Een cadeau krijgen en die dan achterlaten bij de beste man thuisquote:Erdogan deelt vuurwapens uit op NAVO-top, Jetten laat zijn exemplaar in Ankara
Een vuurwapen met zes scherpe kogels en bijbehordend schoonmaaksetje. Met dat relatiegeschenk stuurde de Turkse president Erdogan NAVO-leiders weer naar huis na de top in zijn land. Het leidde tot extra werk voor beveiligers en ambassademedewerkers.
De Britse premier Starmer mag zijn exemplaar bijvoorbeeld niet meenemen naar huis, hoewel Erdogan in een begeleidend briefje toestemming gaf voor de uitvoer ervan. Het Verenigd Koninkrijk kent echter strenge vuurwapenwetten en dus bleef het wapen achter op de ambassade in Ankara.
Ook premier Jetten liet het exemplaar dat hij kreeg, met zijn naam op de loop gegraveerd, achter in Turkije. Daar wordt het onklaar gemaakt. De premier nam het wapen volgens de Rijksvoorlichtingsdienst wel aan, omdat dat gebruikelijk is bij officiële geschenken.
Ontdekt bij thuiskomst
De Canadese premier Carney droeg zijn exemplaar over aan de politie om onbruikbaar te maken. Er zal later een "gepaste bestemming" voor worden gezocht, zoals misschien een museum. De munitie bleef achter in Turkije.
Premier De Wever van België kwam er pas bij thuiskomst achter wat hij in zijn cadeautasje had meegekregen. Toen zijn delegatie hoorde wat andere leiders hadden ontvangen, pakte ook hij het cadeautje uit, nog op de landingsbaan van militair vliegveld Melsbroek. Zijn exemplaar ligt nu in de wapenkluis van de luchtvaartpolitie. Er zal later worden bepaald wat ermee gebeurt.
Ook EU-leiders Ursula von der Leyen en António Costa kregen een revolver mee. Costa laat weten dat zijn beveiliging zich erover heeft ontfermd en de Belgische wet zal worden gevolgd om het mee te kunnen nemen naar Brussel. Von der Leyen heeft nog niet laten weten wat zij met het wapen wil doen.
NAVO-secretaris-generaal Rutte was nog niet bereikbaar voor de vraag of hij ook een revolver heeft gekregen en wat hij dan daarmee gaat doen.
Heeft geen actieve herinnering aan het bezit van een vuurwapen.quote:NAVO-secretaris-generaal Rutte was nog niet bereikbaar voor de vraag of hij ook een revolver heeft gekregen en wat hij dan daarmee gaat doen.
Lijkt me voor de leider van een land geen probleem.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:15 schreef SebbeSwensje het volgende:
Je hebt niet alleen toestemming nodig voor de export, maar ook voor de import.
Ze zijn niet specialer dan ik, dus ik zou niet weten waarom dat geen probleem is.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:18 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Lijkt me voor de leider van een land geen probleem.
Wereldleiders zijn een stuk gelijkwaardiger dan jij en ik helaas!quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:20 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ze zijn niet specialer dan ik, dus ik zou niet weten waarom dat geen probleem is.
Jij en ik zijn het al niet eens, dus ik waag dat te betwijfelen.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:21 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wereldleiders zijn een stuk gelijkwaardiger dan jij en ik helaas!
quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:14 schreef Mikeytt het volgende:
"Premier De Wever van België kwam er pas bij thuiskomst achter wat hij in zijn cadeautasje had meegekregen."
Die Belgische premier, is dat een ontzettende introvert die met letterlijk geen enkele andere leider heeft gesproken, ofwa?@:capuchon_jongen
Is een Turks wapen, Sarsilmaz SR 38, 650 dollar ofzo. Geen kattenpis, maar ook weer niet heel duur voor zo'n type revolver.quote:Op donderdag 9 juli 2026 16:23 schreef Sodeknetters het volgende:
Baas, die Erdo. Geeft gewoon een stapel Colt Pythons weg.
Die dingen zijn geld waard, geloof me!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |