abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221263189
Hai Hai,

Later dit jaar ga ik met mijn vrouw en kind van 3 jaar een 4-tal maanden op reis. Het wordt een diverse reis waarbij we de volgende bestemmingen al zeker hebben en ook al grotendeels geboekt.

• Madagaskar
• Reunion
• Laos
• Vietnam

Als laatste willen we terugvliegen via het Midden-Oosten. Omdat ik echt een fan ben van de arabische / perzische cultuur (lees; niet het extreme geloof maar wel de mensen, de gebouwen, het eten en de ruige woestijnen) heb ik een aantal dingen op het oog. Maar gezien ons reisverleden waarbij we echt vaak off the beaten path (lees; Kirgizië, Xinjiang China, Iran, Paraguay, Bolivia etc) zijn gegaan heeft mijn voorkeur echt Saudi-Arabië. Het is pas recentelijk opengesteld, wordt nog weinig bezocht door toeristen en heeft een rijke historie).

Zijn er meer mensen op dit forum die hier al eens geweest zijn? Wat was jullie manier van reizen? En hoe vond je dit? Of zou je dan toch eerder Oman aanraden (vanwege de kleinere afstanden)?

Sorry, als hier al een topic over bestaat maar kon deze niet zo snel vinden.
pi_221263304
Ik heb er eind jaren '90 gewoond vanwege het werk van m'n pa, maar toen was ik een jongentje van 9-10 en was het land nog enorm anders dan het nu is natuurlijk. Ik kan me nog best wel wat herinneren, zeker hoe indrukwekkend en uitgestrekt de woestijnen waren en hoe groot dat contrast was met de luxe van bijvoorbeeld Riyadh.

Maar wat ik me vooral kan herinneren is hoe enorm streng het land toen nog was, met alles. Wij zijn toen ook een keer op vakantie geweest in Bahrain en het is bijzonder hoe enorm veel vrijer het daar was.

Ik kan een heel topic volkalken met verhalen, maar verder geen idee hoe relevant mijn ervaringen nog zijn :P
pi_221264917
Geen ervaring mee. Hopelijk zien we jou en je vrouw en kind weer in goede gezondheid terug.
En verwachten we natuurlijk hele mooie verhalen. Over de natuur. Over de cultuur. En over de vriendelijke mensen aldaar.
En mooie foto's uiteraard. Als dat daar is toegestaan.
pi_221265085
Nooit in Saoedi Arabië geweest, maar het lijkt me persoonlijk niks, zou er niet heen willen. Veel te repressief en gesloten, en het is bijna alleen maar woestijn. Ben wel in oa Iran en Egypte geweest. Iran is natuurlijk ook niet vrij te noemen, maar daar heeft de oudere bevolking nog wel vrijheid gekend. En de jonge mensen in steden als Esfahan zijn er vaak behoorlijk progressief. Ook Egypte kent veel meer vrijheid, en is meer op toerisme ingesteld. Daar kun je ook de enorme woestijn doorkruisen en van oase naar oase gaan. Is wel een aanrader, de white desert is supermooi. Je zou ook een land als Jordanie kunnen overwegen. Vergeleken met de vier andere landen die je noemt valt SA wel wat uit de toon.

Maar als je toch naar SA gaat verwachten we idd wel een uitgebreid reisverslag!
pi_221265821
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 17:16 schreef Farenji het volgende:
Nooit in Saoedi Arabië geweest, maar het lijkt me persoonlijk niks, zou er niet heen willen. Veel te repressief en gesloten, en het is bijna alleen maar woestijn. Ben wel in oa Iran en Egypte geweest. Iran is natuurlijk ook niet vrij te noemen, maar daar heeft de oudere bevolking nog wel vrijheid gekend. En de jonge mensen in steden als Esfahan zijn er vaak behoorlijk progressief. Ook Egypte kent veel meer vrijheid, en is meer op toerisme ingesteld. Daar kun je ook de enorme woestijn doorkruisen en van oase naar oase gaan. Is wel een aanrader, de white desert is supermooi. Je zou ook een land als Jordanie kunnen overwegen. Vergeleken met de vier andere landen die je noemt valt SA wel wat uit de toon.

Eerlijk gezegd ben ik meer nieuwsgierig naar de ervaringen op Reunion.
pi_221268660
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 17:16 schreef Farenji het volgende:

Van wat ik er vanuit YouTube videos van heb gezien is SA steeds progressiever aan het worden. Dat hoeft voor mij niet eens perse. Wij vinden het ook geen probleem om bedekt gekleed te zijn in Iran. Ik hou er juist van als landen hun eigen identiteit behouden.

Ik zie prachtige beelden voorbij komen van Al Ula, wadi al disah,Rijal Almaa een de orde wijken van Jeddah.

Bij de omgeving van Al Ula krijg ik enorme Jordanië Wadi Rum vibes (ook al geweest) en dat trekt mij enorm.

Veiligheid maak ik mij niet druk om, schijnbaar is het een van de veiligste landen ter wereld.
pi_221268676
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 18:25 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd ben ik meer nieuwsgierig naar de ervaringen op Reunion.
Deel ik graag als we er zijn geweest. Is voor ons de brug om de reis vanuit Madagaskar door te zetten naar Azië.
  Moderator donderdag 9 juli 2026 @ 11:29:41 #8
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_221281787
Ik zou er nooit heen willen maar ik ben uiteraard benieuwd naar je ervaringen.

Verder klinkt de planning zo random :D Steeds 2 landen/gebieden naast elkaar en dan ook nog SA ertussen. Het flowt niet voor mijn gevoel :')
5 - 28 februari Thailand O+
pi_221282436
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 11:29 schreef MaJo het volgende:
Ik zou er nooit heen willen maar ik ben uiteraard benieuwd naar je ervaringen.

Verder klinkt de planning zo random :D Steeds 2 landen/gebieden naast elkaar en dan ook nog SA ertussen. Het flowt niet voor mijn gevoel :')
Doel was om een zo divers mogelijke reis op te zetten van landen waar we nog niet zijn geweest. Madagaskar is nog altijd onze nr.1 droombestemming en vanuit daar vlieg je in een uurtje naar Reunion.

Azië hebben we grotendeels al gezien in hoofdlijnen en vanuit Reunion via Kuala Lumpur was het zeer gunstig om door te vliegen naar Laos. Bij Laos trekken we naar het zuiden en steken daar de grens over via Pakse naar Hue. Dit is een stuk efficiënter en goedkoper dan vliegen.

Uiteindelijk hebben we op de terugweg nog bijna een maand over en is juist het midden-oosten voor ons altijd heel fijn geweest. Dit breekt ook mooi de lange terugreis met een kind.

In 2014 hebben we een jaar lang rondgereisd en toen was inderdaad de flow veel natuurlijker, maar toen hadden we ook veel minder van deze wereld gezien waardoor het ook logischer gemaakt kon worden. Daar hebben we in Azië bijna alles overland gedaan (vanuit Kirgizië helemaal naar Kuala Lumpur) en toen gevlogen naar Sumatra om vanuit daar 2 maanden Indonesië te doen. Dat 'flowde' inderdaad top!
  Moderator donderdag 9 juli 2026 @ 17:50:22 #10
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_221285092
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 12:20 schreef Argonath het volgende:

[..]
Doel was om een zo divers mogelijke reis op te zetten van landen waar we nog niet zijn geweest. Madagaskar is nog altijd onze nr.1 droombestemming en vanuit daar vlieg je in een uurtje naar Reunion.

Azië hebben we grotendeels al gezien in hoofdlijnen en vanuit Reunion via Kuala Lumpur was het zeer gunstig om door te vliegen naar Laos. Bij Laos trekken we naar het zuiden en steken daar de grens over via Pakse naar Hue. Dit is een stuk efficiënter en goedkoper dan vliegen.

Uiteindelijk hebben we op de terugweg nog bijna een maand over en is juist het midden-oosten voor ons altijd heel fijn geweest. Dit breekt ook mooi de lange terugreis met een kind.

In 2014 hebben we een jaar lang rondgereisd en toen was inderdaad de flow veel natuurlijker, maar toen hadden we ook veel minder van deze wereld gezien waardoor het ook logischer gemaakt kon worden. Daar hebben we in Azië bijna alles overland gedaan (vanuit Kirgizië helemaal naar Kuala Lumpur) en toen gevlogen naar Sumatra om vanuit daar 2 maanden Indonesië te doen. Dat 'flowde' inderdaad top!
Dan begrijp ik het wat beter :) Wat een gave dingen hebben jullie al gedaan zeg. Centraal Azië lijkt me ook fantastisch O+

Toch nog even terugkomend op dat SA steeds "progressiever" wordt, ik denk dat je je daarin vergist. Naar toeristen zijn ze inderdaad wat relaxter maar het blijft een repressief en zeer streng regime. Bovendien dragen ze bij aan een toename van extremistische islam wereldwijd en proberen dat weer te bedekken met mooie grote projecten, zoals sports washing en megalomane projecten als The Line. Allemaal supertof hoor maar wat daar onderligt zou ik niets aan bij willen dragen :N
5 - 28 februari Thailand O+
  donderdag 9 juli 2026 @ 18:12:29 #11
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221285245
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 21:10 schreef Argonath het volgende:

[..]
Van wat ik er vanuit YouTube videos van heb gezien is SA steeds progressiever aan het worden. Dat hoeft voor mij niet eens perse. Wij vinden het ook geen probleem om bedekt gekleed te zijn in Iran. Ik hou er juist van als landen hun eigen identiteit behouden.

Ik zie prachtige beelden voorbij komen van Al Ula, wadi al disah,Rijal Almaa een de orde wijken van Jeddah.

Bij de omgeving van Al Ula krijg ik enorme Jordanië Wadi Rum vibes (ook al geweest) en dat trekt mij enorm.

Veiligheid maak ik mij niet druk om, schijnbaar is het een van de veiligste landen ter wereld.
Ben je in Jordanië destijds ook in Aqaba geweest?

Dat was vroeger grondgebied van SA en als je dat weet, begrijp je ook waarom het er o.a. daar zo oerconservatief is. Ontzettend veel burka's, nog minder vrouwen op straat in de avond bijvoorbeeld.

Ik vond het er erg onprettig. Voor vrouwen nog veel erger, de Westerse vrouwen waar wij mee waren konden daar niet alleen over straat zonder lastig gevallen te worden.

Misschien komt dit ook wel vanwege het feit dat Jordanië er een badplaats (voor alleen al dan niet 'schaars' geklede Westerse toeristen dus) van heeft gemaakt, dat kan ik niet beoordelen.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221285796
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2026 18:12 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Ben je in Jordanië destijds ook in Aqaba geweest?

Dat was vroeger grondgebied van SA en als je dat weet, begrijp je ook waarom het er o.a. daar zo oerconservatief is. Ontzettend veel burka's, nog minder vrouwen op straat in de avond bijvoorbeeld.

Ik vond het er erg onprettig. Voor vrouwen nog veel erger, de Westerse vrouwen waar wij mee waren konden daar niet alleen over straat zonder lastig gevallen te worden.

Misschien komt dit ook wel vanwege het feit dat Jordanië er een badplaats (voor alleen al dan niet 'schaars' geklede Westerse toeristen dus) van heeft gemaakt, dat kan ik niet beoordelen.
Yes ook in Jordanië geweest, Alhoewel dat alweer 2008 was. Zeer fijn land vond ik het destijds. Ben ook in Aqaba geweest maar kan niet zeggen dat ik jouw ervaringen deel. Maar dat is wellicht ook een andere tijdsgeest.

Sowieso heb ik meer moeite met de nog steeds bestaande apartheid in Zuid Afrika, dan met de repressieve gedachtengoederen in het M-O. Het is niet aan ons om onze westerse cultuur op te leggen, dat moet van binnenuit gevoed worden. Ik geloof erin dat juist door toerisme daar te boosten, de mensen aldaar ook kunnen zien dat een beetje meer progressiviteit juist veel voordelen kent voor iedereen.
pi_221285884
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 19:44 schreef Argonath het volgende:
Ik geloof erin dat juist door toerisme daar te boosten, de mensen aldaar ook kunnen zien dat een beetje meer progressiviteit juist veel voordelen kent voor iedereen.
Dit vind ik een wat westerse overdreven optimistische benadering. Ook roze bril. Terwijl toerisme welbeschouwd zeer destructief werkt op de wereld als geheel. En zeker het massatoerisme wat volgt als er wat te zien is.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_221315308
Bijzonder. Zal er zelf nooit heengaan, zeker niet met mijn vriendin die daar geen flikker waard is.

Maar benieuwd naar je verslagen.
  maandag 13 juli 2026 @ 11:52:01 #15
483584 incel
they/them
pi_221321874
Zou ik niet doen als niet moslim, zeker niet met een vrouw. Je bent gewoon niks waard in de ogen van die cultuur. Onnodig gevaar.
pi_221328946
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 19:51 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dit vind ik een wat westerse overdreven optimistische benadering. Ook roze bril. Terwijl toerisme welbeschouwd zeer destructief werkt op de wereld als geheel. En zeker het massatoerisme wat volgt als er wat te zien is.
Ik vind het ook een overdreven westerse benadering om maar te eisen dat landen zich meer gaan houden aan onze westerse normen en waarden. Dat haalt ook veel van de charme weg bij het bezoeken van zo'n land. Ik kijk in Australië liever naar de originele Aboriginal cultuur, dan naar hun westerse koloniale verleden (zonder daar oordelend in te zijn). En ja, ik besef me dat het allemaal geen rozengeur en manenschijn is ;-)

Mij zie je overigens niet op plekken waar massatoerisme de plekken hebben beschadigd en de magie hebben weggehaald. Het enige waar ik het de afgelopen paar jaar niet kon laten was Angkor Wat. Maar vond zelf de kleine tempels aldaar veel interessanter en magischer.

