Bij Uno-X Mobility zien we acht knakworsten aan het vertrek. Knakworst 1 is de klimmende knakworst, de knakworst die vorig jaar zesde werd in de Tour. Het is een knakworst die vaak een mindere dag heeft, waarna hij zich via een vroege vlucht toch weer naar een mooie positie in het klassement weet te knokken. Een soort luxere uitvoering van Guillaume Martin, als het ware. Knakworst 2 is de enige renner op aarde die beter is geworden door aan te komen. Deze knakworst at nooit een knakworst, op een gegeven moment was hij zo dun dat hij niet meer vooruit te branden was. Toen waren de knakworsten in de aanbieding en at hij iedere dag een blik, inclusief dat gore vocht. Nouja, deze Knakworst 2 is sindsdien niet meer te houden. Vorig jaar won deze knakworst zelfs een rit in de Tour, een grandioos succes voor Uno-X. Gezien zijn prestaties dit jaar valt het niet uit te sluiten dat hij dit kunststukje gaat herhalen. Knakworst 3 is een Deense knakworst, een knakworst die ooit een paar jaar voor Astana reed, zonder daar een koers uit te rijden. Hij keerde terug naar het oude
nest en dat bleek een succesvolle zet te zijn, in de recente Dauphiné bleek hij op de tweede dag de beste van een kopgroepje te zijn. Zomaar een ritzege voor een willekeurige knakworst, je blijft je verbazen. Knakworst 4 is recent Deens kampioen geworden. Dat is ergens heel lullig, want Knakworst 4 gaat er aan het eind van het jaar mee stoppen. Wellicht herziet hij dat besluit, zeker als hij een goede Tour rijdt. Knakworst 4 is een renner die in het verleden twee ritten heeft gewonnen in de Tour, ondanks het succes op het Deense kampioenschap zie ik hem dat succes nu niet herhalen. Al weet je het nooit met die knakworsten, ze hebben allemaal altijd één wonderdag. Alsof er een soort geheime bron van energie in zo'n blik zit, en die energie gaat iedere dag naar een andere coureur. Knakworst 5 is de tweelingbroer van Knakworst 1, het lullige is alleen dat al het talent naar Knakworst 1 is gegaan. Knakworst 5 is niet zo goed en zou eigenlijk ook niet aanwezig zijn in deze Tour, het is dat een andere knakworst ziek werd. De knakworst die ziek werd won een paar jaar geleden in de Vuelta een rit in Barcelona, toch lullig dat je dan niet terug kunt keren op dezelfde plek. Gelukkig voor Unox zijn al die knakworsten inwisselbaar, je gooit er eentje op de grond en dan vat je gewoon een andere uit de pan, klodder mosterd erop, niets meer aan doen. Knakworst 6 is misschien nog wel de meest inwisselbare knakworst van allemaal, maar wel de knakworst van dienst in de Noorse trui. Op het Noorse kampioenschap deden er bijna geen renners mee die niet voor Unox rijden, dus was het lootjes trekken en uiteindelijk was Knakworst 6 de gelukkige. Een van de slechtste knakworsten, iemand die nooit in beeld rijdt, maar hij mag nu wel een opvallende trui dragen. Knakworst 7 reed vorig jaar namens Bahrein nog een tijdje in de rode trui rond in de Vuelta. Gepiekt op een goed moment, Unox stond meteen klaar met een flinke zak met geld om de zoveelste identieke Noor aan het karakterloze geheel toe te voegen. Knakworst 7 maakte dankbaar gebruik van dit aanbod en is sindsdien heerlijk aan het rentenieren. Wel aanwezig in de Tour, op basis van zijn jaar tot nu toe is dat niet heel terecht. Hier had ook een andere knakworst kunnen rijden. Knakworst 8 is de snelle knakworst, de man voor de massasprints. Een beer van een gozer, die vorig jaar de Omloop won. Dit jaar niets gewonnen, dat blijft zo. Knak, zei de worst.
De echte thuisploeg van deze Tour is NSN Cycling Team. Deze ploeg, waarvan we de vorige naam niet noemen, wordt sinds dit jaar gesponsord door NSN, Never Say Never, een bedrijf uit Barcelona. Een van de gezichten van dit bedrijf is Andrés Iniesta, die speciaal voor de gelegenheid naar Barcelona is afgereisd om samen met de kopman op de foto te gaan en een mooi wervend praatje te houden. De kopman van de ploeg is Biniam Girmay, Bini! Bini won twee jaar geleden drie ritten en de groene trui, waarna hij vorig jaar een mindere Tour kende. Hij werd wel nog tweede op de eerste dag, maar verder viel het tegen. Dat lag deels aan hemzelf, deels aan de ploeg. Hij werd niet echt gesteund, vaak was hij al zijn knechten al kwijt op vijf kilometer van het eind. Dan moest hij zichzelf een weg naar voren banen en had hij vaak geen kracht meer over tegen de tijd dat de sprint begon. Voor hem de reden om op zoek te gaan naar een nieuwe ploeg, de keuze viel uiteindelijk op NSN. Het idee was dat hij daar de absolute kopman zou zijn, maar dan met betere knechten om hem heen. Die gedachte pakt voorlopig vrij goed uit, nadat hij in heel 2025 geen wedstrijd won is hij in 2026 weer aan het winnen geslagen. Drie zeges tot nu toe, dat is nog niet geweldig voor een sprinter, maar als we het vergelijken met het jaar ervoor is het een enorme vooruitgang. Het materiaal schijnt beter te zijn, dat kan ik moeilijk verifiëren, maar ik zie sowieso dat de omkadering beter is. Ineens zitten er wel mannetjes om Bini heen in de finale, onmisbaar voor een sprinter. Zo won hij bijvoorbeeld in Almeria, die dag werd hij zo goed gebracht dat hij zelf maar drie trappen op kop hoefde te doen. Perfect is het nog niet, nadat hij op de eerste dag van de Ronde van België goed werd gebracht en hij die rit ook winnend kon afsluiten ging het de dagen daarna een paar keer mis. Deze trein is beter dan zijn vorige, maar er lopen treintjes rond die nog beter zijn. Ook zijn de renners nog steeds aan elkaar aan het wennen, Bini is pas sinds kort koersen aan het rijden met zijn nieuwe lead-out, Jake Stewart. Deze Stewart is van plan om een van de beste lead-outs van het peloton te worden, dat mag hij tijdens deze Tour aan de wereld tonen. Voor Bini zou dit een goede Tour moeten zijn, omdat de eerste sprint pas volgt na een aantal lastige dagen. Hij komt beter over de bergen dan de gemiddelde sprinter. Hij heeft misschien wat minder topsnelheid, maar als de rest al een beetje vermoeid is komt hij bovendrijven. Dat was de theorie achter zijn succes in 2024, dat kan ook de theorie zijn in 2026. Zeker na zijn zege in de Ronde van België, waar hij Merlier en co klopte, is hij nu weer een van de favorieten voor de sprints. En een van de favorieten voor de groene trui. Met een lead-out als Stewart ziet de wereld er ineens een stuk mooier uit, al hoeven we ook weer niet te verwachten dat hij iedere sprint wint. Ik ben al dik tevreden met één ritzege, dat is gezien de concurrentie al een prestatie van wereldformaat. Naast lead-out Askey vindt hij Lewis Askey in zijn trein, een van de beste vrienden van Stewart. Ook een snelle man, die als de parcoursen nóg een tikkeltje lastiger zijn ook zelf voor een resultaat kan gaan, zoals hij bewees tijdens de lastigste rit van de Ronde van België. Wel iemand die nooit wint, haalt alleen maar ereplaatsen. Ga daarom maar gewoon aan de slag voor Bini, ik wil liever geen andere belangen zien. Matis Louvel is een ander wagonnetje in deze trein, wel een minder indrukwekkende wagon. Stewart en Askey tot je beschikking hebben is pure luxe, Louvel is behelpen. Ooit wel een aardige coureur, paar goede jaren gehad bij Arkea, maar het gaat momenteel toch allemaal vrij moeizaam. Tom Van Asbroeck is dan weer een man met oneindig veel ervaring. Kan heel nuttig zijn, als hij aanwezig is tenminste. Vraag me af of hij nog het niveau heeft voor de Tour, hij is hier ook alleen maar omdat Boivin geblesseerd is uitgevallen. Krists Neilands kan in de sprintvoorbereiding ook wat werk verrichten, tijdens de rest van de Tour zie je hem misschien wel eens in de aanval verschijnen. Maar niet zo vaak als Marco Frigo, de verloren broer van Marc Soler. Frigo is iemand die het liefst iedere dag in de aanval gaat, ook echt een karakter. Geen toeval dat hij na dit seizoen naar UAE gaat, het is haast een kopie van Soler, al heeft hij iets meer moeite met winnen. Verwacht Frigo veelvuldig in beeld. Mensen die altijd naar de Giro kijken kennen hem en zijn fratsen al, de rest van de wereld gaat hem nu ontdekken. En dan hebben we George Bennett nog. Sjors is kampioen van Nieuw-Zeeland, kicken truitje. Een man die ooit heel uitgesproken was op twitter, waarna hij voor UAE en een ander land ging rijden, beetje teleurstellend. Er moet brood op de plank komen, ja, maarja, iets meer principes hadden hem niet misstaan. Na enkele mindere jaren is Bennett dit jaar redelijk goed bezig, hij is de hoop van de ploeg zodra de weg een beetje omhoog loopt. Samen met Frigo, dan, maar Sjors is meer de echte klimmer. Vooral een ploeg die volledig rond Bini is gebouwd, met een paar vrijbuiters ernaast. Hup Bini!
Movistar komt met een voor Movistarbegrippen vrij treurige ploeg. Al hoeft het in de praktijk niet slechter uit te pakken dan de voorgaande jaren, zo is het dan ook wel weer. Jarenlang trok men naar de Tour met Enric Mas als kopman, maar dat viel altijd tegen. Enric ontwikkelde daardoor zelfs een dusdanig groot complex dat hij dit jaar absoluut niet de Tour wilde rijden. Of hij viel, of hij viel tegen, het was altijd iets in de Tour. Daarom wilde hij graag eens de Giro rijden, want daar zou de druk minder groot zijn. Wat denken jullie? Rijdt hij me een partij een teringslechte Giro, hahaha. Enfin, omdat Mas de Tour niet wilde rijden was er een nieuwe kopman nodig en die kopman is Cian Uijtdebroeks geworden. De Belg trok van Visma naar Movistar om de kopman te kunnen spelen en dat gaat eigenlijk helemaal niet zo slecht. Natuurlijk, absolute top is Uijtdebroeks niet, maar voor een 8e plaats in Catalonië en een 7e plaats in de Dauphiné hoef je je ook weer niet te schamen. In principe schat ik hem wel in als een potentiële kandidaat om de top tien te halen in deze Tour, maar dat gaat niet op een manier zijn die lang zal blijven hangen. Cian wil nog wel eens een aanvalletje plaatsen, maar daar mist hij op een vrij flagrante wijze de explosiviteit voor. Hij kan beter volgen en alles op zijn eigen tempo doen, dan zit er wel een keurige anonieme 9e plaats in. Flink wat punten voor Movistar, doen ze het voor. Het is eigenlijk onvoorstelbaar, maar de hele ploeg van Movistar is rond Uijtdebroeks gebouwd. Bijna alle andere renners staan in zijn dienst, al is dat voor een deel ook toeval. Ivan Romeo had hier moeten zijn, die had mooi een rol als vrijbuiter kunnen vervullen, maar daar moest wegens een blessure een streep doorheen. Ik had gehoopt op Natnael Tesfatsion als vervanger, maar mijn Natu mag niet mee. In plaats daarvan hebben ze maar weer de immer betrouwbare Nelson Oliveira uit de mottenballen gehaald. De eeuwige Portugees, die begint aan zijn 24e grote ronde. Altijd de finish gehaald, een knappe statistiek. Hij mag nu weer veel werk verrichten voor zijn ploeggenoten, vooral onzichtbaar werk. Recent in de Giro nog een paar keer gezien in functie van Aular met name, maar een rappe man is er in dit geval niet bij. Het zijn echt allemaal klimmers of mannen voor het vlakke werk, naast Oliveira nemen ze op dat gebied ook Michel Hessmann mee. De doperende Duitser is een favoriet van de ploegleiding, hij is er altijd bij in de grote koersen, zonder dat daar veel aanleiding voor lijkt te zijn. Blijkbaar een nuttige kracht, een betrouwbare pion, een noeste arbeider, dat soort teksten komen dan naar voren. Met Romo staat er een verrassende naam aan het vertrek, na een voortijdig vertrek in de Giro hebben ze hem de Ronde van Zwitserland laten rijden en nu mag hij ook ineens de Tour doen. Als alles draait een goede klimmer, dat konden we dit jaar nog in de Itzulia zien, maar het draait heel vaak ook niet. Dit lijkt me geen ideale voorbereiding op de Tour, ik verwacht een vrij anonieme koers van Romo. Ik verwacht ook niet dat Jefferson Cepeda veel in beeld gaat rijden, al is de Ecuadoraan bezig aan een behoorlijk goed seizoen. Een behoorlijk goede klimmer, die af toe dankzij een enigszins aanwezig eindschot een top 10 weet te scoren. In deze Tour zal hij vooral in dienst rijden van Uijtdebroeks, de Belg afzetten op een klim en het hem dan maar verder zelf laten uitzoeken. Einer Rubio is er ook bij, uiteraard is Einer Rubio van de partij. Het is het doel van Einer om dit jaar alle drie de grote rondes te rijden en om onduidelijke redenen is Movistar akkoord gegaan met dat plan. Rubio hebben we al in de Giro gezien, waar hij onderhand iedere dag in de aanval ging, zonder veel succes overigens, en nu gaat hij dus ook de Tour rijden. Weer iedere bergrit in de aanval, zonder succes, vermoed ik. Houden we twee jonge Spaanse talenten over, Raul Garcia Pierna en Pablo Castrillo. Garcia Pierna zal ook veelvuldig in de aanval gaan, zoals hij in de afgelopen Dauphiné ook deed. Meerdere ereplaatsen bij elkaar gefietst, al kwam de zege nooit in de buurt. Hopelijk neemt hij zijn aanvalslust wel mee, naast de benen van vorig jaar. Dan kan hij een vermakelijke rol gaan spelen, we hebben toch altijd een paar mafketels nodig die er gewoon voor gaan. Saaie lullen genoeg, laat dikkertje Raul maar gewoon met z'n kop door de muur knallen. Pablo Castrillo kennen we dan weer vooral van de Vuelta van twee jaar geleden, toen hij ineens twee bergritten won vanuit de vlucht. Die benen heeft hij daarna heus nog wel eens getoond, maar dit jaar niet echt. Ik ben een beetje bang voor een herhaling van de Tour van vorig jaar, toen hij volledig anoniem rondreed en een mentale inzinking nabij was. De druk was na de Vuelta en de transfer naar Movistar wat te groot geworden, een ontredderde Castrillo viel te zien in het nieuwe seizoen van El Dia Menos Pensado. We hopen maar dat hij daar nu wat beter mee om kan gaan, blijft als het draait een vermakelijke coureur. Alle ballen op Cian, en tussendoor een beetje vrijbuiten met jongens die doorgaans weinig succes boeken. Waar zijn de tijden van Quintana, Landa en Valverde gebleven? Movistar rijdt overigens rond in een nieuw truitje, een truitje met meer blauw. Ook een truitje met een ode aan Barcelona en de Sagrada Familia, al moet je dan wel héél goed kijken. Amper zichtbaar, zoals alles bij Movistar is het weer halfbakken gedaan.
We zijn aangekomen bij Lotto-Intermarche, een ploeg die is ontstaan uit de fusie tussen Lotto en Intermarché, klinkt wel logisch als je het zo zegt. Die fusie is nog geen doorslaand succes, mogen we wel stellen. Een van de (op z'n minst volgens hemzelf) belangrijke pionnen, Aike Visbeek, is inmiddels vertrokken, daarnaast lijken heel wat renners ook het hazenpad te kiezen. De fusie was noodzakelijk om te overleven, maar de toekomst ziet er nu alsnog niet heel rooskleurig uit. De kopman is Arnaud De Lie, een ontzettende grapjas. Op zijn goede dagen is Arnaud haast onklopbaar, die goede dagen zijn er alleen steeds minder. Het is altijd iets met Arnaud, zijn vorm kan soms per week wisselen, ik zou daar als ploeg gek van worden. Op zaterdag fietst hij heel het peloton naar huis, op zondag is hij na 100 meter al gelost. Al gaat de ploeg ook niet altijd handig met hem om, omdat er al een leegloop is geweest hebben ze bij Lotto weinig opties en sturen ze De Lie toch maar naar iedere koers toe. In aanloop naar de Giro werd hij ziek omdat hij in een koers in Wallonië, die hij won, over natte wegen had gereden. Daardoor had hij misschien wel een poepbacterie binnengekregen, ja! Daar had zo'n beetje heel Lotto last van, alsnog stuurden ze iedereen gewoon naar de Giro. Ze gingen binnen een paar dagen alsnog ziek naar huis, maar niet voor dat ze de rest van het peloton ook nog even hadden aangestoken. De Lie ging in de Giro dus snel naar huis, na vier dagen al, waarna hij even later terugkeerde in de Ronde van Wallonië. Daar reed hij een paar dagen als een drol rond, haha, als een drol, om dan ineens op een muurtje in Eupen iedereen belachelijk te maken. In de koersen nadien was hij vervolgens weer nergens te vinden. Geen peil op te trekken. In aanloop naar de Tour schijnt hij opnieuw ziek te zijn geworden, al zou deze ziekte minder erg zijn dan de ziekte voorafgaand aan de Giro. Alsnog kun je het wel uittekenen: op dag twee en drie zien we De Lie al in laatste wiel van het peloton bungelen, waarna hij op de eerste de beste drempel meteen moet lossen. Dit wordt niets, zoals hij in de Tour überhaupt nog nooit goed heeft gereden. En toen dacht Cancellara: daar ga ik mijn budget op stukslaan! De andere kopman van Lotto luistert naar de naam Lennert Van Eetvelt. Bijna hetzelfde verhaal, alleen is Neusspray Lenny een klimmer en geen sprinter. Als alles een beetje loopt is hij een buitengewoon goede klimmer, het loopt alleen meestal voor geen meter. Bijna net zo vaak ziek, zwak of misselijk als De Lie, maar omdat hij minder een winnaarstype is gaat het niet zo vaak over hem. Na een matige Giro waarin hij het eind niet haalde heeft hij geen koers meer gereden, het zal me verbazen als hij nu een goede Tour gaat rijden. Dat wordt natuurlijk niets, maar ook hij heeft wel alvast een transfer te pakken. Ze verlaten Lotto allemaal, al heeft Lotto ook wel minder plezier van ze gehad dan je mag verwachten. Nog een vertrekkende renner: Liam Slock. De man die zichzelf in één klap onsterfelijk maakte door juichend over de finish te vallen in de GP Gippingen. Zijn eerste zege als prof, en wat voor een. Hij reed samen met Vlasov en Carapaz naar de finish, begon aan zijn sprint, liet Vlasov en Carapaz zijn hielen zien en met de handjes omhoog wilde hij over de finish komen, tot een windvlaag zijn fiets onder hem vandaan rukte. Hij viel en gleed over de finish. Hij kwam samen met zijn fiets net op tijd over de finish, waardoor de zege wel op zijn naam kwam te staan. Een van de meest memorabele momenten van het jaar, ik denk dat de naar Bahrein vertrekkende Slock er deze Tour niet veel aan gaat toevoegen. Een renner die zich goed aan het ontwikkelen is, maar je tonen in de Tour is nog een ander verhaal. Wellicht een keer in een goede vlucht, dan is het wel een jongen om in de gaten te houden. De vierde vertrekkende renner is Georg Zimmermann, als Duitser ligt hij ook goed in de markt. Toch van belang voor een ploeg als Lidl-Trek, bijvoorbeeld. Zimmermann kennen we wel, een redelijke klimmer die zich vaak wel laat zien in een vlucht. Zo won hij een paar jaar geleden nog bijna een rit, hij werd een keer tweede achter Bilbao. Dit jaar won hij dan weer in eigen land Eschborn-Frankfurt, hij liet daar zien over rappe benen te beschikken. Een van de betere kaarten van Lotto, al moet dan wel alles goed vallen. Lars Craps werd ooit naar de ploeg gehaald omdat hij een boezemvriend is van Lennert Van Eetvelt, de grap is dat hij ondertussen beter presteert dan Van Eetvelt. Craps toonde zich als klimmer in de Dauphiné, waar hij 14e werd. Laten we zeggen dat het hem deze Tour moet lukken om 34e te worden, prima voor een debuut. Jenno Berckmoes is dan weer de koning van de kleine koersen, de Balwaaze Belgium Tour, dat is echt zijn niveau. De Tour? Vorig jaar geen moment in beeld gereden, dit jaar ook niet. Uitstekende renner, je moet alleen een Astanapuntenpakprogramma voor hem uittekenen, dan is hij onhoudbaar. ONZE HUUB is er ook bij, Huub Artz! HUUB is een fenomeen, al ben ik bang dat ze hem vooral in dienst gaan laten rijden van De Lie en Van Eetvelt. Ik vind dat Huub lekker iedere dag in de aanval moet gaan, hup Huub! Een aanvaller pur sang, met een prachtige stijl, onzin om hem vast te ketenen wegens een paar falende kopmannen. Ben ik nog iemand vergeten? Oja, Baptiste Veistroffer. Nog een aanvaller pur sang, Veistroffer is in staat om deze Tour 21 dagen in de aanval te rijden. Is dit jaar zowaar echt goed gaan rijden, wat hem zelfs een ritzege opleverde in de Ronde van Oman. Leek me vorig jaar nog een slechte renner, dit jaar is hij flink bezig om mijn ongelijk te bewijzen. Als Lotto massaal gaat aanvallen kunnen ze deze Tour gaan kleuren, ze moeten alleen af van het idee dat je iets aan De Lie en Van Eetvelt hebt. HUUB en Baptiste iedere dag een Trofeo Baracchi laten doen, perfect.
Bij Cofidis is Ion Izagirre afgaande op de rugnummers de kopman, al kan het ook een eerbetoon zijn aan de Bask die bezig is aan zijn laatste maanden als professioneel wielrenner. Ion gaat na het seizoen afscheid nemen, hopelijk wordt dit een uitstekende last dance. Het zou geweldig zijn als hij aan het eind van zijn carrière nog een zege weet te pakken, geheel belangeloos als ik ben gun ik hem dat. Een paar jaar terug won hij een rit in de Tour, zoals hij ook ooit een rit won in de Giro en de Vuelta, ik hoop dat hij er nu nog eentje aan toe kan voegen. Heb ik wel een hard hoofd in, na een uitstekend begin van het jaar, waarin hij onder meer een geweldige Itzulia reed, vond ik hem de laatste koersen minder overtuigend. Je kijkt naar zijn uitslagen en ziet dan een derde plaats in La Route d'Occitanie verschijnen, maar die derde plaats reed hij op een tactische wijze bij elkaar. Bergop werd hij gelost, daarna keerde hij terug en reed hij op een slim moment weg terwijl de rest naar elkaar keek. Natuurlijk, met gogme kom je een eind, maar de benen waren gewoon niet indrukwekkend genoeg om het verschil te maken in de Tour. Zag je daarna ook in dat wedstrijdje in Andorra, in een toch niet al te indrukwekkend deelnemersveld werd hij pas negende. Met zijn koersinzicht en zijn leepheid kan hij altijd een keer succesvol zijn vanuit de vlucht, maar ik heb er helaas niet al teveel vertrouwen in. Op papier lijkt me die rit naar Belfort wel wat, kan hij na de beklimming van de Ballon d'Alsace nog even een laatste masterclass dalen weggeven. Misschien wel samen met Alex Aranburu, de andere Bask van de ploeg. Alex is ook weer bezig aan een grandioos jaar, hij won dit jaar op magistrale wijze wederom een rit in de Itzulia, waarna hij recent ook weer een rit in de Ronde van België wist te winnen. Twee koersen waar hij altijd uitblinkt, in het Baskenland staat hij op punt, en op dat muurtje in Durbuy is hij ook altijd van de partij. In de Itzulia won hij wel op de manier zoals hij het in de Tour ook moet doen, vanuit de vlucht. Alhoewel, die rit op de derde dag, dat is er ook wel echt eentje voor hem. Al moet je ook zo eerlijk zijn om te concluderen dat hij in de Tour vaak niet heel overtuigend rondrijdt, vorig jaar was zijn beste uitslag een 14e plaats in Parijs. Dromen mag, maar er moet eigenlijk nog wel een laagje bovenop om echt kans te maken in de Tour. Buiten de twee Basken, dit jaar de absolute puntenpakkers van Cofidis, zijn de ogen gericht op Milan Fretin. De Belgische sprinter krijgt zelfs een volledige trein mee, terwijl hij toch een relatief moeilijk jaar heeft. Hij brak zijn elleboog in de Scheldeprijs, dat hielp natuurlijk niet mee, maar alsnog heeft Cofidis vertrouwen in hem gehouden. Met Piet Allegaert en Jenthe Biermans heeft hij twee Belgen rond zich, allebei ook rappe mannen, al heeft Allegaert zijn snelheid niet vaak laten zien de laatste jaren. Biermans heeft wel zo van die dagen, vooral als de rit iets lastiger is geweest, maar nu gaan alle ballen dus op Fretin. Ik ben niet helemaal thuis in de keuken van Cofidis, geen idee wie de lead-out mag doen, maar daar zouden ze ook zomaar Hugo Page voor kunnen gebruiken. De Fransman reed de afgelopen jaren al meerdere keren de Tour in dienst van Intermarche, waar hij Bini mocht ondersteunen. Dat deed hij vorig jaar op een tamelijk erbarmelijke manier, misschien toch maar hopen op Biermans en Broodje Piet. De grote Kirsch, de Oostenrijker met de enigszins aanwezige moedervlek, maakt ook deel uit van de trein, hij wordt wat vroeger ingezet. En dan hebben we baanfenomeen Benjamin Thomas nog, de man die in de Tour wel eens dicht bij een ritzege was. Hem zien we waarschijnlijk ook nog wel eens in de vlucht verschijnen, maar op de vlakke dagen wordt alles op Fretin gezet. Een optimistische strategie, maar je moet iets, Cofidis zijnde. Het tijdperk Coquard is wel voorbij, in ieder geval.
