandemie.
- Een volk dat voor tirannen zwicht,
- zal meer dan lijf en goed verliezen,
- dan dooft het licht. #stoplinks!!
  Redactie Frontpage vrijdag 10 juli 2026 @ 20:26:02 #19
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_221296363
Loopt al een tijdje zo te zien, uit een artikel uit 2023:
quote:
Waar die klachten vooral te vinden zijn? Op het populaire online paardenforum Bokt.nl. Eind februari dreigde de Enschedeër het forum daarom met juridische stappen, wegens smaad en laster. De beheerder heeft inmiddels honderden berichten verwijderd en de schrijvers gewaarschuwd op hun woorden te passen. Maar het discussie-draadje over PZB wordt niet gesloten.

Daarvoor speelt er te veel rond de stichting, vindt Bokt-oprichter Bart van Bragt. „Ik denk dat mensen terecht vragen stellen. Ik geloof in de goede bedoelingen, maar ze doen onhandige dingen. En kritische berichten op de PZB-sites worden doorgaans verwijderd en de schrijvers geblokkeerd. Bokt is dan ongeveer de enige plek waar ze terechtkunnen.” Van Bragt zegt dat PZB een opvallende uitschieter is in het aantal berichten. „We hebben wel een paar handelsstallen die met regelmaat opduiken. Maar het aantal berichten over PZB is uitzonderlijk. Best heftig.”

Maar als het over de verwijten gaat, slingert de Tukker van de ene naar de andere emotie. Aan de ene kant berustend en laconiek. „Ik ga er gewoon helemaal niet op reageren. Ze roepen maar. Het maakt toch niet uit wat ik zeg. Ik ben er wel klaar mee.”

https://www.tubantia.nl/e(...)handeling~a69bc7660/
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_221296382
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 20:23 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Bokt is sowieso een kutforum met hun verplicht aantal berichten voordat je overal kan posten e.d.
Dat is alleen maar beter, om te voorkomen dat het een allegaartje wordt van allerlei lui. Het blijft wel een paardenforum.
  vrijdag 10 juli 2026 @ 20:40:09 #21
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_221296464
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 20:12 schreef Ruun het volgende:
Mijnheer Ten Napel heeft duizenden tem's geplaatst, oftewel melding met opmerking dat een bepaald bericht niet klopt of aangepast moet worden. Hij wist dus op voorhand dat bokt nooit al die tem's kon gaan verwerken. Bokt had natuurlijk het hele topic weg kunnen gooien, maar ze hebben eerder gedoe met mijnheer Ten Napel gehad en ze willen zich niet door hem laten beïnvloeden. En dat siert ze, want mijnheer Ten Napel denkt dat hij alles wel even onder controle heeft, maar ik gok dat het lachen hem zal vergaan als hij ziet hoeveel inzet er is binnen de community van bokt.

Edit, weg gehaald om ook hier gezeik te voorkomen :P
Wat is een tem?
Ik vermoed een 'report post' zodat een moderator het kan afhandelen?
pi_221296496
quote:
99s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 20:40 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]
Wat is een tem?
Ik vermoed een 'report post' zodat een moderator het kan afhandelen?
Tip Een Moderator. Je kunt dit op een bericht doen waarvan je het niet eens bent met de inhoud. Dit wordt vaak gebruikt bij spam of ruzies.
  vrijdag 10 juli 2026 @ 21:00:47 #23
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_221296633
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 20:26 schreef LTVDK het volgende:
Loopt al een tijdje zo te zien, uit een artikel uit 2023:
[..]

Het is echt een, op zijn zachtst gezegd, vreemde stichting.
pi_221296936
Het bericht op Bokt: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=2139695

Doneer hier: https://whydonate.com/nl/fundraising/rechtszaak-tegen-bokt

Ik zie flinke parallelen met FOK! (1 eigenaar die een mooi forum overeind wil houden, waar iedereen zn mening mag geven, al jarenlang) en vind het een gevaarlijke ontwikkeling voor fora als dit fout afloopt.
Dus gedoneerd :Y
pi_221297546
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 21:17 schreef Piles het volgende:
Het bericht op Bokt: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=2139695

Doneer hier: https://whydonate.com/nl/fundraising/rechtszaak-tegen-bokt

Ik zie flinke parallelen met FOK! (1 eigenaar die een mooi forum overeind wil houden, waar iedereen zn mening mag geven, al jarenlang) en vind het een gevaarlijke ontwikkeling voor fora als dit fout afloopt.
Dus gedoneerd :Y
hmm lijkt erop dat ze ook expres meer eisen dan die 25.000 zodat BOKT wel een dure advocaat in moet huren.
Hopelijk krijgen ze de poen bij elkaar en winnen ze de zaak.

Helaas/eigenlijk kun je als ondernemer ook bijna niet zonder rechtsbijstandsverzekering.
  FOK!Fotograaf vrijdag 10 juli 2026 @ 23:49:25 #26
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_221299548
Ik vraag mij vooral af waar een stichting het geld vandaan haalt om zo te procederen.

Goed om te zien dat het nieuws verspreid wordt. Ben benieuwd of meneer ten Napel ook alle andere fora gaat aanklagen nu het zo ruim opgepakt wordt.
Deze stichting komt regelmatig negatief voorbij. Ook in de kranten en op bv Facebook (op hun eigen Facebook worden alle negatieve reacties verwijderd evenals kritische vragen)
De reacties op trustpilot zijn ook niet mals..
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
pi_221299561
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 21:41 schreef koemleit het volgende:

[..]
hmm lijkt erop dat ze ook expres meer eisen dan die 25.000 zodat BOKT wel een dure advocaat in moet huren.
Hopelijk krijgen ze de poen bij elkaar en winnen ze de zaak.

Helaas/eigenlijk kun je als ondernemer ook bijna niet zonder rechtsbijstandsverzekering.
Als paard zoekt baas verliest, dan draait die site op voor de juridische kosten van bokt, in beginsel voor een bepaald vast bedrag en niet de factuur van de advocaten die bokt zal gaan krijgen.

in beginsel, want als de rechtbank vaststelt dat paard zoekt baas misbruik maakt van het procesrecht of de zaak onrechtmatig heeft aangespannen dan pas heeft bokt recht op de daadwerkelijke kosten.

(uiteraard andersom mocht bokt verliezen dan moet bokt de proceskosten+het vastgestelde tarief door de rechtbank+die schade vergoeding betalen)

Mocht bokt winnen, dan zal die stichting dus een fors bedrag moeten betalen, wat vast en zeker komt uit de donaties en dus ten nadele is van de paarden
Mocht bokt verliezen dan gaat ze dit heel veel geld kosten

laten we hopen dat bokt wint
pi_221299971
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 16:28 schreef KimmieDB het volgende:

[..]

En Bokt heeft al decennia een streng moderatiebeleid dat negatieve ervaringen alleen uit eerste hand mogen.
  Eindredactie Games zaterdag 11 juli 2026 @ 07:59:27 #29
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_221299972
De echte klacht is dat Tweakers ons gewoon vergeet ;(
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  zaterdag 11 juli 2026 @ 11:08:43 #30
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_221301411
Valt wel op dat Bokt nu al bijna 30k heeft ingezameld, maar dat FOK! maar ongeveer 2k heeft ingezameld eerder dit jaar ondanks de potentiele sluiting.
Love Israël, Israël zal winnen tegen Hamas. De MRNA-crisis is de echte pandemie.
- Een volk dat voor tirannen zwicht,
- zal meer dan lijf en goed verliezen,
- dan dooft het licht. #stoplinks!!
  zaterdag 11 juli 2026 @ 11:16:17 #31
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221301435
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 11:08 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Valt wel op dat Bokt nu al bijna 30k heeft ingezameld, maar dat FOK! maar ongeveer 2k heeft ingezameld eerder dit jaar ondanks de potentiele sluiting.
Paardeneigenaren zijn over het algemeen zeer welvarende mensen. De aanschaf en onderhoud van een paard kost ook niet niks.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 11:17:53 #32
511221 Hetekip
Depressief
pi_221301444
quote:
Omdat bij bokt een proces wordt aangespannen, en iedereen het haat wanneer de kleine man gepest wordt. Er is een vijand.

Fok daarentegen heeft niet zo zeer last van een vijand (het is meer de tijd), er komt dus minder emotie vrij, en mensen handelen vaak naar emotie.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  zaterdag 11 juli 2026 @ 12:25:08 #33
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_221302008
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 11:17 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Omdat bij bokt een proces wordt aangespannen, en iedereen het haat wanneer de kleine man gepest wordt. Er is een vijand.

Fok daarentegen heeft niet zo zeer last van een vijand (het is meer de tijd), er komt dus minder emotie vrij, en mensen handelen vaak naar emotie.
Daarnaast telt ook de mogelijke consequenties voor fora (en reviewsites, Facebook/Insta e.d.) en de vrijheid van meningsuiting wanneer PZB in gelijk gesteld wordt.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 23:40:22 #34
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221308817
36k binnen gehaald :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 23:55:03 #35
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221309168
quote:
Wat ook voor een groot deel aan Danny's eigen houding ligt.

Paar maanden geleden toen de grote problemen aan het licht kwamen was er ook een user die bedrijfskundige was, en aangeboden had om geheel kosteloos in eigen tijd alles door te lichten en gericht advies te geven.

Was akkoord, mooi.
Kort daarna deed of zei hij iets, waardoor die user dat aanbod per direct weer introk.

En dan nog de recente leegloop van crew en veel users, door Danny's houding/beleid/gedrag.

Met als absolute dieptepunt Straatcommando-gate.
Dat is héél veel users in het verkeerde keelgat geschoten en dat gaat consequenties hebben.

Qua bereidheid voor abo's en donaties.

Zélfs TheFreshPrince, die financieel al lang binnen is (was geen geheim), die al vaker flinke bedragen heeft gedoneerd aan Fok, en paar maanden geleden tientallen willekeurige users een 180 dagen abo (a 30 euro oid) kado heeft gedaan, die heeft gezegd er helemaal klaar mee te zijn en hier niet meer komt.

Dus ja, dat is volledig aan Danny zelf te danken.

Deze post zal ongetwijfeld verwijderd worden door hogerhand.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 12 juli 2026 @ 01:05:26 #36
328189 ArnieAlberts
pi_221310333
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 23:55 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Paar maanden geleden toen de grote problemen aan het licht kwamen was er ook een user die bedrijfskundige was, en aangeboden had om geheel kosteloos in eigen tijd alles door te lichten en gericht advies te geven.

Was akkoord, mooi.
Kort daarna deed of zei hij iets, waardoor die user dat aanbod per direct weer introk.

En dan nog de recente leegloop van crew en veel users, door Danny's houding/beleid/gedrag.

Dat is héél veel users in het verkeerde keelgat geschoten en dat gaat consequenties hebben.

Zélfs TheFreshPrince, die financieel al lang binnen is (was geen geheim), die al vaker flinke bedragen heeft gedoneerd aan Fok, en paar maanden geleden tientallen willekeurige users een 180 dagen abo (a 30 euro oid) kado heeft gedaan, die heeft gezegd er helemaal klaar mee te zijn en hier niet meer komt.

Ik heb StraatCommando-gate gemist? Wat dan?

EDIT: Ik ben bijgelezen. Wat de actual fuck.

[ Bericht 1% gewijzigd door ArnieAlberts op 12-07-2026 01:13:03 ]
pi_221311148
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 23:55 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Was akkoord, mooi.

Ik vind dit een eenzijdig verhaal. Als ik Danny goed begrijp, is zijn punt vooral dat de forumregels voor iedereen op dezelfde manier moeten worden toegepast. Moderatie zou niet afhankelijk moeten zijn van de voorkeuren van users die kliekjes vormen of van de persoonlijke opvattingen van FA's. Volgens hem worden users met een afwijkende mening al jarenlang door dergelijke kliekjes weggepest of, wanneer FA's daarin meegaan, zelfs geband. Het is dan ook begrijpelijk dat Danny hier kritiek op uit en benadrukt dat de forumpolicy voor iedereen gelijk hoort te zijn. Users zouden niet vanwege hun afwijkende mening moeten worden weggepest of uitgesloten, zolang zij zich aan de forumregels houden.

De grootste tegenstand tegen die visie komt vooral van users die het forum willen omvormen tot een echokamer waarin afwijkende meningen zo veel mogelijk worden geweerd, of van crewleden die liever naar eigen inzicht willen modereren dan zich consequent aan het vastgestelde forumbeleid houden.

Dat je ervan uitgaat dat je post verwijderd zal worden, spreekt eigenlijk je eigen stelling tegen. De kans is juist groot dat die gewoon blijft staan. Er worden immers regelmatig topics geopend of reacties geplaatst met stevige kritiek op Danny, en die worden eveneens niet verwijderd. Sterker nog, Danny reageert daar regelmatig zelf op. Juist dat laat zien dat het forumbeleid waar Danny voor staat, erop gericht is om ruimte te bieden aan verschillende meningen, zolang die binnen de forumregels worden geuit.
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:38:38 #38
328189 ArnieAlberts
pi_221343130
Maar toch fijn dat je verder zo ontopic blijft :+ Rare situatie, hoe dan ook.

Inmiddels is het nieuws ook door Nu en in België (het Laatste Nieuws) opgepakt. En in Tubantia wordt Henk Ten Napel weggezet als 'geprezen dierenredder'. Nee sorry, het is gewoon een lul eerste klas. Hij beweert dat door de vermeende 'laster' hij al veel donaties is kwijtgeraakt. Dat doet toch niets af van het delen van eerlijke, negatieve ervaringen met je schijnbaar slecht gerunde toko/stichting?

quote:
Enschedese dierenredder wil kritisch forum Bokt het zwijgen opleggen

De bekende Enschedese paardenredder Henk ten Napel eist tienduizenden euro’s schadevergoeding van het populaire internetforum Bokt.nl. Op het forum wordt zijn stichting Paard zoekt Baas al jaren fel bekritiseerd. Ten Napel zou daardoor veel donaties zijn misgelopen.
Door Lucien Baard, Algemeen verslaggever
11 juli 2026, 05:00

Ten Napel vangt met Paard zoekt Baas (PzB) ernstig mishandelde dieren op. Hij laat ze verzorgen en zoekt daarna een nieuw thuis voor ze. Mensen kunnen deze dieren tegen betaling adopteren. Volgens meerdere bezoekers van het forum doet hij dat niet altijd eerlijk.

Ten Napel vindt dat er sprake is van een lastercampagne. Hij wil de volgens hem misgelopen donaties en reputatieschade verhalen.

Ook wil hij een schadevergoeding van bijna 8000 euro voor de schending van zijn auteursrecht. Bokt-gebruikers hebben foto’s en screenshots gemaakt van zijn Facebookpagina en die op het forum geplaatst.

Juridische intimidatie
Ten Napel wil op dit moment geen toelichting geven. „Het is onder de rechter. Zolang er geen uitspraak is, kan ik niet inhoudelijk reageren”, laat hij weten.

Bokt-oprichter Bart van Bragt vindt dat Ten Napel zich schuldig maakt aan juridische intimidatie, met als doel zijn critici monddood te maken.

Bokt is een website van paardenliefhebbers en heeft 330.000 gebruikers. Volgens Van Bragt is Bokt ‘uiterst voorzichtig’ geweest. Hij zegt dat vele honderden berichten over PzB zijn beoordeeld, aangepast of verwijderd. De moderators hebben daar honderden uren aan besteed. Maar Ten Napel zou ‘buitenproportioneel’ een paar duizend berichten offline willen hebben.
Op de homepage van Bokt doet Van Bragt een oproep met de vraag of een advocaat hem kan bijstaan. Er is ook crowdfunding opgezet. Hij vreest anders voor het voortbestaan van het forum dat inmiddels 25 jaar bestaat. „Bokt.nl heeft simpel niet het budget om een gespecialiseerde advocaat in te huren.”

Vrijheid van meningsuiting
Het is een principiële kwestie, benadrukt hij. „In hoeverre is een internetforum aansprakelijk voor de dingen die daar worden gepost? En hoe zit het met de vrijheid van meningsuiting? Een niet onderbouwd bericht als ‘Henk is een oplichter’ kan niet en wordt natuurlijk verwijderd. Maar onderbouwde kritiek moet kunnen.”

Op Bokt is al jaren een levendige discussie gaande over het werk van PzB. Mensen verwijten Ten Napel onder andere dat hij zich schuldig maakt aan ‘verkapte paardenhandel’. De manier van werken zou het leed bij sommige dieren alleen maar verergeren, wordt gezegd.
Ten Napel ontkent en noemt de verwijten onjuist. Ten Napel wordt in Twente door de politie geroemd voor zijn inzet voor mishandelde dieren.

Verzwegen gebreken
PzB laat de herstelde paarden tegen betaling adopteren via een bruikleenconstructie. De paarden blijven eigendom van Paard zoekt Baas. Meerdere adoptanten beschuldigen Ten Napel ervan dat hij niet eerlijk was over de medische situatie van de dieren. Deze mensen zouden na de adoptie te maken hebben gekregen met verzwegen klachten. Met hoge medische kosten tot gevolg. Ze voelden zich misleid.

Meerderen zeiden dat ze het dier daarom terugbrachten. Maar volgens hen werd het paard dan gewoon opnieuw ter adoptie aangeboden. Zonder dat alsnog alle gezondheidsproblemen werden benoemd. Soms zou het paard dan onder een andere naam zijn aangeboden.

Een aantal van deze mensen stapte in 2023 met hun klachten uit de anonimiteit. Maar de dierenpolitie in Twente bleef pal achter Ten Napel staan.

Van ellende onder tafel
Van Bragt vindt dat onderbouwde klachten gewoon een plek verdienen op het forum. „Op Bokt wordt al 25 jaar fel gediscussieerd over ondernemers in de paardenwereld. Als we klachten kregen, zijn we er altijd uitgekomen. Maar voor Ten Napel is niets genoeg. Als er weer eens een bericht van hem binnenkomt, duiken onze vrijwilligers bij wijze van spreken al van ellende onder tafel.”

De zaak tegen Bokt diende in juni al bij de kantonrechter in Arnhem. Maar die is alleen bevoegd om een uitspraak te doen in zaken tot 25.000 euro. Ten Napel wilde zijn claim tijdens de zitting niet matigen. De kwestie werd daarom doorverwezen naar een andere rechtbank.

Bron: Tubantia
Wat Bokt dus niet mag publiceren, mag hopelijk hier dus wel:
Henk Ten Napel is dus een oplichter, en ook nog eens een narcistische oplichter. En omdat de dierenpolitie van Twente hem geprezen hebben, is ie een beetje naast zijn schoenen gaan lopen. Neer met zo'n lul.
  Redactie Frontpage woensdag 15 juli 2026 @ 14:44:35 #39
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_221343222
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:38 schreef ArnieAlberts het volgende:
Inmiddels is het nieuws ook door Nu en in België (het Laatste Nieuws) opgepakt. En in Tubantia wordt Henk Ten Napel weggezet als 'geprezen dierenredder'. Nee sorry, het is gewoon een lul eerste klas. Hij beweert dat door de vermeende 'laster' hij al veel donaties is kwijtgeraakt. Dat doet toch niets af van het delen van eerlijke, negatieve ervaringen met je schijnbaar slecht gerunde toko/stichting?
Nu, HLN, Tubantia (en AD en aanverwanten), is allemaal DPG, dus gewoon hetzelfde bericht. Maar die hebben wel vaker er twijfelachtige gekleurde berichtgeving waarin ze de commercieel aantrekkelijkste kant kiezen ipv objectief nieuws te brengen.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_221343530
quote:
9s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:44 schreef LTVDK het volgende:

[..]
Nu, HLN, Tubantia (en AD en aanverwanten), is allemaal DPG, dus gewoon hetzelfde bericht. Maar die hebben wel vaker er twijfelachtige gekleurde berichtgeving waarin ze de commercieel aantrekkelijkste kant kiezen ipv objectief nieuws te brengen.
Dat is toch wel laster richting DPG, eens kijken of ze Danny gaan aanklagen voor deze grove leugens.
  Redactie Frontpage woensdag 15 juli 2026 @ 15:20:13 #41
500946 crew  Professionele-Idioot
Palm Beach Pete
pi_221343548
Whahahahaa Stichting Paard zoekt Baas gaat internet leren kennen. Succes losers. Als je ziet wat op Trustpilot staat man man man.

