abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 juli 2026 @ 14:10:53 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221223610
quote:
Lokale partijen willen geen klein stembiljet

Lokale partijen keren zich tegen het nieuwe, kleinere stembiljet. In een brief aan de minister roepen ruim zeventig fractievoorzitters op om vast te houden aan een stembiljet waarop de namen van kandidaten staan.

Het kabinet besloot onlangs dat vanaf 2029 een kleiner stembiljet wordt ingevoerd. Met dat model is tijdens de afgelopen verkiezingen op kleine schaal geëxperimenteerd. Een belangrijk voordeel van het kleinere biljet is dat de stemmen sneller en eenvoudiger kunnen worden geteld.

De lokale partijen zeggen het doel van de modernisering van het verkiezingsproces te steunen, maar hebben bezwaar tegen de gekozen vorm. "Modernisering van het verkiezingsproces juichen wij toe, maar het gekozen model gaat een grens over", zegt Tjeu Berlijn, fractievoorzitter van Hart voor Medemblik.

'Meer dan nummer'
Volgens Berlijn zijn raadskandidaten meer dan een nummer. Op het nieuwe stembiljet staan alleen de namen van de partijen en de kandidaatnummers. Kiezers kiezen eerst een partij en kunnen vervolgens het nummer van een voorkeurskandidaat invullen.

De briefschrijvers vrezen dat daarmee het uitgangspunt van het Nederlandse kiesstelsel wordt aangetast. "In Nederland stemt de kiezer op een persoon, niet op een partij", zegt Berlijn. "Met het nieuwe stembiljet stem je eerst op een partij en moet je extra moeite doen om een persoon te kiezen."

De fractievoorzitters vragen de minister het ontwerp van het stembiljet zo aan te passen dat ook de namen van kandidaten erop komen te staan. Als dat niet mogelijk is, vinden zij dat het kleinere stembiljet niet moet worden ingevoerd bij de gemeenteraadsverkiezingen.

https://nos.nl/artikel/26(...)een-klein-stembiljet
------------------------------

Wat een gejank :') Ophoeren met die enorme stembiljetten.
pi_221223793
quote:
De briefschrijvers vrezen dat daarmee het uitgangspunt van het Nederlandse kiesstelsel wordt aangetast. "In Nederland stemt de kiezer op een persoon, niet op een partij", zegt Berlijn. "Met het nieuwe stembiljet stem je eerst op een partij en moet je extra moeite doen om een persoon te kiezen."
Ben het hier eigenlijk wel mee eens. In Nederland kies je inderdaad op persoon en is de zetel ook in bezit van de persoon en niet van de partij.

Dit gaat er alleen maar voor zorgen dat er meer stemmen op de bovenste "nummers" komen. Veel kiezers die bijvoorbeeld altijd op de eerste vrouw van de partij oid stemmen zullen dat nu minder doen omdat het gros niet zo goed voorbereid is voor het stemmen.
pi_221223818
Ze hebben gewoon gelijk. Onze grondwet kent geen politieke partijen. Je stemt nog altijd op volksvertegenwoordigers.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221223824
Wat mij betreft schaffen we het stemmen op een persoon per direct af, zijn we ook af van dat gezever. Wat een achterlijk systeem is dat. Gewoon stemmen per partij en zetels horen toe aan een partij, gelijk van al die onzin met afsplitsers af.

Verder totale nonsens natuurlijk dit, beetje roepen om de aandacht. In elk hokje komt gewoon een uitgebreide lijst te hangen (en daarbuiten ook gok ik). Het is juist een stuk handiger in je campagne: Stem voor mij, Stem partij X en nummer Y. Veel makkelijker te onthouden dan: Stem voor mij, Stem Partij X en dan op C.J.D.P. van den Uitenhoeven-Brinckhorst.
pi_221223828
quote:
88s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 14:42 schreef Mikeytt het volgende:
Ze hebben gewoon gelijk. Onze grondwet kent geen politieke partijen. Je stemt nog altijd op volksvertegenwoordigers.
Goede reden om gelijk die grondwet aan te passen naar iets beters. 1700 belde, ze willen hun fouten herstellen.
pi_221223854
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 14:43 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Goede reden om gelijk die grondwet aan te passen naar iets beters. 1700 belde, ze willen hun fouten herstellen.
Juist een prima systeem. Op partijen stemmen is vrij onzinnig. Een partij kan iemand niet vertegenwoordigen, mensen wel.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  vrijdag 3 juli 2026 @ 15:22:44 #7
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221223958
alsof stemmen enig nut heeft, ze zitten daar allemaal om hun zakken te vullen en niks anders.
Democratie :')
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_221224028
quote:
Een belangrijk voordeel van het kleinere biljet is dat de stemmen sneller en eenvoudiger kunnen worden geteld.
Hoezo is dat belangrijk?

Het is het zoveelste achterbakse trucje om richting particratie te gaan, en een particratie is geen democratie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')