Een mond vol: Pinarello Q36.5 Pro Cycling Team. De afgelopen jaren heette die ploeg Q36.5 en zo noem ik ze eigenlijk nog steeds, al hoor je ze nu dus eerder Pinarello te noemen, aangezien dat de eerste naam is. Hoe dan ook, dit is de ploeg van Doug. En van Ivan Glasenberg, de puissant rijke Zuid-Afrikaan die met miljoenen smijt. Hij wil graag Seixas halen voor een miljoen of 13, goed man. Mauro Schmid binnenhalen voor twee miljoen, lekker man. Dat dit geen leugens zijn kunnen we zien aan het salaris van Tom Pidcock, de kopman van deze ploeg. Hij is een van de bestbetaalde renners van het peloton, alleen Pogacar weet hem te overtreffen. Is dat salaris voor Pidcock terecht? Nouja, daar kun je over twijfelen. Hij is wel tot bloei gekomen bij deze ploeg, getuige zijn derde plaats in de Vuelta van vorig jaar. Dat was voor het eerst dat hij in een grote ronde liet zien te kunnen klimmen met de beste renners. Of hij dat nu ook in de Tour kan laten zien? Geen idee, joh. Tom Pidcock is een onvoorspelbare en wispelturige renner. Een renner met een kapotte knie ook, die knie speelt soms op en dan kan hij ineens pelotonvulling worden. Helpt niet mee dat hij een paar maanden terug in de Ronde van Catalonië in een ravijn reed en daarbij weer op zijn knie viel, maakt de kans net wat groter dat die blessure nu toch weer de kop opsteekt. Recent liet Pidcock wel weer zien in goede vorm te zijn, hij won een klimwedstrijd in Andorra. Al vond ik hem daar niet direct heel indrukwekkend, hij won vooral op een tactische manier, en dankzij een ijzersterke Chris Harper. De Australische klimmer is er ook bij in de Tour, hij gaat een belangrijke adjudant zijn. Fun fact: Chris Harper won ooit een rit in de Giro. Dat is iedereen vergeten, want dat was de rit waar Del Toro en Carapaz naar elkaar keken en Simon Yates dankzij kampioenenmaker Wout van Aert met de eindzege ging lopen. Maar goed, Harper is in vorm dus, klaar om Pidcock richting een goed klassement te begeleiden. Een derde plaats lijkt me nu niet voor de hand te liggen, de Vuelta was toch net iets minder goed bezet dan deze Tour. Maar het is Pidcock, hij kan altijd verrassen. En hij hoeft het natuurlijk niet alleen van het klimwerk te hebben, zo'n rit op de derde dag is er ook wel eentje voor hem. Kijk maar naar een Milaan-San Remo, Pidcock kan op meerdere terreinen uit de voeten, en op een wonderdag kan hij zelfs een tijd Pogacar volgen. Hij zal zich wel tonen, daar ben ik niet bang voor. Het publiek moet wel even goed opletten als ze hem zoeken, het zwarte truitje van Q36.5 is ingeruild voor een lichtblauw exemplaar, dit nieuwe truitje zorgt voor een betere thermoregulatie, jawel! Nuttig, nu er een hittegolf zit aan te komen. Voor deze ploeg is het overigens een debuut in de Tour, al ligt dat er maar net aan hoe je het bekijkt. Doug heeft de Tour natuurlijk al afgewerkt met MTN-Qhubeka en alle namen die de ploeg daarna droeg, maar in principe is die ploeg opgeheven en bleef toen alleen de continentale opleidingsploeg over. Uit die continentale ploeg is vervolgens weer dit ProTeam ontstaan. Dus het is een nieuwe ploeg in de Tour, maar ook weer niet. Al is de Afrikaanse identiteit wel volledig weg, Doug, lul. Douglas Ryder, voor de dagjesmens. Xabier Mikel Azparren is ook mee, de Bask is vooral een hardrijder en hij zal wat kopwerk mogen verrichten voor Pidcock. Een nuttige kracht, die je ook in kunt zetten als Fredje Wright op het idee komt om voor de sprint te gaan. Geen idee of dat het plan is, maar met Fred kun je altijd voor een ereplaats gaan. Niet voor de zege, dat lukt alleen op het Britse kampioenschap. In iedere andere koers wordt hij maximaal tweede, arme Fred. De vloek van Roglic, kan niet anders. Met Brent Van Moer is er nog een hardrijder mee, Doug houdt van zijn Belgische middelmaat. Van Moer komt wellicht een keer in een vlucht terecht, verder is het op zich wel een goede jongen om Pidcock uit de problemen te houden. De grijze Howson is dan weer meer een klimknecht, eentje die de afgelopen jaren zelf ook wel wat goede resultaten boekte. Een man die piekt in sommige 2.1-koersen, in een WT-koers is het al heel wat als hij nuttig werk kan verrichten voor een ander. Tot slot hebben we hier nog twee Belgen, twee renner die vorig jaar allebei voor Alpecin reden. Quinten Hermans en Xandro Meurisse, die laatste wekte bij mij nogal wat razernij op door in de Ronde van Zwitserland met Jhonatan Narvaez naar de finish te rijden. Gokje? Hij werd tweede. Ja. Lekker gewerkt, Xandro. Goede renner wel, heel behoorlijke klimmer ook. Vorig jaar 22e in de Tour, al heeft hij vaak maar weinig invloed op het verloop van de koers. Hermans is dan weer meer iemand voor de heuvelritten, waarin hij aan het eind een sterk eindschot heeft. Alleen zijn er niet zo gek veel heuvelritten, en zit hij natuurlijk bij Pidcock in de ploeg. Dat wordt werken geblazen, maar gelukkig is het salaris goed.
Romain Grégoire is de man die het mooiste shirtje van allemaal mag dragen, het truitje van Frans kampioen dat geproduceerd wordt door Groupama-FDJ. Geen moeilijk gedoe, nee, gewoon blauw-wit-rood, met zo min mogelijk aandacht voor de sponsoren en zoveel mogelijk aandacht voor de vlag. Grégoire gaat een waardige drager zijn, al gaat hij dat vooral tonen in iedere koers behalve de Tour. Hij begint aan zijn derde Tour, de vorige twee keren liet hij geen verpletterende indruk achter. In de heuvelritjes vol muurtjes in het begin van de Tour van vorig jaar noteerde hij wel enkele ereplaatsen, daarna verdween hij in de anonimiteit. Die heuvelritten ontbreken nu, dus gaat het lastig worden voor Grégoire om zich te onderscheiden. Al won hij recent in de Ronde van Zwitserland wel een rit vanuit de vlucht, op die manier moet hij dan ook maar de show gaan stelen in de Tour. Al gaat die trui hem wat dat betreft niet helpen, als hij in de aanval wil gaan zal men op zijn wiel rijden. Een vloek en een zegen, zo'n trui. Groupama-FDJ
United komt verder met een stevige portie ellende aanzetten, de rest van de ploeg is het aanzien niet waard. Clément Berthet is een behoorlijke klimmer en kan ook een nuttige kracht zijn voor een kopman, maar die kopman ontbreekt in deze Tour. Ooit hadden ze Pinot, daarna hoopten ze op Gaudu, maar nu hebben ze eigenlijk niemand. Berthet kan zelf voor de Cisse De Greef-trofee gaan, terwijl Guillaume Martin zichzelf weer op een wonderbaarlijke wijze richting de top 10 mag gaan fietsen. Ik heb laatst weer zo genoten van filosoof Martin, in de Dauphiné kwam hij tijdens de vijfde rit in een kansrijke vlucht terecht. Vanuit die vlucht leek hij een van de betere renners, maar wat gebeurde er? Hij bleek een van de minste vluchters te zijn en eindigde vanuit de kopgroep op de 15e plaats. Een dag later zat hij tijdens de volgende bergrit gewoon in het peloton. Wat gebeurde er? Hij werd 17e. Ja, dat is dus echt voer voor psychologen. De benen blokkeren als hij in de vlucht zit, als het vanuit het peloton moet lukt het ineens wel. Maarja, op die manier heeft hij zichzelf wel al naar een aantal mooie klassementen weten te fietsen. Nooit de beste klimmer, dus onderweg verliest hij een hoop tijd, maar hij pakt dan meestal een dag later direct weer vele minuten terug door in de aanval te gaan. Op die manier werd hij dit jaar bijvoorbeeld 11e in de Itzulia, en in de Dauphiné werd hij uiteindelijk 10e. In de Tour van vorig jaar werd hij 16e, terwijl het hem een paar jaar eerder ook wel eens is gelukt om 10e of zelfs 8e te worden. In wat een saaie Tour gaat worden is zoiets wel geinig om te volgen, hoe gaat Guillaume Martin-Guyonnet zich weer naar de 15e plaats jojoën? En hoe slecht zijn de benen als hij in de goede vlucht zit? Je zou bijna overwegen er een boek over te schrijven. Met Clément Braz Afonso is er nog een klein klimmertje mee, ook een aanvalslustig ventje. Ik vind hem niet zo goed, maar hij doet wel z'n best en op wilskracht komt hij redelijk ver. Ewen Costiou heb je ook nog, dat was bij Arkea een leuke renner, maar op een flitsend begin van het jaar na heeft hij bij Groupama-FDJ nog weinig laten zien. Dat wordt deze Tour dus ook niets, logischerwijs. Ewan Costiou, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Met Lorenzo Germani hebben ze ook een Duitse schlagerzanger meegenomen, dat lijkt me goed voor de sfeer in de bus. Oké, het is een Italiaan, maar kom op, dat kapsel kan echt niet. De prestaties ook niet. Hij is op zich niet slecht, hij haalt altijd keurig de finish, maar dit is zijn vierde jaar als prof en ik heb zijn naam nog niet vaak uitgesproken horen worden door een commentator. Een beetje een grijze muis, daar grossieren ze in bij Groupama. Ik noem een Clément Russo, de derde Clément van de ploeg. Een man die een beetje rap is, maar toch vooral iemand die je het beste kunt uitspelen in dienst van een sprinter. Nemen ze geen sprinter mee, oké. Nouja, niet dat ik Penhoët wel had meegenomen, maar als Astana Kanter mee kan nemen is in principe alles mogelijk. Dan had Russo in ieder geval nog een rol gehad, nu zie ik dat niet zo. Ik weet ook niet wat Quentin Pacher hier gaat doen. Dat was een paar jaar geleden een prima coureur, maar wat mij betreft is hij een beetje aan het wegdeemsteren. Mooie baard, ieder jaar steeds minder mooie prestaties. We gaan de avonturen van Martin volgen, ik hoop hem weer een keer een kwartier te zien verliezen in de simpelste afdaling ooit, verder is het voor de ploeg te hopen dat Grégoire een keer een goede dag heeft. Verder kunnen ze net zo goed niet meedoen, en dat is best pijnlijk als Franse ploeg. Als je dan bij die andere Franse ploeg ook nog eens de nieuwe Franse hoop aan het werk ziet staat het huilen je helemaal nader dan het lachen.
Nog maar een paar ploegen te gaan, we komen nu uit bij de geriatrische kliek van Cancellara. Tudor staat aan het vertrek met een van de oudste ploegen ooit, zeg ik zonder het te controleren. We beginnen met Julian Alaphilippe (34), ooit een van de beste renners op aarde. Da's lang geleden. Alaphilippe kan er helemaal niets meer van tegenwoordig, vooral omdat hij er ook echt geen reet meer om geeft. Beetje zuipen, beetje (salaris) stelen. Alaphilippe is een dief, maar Cancellara verdient het ook om bestolen te worden. Laten we Alaphilippe, die al een paar jaar steeds minder is gaan presteren, een dik driejarig contract aanbieden. Geniaal. We gaan hem deze Tour uiteraard wel een paar keer in de aanval zien gaan, maar de aanvalspogingen worden steeds krampachtiger en meelijwekkender. Het doel is niet meer winnen, het doel is om de uitzending überhaupt te halen. Echt heel pijnlijk om te zien, al heeft het ook wel iets vermakelijks. 'Daar gaat Alaphilippe. We wachten op de plof.' En de plof komt, meestal binnen de minuut. Een vaste rubriek, dat heb je nu eenmaal ook nodig tijdens zo'n Tour. Met Marc Hirschi (27) brengen ze ook hun andere overbetaalde kopman aan het vertrek. Da's helemaal erg, zaakwaarnemer Cancellara zag niet aankomen dat het een slecht idee was om Hirschi naar zijn eigen ploeg te halen. Ongeveer net zoveel hersencellen als haren op z'n hoofd, en dat zijn er steeds minder. Hirschi is een schim van zichzelf, en dat zag letterlijk iedereen aankomen. Sowieso is hij in de grootste wedstrijden nooit heel goed geweest, bij UAE lieten ze hem toch ook vooral Italiaanse najaarskoersjes opvegen. Op die ene controleloze coronatour na heeft hij in de grootste wedstrijden nooit op z'n best gepresteerd, dit wordt geheel in lijn met de rest van zijn seizoen een volledig anonieme vertoning. Maarja, aan het eind van de maand kijkt hij op zijn bankrekening en dan lacht hij ons allemaal uit. Gelukkig heeft Cancellara hier wel van geleerd. Dure kopmannen halen is misschien niet de juiste tactiek. Daarom smijt ik mijn budget stuk op De Lie en Groves, die altijd driekwart van het jaar geblesseerd zijn. Wat kan er misgaan? Tudor is echt een grappige ploeg, het is alsof je een niet zo'n slim persoon een eindeloos budget geeft. Oh, wacht, dat is ook zo. Arvid de Kleijn (32) is na een rampzalig jaar voor het eerst aanwezig in de Tour. Alles ging mis voor hem, eigenlijk vorig jaar al. Toen raakte hij zwaar geblesseerd. Dit jaar verloor hij zijn vader en werd hij in elkaar geslagen, erg aangenaam is dat niet. Hij kwam dit jaar pas in mei in koers en reed niet direct denderende uitslagen, maar na een paar redelijke sprints in de Ronde van België besloot de ploeg hem toch mee te nemen. Zijn vaste lead-out, Michael Zijlaard, is er niet bij, maar hij kan dan wel weer op een andere Nederlander rekenen. Rick Pluimers (25) moet belangrijk werk gaan verrichten voor De Kleijn, terwijl Pluimers hoopt dat hij zelf ook een keer een kansje krijgt, bijvoorbeeld tijdens de vierde rit. De Kleijn is de pure sprinter, Pluimers is wat meer de man voor de heuvelachtige ritten. Ik verwacht weinig van De Kleijn, zeker na een rommelig 2025 en een rommelig 2026, maar hij is in principe wel snel. Alles kan een keertje goed vallen, en dan zit er zomaar een keer een podiumplek in. Pluimers lijkt me iemand die in een aantal overgangsritten ook gewoon in de aanval moet gaan. Het jonkie van de ploeg, zeker als je het vergelijkt met een veteraan als Matteo Trentin (36). Trentin is nou net een van de renners die z'n salaris wel waard is, maar hij gaat dan weer weg bij Tudor. Een slimme en geslepen renner, die soms nog steeds goede uitslagen weet te boeken. Een handige jongen voor De Kleijn om in de buurt te hebben, dat scheelt alweer voor de positionering. Yannis Voisard (27) is dan weer een klimmer, soort van. Een Zwitser, in een Zwitserse ploeg. Heeft soms goede dagen, zo won hij dit jaar zelfs al een koers, maar meestal is hij toch eerder grijze middelmaat. Een man voor de 30e plaats in het klassement, zoiets. Met Michael Storer (29) hebben ze dan weer de 7e van de afgelopen Giro meegenomen, hij lijkt me alleen geen jongen die zo'n dubbel goed gaat verteren. Dat wordt een 27e plaats in deze Tour, volledig buiten beeld. En nu kijk ik naar zijn uitslagen en zie ik dat hij na een 10e plaats in de Giro vorig jaar 42e werd in de Tour, dat zit er dan toch redelijk boenk op. Marco Haller (35) is dan weer een krachtpatser die De Kleijn mag helpen in de vlakke ritten. En wellicht gaat ie nog een keer in de aanval, zo is Haller dan ook wel weer. Op andere dagen kan hij eventueel Trentin of Pluimers ondersteunen, altijd wel een betrouwbare kracht. En we vergeten nooit die ene keer dat hij Van Aert klopte in een sprintje in Hamburg. Een ploeg vol overbetaalde voormalig vedetten, en twee van ONZE jongens. Weinig toegevoegde waarde. Kapitaalkrachtig, maar zet ze op een fiets en ze zijn onmachtig.
TotalEnergies komt met een hilarische ploeg. Niet op een goede manier, natuurlijk. Er gaan wat geruchten rond over deze ploeg, het is onduidelijk of ze volgend jaar überhaupt nog bestaan. Total heeft als sponsor de oversteek gemaakt naar Ineos, ze zouden dit jaar nog afmaken bij deze ploeg, maar volgend jaar moet er eigenlijk een andere sponsor op het truitje staan. Of dat gaat lukken? Dat gaat met deze acht renners in ieder geval geen sinecure worden, zo maak je geen reclame voor jezelf. Jordan Jegat is de kopman, hij werd vorig jaar 10e in de Tour. Als hij dat kunststukje kan herhalen komt Total in ieder geval nog in beeld, van de andere renners zal het niet direct komen. Ook niet van Jegat zelf, toch ook een moeilijk jaar achter de rug, hij begon pas in april aan het seizoen. Wel meteen een paar mooie resultaten geboekt, al biedt een 22e plaats in de Dauphiné dan weer weinig perspectief op een 10e plek in de Tour. Opvallend genoeg is snelle man Emilien Jeannière er niet bij, al zou dat kunnen liggen aan het feit dat hij misschien bij de ploeg gaat vertrekken. Dat vinden Bernaudeau en Heulot niet zo leuk. Aan de andere kant, Jegat gaat waarschijnlijk ook weg. Wat overigens überhaupt slecht nieuws is voor Total, de tweede beste renner trekken allebei de deur achter zich dicht. Zonder Jeannière is er helemaal geen snelle man aan het vertrek bij Total, ze kunnen zich volledig gaan richten op het vullen van de vlucht van de dag. Daar hebben ze ook wel echt de renners voor, van iemand als Matteo Vercher mag je niet meer verwachten. Vorig jaar ook al aanwezig in de Tour, hij ging toen een paar keer in de aanval. Dat zal nu ook zo zijn, we zullen het nooit vergeten. Mathis Le Berre mag ook de vlucht van de dag vullen, dat leek ooit één voorjaar lang een talent, maar dat is er daarna nooit meer uitgekomen. Pure middelmaat, eigenlijk niet goed genoeg om de Tour te rijden. Om nog maar te zwijgen over Thibault Guernalec, wat een dramatisch niveau haalt die jongen. Een godswonder als hij Parijs haalt, dit is echt niet goed genoeg. Anthony Turgis zou dan in principe wel weer goed genoeg moeten zijn, dat liet hij onder meer zien met de zege in de gravelrit in de Tour van 2024. Sindsdien is hij wel steeds een beetje minder geworden, al heeft hij dit jaar alsnog wel wat ereplaatsen bij elkaar gefietst. Redelijk snel, misschien dat hij zich af en toe gaat smijten in een massasprint. Verder kan hij het net als in 2024 weer vanuit de vlucht gaan proberen, blijft over het algemeen een attractieve renner. Nicolas Breuillard is dan weer typisch zo'n renner die jarenlang op het Franse continentale niveau heeft gereden, waarna hij eindelijk een kans heeft gekregen bij een ProTeam. Een verhaal à la Marsman, al is Breuillard zich meer aan het ontpoppen als een klimmer. Zo werd hij vijfde in de Ronde van Turkije, daarvoor moest hij twee akelige aankomsten bergop zien te overleven. In de Dauphiné eindigde hij wat verder van de ereplaatsen, maar gezien de spoeling nogal dun is bij Total mag hij toch gewoon mee. Lekker aanvallen, en misschien bergop Jegat een keer helpen. Met Joris Delbove beschikken ze dan weer over iemand die recent heel sterk reed op het Franse kampioenschap, terwijl hij vorig jaar nog een rit won in de Tour du Rwanda. Een fenomeen, dus. Aanvallen tot je erbij neervalt, lijkt me het devies. Daar is Alexandre Delettre ook goed in. Total gaat de koers wel kleuren door in ieder geval zowat iedere dag in de aanval te gaan, maar verder is dit toch vooral pelotonvulling. Waar zijn de tijden van Voeckler en Rolland gebleven? Bring back Europcar. Overigens wel de vraag of ze überhaupt toestemming krijgen om in de aanval te gaan. In aanloop naar de ploegentijdrit hebben meerdere ploegen een training ingelast op het F1-circuit in Barcelona. Zo'n training werken ze eigenlijk altijd af op een gesloten circuit, een ploegentijdrit oefenen op de openbare weg gaat niet. Net op het moment dat Total bezig was aan hun training op het circuit kwam UAE aanzetten. Total had netjes gereserveerd, UAE niet. Ondanks het feit dat ze bij UAE niet gereserveerd hadden probeerden ze toch Total van de baan te jagen, maar Total weigerde. Bij UAE werken ze met een zwarte lijst, dus ondanks het feit dat ze hier zelf fout zaten zou het me niet verbazen als ze Total voor de wielen gaan rijden. Ze koersen daar vaak op gramschap en rancune, het zijn maffiose praktijken. De geest van Armstrong hangt nog steeds rond in het peloton, vraag maar aan Jorgenson. Als je ineens iemand van UAE ziet reageren als een renner van Total in de aanval gaat weet je waar het aan ligt, in ieder geval. Lekker onprofessioneel, maarja, dat is nu eenmaal de meest professionele ploeg van het peloton.
De voorlaatste ploeg is Team Picnic-PostNL, HAHAHAHAHAHA. Bij Picnic-PostNL gaan ze dit jaar voor
ritsucces. Wat houdt dat in? Nou, dat kan in principe alles betekenen. Je zou kunnen denken dat ze daarmee ritzeges bedoelen, maar nee, dat is het niet. Het kan ook al een ritsucces zijn als je het voor elkaar krijgt om iemand in de vlucht van de dag te plaatsen. Het kan eveneens een succes zijn als je goed met elkaar samen hebt gewerkt. Het kan ook een succes zijn als je in de bevoorradingszone succesvol een bidon hebt aangepakt. Het kan net zo goed een succes zijn als je het voor elkaar hebt gekregen om al fietsend te plassen, zonder te stoppen. Als je het dan ook nog eens voor elkaar hebt gekregen om dat te doen op een moment dat er geen publiek langs de kant staat waardoor je geen boete krijgt is de Tour eigenlijk al geslaagd. Ritsucces, zo moeilijk is dat niet. We maken die Tour met z'n allen veel te groot, veel te ingewikkeld. Het gaat om de kleine dingen. Stel dat je Parijs haalt, dat is eigenlijk toch gewoon heel knap? Goed communiceren, goed met elkaar samenwerken, op bepaalde punten in de koers goed in positie zitten, het is eigenlijk raar dat wij als buitenstaanders de prestaties van een ploeg puur afmeten aan het eindresultaat. We vergeten de weg naar het resultaat toe volledig. Wat nou als de jongens onderweg hun best hebben gedaan? Telt dat niet? Natuurlijk telt dat wel. Het gaat natuurlijk ook om de intentie, en de intentie is er bij Picnic-PostNL altijd. Flauw om ze af te rekenen op het feit dat ze er geen reet van kunnen. Dat gaan we niet meer doen. We mogen best wel eens wat meer respect hebben voor deze ploeg. Ik heb ze tijdens de ploegenpresentatie gezien, wat wil zeggen dat ze Barcelona hebben bereikt. Dat is al een succes op zich, de buschauffeur had ook gewoon verkeerd kunnen rijden. We kunnen volledig achter deze ploeg gaan staan, en genieten van de details die wél goed gaan. Waarom zou Warren Barguil niet gewoon een keer in de vlucht terecht kunnen komen? Nou? Waarom zou het niet lukken om Pavel Bittner een keer in positie te brengen in aanloop naar de sprint? Bittner, waarvan het überhaupt heel knap is dat hij hier na zijn blessure aanwezig is, wat een vechter is die jongen. De cynicus denkt natuurlijk dat het door die verstoorde voorbereiding niets wordt, maar mentaal is het een opsteker van jewelste dat hij de start heeft gehaald! En wat denken we van een debutant als Frits Biesterbos? Beastie Boys, het lukt hem misschien zelfs in de Tour om zich goed te positioneren, waarna hij door iedereen wordt ingehaald. Maar dat telt niet, hij zat er wél. Niklas Märkl had vijf jaar geleden al tot de conclusie kunnen komen dat hij er niets van kan en ermee kunnen stoppen, maar hij trok zich er niets van aan. Nu is hij hier, in de Tour? waar ben jij dan? Op je zolderkamertje, achter je laptopje? Julius van den Berg werd laatst 12e in de Copenhagen Sprint, als je zijn talent afzet tegen die prestatie is dat in verhouding een beter resultaat dan de zoveelste overwinning van Pogacar na weer een solo van 100 kilometer. Zie je rommel op de ruit of zit er stof op je oog? Het is maar net hoe je het bekijkt, en als je het juiste perspectief hanteert is Picnic helemaal niet zo slecht bezig. Je moet de ploeg gewoon vergelijken met zo'n karretje van Picnic. Het is al een mirakel als ze niet omvallen. En daar moet je dan gewoon voor gaan staan en klappen. Je zou kunnen zeggen dat Frank van den Broek volledig wordt uitgeknepen, maar je moet ook gewoon respect hebben voor iemand die zich zo in de dienst stelt van de ploeg. Een duizenddingendoekje, kom daar maar eens om. John Degenkolb is er op z'n 37e nog steeds bij! Zo'n watje als Mathieu van der Poel denkt erover na om op zijn 33e al te stoppen, in feite is Degenkolb dus de betere coureur. Een doorzetter, geen opgever. Nou moet je ook wel een doorzetter zijn om de finish te halen als je iedere keer weer wordt gelost, maar dat is flauw. Bekijk het eens van de zonnige kant: met Robbe Dhondt komt er een gigantisch groot talent aan. Hij werd 34e in de Dauphiné, en dat is als je het afzet tegen de verwachtingen vooraf een betere prestatie dan de winst van Del Toro, want dat zag bijna iedereen wel aankomen. Nu ik de selectie zo nog eens naloop: ik verwacht heel veel ritsucces. Met Rudi Kemna en prof. dr. mr. ir. Roy Curvers aan het roer zijn de tegenstanders bijzonder leuke sparringpartners waar we heel veel van kunnen leren. Het wordt een prachtig proces van drie weken, en binnen dat proces zullen we renners zien groeien. Ze zullen zien dat de wielersport misschien niet de juiste plaats voor ze is, maar ook dat is groei. Het draait niet om winst of verlies, het draait ook om ervaringen en het creëren van herinneringen. En wat zullen er deze drie weken een hoop herinneringen gecreëerd worden. Hey, Fritsie, weet je nog, die ene keer dat we met z'n achten direct na de start gelost werden? Wel een moment waardoor je in beeld komt, dat kan dan weer helpen bij de zoektocht naar een nieuwe sponsor. De magie van Spekenbrink is onovertroffen, ik verwacht dat de bedrijven in de rij zullen staan. Ritsucces leidt tot financieel succes, nu jullie weer.
De laatste ploeg is eigenlijk de leukste ploeg. We eindigen met mijn vrienden van Caja Rural. Het schuim zal nu op de monden staan van heel wat lezers, want Caja Rural is erbij in plaats van het altijd overschatte Unibet Rose Rockets. Om meerdere redenen heeft Caja Rural de voorkeur gekregen, een van die redenen is dat men verwacht dat Caja Rural meer invloed gaat hebben op de koers. Tijdens de vlakke ritten is de kans toch redelijk groot dat Caja Rural een mannetje vooruit gaat sturen, terwijl Unibet hier met een trein voor Groenewegen was gekomen. Ook in de bergen gaan we Caja Rural eerder zien, het is een ploeg met meer klimmers dan Unibet in de aanbieding heeft. Een andere reden is dat Caja Rural vorig jaar beter presteerde dan Unibet. Natuurlijk zitten daar de transfer die nadien zijn gedaan niet bij, maar alsnog, als je naar de ranglijst van vorig jaar kijkt was Caja Rural de betere ploeg. Caja Rural is ook een ploeg met veel meer geschiedenis, dat zien we ook aan het nieuwe truitje van de ploeg. De nieuwe trui van Caja Rural, speciaal voor de Tour, is een oude aan de oude trui van Caja Rural. In de jaren '80 reed Caja Rural enkele keren de Tour, met kopman Marino Lejarreta trok men vier jaar achter elkaar naar Frankrijk. In 1987 wist Lejarreta namens Caja Rural 10e te worden in de Tour, in 1989 werd hij zelfs vijfde. Een fenomeen, Lejarreta. Reed meermaals de drie grote rondes in hetzelfde jaar, in 1991 kreeg hij het voor elkaar om derde te worden in de Vuelta en een rit te winnen in de Giro, ik bedoel maar. Enfin, Caja Rural heeft dus een bepaalde geschiedenis in de Tour. Dit huidige Caja Rural is net niet helemaal dezelfde ploeg, het huidige Caja Rural waar we nu naar kijken heeft zich opgewerkt vanuit de amateurs, het werd daarna een continentale ploeg voor het sinds 2011 een ProTeam is. In de jaren sinds 2011 heeft men met enige regelmaat de Vuelta gereden, waarbij ze het opvallend genoeg alleen in 2012 voor elkaar hebben gekregen een rit te winnen. Hoe dan ook, Caja Rural heeft geschiedenis, en Caja Rural heeft ervaring met het rijden van een grote ronde. Dat is voor ASO om wat voor reden dan ook van belang, nieuwe ploegen nodigen ze liever niet te snel uit. Een ploeg die ze niet kennen laten ze eerst Parijs-Nice of de Dauphiné rijden, of ze laten zo'n ploeg eerst een andere grote ronde rijden. Dat is een soort interne voorwaarde die ze niet hardop uitspreken. Unibet heeft nog nooit een grote ronde gereden, ook nog nooit Parijs-Nice of de Dauphiné, dus mochten ze niet meteen door naar de Tour. Nadat ze nu de Giro hebben gereden maken ze volgend jaar meer kans op de Tour, dat dan weer wel. Voor Caja Rural is het waarschijnlijk een eenmalig avontuur, al weet je nooit hoe het loopt. Een Total kan zomaar omvallen, en dan hebben ze ineens ruim baan om vaker de Tour te rijden. Het is voor deze ploeg hoe je het ook wendt of keert een enorm succes, en ook een enorme beloning voor het werk dat ze sinds 2011 hebben geleverd. Caja Rural is een kleine, bescheiden ploeg. Een ploeg die al die jaren naast zijn professionele ploeg ook zijn amateurploeg is blijven runnen, via die amateurploeg hebben ze talloze renners afgeleverd aan het hoogste niveau. Caja Rural is van levensbelang voor het Spaanse wielrennen, al hebben ze tussendoor ook wat buitenlandse talenten als Kwiatkowski en Hugh Carthy door laten stromen. Vooral de laatste jaren hebben ze meer dan ooit ingezet op hun eigen jeugdploeg, waarbij helaas een van de grootste talenten van de afgelopen jaren niet in de Tour aanwezig zal zijn. Jaume Guardeño had een van de beste Spaanse klimmers moeten worden, maar een trainingsongeluk bepaalde anders. Hij botste op een steentje op de weg, verloor de controle over het stuur en reed tegen een auto aan. Dat leverde een ernstig hersenletsel op, waarvan we de precieze gevolgen niet weten. Dat het niet best is, dat staat vast. Na een tijd in het ziekenhuis te hebben gelegen is hij een maand geleden overgebracht naar een specialistische kliniek voor ernstige neurologische aandoeningen in Barcelona. Dat bood de ploeg de gelegenheid om hem voorafgaand aan de Tourstart in Barcelona een bezoekje te brengen. Of dit de renners motivatie geeft of dat ze zichzelf hierdoor juist slecht gaan voelen weet ik niet, maar het gebaar is sowieso mooi. Op het shirt van Caja Rural wordt ook aan Jaume gedacht, dat is eveneens een prachtig gebaar. #ForçaJaume
Guardeño is alleen in gedachten aanwezig, helaas niet fysiek. Wel brengt Caja Rural alsnog acht sterke renners aan het vertrek, het is een ploeg die de gemiddelde kijker nog wel eens zou kunnen verrassen. Vooral door de fans van Unibet, die doorgaans niet de indruk wekken dat ze vaak naar wielrennen kijken, is Caja Rural weggezet als een halve amateurploeg. Niets is minder waar, vooral dit jaar niet. Caja Rural is aan het schroeien, ik vind ze dit jaar echt indrukwekkend. De kopman van deze ploeg is Abel Balderstone, een Catalaan! Hij schijnt zelfs geboren te zijn in Barcelona, al is ie een stukje ten noorden van de stad opgegroeid. Engelse roots, vandaar de naam, en vandaar het onfortuinlijke hoofd met de macabere haarlijn. Een behoorlijk wisselvallige renner, hoge pieken en diepe dalen. Vorig jaar zagen we in de Vuelta zo'n hoge piek, de man die de hele jeugdopleiding van Caja Rural heeft doorlopen kwam in iedere bergrit aanklampend in beeld en veroverde aan het eind de 13e plaats in het eindklassement. Guardeño werd 14e, arme Jaume. Balderstone heeft dit jaar geweldig gereden in O Gran Camiño, in andere koersen was hij dan weer geen stuiver waard. Toch is hij een van de renners die zich speciaal heeft mogen voorbereiden op de Tour, hij zal er waarschijnlijk wel gaan staan. Al aanklampend verwacht ik dat hij voor de top 20 moet kunnen vechten. Seb Berwick is de tweede klimmer van de ploeg, hij moet de rol van Guardeño gaan overnemen. Berwick maakte dit jaar vooral in de Ronde van Turkije indruk, hij won die koers. Bergop de sterkste, maar de Ronde van Turkije is natuurlijk niet de Ronde van Frankrijk. Recentelijk klom hij in de Ronde van Slovenië niet eens zo goed, maar op pure wilskracht wist hij zich alsnog naar een vijfde plek te knokken in het klassement. Hij gaat normaal gesproken in de buurt van Balderstone eindigen in het klassement, misschien zelfs iets hoger. En alleen al met deze twee renners kom je dus al aan een betere klimploeg dan Unibet had kunnen bieden. De derde renner van Caja Rural is een grote naam, voormalig ritwinnaar in de Tour Fernando Gaviria staat aan het vertrek. Gaviria is de sprinter van dienst, wel een sprinter die al een paar jaar aan het aftakelen is. Nando is liever met Sagan aan het zuipen in Monaco dan dat hij een training afwerkt, dat heeft na een tijd toch altijd gevolgen voor je resultaten. Zeker tegenwoordig, vroeger kwam je daar misschien nog wel mee weg. Her en der heeft Gaviria enkele goede resultaten geboekt dit jaar, al heeft hij nog nergens gewonnen. Wel een paar keer tweede, als hem dat in de Tour een keer lukt zou dat al immens zijn. We kennen Gaviria natuurlijk vooral als de sprinter die altijd de vroeg vertrekt, de sprinter die altijd de sprint aantrekt voor iemand die geen ploeggenoot is. Zo'n kamikazeactie verwacht ik nu ook wel weer. Het lullige is dat hij niet echt een ploeg om zich heen heeft, hij heeft bijvoorbeeld geen Leitao mee, dus zal hij eerder moeten rekenen op ONZE Alex Molenaar. Of nouja, ONZE Alex Molenaar, dat is natuurlijk ook gewoon een Catalaan. Geboren in Rotterdam, een tijd in Oud-Beijerland gewoond, maar daarna vertrok hij naar Catalonië, waar zijn moeder vandaan komt. Molenaar is bezig aan een geweldig jaar, in een koers als de GP Marseillaise wist hij derde te worden en in de Tour du Finistere 2e, maar hij toonde zich ook gewoon in de Ardennen. Hij werd 10e in de Brabantse Pijl, 20e in de Amstel Gold Race en 28e in de Waalse Pijl, dat vind ik voor hem echt keurige uitslagen. Hij is redelijk rap en hij komt goed op de heuvel. In de vlakke ritten is het werken voor Gaviria, in andere ritten zal eerder zijn kaart getrokken worden. Hij kan zich zomaar een keer naar een mooie ereplaats rijden, op basis van zijn huidige seizoen mag je dat absoluut niet uitsluiten. Met Joel Nicolau staat er nog een Catalaan aan het vertrek, dat is wel bijzonder. De start is in Catalonië en Caja Rural komt met twee Catalanen aanzetten, plus een halve. Dat kan ook nog mee hebben gespeeld bij het uitdelen van de wildcard, die start in Barcelona. Buiten het feit dat er een aantal ProTeams verdwenen zijn, als bijvoorbeeld een Arkea niet verdwenen was hadden we Caja nooit in de Tour gezien. Enfin, Joel Nicolau is de wegkapitein van de ploeg. Een favoriet van de ploegleiding, hij is er altijd bij. Is dat terecht? Nouja, daar kun je over twisten. Vorig jaar reed hij de Vuelta en toen ging hij om de dag in de aanval, dat is voor de zichtbaarheid van de ploeg wel lekker. Je hebt ook altijd van die types die intern heel belangrijk schijnen te zijn, ook al vallen ze extern niet direct op. Nicolau is ook echt iemand die al zijn hele carrière voor Caja rijdt, dat helpt ook mee. Het is wel een beetje een wisselvallig type, net als Balderstone, al is het bij Nicolau nog extremer. Hij heeft soms periodes waarin hij de ene na de andere DNF noteert. Dat was dit jaar helemaal erg, voorafgaand aan de Ronde van Slovenië noteerde hij zes DNF's. Een deelname aan de Tour leek ver weg, maar toen werd hij in Slovenië ineens 7e. En daarna werd hij bijna Spaans kampioen, hij werd alleen dusdanig nerveus in de finale dat Marcel Camprubi kon profiteren. Net op tijd in vorm, waardoor het niet eens meer een discussie waard is of hij er wel of niet bij hoort te zijn. Flikte hij vorig jaar ook, alleen maar DNF's, en daarna iedere dag in de aanval in de Vuelta. Dat mogen we nu ook wel verwachten, een aanvalslustige Nicolau wacht op ons. En de organisatie zag dat het goed was. Met Stefano Oldani is er ook een Italiaan van de partij, eentje die ervaring heeft met het rijden van grote rondes. Hij won zelfs ooit een rit in de Giro, dankzij de toverdrank van Alpecin. Oldani is eigenlijk een beetje hetzelfde type als Molenaar, hij is vrij rap en hij komt goed een heuvel over. Hij mag ook Gaviria gaan ondersteunen, in de ritten dat Gaviria geen ondersteuning heeft mag hij zijn eigen kans gaan. Proberen te sprinten na een wat lastigere finale, en anders een keer in de aanval gaan. De voorlaatste renner is Jakub Otruba, de enige keuze van de ploeg die ik echt niet kan begrijpen. Je had altijd Fernando Barceló in zijn plaats moeten meenemen, dit is echt een fout. Het wordt nog flagranter als je bedenkt dat ze Otruba na Luik niets meer hebben laten rijden om hem zich ideaal voor te laten bereiden op de Tour. Waar komt dat vertrouwen in hemelsnaam vandaan? Misschien ontdekken we dat de komende drie weken, maar ik ben bang van niet. Otruba is wel een robuuste jongen, 1,90 meter schoon aan de haak, in die zin is ook hij weer nuttig als knecht voor Gaviria en hij heeft het gabarit om op sommige dagen een tijd in een kleine kopgroep voor het peloton te rijden, maar het is en het blijft een renner van niets. Barceló is veel beter, zo simpel kan het ook zijn. Men noemt Otruba een sensationele rouleur, ik denk bij dat soort grote woorden toch aan een iets ander kaliber coureur. De ploeg wordt afgerond voor José Felix Parra, de Spanjaard die jarenlang voor Kern Pharma reed en toch wel de jackpot heeft getroffen met zijn transfer richting Caja Rural. Mag je ineens de Tour rijden, amai. Qua prestaties heeft hij ook een stap vooruit gezet, zo konden we zien in de Dauphiné. Hij werd daar 9e in het klassement, echt een waanzinnige prestatie. Als hij die vorm kan doortrekken tot het eind van de Tour kan ook hij gaan vechten voor een plek in de top 20. Caja Rural is door iedereen waanzinnig onderschat, dit is een zeer sterke ploeg. Beter dan Total, bijvoorbeeld. Beter dan Picnic, uiteraard. Ook wel beter dan een Tudor, ondanks alle grote namen daar. In de Vuelta is Parra al eens 17e geworden, het is niet zo dat ze bij Caja Rural hier naar de Tour komen om de boel te domineren, maar ze gaan absoluut geen modderfiguur slaan. Hup Caja Rural!
En daarmee zijn we aan het eind gekomen van de deelnemerslijst. Iedere deelnemer is van een stevig oordeel voorzien, ik kan nu afronden met een zeer korte voorspelling.
1. UAE. Eerste dag, meteen de eerste zege voor UAE. Uiteraard gaat Pogacar hier meteen winnen, zelfs als ze niet nog een keer hebben kunnen trainen. De mannen van Total staan voor altijd op de shitlist, al vind ik het wel prachtig dat deze zogenaamd zo professionele ploeg het niet voor elkaar kreeg om die baan te reserveren. Komt vrij amateuristisch over, denk je dan. Achja, van andere dingen hebben ze wel verstand, dat gaat Pogacar meteen weer laten zien. Misschien komt hij wel gezellig samen met Del Toro over de finish, hand in hand. Een halve minuut voor de rest.
2. INEOS. Ganna, Foss, Tarling, flink veel geweld om de eerste kilometers door te komen. Misschien niet echt de renners om het op het klimmetje aan het eind af te maken, al zal de immer zelfverzekerde Vauquelin daar zelf heel anders over denken. Met die paar kanonnen aan de start zou het een schande zijn als ze niet in de buurt komen van de zege, waarom neem je anders een Ganna mee bijvoorbeeld?
3. Visma. Een Armirail, een Affini, ook hier staat genoeg aan het vertrek, al moet je bij Affini wel even afwachten wat zijn staat van paraatheid is. Jorgensen, Hagenes, op zich genoeg sterke jongens om die eerste kilometers door te komen. Mag Vingegaard het daarna zelf gaan afmaken, benieuwd of hij er na de Giro nog een laagje bovenop heeft weten te leggen.
4. Red Bull. Vet veel zin om Remco een poging te zien wagen om Lipowitz overboord te knikkeren op de laatste klim. En dan zeggen dat hij het niet had gezien en dat soort dingen, dit gaat wel echt vermakelijk worden. Sterke ploeg verder, met een Cattaneo, een Tim van Dijke en als het draait een Jantje Tratnik. Moet je ook een eind mee kunnen komen.
5. Alpecin. De verrassing van de dag. Ze schijnen er een doel van te hebben gemaakt, al kan ik me desondanks nog steeds niet voorstellen dat ze in de buurt van de zege komen. Wel leuker dan zomaar anoniem rondrijden, ga er maar gewoon voor. Dit gekke concept biedt wel meer kansen dan het oude concept, de klimmetjes aan het eind zijn perfect te doen voor Mathieu. Het geel kan hij verder op z'n buik schrijven, morgen gaat hij genadeloos overboord.