Voor degene die wel geïnteresseerd zijn in Saudi Arabië, is de verwachte planning ongeveer zo:

- Riyadh / Diriyah en Edge of the World
- Buraidah
- Hail en omgeving
- AlUla
- Wadi al Disah
- Tabuk - vlucht naar Jeddah
- Jeddah
- Vlucht terug naar huis na 4 maanden reizen.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 11:32:03 #17
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221329574
Dat soort landen moet je niet heen willen als je van je gezin houd.
De wetten zijn daar niet zoals hier en als je denkt dat je rechten hebt als buitenlander dan vergis je je heeeel erg.

Er hoeft maar iets te gebeuren en je komt het land gewoon niet uit. En denk maar niet dat de nederlandse ambasade voor je in de bres springt.

Doe het niet. En als je echt heel graag wil, ga dan alleen.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 11:37:01 #18
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221329607
quote:
15s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 11:32 schreef junkiesietze het volgende:
De wetten zijn daar niet zoals hier en als je denkt dat je rechten hebt als buitenlander dan vergis je je heeeel erg.

Er hoeft maar iets te gebeuren en je komt het land gewoon niet uit. En denk maar niet dat de nederlandse ambasade voor je in de bres springt.

Wat een onzin weer.

Je kunt veilig reizen naar Saudi Arabië. En zolang je zorgt dat je niet topless op het strand gaat liggen, openbaar dronkenschap vertoont of andere rare fratsen is er weinig aan de hand.
O ja, in het reisadvies staat de grens met Jemen te mijden.
Wie dit leest is een lezer van dit
  dinsdag 14 juli 2026 @ 11:50:05 #19
438527 MissButterflyy
pi_221329949
Denkt dat de grootste onveiligheid op het moment zit in aanvallen die Iran kan uitvoeren, niet de islam of de cultuur.
Blijf uit de buurt van aardolieraffinages.

Zou voor mij toch een reden zijn die regio over te slaan. Wie weet hoe ver het nog gaat escaleren.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 12:44:53 #20
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221330393
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 11:37 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Wat een onzin weer.

Je kunt veilig reizen naar Saudi Arabië. En zolang je zorgt dat je niet topless op het strand gaat liggen, openbaar dronkenschap vertoont of andere rare fratsen is er weinig aan de hand.
hoevaak ben jij er geweest?
en ik heb ook een auto.
pi_221331147
quote:
15s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 11:32 schreef junkiesietze het volgende:

Natuurlijk wacht ik tot de situatie in Iran is getemperd en als dat niet gebeurd dan ga ik niet naar SA. Maar qua rondreizen als reiziger heb ik mijzelf echt goed genoeg geïnformeerd om te weten dat dit een super veilig land is en ook gastvrij voor kinderen.

Maar heb het gevoel dat je een mening hebt over een land waar je je nog nooit in hebt verdiept.
Je wilt niet weten hoeveel mensen mij hebben gewaarschuwd toen ik een aantal jaar terug naar Iran ging. Dikke doei! Het was oprecht één van de veiligste en meest gastvrije landen die ik heb bezocht. Hou je gewoon aan de regels en gebruiken en voor de rest: geniet :)
  dinsdag 14 juli 2026 @ 14:37:55 #22
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221331578
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 13:34 schreef Argonath het volgende:

[..]
Natuurlijk wacht ik tot de situatie in Iran is getemperd en als dat niet gebeurd dan ga ik niet naar SA. Maar qua rondreizen als reiziger heb ik mijzelf echt goed genoeg geïnformeerd om te weten dat dit een super veilig land is en ook gastvrij voor kinderen.

Maar heb het gevoel dat je een mening hebt over een land waar je je nog nooit in hebt verdiept.
Je wilt niet weten hoeveel mensen mij hebben gewaarschuwd toen ik een aantal jaar terug naar Iran ging. Dikke doei! Het was oprecht één van de veiligste en meest gastvrije landen die ik heb bezocht. Hou je gewoon aan de regels en gebruiken en voor de rest: geniet :)
https://www.telegraaf.nl/(...)?recommender=Proteus

Nou veel plezier he
en ik heb ook een auto.
pi_221331596
quote:
Zoals gezegd, ik hou het in de gaten. Uiteindelijk zijn we daar pas in februari 2027 dus dat duurt nog lang.
pi_221331670
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 11:37 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Wat een onzin weer.

Dat dacht die vrouw die laatst verkracht werd in Pakistan ook.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 15:15:45 #25
438527 MissButterflyy
pi_221331855
quote:
15s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 12:44 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
hoevaak ben jij er geweest?
Hoevaak ben jij er geweest? Heb even het reisadvies gecheckt.
Het is geen Afghanistan of Irak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')