https://www.businessinsid(...)1#2-vienna-austria-9quote:Kopenhagen is nog steeds de meest leefbare stad ter wereld.
Dat blijkt uit de nieuwe ranglijst van de Economist Intelligence Unit (EIU) van 173 steden, waarbij vijf criteria worden gebruikt om de levenskwaliteit te beoordelen: stabiliteit, gezondheidszorg, cultuur en milieu, onderwijs en infrastructuur.
„De aanhoudende dominantie van Kopenhagen is te danken aan de consistentie op alle vlakken, in plaats van aan één enkel opvallend sterk punt,” aldus Ana Nicholls, directeur sectoranalyse bij de EIU.
Vorig jaar nam Kopenhagen de koppositie over van Wenen. Beide steden behaalden ook dit jaar weer een perfecte score van 100 in een aantal categorieën, waaronder een perfecte score voor onderwijs en infrastructuur. Kopenhagen behield ook zijn score van 100 voor stabiliteit; in deze categorie wordt gekeken naar de prevalentie van criminaliteit en andere bedreigingen. Wenen behield zijn perfecte score voor gezondheidszorg.
Volgens de EIU behaalden alle topsteden een perfecte score van 100 voor onderwijs, en bijna alle een 100 voor gezondheidszorg. Veel van de topsteden scoorden 95 voor stabiliteit, terwijl de rest van de top 10 een perfecte score behaalde.
Door een daling op het gebied van cultuur en milieu zakte Zürich op de ranglijst, maar de stad haalde nog steeds de top 10. Tokio steeg dit jaar en maakte de top compleet.
Uit eigen ervaring kan ik mededelen dat waar je ook woont in Australie, je te veel betaalt voor je woning. Sydney is een van de duurste steden ter wereld. Melbourne is goedkoper, maar dat komt omdat ze daar veel meer criminaliteit hebben. Mijn Deense vrienden hoor ik eigenlijk alleen maar klagen over de belastingdruk. Dan blijven alleen Wenen en Zurich over. Ja, mijn collega's uit Wenen zijn daar niet weg te krijgen. Daar zit dus wel wat in.quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:17 schreef knoopie het volgende:
Al een paar dagen oud nieuws, maar de ranglijst van EIU met de most livable cities is weer online. De top vijf is weer grotendeels een stoelendans tussen de oude bekenden Copenhagen, Wenen, Melbourne, Sidney en Zürich.
[..]
https://www.businessinsid(...)1#2-vienna-austria-9
Ik krijg het idee dat betaalbaarheid sowieso een ondergewaardeerd begrip is in deze ranglijst. Al die steden zijn er vooral voor de rijken. En Amsterdam stond ooit nog in de top 10.quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:30 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Uit eigen ervaring kan ik mededelen dat waar je ook woont in Australie, je te veel betaalt voor je woning. Sydney is een van de duurste steden ter wereld. Melbourne is goedkoper, maar dat komt omdat ze daar veel meer criminaliteit hebben. Mijn Deense vrienden hoor ik eigenlijk alleen maar klagen over de belastingdruk. Dan blijven alleen Wenen en Zurich over. Ja, mijn collega's uit Wenen zijn daar niet weg te krijgen. Daar zit dus wel wat in.
Ik weet niet precies in hoeverre de prijs meegenomen wordt in de beoordeling van EIU. Aangezien Zürich en Genf ook best hoog staan, denk ik dat de kosten niet (echt) meegenomen worden.quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:30 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Uit eigen ervaring kan ik mededelen dat waar je ook woont in Australie, je te veel betaalt voor je woning. Sydney is een van de duurste steden ter wereld. Melbourne is goedkoper, maar dat komt omdat ze daar veel meer criminaliteit hebben. Mijn Deense vrienden hoor ik eigenlijk alleen maar klagen over de belastingdruk. Dan blijven alleen Wenen en Zurich over. Ja, mijn collega's uit Wenen zijn daar niet weg te krijgen. Daar zit dus wel wat in.
Als dat ook maar een half procent (vrij ruime inschatting) van de bevolking betreft moet je je afvragen in hoeverre dat van invloed is op leefbaarheid van een stad als geheelquote:Op donderdag 9 juli 2026 09:53 schreef Hathor het volgende:
Ik hoor van Australiers zelf hele andere geluiden over de leefbaarheid in Melbourne. Schijnt een broeinest van radicale moslims te zijn. De Bondi schutters kwamen er ook vandaan.
quote:Dit is de heks van Sier-Kon-Fleks
Ze woont in Kopenhagen
Ledere dag doet zij wat geks
En alle mensen klagen
O, wat een heks, wat een akelige heks
Hoe lang moet dat nog duren?
Wie wil de heks van Sier-Kon-Fleks
Voorgoed het bos in sturen?
Op zondag neemt zij de kolonel
En tovert hem om in een mokka-stel
Op maandag doet zij niet zoveel
Dan jakkert zij op haar bezemsteel
Op dinsdag eet zij een schooljuffrouw
En laat het verder maar blauw-blauw
Op woensdag neemt zij het mokka-stel
En tovert het om in een kolonel
De vreugde is maar van korte duur
Hij zit nog onder het glazuur
Op donderdag neemt zij het dameskoor
En schuift het onder de voordeur door
Op vrijdag bijt zij de griffier
En wikkelt hem in vloeipapier
Op zaterdag gaat zij in het bad
Zodat het in de rondte spat
En verder speelt zij met haar kat
Het spelletje van 'wie doet me wat'
Dat is op zich wel waar, maar als je in een stad gaat wonen dan doe je dat waarschijnlijk omdat je wil genieten van de typische voordelen van een stad. Goed OV/Infrastructuur, cultuur, goede voorzieningen (onderwijs/ gezondheidszorg). Dat is relatief goed afgedekt door de criteria in dit lijstje.quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:59 schreef Discombobulate het volgende:
Elk land/stad heeft wel z'n eigen voordelen en nadelen. Die lijstjes zijn zo onzinnig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |