abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221279373
quote:
Raadslid mag niet verder spreken vanwege gebruik van het woord 'omvolking'

WESTLAND - Jasper van der Voort, fractievoorzitter van Forum voor Democratie in de gemeente Westland, is woensdagmiddag het woord ontnomen tijdens de raadsvergadering. Het raadslid kreeg een waarschuwing van burgemeester Bouke Arends nadat hij het woord 'omvolking' uitsprak. Toen hij dit vervolgens opnieuw deed, greep de burgemeester in.

De afgelopen jaren heeft deze situatie zich al meerdere keren voorgedaan. Telkens gaf Van der Voort daar met hoorbare tegenzin gehoor aan. Nu zette hij Arends feitelijk voor het blok door de waarschuwing te negeren.

Van der Voort noemde de 'massale immigratie' één van de grootste bedreigingen voor de sociale cohesie in Westland. Toen hij in dat verband over 'omvolking' sprak, onderbrak de burgemeester hem.

'U kunt het nog één keer noemen, maar dan ontneem ik u het woord. U weet hoe ik daarover denk, ik wil dat woord niet horen', zei hij. Op de vraag van Van der Voort waarom hij dat deed, antwoordde Arends dat het om een 'racistische term' gaat.

Ondanks de waarschuwing herhaalde Van der Voort het woord alsnog. 'Voorzitter, wij zijn tegen de omvolking.' Daarop legde de burgemeester hem direct het zwijgen op. 'U bent het woord ontnomen.'

Desondanks wilde Van der Voort zijn betoog voortzetten. Maar de burgemeester maakte op zijn beurt duidelijk dat hij niet verder mocht spreken.
Tsja, hoe moet je het proces waarbij de autochtone bevolking wordt vervangen door niet westerse volkeren dan noemen? Bevolkingsvervanging? Leuk bij scrabble, praktisch onbruikbaar. Verkleuring? Vind ik omvolking een netter woord. Cultuur marxisme? Is te breed.

Ik zelf gebruik vaak het woord verloedering. Iedereen weet wat bedoeld wordt, maar je trapt er niet mee op tere zieltjes. Zelfs de uberlinkse Volkskrant redactie neemt hier geen aanstoot aan (denk ik). Dus ik zou de lokale FvD dan ook willen adviseren om dit woord te gebruiken.

Wat zou er nou in het hoofd van zo'n burgemeester omgaan? "yessss ik heb weer een goede daad gedaan, dadelijk lekker naar huis tegen mijn vrouw vertellen" _O-
pi_221279384
Misschien homeopathische verdunning?
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_221279409
Het is altijd wel vermakelijk hoe bepaalde mensen gaan steigeren bij gebruik van het woord omvolking.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_221279430
Er vooral aandacht aan geven inderdaad, dan verdwijnt het ongewenste woordje vast weer.
pi_221279453
Progressievo's houden een boekje bij met verboden woorden. Dat gebruiken ze vervolgens om tegenstanders te demoniseren en te censureren. Hetzelfde gebeurt nu ook met 'remigratie'.
pi_221279465
quote:
De theorie die in het afgelopen decennium is opgekomen, draait om het idee dat de westerse bevolking wordt vervangen door migranten.
Kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die dit geloven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')