Net zoals in de gouwe ouwe begin tijd van internet
I'm just Palm Beach Pete, gonna play some tennis today, going into town, have lunch.
  woensdag 15 juli 2026 @ 15:21:33 #42
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221343558
Kent u het Streisand effect? :7.

En FUCK DPG, hard :r.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_221343696
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 15:20 schreef Professionele-Idioot het volgende:
Whahahahaa Stichting Paard zoekt Baas gaat internet leren kennen. Succes losers. Als je ziet wat op Trustpilot staat man man man.

Net zoals in de gouwe ouwe begin tijd van internet
Daar staan ze ook op: https://nl.trustpilot.com/review/www.paardzoektbaas.nl

Vreemd genoeg klagen ze die site dan weer niet aan. Als ze consequent waren, zouden ze die site ook moeten aanklagen. En als de rechter PzB in het gelijk stelt, zouden dit soort sites dus ook opgedoekt kunnen worden, wat mij onwaarschijnlijk lijkt.
  Redactie Frontpage woensdag 15 juli 2026 @ 15:30:57 #44
Palm Beach Pete
pi_221343761
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 15:28 schreef -Stranger- het volgende:

[..]
Daar staan ze ook op: https://nl.trustpilot.com/review/www.paardzoektbaas.nl

Vreemd genoeg klagen ze die site dan weer niet aan. Als ze consequent waren, zouden ze die site ook moeten aanklagen. En als de rechter PzB in het gelijk stelt, zouden dit soort sites dus ook opgedoekt kunnen worden, wat mij onwaarschijnlijk lijkt.
Die gaan niet winnen.
I'm just Palm Beach Pete, gonna play some tennis today, going into town, have lunch.
pi_221345140
quote:
Bokt heeft dan ook niet een eigenaar die vindt dat hij en zijn hele gezin moeten kunnen leven van de inkomsten. Bokt is feitelijk nog steeds gewoon een simpel phpBB forumpje gerund door vrijwilligers dat ergens 1 servertje nodig heeft en verder geen kosten heeft. Danny wil dat FOK! een winstgevend bedrijf is en wil die winst halen uit donaties. Niet heel gek dat niemand voor die onzin in de rij staat :')
No amount of money ever bought a second of time.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 18:12:49 #46
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_221345213
Terechte klacht.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  Redactie Frontpage woensdag 15 juli 2026 @ 18:26:08 #47
Palm Beach Pete
pi_221345308
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 17:58 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]
Bokt heeft dan ook niet een eigenaar die vindt dat hij en zijn hele gezin moeten kunnen leven van de inkomsten. Bokt is feitelijk nog steeds gewoon een simpel phpBB forumpje gerund door vrijwilligers dat ergens 1 servertje nodig heeft en verder geen kosten heeft. Danny wil dat FOK! een winstgevend bedrijf is en wil die winst halen uit donaties. Niet heel gek dat niemand voor die onzin in de rij staat :')
Simpel phpBB forumpje :') de versie van Bokt is zwaar aangepast.
  FOK!Fotograaf vrijdag 17 juli 2026 @ 17:01:53 #48
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_221363229
Ik heb inmiddels een (ex) adoptant gesproken en daar de adoptiecontract van ingezien. het klopt van geen kanten, het is een koopcontract maar wordt als een leenconstructie opgesteld, er zitten ook wat discutabele eisen in.
Ook het adoptiebedrag moest worden overgemaakt op een andere rekening dan de rekening van PZB.

Ben heel benieuwd hoe dit gaat eindigen bij de rechter in december
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
  zaterdag 25 juli 2026 @ 19:13:37 #49
328189 ArnieAlberts
pi_221430836
Heb inmiddels vernomen dat er intussen 50k is opgehaald ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')