quote:
Op woensdag 22 juli 2026 17:43 schreef Multatilu het volgende:[..]
Dat is niet waar. Dat was in een reactie op een poster die zij dat iemands ziekvoelen niet altijd feitelijk vastgesteld kan worden, waarop ik aangaf dat voor sommige onduidelijke ziektebeelden zeker wel onderzoeken mogelijk zijn. Denk nu gewoon eens in scenario's.
Scenario 1: Ik wordt wakker en voel me zo beroerd dat ik niet kan werken. Ik meld me op een speciaal spreekuur van 15 minuten bij de huisarts waar ziekmelders terecht kunnen. De huisarts snapt na mijn uitleg van 1 minuut en de symptomen die hij ziet dat ik waarschijnlijk een verkoudheidsvirus heb en zet z'n handtekening onder een attest voor 3 dagen en weg zijn we weer. In dit scenario kost het de huisarts gemiddeld een minuut of 5 per dag om de ziekmelders uit zijn wijk afgewerkt te hebben.
Scenario 2: Ik loop al een paar dagen met een wat zeurende hoofdpijn. Ik had verwacht dat het wel weg zou trekken, maar het wordt erger. 's Avonds besluit ik dat als het de volgende dag niet minder is geworden, ik me ziek ga melden. Ik wordt wakker, het is weer ietsje erger geworden en ik meld me bij de huisarts. Dit keer een uitleg van 2 minuten, een paar wedervragen van de huisarts. De huisarts kan niet beoordelen wat het is. Hij schrijft een attest van 3 dagen en maakt een belafspraak met het verzoek de praktijk te bellen als ik opgeknapt ben na 3 dagen om die afspraak te annuleren. Mocht het na 3 dagen nog slecht zijn of slechter zijn zal de arts zo'n onderzoek instellen. In dit scenario zou mijn eerste huisartsbezoek 's middags zijn geweest in de huidige situatie, maar kost het de huisarts geen minuut extra, want ik zou tóch een afspraak gepland hebben.
'Scenario 1: Ik wordt wakker en voel me zo beroerd dat ik niet kan werken. Ik meld me op een speciaal spreekuur van 15 minuten bij de huisarts waar ziekmelders terecht kunnen. De huisarts snapt na mijn uitleg van 1 minuut en de symptomen die hij ziet dat ik waarschijnlijk een verkoudheidsvirus heb en zet z'n handtekening onder een attest voor 3 dagen en weg zijn we weer. In dit scenario kost het de huisarts gemiddeld een minuut of 5 per dag om de ziekmelders uit zijn wijk afgewerkt te hebben.'
Wat een fantastisch , denkbeeldig, scenario.
Ben je een werknemer of een werkgever?
Nooit dat dit maar 5 minuten duurt.
Jij gaat er vanuit dat, en dit trek ik dan uit de losse pols.
A: iedereen op tijd is
B: er alleen binnen dat spreekuur bezocht wordt (wat als de ziekmelding pas om 10:00 is?)
C: Mensen binnen vijf minuten uberhaupt de kamer uit zouden kunnen lopen (newsflash , de meeste mensen zijn ontzettend langdradig)
D: de huisartsenpraktijk uberhaupt tijd heeft om dagelijks meerdere extra bezoeken te hebben.
E: Wat als de huisarts niet beschikbaar is / geen capaciteit heeft? dan mag het personeelslid niet werken. F:
Wat als de werknemer aangeeft bij de werkgever dat er geen plaats is die dag, blijft die dan thuis, moet hij bewijs aanleveren? Hoe rechstgeldig is dit bewijs? wilt een huisarts hier wel voor tekenen (alles wat verplicht is wil je per definitie niet tekenen)