Stel je eens voor dat ik, als uitbater van een winkel of horecazaak, een vrouw zou aanspreken met: "Goeiemorgen, dikke dame!" Zou dát aanvaard worden?!quote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:58 schreef kwiwi het volgende:
Je kunt ook overal een probleem van maken natuurlijk. Ben blij dat er nog mensen zijn die goedemorgen, dankjewel en alsjeblieft zeggen
Op zich klopt je vergelijking. Maar als je de context er in meeneemt wordt het een ander verhaal.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 18:04 schreef Wandeling het volgende:
[..]
Stel je eens voor dat ik, als uitbater van een winkel of horecazaak, een vrouw zou aanspreken met: "Goeiemorgen, dikke dame!" Zou dát aanvaard worden?!![]()
Zoals de meeste dames zich gekwetst voelen als iemand ze "dik" noemt, zo voel ík me gekwetst als iemand me voor "jongeman" uitscheldt.
Gekwetst worden en je gekwetst voelen hebben we allemaal wel eens, knul. Probeer je geen slachtoffer te voelen.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 18:04 schreef Wandeling het volgende:
[..]
Zoals de meeste dames zich gekwetst voelen als iemand ze "dik" noemt, zo voel ík me gekwetst als iemand me voor "jongeman" uitscheldt.
Ik zou eerder denken dat de vergelijking die TS zelf maakt meer zou zijn dat je tegen een (daadwerkelijk) wat dikkere dame "hé slanke den" of zo zegt.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 18:17 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Op zich klopt je vergelijking. Maar als je de context er in meeneemt wordt het een ander verhaal.
De intentie van het woord "dik" is in dit geval negatief. Niemand gebruikt "dik" als een beleefdheidsvorm. Terwijl "jongeman" door oudere mensen vaak juist gebruikt wordt als een (ouderwetse) poging tot vriendelijk zijn of respect. Of als een plagerig compliment omdat je er jong uitziet![]()
"Jongeman" genoemd worden is vooral een deuk in je ego of irritante betutteling. Waar "dikke dame" genoemd worden een negatieve opmerking is in een groter geheel van fatshaming, vooroordelen, etc.
Dit dus. Het komt denigrerend over, het geeft aan dat degene die je zó aanspreekt, je niet als gelijke bekijkt, op je neerkijkt vanwege je lagere leeftijd.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 18:17 schreef kwiwi het volgende:
"Jongeman" genoemd worden is vooral een deuk in je ego of irritante betutteling.
Die waren alleen maar aan het neuken, blowen en gitaarspelen in plaats van zich op een internetforum ergeren aan non-issues. Stuk beter voor elkaar dus.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 18:28 schreef Wandeling het volgende:
[..]
Dit dus. Het komt denigrerend over, het geeft aan dat degene die je zó aanspreekt, je niet als gelijke bekijkt, op je neerkijkt vanwege je lagere leeftijd.
Ik vraag me wel eens af hoe oudere generaties naar babyboomers keken in 1963, toen de huidige oudjes zélf kinderen en tieners waren.
Die hadden liever een chique hoed gehad dan een helm 😉quote:Op vrijdag 3 juli 2026 19:09 schreef Pharkus het volgende:
Nog erger zijn mensen die hun pik jongeheer noemen.
Ja. Als ik zo aangesproken wordt, vind ik dat een compliment. Ik word nooit meer zo aangesproken, soms als oom, dat vind ik dan wel weer minder, maar op het werk ben ik een senior die junioren helpt om op de weg te komen in het werk. Dat wordt erg gewaardeerd.quote:
Jongeman, let een beetje op je woorden.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:06 schreef de_boswachter het volgende:
Eerste de beste die dat doet krijgt een nekslag.
Wij werden langharig tuig genoemd. Hippies, nozems, oproerkraaiers en nog wat meer van dat soort termen die ik inmiddels vergeten ben.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 18:28 schreef Wandeling het volgende:
[..]
Dit dus. Het komt denigrerend over, het geeft aan dat degene die je zó aanspreekt, je niet als gelijke bekijkt, op je neerkijkt vanwege je lagere leeftijd.
Ik vraag me wel eens af hoe oudere generaties naar babyboomers keken in 1963, toen de huidige oudjes zélf kinderen en tieners waren.
Jij ook al?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 22:15 schreef Cockwhale het volgende:
Gister je zus nog geďntroduceerd aan mijn jongeheer.
Oeh, deze is nieuw.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |