abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221673707
Het aantal niet op tijd bezorgde poststukken dat ik zie is nu nog steeds ongeveer even hoog (verschilt sowieso altijd wel een beetje per maand). Het aantal niet op tijd bezorgde poststukken waar ik ook echt klachten over krijg van de ontvanger is nu wel een stuk hoger. Voorheen was dat dan misschien een dag later en dan gaan mensen niet zo snel klagen, maar tegenwoordig is dat meteen op zijn minst 2 dagen later natuurlijk. Het wordt er i.i.g. niet beter op zo bij PostNL…
pi_221676545
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 10:52 schreef wbwb het volgende:
Het aantal niet op tijd bezorgde poststukken dat ik zie is nu nog steeds ongeveer even hoog (verschilt sowieso altijd wel een beetje per maand). Het aantal niet op tijd bezorgde poststukken waar ik ook echt klachten over krijg van de ontvanger is nu wel een stuk hoger. Voorheen was dat dan misschien een dag later en dan gaan mensen niet zo snel klagen, maar tegenwoordig is dat meteen op zijn minst 2 dagen later natuurlijk. Het wordt er i.i.g. niet beter op zo bij PostNL…
In de nieuwe afspraken staat dat 90% van de post binnen 48 uur bezorgd moet zijn. Dat is ook eigenlijk best weinig, dan zou je dus op een depot met 20 wijken elke dag 2 wijken mogen laten liggen, en dan nog voldoe je aan de norm. En hoe lang je ze laat liggen doet er nog niet eens toe, omdat er geen afspraken zijn over binnen welke termijn die resterende 10% bezorgd moet worden.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_221677542
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 15:31 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
In de nieuwe afspraken staat dat 90% van de post binnen 48 uur bezorgd moet zijn. Dat is ook eigenlijk best weinig, dan zou je dus op een depot met 20 wijken elke dag 2 wijken mogen laten liggen, en dan nog voldoe je aan de norm. En hoe lang je ze laat liggen doet er nog niet eens toe, omdat er geen afspraken zijn over binnen welke termijn die resterende 10% bezorgd moet worden.
Ja, het is compleet idioot dat ze en van 1 naar 2 dagen zijn gegaan en van 95% naar 90% zijn gegaan. En inderdaad ook idioot dat er geen afspraken zijn over die overige 10%.

Van 1 naar 2 dagen heb ik nog niet eens zo'n groot probleem mee, maar had dan op zijn minst 95% aangehouden en voor die overige 5% een afspraak gemaakt. Bijvoorbeeld 95% binnen 2 dagen en 99,5% binnen 5 dagen of zo.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:16:23 #180
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_221677748
Het maakt niet uit wat voor afspraak je hebt. We weten toch niet hoe lang iets er over doet, niks is getraceerd,
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_221677998
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 17:45 schreef wbwb het volgende:
Ja, het is compleet idioot dat ze en van 1 naar 2 dagen zijn gegaan
en dan de postzegelprijs ook nog een stevig verhogen.
pi_221678007
de leesbare versie:

https://archive.is/202608(...)ker-postnl~a9af46ad/

[ Bericht 19% gewijzigd door ophaling10 op 28-08-2026 20:28:43 ]
pi_221678094
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 18:16 schreef V__L_N het volgende:
Het maakt niet uit wat voor afspraak je hebt. We weten toch niet hoe lang iets er over doet, niks is getraceerd,
Je kan het wel meten o.a. door middel van testbrieven.
pi_221678099
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 18:51 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
en dan de postzegelprijs ook nog een stevig verhogen.
Per juli 2026 is er geen postzegelprijs omhoog gegaan, de XL-zegel is zelfs omlaag gegaan naar dezelfde prijs als een 50-350 g zegel. Waarschijnlijk gaat de postzegelprijs per januari 2027 wel weer omhoog, maar hoeveel is nog onbekend.
pi_221678359
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:12 schreef wbwb het volgende:

[..]
Per juli 2026 is er geen postzegelprijs omhoog gegaan, de XL-zegel is zelfs omlaag gegaan naar dezelfde prijs als een 50-350 g zegel. Waarschijnlijk gaat de postzegelprijs per januari 2027 wel weer omhoog, maar hoeveel is nog onbekend.
Prijs 24 uurs brief is gestegen van EUR 1,40 naar EUR 3,95. Rouwpost 24-uurs van EUR 1,40 naar EUR 3,25. En het brievenbuspakje+ is van EUR 4,40 naar EUR 4,55 gegaan.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
pi_221678867
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:42 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Prijs 24 uurs brief is gestegen van EUR 1,40 naar EUR 3,95. Rouwpost 24-uurs van EUR 1,40 naar EUR 3,25. En het brievenbuspakje+ is van EUR 4,40 naar EUR 4,55 gegaan.
Lekker geld uit de zak kloppen van rouwende mensen postNL! Goed gewerkt! :')
pi_221680339
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:12 schreef wbwb het volgende:

[..]
ben je nu echt serieus?
pi_221680343
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:11 schreef wbwb het volgende:

[..]
Je kan het wel meten o.a. door middel van testbrieven.
uhuh
pi_221681743
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:11 schreef liedetector het volgende:

[..]
ben je nu echt serieus?
Ja, zie https://www.postnl.nl/api(...)kje-12-juli-2026.pdf (juli 2026; pagina 4) vs https://www.postnl.nl/api(...)ievenboekje-2026.pdf (januari 2026; pagina 4).

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:42 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Voor zover ik begreep hadden we het over de prijs van een gewone postzegel. Priobrief is niet met een postzegel, maar alleen op een PostNL-punt te verzenden met een label dat zij dan printen.

En ja, normale postzegels zijn nu 24/48-uurs geworden, dus als je per se 24-uurs wil is het inderdaad wel een belachelijk stuk duurder geworden. Daar staat wel tegenover dat Pakketten een hoger percentage op tijd haalt dan het droevige percentage op tijd dat Mail NL afgelopen jaren haalde.

[ Bericht 0% gewijzigd door wbwb op 29-08-2026 12:18:39 ]
pi_221681864
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 12:12 schreef wbwb het volgende:

[..]
Ja, zie https://www.postnl.nl/api(...)kje-12-juli-2026.pdf (juli 2026; pagina 4) vs https://www.postnl.nl/api(...)ievenboekje-2026.pdf (januari 2026; pagina 4).
[..]
Voor zover ik begreep hadden we het over de prijs van een gewone postzegel. Priobrief is niet met een postzegel, maar alleen op een PostNL-punt te verzenden met een label dat zij dan printen.

En ja, normale postzegels zijn nu 24/48-uurs geworden, dus als je per se 24-uurs wil is het inderdaad wel een belachelijk stuk duurder geworden. Daar staat wel tegenover dat Pakketten een hoger percentage op tijd haalt dan het droevige percentage op tijd dat Mail NL afgelopen jaren haalde.
Als het gaat over gestegen postzegelprijzen wordt over het algemeen bedoeld de prijzen voor het versturen van brieven/brievenbustpost die onder de UPD valt. Of die dan letterlijk met een postzegel gefrankeerd worden, of met een postzegelcode of met een geprint label doet niet ter zake. Overigens is er voor prio-rouwbrieven wel degelijk een aparte postzegel.

Maar zelfs als je met postzegelprijs enkel en alleen praat over fysieke postzegels voor het versturen van standaardpost, dan nog is er wel degelijk sprake van een (verkapte) prijsverhoging. De standaard postzegel kost nog steeds EUR 1,40 maar daarvoor krijg je nu geen 24 uurs service meer maar 48 uurs service. Dus je krijgt minder dienstverlening voor dezelfde prijs, een soort van krimpflatie dus eigenlijk.
pi_221681951
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 12:40 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Als het gaat over gestegen postzegelprijzen wordt over het algemeen bedoeld de prijzen voor het versturen van brieven/brievenbustpost die onder de UPD valt. Of die dan letterlijk met een postzegel gefrankeerd worden, of met een postzegelcode of met een geprint label doet niet ter zake. Overigens is er voor prio-rouwbrieven wel degelijk een aparte postzegel.

Maar zelfs als je met postzegelprijs enkel en alleen praat over fysieke postzegels voor het versturen van standaardpost, dan nog is er wel degelijk sprake van een (verkapte) prijsverhoging. De standaard postzegel kost nog steeds EUR 1,40 maar daarvoor krijg je nu geen 24 uurs service meer maar 48 uurs service. Dus je krijgt minder dienstverlening voor dezelfde prijs, een soort van krimpflatie dus eigenlijk.
Ja, zoals ik al zei is een versobering naar 2 dagen én 90% voor dezelfde prijs belachelijk en dat juich ik ook zeker niet toe.

Ik zie inderdaad dat er wel prio-rouwzegels zijn. Technisch gezien is dat ook geen prijsverhoging, maar een nieuw product. Maar dat is natuurlijk bullshit, want de oude rouwzegels met nu 24/48-uursservice zijn letterlijk onbruikbaar gezien de ontvangers dan niet op tijd van de begrafenis/crematie weten. Ik snap echt niet dat ze die prijs zo erg verhoogd hebben. Rouwpost is natuurlijk ook meer een heel erg klein, maar wel belangrijk, deel van de post. Daar mag je toch best wat meer moeite voor doen zonder de hoofdprijs te vragen? Dit is gewoon beschamend.

Overigens is de website van PostNL nog niet helemaal goed bijgewerkt m.b.t. de verandering van 50-350 g en XL, en dat terwijl dit al meer dan een maand geldt… 8)7
pi_221682674
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 12:52 schreef wbwb het volgende:

[..]
Ja, zoals ik al zei is een versobering naar 2 dagen én 90% voor dezelfde prijs belachelijk en dat juich ik ook zeker niet toe.

Ik zie inderdaad dat er wel prio-rouwzegels zijn. Technisch gezien is dat ook geen prijsverhoging, maar een nieuw product. Maar dat is natuurlijk bullshit, want de oude rouwzegels met nu 24/48-uursservice zijn letterlijk onbruikbaar gezien de ontvangers dan niet op tijd van de begrafenis/crematie weten. Ik snap echt niet dat ze die prijs zo erg verhoogd hebben. Rouwpost is natuurlijk ook meer een heel erg klein, maar wel belangrijk, deel van de post. Daar mag je toch best wat meer moeite voor doen zonder de hoofdprijs te vragen? Dit is gewoon beschamend.

Overigens is de website van PostNL nog niet helemaal goed bijgewerkt m.b.t. de verandering van 50-350 g en XL, en dat terwijl dit al meer dan een maand geldt… 8)7
In mijn optiek is de priopost geen nieuw product. Het is een nieuwe naam voor een al jarenlang bestaand product, namelijk 24 uurs post. En daar hangt nu ineens een fors prijskaartje aan. De 48 uurs post, DAT is in feite het nieuwe product, waar men het prijskaartje aan heeft gehangen van het oude 24-uurs product, zodat ze mensen wijs kunnen maken dat de prijs niet gestegen is. Dat is natuurlijk kul.

Stel je het volgende voor (fictief voorbeeld) : Een retourtje Amsterdam CS - Rotterdam CS kost nu EUR 40 in de Tweede Klasse en EUR 55 in de Eerste Klasse. Per 1 januari verhoogt NS de prijzen idioot fors, en een retour Tweede Klasse gaat EUR 55 kosten, en Eerste Klasse maar liefst EUR 150 !

Dan kun je toch ook niet verkondigen dat de prijzen niet gestegen zijn omdat je nog steeds voor EUR 55 een retourtje kunt kopen?
pi_221683026
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 13:31 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
In mijn optiek is de priopost geen nieuw product. Het is een nieuwe naam voor een al jarenlang bestaand product, namelijk 24 uurs post. En daar hangt nu ineens een fors prijskaartje aan. De 48 uurs post, DAT is in feite het nieuwe product, waar men het prijskaartje aan heeft gehangen van het oude 24-uurs product, zodat ze mensen wijs kunnen maken dat de prijs niet gestegen is. Dat is natuurlijk kul.

Stel je het volgende voor (fictief voorbeeld) : Een retourtje Amsterdam CS - Rotterdam CS kost nu EUR 40 in de Tweede Klasse en EUR 55 in de Eerste Klasse. Per 1 januari verhoogt NS de prijzen idioot fors, en een retour Tweede Klasse gaat EUR 55 kosten, en Eerste Klasse maar liefst EUR 150 !

Dan kun je toch ook niet verkondigen dat de prijzen niet gestegen zijn omdat je nog steeds voor EUR 55 een retourtje kunt kopen?
Jouw voorbeeld is natuurlijk niet hetzelfde, gezien daar van twee bestaande producten de prijs verhoogd wordt. En uiteindelijk is het een kwestie van perspectief.

In 2025 was slechts 86% van de post binnen 1 werkdag bezorgd. En dat terwijl PostNL met Pakketten 98% claimt te halen. In principe is dat dan wel een betere, andere service, gezien priobrieven met Pakketten i.p.v. Mail NL meegaan. Nou is die 86% an sich al belachelijk, gezien ze 95% hadden moeten halen, dus zou dat al niet het geval moeten zijn.

Weet iemand toevallig of priobrieven ook een barcode met track & trace hebben? Het lijkt me wel gezien het door Pakketten bezorgd wordt, maar ik zie het nergens beschreven staan. Als dat inderdaad het geval is is dat natuurlijk ook niet hetzelfde als de oude 24-uurspost met postzegel zonder track & trace. Zeker weten doe ik dat niet, maar ik kan het natuurlijk testen.

[ Bericht 9% gewijzigd door wbwb op 29-08-2026 14:06:57 ]
pi_221683299
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 13:58 schreef wbwb het volgende:

[..]
Jouw voorbeeld is natuurlijk niet hetzelfde, gezien daar van twee bestaande producten de prijs verhoogd wordt. En uiteindelijk is het een kwestie van perspectief.
Dat was ook niet mijn punt. Mijn punt is dat je niet kunt beweren dat de postzegelprijs niet gestegen is, omdat wie de standaardpostzegel van voor 12 juli vergelijkt met die van na 12 juli, appels met peren vergelijkt.

Een betere analogie is wellicht die van een internetprovider.
Die biedt een pakket aan met een snelheid van 100 Mbps voor ¤ 30 per maand. Vervolgens gaat per 12 juli de snelheid van dat pakket omlaag naar 50 Mbps. Tegelijkertijd introduceert hij een "nieuw" product met een snelheid van 100 Mpbs voor ¤ 40 per maand.

Is dan de prijs gestegen of niet? Ik vind van wel.
pi_221683432
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 13:58 schreef wbwb het volgende:

[..]

In 2025 was slechts 86% van de post binnen 1 werkdag bezorgd. En dat terwijl PostNL met Pakketten 98% claimt te halen. In principe is dat dan wel een betere, andere service, gezien priobrieven met Pakketten i.p.v. Mail NL meegaan.
Je zou inderdaad kunnen betogen dat de nieuwe 24 uurs service niet hetzelfde is als de oude 24 uurs service, en dus feitelijk een nieuw product.

Maar dan zul je toch ook moeten toegeven dat de nieuwe standaard postzegel (bezorging binnen 48 uur) niet hetzelfde is als de oude standaard postzegel (bezorging binnen 24 uur), en dus feitelijk OOK een nieuw product.

Je kunt dus niet zeggen dat de prijs niet gestegen is, omdat je twee verschillende producten met elkaar vergelijkt.
pi_221683878
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 14:30 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Je zou inderdaad kunnen betogen dat de nieuwe 24 uurs service niet hetzelfde is als de oude 24 uurs service, en dus feitelijk een nieuw product.

Maar dan zul je toch ook moeten toegeven dat de nieuwe standaard postzegel (bezorging binnen 48 uur) niet hetzelfde is als de oude standaard postzegel (bezorging binnen 24 uur), en dus feitelijk OOK een nieuw product.

Je kunt dus niet zeggen dat de prijs niet gestegen is, omdat je twee verschillende producten met elkaar vergelijkt.
Ja, mijn argument was dat beide nieuwe producten niet hetzelfde zijn als het oude product. Je kan kiezen voor een beter product voor een stuk hogere prijs of een slechter product voor dezelfde prijs.

Ik heb net echter als test een priobrief verzonden. De retailer plakt er dan een label op met een 3SPRIO-matrixcode. Op mijn verzendbewijs komt die barcode echter niet te staan en de track & trace herkent dat nummer ook niet. Mijn aanname dat het track & trace had voor de klant was dus onjuist. Daarmee vervalt een deel van mijn argument.

Voor de klant is praktisch dan het enige verschil t.o.v. het oude product dat het dan vaker op tijd bezorgd wordt, maar ja, met het oude product voldeed PostNL willens en wetens niet aan de norm, dus dat vind ik een beetje een zwak argument. Ja, en een klant moet er per se voor naar een retailer, dus het kost meer tijd om een priobrief te versturen.

Wel is het met priobrief nog zo dat er alleen een tarief voor 0-50 gram is, terwijl er met postzegels voor meer gewichtsklassen een tarief is.
pi_221695996
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 17:45 schreef wbwb het volgende:

[..]
Ja, het is compleet idioot dat ze en van 1 naar 2 dagen zijn gegaan en van 95% naar 90% zijn gegaan. En inderdaad ook idioot dat er geen afspraken zijn over die overige 10%.

Van 1 naar 2 dagen heb ik nog niet eens zo'n groot probleem mee, maar had dan op zijn minst 95% aangehouden en voor die overige 5% een afspraak gemaakt. Bijvoorbeeld 95% binnen 2 dagen en 99,5% binnen 5 dagen of zo.
Ik vind dan eigenlijk dat ze zeker geen stap terug hadden moeten doen, maar eerder het gedeelte van de post dat dan binnen 2 dagen bezorgd moet worden hadden moeten verhogen. En daarnaast, hadden ze moeten stellen dat het restant er dan hooguit 1 dag later is, dat het bedrijf dan een extra ronde in moet lassen (die ik niet weg ga brengen) of het met de pakketdienst mee moet geven is niet het probleem van de toezichthouder. Mooiste zou zijn als de bedrijfstop geen bonus kan krijgen wanneer ze dat niet op orde hebben. Op deze manier worden ze beloond voor de slechte prestaties en hun eigen mismanagement.
pi_221707983
Huh prio rouwpost als aparte categorie? Rouwpost (de kaarten) heeft altijd prio? Wtf..
pi_221708674
quote:
De krant van "wakker" Nederland heeft een paar maanden liggen slapen, geloof ik. Die update van de app waar het over gaat dateert van begin mei en daar wordt al maanden over geklaagd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')